חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  האזנה והקשבה ומה שביניהם
  Hearing and Listening, A Journey Through Vocal Music                                                 
1880-0802-01
סמ'  ב'1600-1800206אמכסיקו - אומנויותשיעור פרופ זכאי מירה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

חיינו מתרחשים בתוך נוף אקוסטי מורכב ומרתק, ואנו שומעים את מרכיביו ומקשיבים לאחדים מהם. חוש השמע של החיות עוזר להן להתמצא בחלל התלת-ממדי בעזרת איתור מקורו של הצליל, והן יכולות לבודד צליל מסוים מתוך בליל של קולות ורעשים שעוטף אותם. גם האדם יכול להבחין אם הצליל מקורו בימינו או בשמאלו, ובעולם המודרני עובדה זו מצילת חיים לא פחות מבעולם החיות. כיום החוקרים העוסקים בשמיעה מבינים את מנגנון השמע מבחינה מכנית ותפקודית, ואופן "התנהגותו" ידוע להם, אך התהליך שמאפשר למוח להפוך את הקליטה החושית הזאת לפרספציה ואינטרפרטציה עדיין מסתורי עד מאוד.
אנו מודעים לצלילי החיים ולרעשי המציאות, ומתוך התוהו ובוהו הקולי אנו מבודדים את אלה שמובנים לנו, נעימים לנו או מטרידים אותנו. אנו משוחחים עם ידיד ושומעים את קולו, את תוכן דבריו, אבל בו בזמן גם מקשיבים לצליל הקול ולמה שמתחבא בתוכו, מעין טקסט סמוי, שמשדר מידע נוסף על זה של הטקסט המדובר – מצב רוח, מצב בריאות, אמירת אמת או שקר. כך למשל מאזין הפסיכולוג למטופל, אם לילדיה והשופט לבאים בפניו. כשטווח השמיעה מורחב אל מרחבי טווח ההקשבה, הוא מאפשר תובנות רב שכבתיות ומרתקות.
 
 

מטלת סיום קורס: מבחן
חובת השתתפות בשיעורים (80% לפחות).
סילבוס מפורט


1880-0802-01 האזנה והקשבה ומה שביניהם
Hearing and Listening, A Journey Through Vocal Music
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | פרופ זכאי מירה

666סילבוס מפורט/דף מידע
הקורס יעסוק בחוויית הרגשית-אינטלקטואלית שנובעת מן המפגש עם המוזיקה, תוך דגש על מוזיקה ווקאלית ובנושאים הנלווים אליה, כגון הקשר בין הטקסט והמוזיקה, הקשר בין רוח התקופה למוזיקה, הקשר בין הדרמה למוזיקה ועוד. תוך כדי היכרות עם יצירות שבהן נעסוק – נרחיב את היריעה של הבנת התהליכים הפסיכו-מוזיקאליים אשר מעצימים ומעמיקים את הקשר בין היצירה לבין המתבונן והמאזין.
כל אחד מן הנושאים להלן ייסוב סביב יצירה או אשכול של יצירות אשר יש להן חוט מקשר מובהק.

הנושאים בהם נעסוק:
- הקשבה והאזנה ומה שביניהם
- דמותה של מיניון במוזיקה הווקאלית ובאמנות הציור (גטה ומלחינים בני דורו הרומנטיקנים, וכן מלחינים מתקופות מאוחרות יותר, וולף, ליסט, וואגנר, אייבס ואחרים)
- מכתבים במוזיקה הווקאלית
- חפצים במוזיקה הווקאלית שהם מקדמי עלילה, ברי מישוש, וכן חפצים וירטואליים)
- הדיאלוג עם המוות במוזיקה הווקאלית המערבית
- מסעות (מחזורי שירים שהם בבחינת מסע כמו "מסע החורף", ויצירות שעוסקות במסע, כמו זה אל הרי ההרץ ב"רפסודיה לאלט", ועוד)
- הקול האימהי במוזיקה ווקאלית ( בין האם החורגת ב"הנזל וגרטל" וה"רעה" ב "חליל הקסם" ועד האם הכואבת ושמגוננת ב"קונסול" של מנוטי ועוד...)
 
מטלת סיום קורס: מבחן
חובת השתתפות בשיעורים (80% לפחות).
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת