חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  אולם הקונצרטים ואנחנו: הסונטות הגדולות לפסנתר 1750 - 1950
  The Concert Hall and Us                                                                              
1880-0806-01
סמ'  א'1000-1200041מוזיקה בוכמן-מהטהשיעור פרופ לב תומר
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
המאה ה-19, המאה של ה"תנועה הרומנטית" באמנות, היתה גם תור-הזהב של הפסנתר. הכלי, שהחל את דרכו ככלי מכני, בעל יכולת צלילית מוגבלת, הופך במאה הזאת לשליט הבלתי מעורער של אולם הקונצרטים והסלון הבורגני, כשגדולי המלחינים מביעים דרכו את הרהורי נפשם הכמוסים ביותר.
 
במהלך הקורס נעמוד על הסוגיות המרכזיות הבאות:
 
מה הפך את הפסנתר לכלי האידיאלי של מלחיני הרומנטיקה? כיצד נוצל לצורכי השעה והתקופה? מה היו יחסי הגומלין שניהל עם התנועות הרעיוניות הגדולות של התקופה כמו התנועה הרומנטית והתנועה הלאומית? כיצד התפתח הכלי וגדלו אפשרויותיו הטכנולוגיות והאסתטיות - עד שהפך לתחליף תזמורת בפני עצמו?
 
מקרה מבחן בפני עצמו תהיה הבלדה הרומנטית וגלגוליה לכדי יצירה כלית-עצמאית לפסנתר סולו, ללא טקסט גלוי ומפורש העומד ברקע היצירה.
 
הקורס ילווה בקונצרטים חיים, בהשתתפות סטודנטים מצטיינים וחברי סגל של ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה. הרפרטואר שיבוצע בקונצרטים יימצא בזיקה הדוקה ליוצרים והסוגיות שיידונו בהרצאות התיאורטיות בקורס.

מטלת סיום: מבחן כיתה.
סילבוס מפורט


1880-0806-01 אולם הקונצרטים ואנחנו: הסונטות הגדולות לפסנתר 1750 - 1950
The Concert Hall and Us
שנה"ל תשע"ה | סמ'  א' | פרופ לב תומר

666סילבוס מפורט/דף מידע
נושאים ויוצרים מרכזיים שיידונו בקורס:
 
"קטעי פנטזיה":
הפסנתר כמשורר ה"תנועה הרומנטית"
יצירות שיוצגו: מנדלסון, שומאן, ברהמס
 
"אביב העמים":
הפסנתר כגיבור תנועת השחרור הלאומית
מיצירות: שופן, ליסט, סמטנה, גריג ואלבניז
 
"תמונות בתערוכה":
הפסנתר בשירות הנפש הרוסית
מיצירות: צ'ייקובסקי, מוסורגסקי, סקריאבין, רחמנינוב
 
"הפסנתר כתזמורת":
הפסנתר הווירטואוזי בנעלי התזמורת:
יצירות מופת תזמורתיות של ה"מאה הרומנטית"
בעיבודים מרתקים להרכבי פסנתר שונים ומשונים...
 
"הבלאדה הרומנטית":
מפגש טקסט ומוזיקה באמצעות צלילים, ללא מילים
הבלאדות הרומנטיות הגדולות לפסנתר והטקסטים שמאחוריהן
שופן - 4 בלאדות ע"פ אדם מיצקייביץ'
ברהמס - 4 בלאדות ע"פ טקסטים עממיים עתיקים
וכן בלאדות מאת ליסט, גריג ופורה

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת