חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  סיפור העין: המבט באמנות
  History of the Gaze in the Arts                                                                      
1880-0801-01
סמ'  א'שיעור פרופ פינקוס אסף
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
תיאור הקורס:
יצירת האמנות נחוות ומעוצבת על-ידי חילופי מבט: מבטם של הצופים ביצירה, מבטן של הדמויות בתוך היצירה זו לעבר זו, ומבטן מחוצה לה לעבר הצופים. מבט זה אינו פרמטר קבוע, אלא תפקודו תלוי בשיח התרבות של תקופה נתונה. הקורס ייבחן תיאוריות ראייה שעמדו במרכז הדיון הפילוסופי והתיאולוגי החל מאמנות יוון ועד ימינו וידון בהשפעתן על הניסיון והשיח האומנותיים תוך התייחסות למספר חטיבות מרכזיות. 

דרישות הקורס :
א. השתתפות במפגשים אחדים בכיתה. המפגשים התקיימו ב-16/11/15 בשעה 18:00 וב- 4/1/16 בשעה 18:00.
ב. שלוש מטלות מכלל מטלות הקורס המופיעות באתר הקורס, בהתאם לדרישת המנחה.
ג. קריאת חובה: במפגש ההכרות יצוינו ארבעת מאמרי החובה מתוך רשימת הקריאה המומלצת המופיעה מטה.
סילבוס מפורט


1880-0801-01 סיפור העין: המבט באמנות
History of the Gaze in the Arts
שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | פרופ פינקוס אסף

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
מרכיבי הציון הסופי:
הציון הסופי יורכב מציון הבחינה (80%) ושלוש המטלות (20%).
בחינה: חלקה הראשון של הבחינה יורכב מזיהוי היצירות הנלמדות. חלק זה יבדוק את בקיאות הסטודנטים בחומר הוויזואלי. חלקה השני של הבחינה יהיה בחינת רב ברירה. השאלות יבדקו בקיאות, הבנה ויישום החומר הנלמד. כמו כן, השאלות יתייחסו לבעיות תיאורטיות של התחום ולחומר הקריאה שנדרש במהלך הסמסטר.
 
רשימת קריאה בהתאם להתקדמות הדיון בכיתה:
 
1. מבוא: כוחו של מבט; נערות החצר לולסקז:
Svetlana Alpers, “Interpretation without Representation, or, the Viewing of Las Meninas,”Representations 1:1 (1983), 31-42.
Michel Foucault, “Las Meninas,” in The Order of Things an Archaeology of the Human Sciences (London, 1970).
Joel Snyder, "Las Meninas and the Mirror of the Prince," Critical Inquiry, 11/4 (1985), pp. 539-572.
2. מוות בעיניים: מבטה של מדוזה:
Rainer Mack, “Facing Down Medusa,” Art History 25/5 (2002), 571-604.
Laura Mulvey, “Visual Pleasure and Narrative Cinema,” Screen 16:3 (1975), 6-18.
3. סמיוטיקה ודיוקן
Vernon Hyde, Minor, Art History's History (New Jersey, 1994), 171-193.
4. בין ראליזם ונטורליזם
Jas Elsner, Art and the Roman Viewer: The Transformation of Art from the Pagan world to Christianity (Cambridge, 1995), 21-48.
5. האיקונה וצפייה:
Hans Belting, Likeness and Presence: A History of the Image Before the Era of Art, trans. Edmund Jephcott (Chicago 1994), 144-184.
Herbert L. Kessler, "Thou shalt paint the likeness of Christ himself": the Mosaic prohibition as provocation for Christian images," in The Real and Ideal Jerusalem in Jewish, Christian and Islamic Art (Jewish Art 23, 1997/98), pp. 124-39.
6. ראיה חומרית, אינטלקטואלית, רוחנית:
Madeleine Caviness, ““Images of Divine Order and the Third Mode of Seeing,” in Art in the Medieval West and its Audience (Aldershot and Burlington: Ashgate, 2001), 65–85.
 
Robert S. Nelson, “To Say and to See, Ekphrasis and Vision in Byzantium,” in Visuality Before and Beyond the Renaissance, Seeing as Others Saw (Cambridge, 2000), 143-68.
 
7. רטוריקה וגופים דינמיים:
Willibald Sauerländer, “Romanesque Sculpture in its Architectural Context,” in The Romanesque Frieze and its Spectator, ed. Deborah Kahn (London, 1992), 17-43.
 
Jacqueline E. Jung, “Dynamic Bodies and the Beholder’s Share: The Wise and Foolish Virgins of Magdeburg Cathedral,” in Bild und Körper im Mittelalter, eds. Marek, Kristin, Raphaèle Preisinger, Marius Rimmele, and Katrin Kärcher, (Munich, 2006), 135–60.
 
8. יום הדין האחרון
Emile Mâle, The Gothic Image. Religious Art in France of the Thirteenth Century (NewYork, 1972; 1913), 355-389.
Paul Williamson, Gothic Sculpture 1140-1300 (Yale, 1995), 175-198.
9. אימגו, סימולקרום, אידולה:
Deleuze, Gilles, and Rosalind Krauss. “Plato and the Simulacrum.” October 27 (1983): 45–56.
Sarah Salih, “Idols and Simulacra: Paganity, Hybridity and Representation in Mandeville’s Travels,” in The Monstrous Middle Ages, ed. Bettina Bildhauer and Robert Mills, (Toronto, 2003), 113-133.
 
10. סימולקרום ודיסני
Assaf Pinkus, “Gothic Symulachra: The Naumburger Stifterfiguren,,” in Der Naumburger Meister – Bildhauer und Architekt im Europa der Kathedralen, vol. 3, ed. Guido Siebert (Petersberg, 2013), 204-217.
Assaf Pinkus, “Imaginative Responses to Gothic Sculpture: the Bamberg Rider,” Viator 45, no. 1 (2014), 331-360.
Girveau, Bruno. Once Upon a Time—Walt Disney: The Sources of Inspiration for the Disney Studios. Munich: Prestel, 2006.
 
11. אשליה ותרמית העין
Hubert Damisch, The Origin of Perspective, trans, John Goodman (Cambridge, 1995), xiii-xxiv.
12. הסעודה האחרונה:
Jack Wasserman, "Rethinking Leonardo da Vinci's Last Supper," Artibus et historiae 28 (2007), 23-35.
מבט גברי/מבט נשי:
John Berger, Ways of Seeing (Lonson, 1972) chap. 7
Stephen Neale, “Masculinity as Spectacle,” in The Sexual Subject: A Screen Reader in Sexuality (London, 1992), 277-290.
Christelle Baskins, “Gender Trouble in Italian Renaissance Art History: Two Case Study,” Studies in Iconography 16 (1994), 1-36.
המבט לאן?
Norman Bryson, "'The Gaze in the Expanded Field," in Vision and Visuality, ed. Hall Foster (Seattle, 1988), 87-113.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת