להלן קריאת החובה לפי סדר המפגשים. המקורות באתר הקורס ב-Moodle. בחלק מהמקורות ההפניה היא לפרק בתוך המקור (מספר הפרק או המאמר בסוגריים).
נושא
|
קריאה מקור מס'
|
פתיחה: רפורמת בחינות הבגרות האנגלית מה נתן ללמוד ממנה? כיצד מעוצבת מדיניות חינוך? למה, והאם, כ"כ טוב לחיות בישראל? ;-)
|
28, 30
|
מטרות החינוך הציבורי ויישומן בישראל : צדק חברתי, מימוש עצמי ואוטנטיות, תפיסת היכולות. מושגי יסוד: פוסטמודרניות, גלובליזציה, מנג'ריאליזם, קורפורטיזם, וקומודיפיקציה.
|
6
|
הפלגה: המקרה הבריטי הכרות יסודית: מבטלר לתאצ'ר 1944-1992; טוני בלייר וגורדון בראון 1997-2008. ניסוי במנג'ריאליזם להשגת צדק חברתי
|
6
|
המשך המקרה הבריטי 2009-2012
|
|
תהליכי שוויון./ אי-שוויון: נתונים ומחשבות.
|
21, 2 (איכילוב)
24 (3)
|
תהליכי שוויון./ אי-שוויון: נתונים ומחשבות.
|
2 (סבירסקי) 14 (8)
|
תהליכי שוויון./ אי-שוויון: נתונים ומחשבות .
|
35 (1), 18 (3)
|
רגולציה, תהליכי מרכוז./.ביזור: אוטונומיה וניהול עצמי כתהליכים מרכזיים במדיניות החינוך (נתוח מקרים) כולל NCLB.
|
12 (פרק אדלר עמ' 59); 19 (8),
|
דיאלקטיקה של שינויים בתהליכי הרפורמה: אג'נדות וחלונות.
|
22
|
המקרה של כח המשימה והמשכו (אפק חדש; עז לתמורה, אבני ראש"ה; רמ"א): האם רצינו יותר מדי (כנראה שלא).
|
12 (פרק אדלר, עמ' 59)
|
הוראה וניהול כפתח תקווה ואבן נגף בדרך לשיפור החינוך.
|
3 (פרק: אדי-רקח); 21
|
גלובליזציה, מעורבות גורמים פרטיים במדיניות ציבורית בחינוך ותהליכי האזרוח של החינוך – לטוב ו/או לרע.
|
50 (3),
|
גלובליזציה, מעורבות גורמים פרטיים במדיניות ציבורית בחינוך ותהליכי האזרוח של החינוך – לטוב ו/או לרע.
|
34
|
סיכום: החינוך הציבורי בישראל על רקע תהליכים גלובליים. האם חלף עידן הרפורמות הגדולות? (אולי).
|
33 (6).
|
רשימת ספרות
1. איילון ח', יוגב ר', 1997, גורמי הטייה בחיזוי ההצלחה בלימודים באוניברסיטה, המרכז לפיתוח ע"ש פנסח ספיר, אוניברסיטת תל-אביב. (עמ' 4-1, 9-8, 16, 21-20, 28-26, 35-31). (חינוך גבוה)
2. איכילוב א' (עורכת), 2010, הפרטה ומסחור בחינוך הציבורי בישראל, תל-אביב: בי"ס לחינוך / היחידה לסוציולוגיה של החינוך והקהילה / רמות / אוניברסיטת תל-אביב. [חינוך ציבורי בעידן הניאו ליברלי]
3. ברק-ארז,ד'2010, "יציבותממשליתבישראל: האםבכלאשמהשיטת’ הבחירות?", 'משפט ואדם' בסימן גבורות לפרופ' אמנון רובינשטיין, הכנס השנתי של כה"ע משפט ועסקים, בי"ס רדזינר למשפטים, המרכז הבין תחומי, הרצליה י"ז-י"ח בסיון תש"ע, 30-31 במאי 2010. [שיטת הממשל בישראל]
4. גבתון ד', 2003, אוטונומיה, אנומיה, אינטגרציה ואנרכיה: חקיקה ופסיקה כמכשירים להפעלת רפורמות חינוכיות ויישום מדיניות החינוך בישראל, בתוך: דרור י', שפירא ר', נבו ד' (עורכים), מדיניות החינוך בישראל בשנות ה-2000407 – 454. [מדיניות חינוך, תהלכים עכשוויים, מרכוז וביזור]
5. גבתון ד', 2006, חינוך כדין: הבטים ומשמעויות משפטיות, בתוך: ענבר ד' (עורך), לקראת מהפכה חינוכית?, ירושלים: מכון ואן-ליר והוצ' הקיבוץ המאוחד, עמ' 104-129.
6. גבתון ד', 2010, לחיות על פי עקרונות או לחנך לקראתם? מקום המשפט ברפורמות חינוכיות כמכשיר לקידום הוגנות: ניתוח שלושה מקרים. בתוך: הקר ד', זיו נ' האם המשפט חשוב? תל-אביב: הפקולטה למשפטים / אוניברסיטת תל-אביב עמ' 355-416.
7. דו"ח כח המשימה הלאומי לקידום החינוך, הוגש לממשלה בינואר 2005. [רפורמות בישראל]
8. דרור י', 2004, מערכת החינוך כסוכנת הפטריטוזים היהודי במדינת ישראל: מ-"ציונות חלוצית" ל-"ישראליות מאוזנת", פרק 5 בתוך: בן-עמוס א', ברטל ד', פטריוטיזם: אוהבים אותך מולדת, תל-אביב: דיונון (עמ' 137-174).
9. וורגן י', 2011, יובל וורגן "מספר התלמידים בכיתה במערכת החינוך בישראל – תמונת מצב" (הכנסת, מרכז המחקר והמידע, 2011).
10. וולנסקי ע', 2003, מניסוי חינוכי למדיניות חינוכית: צעבר בתי"ס בישראל לניהול עצמי, בתוך: וולנסקי ע', פרידמן י' (עורכים) (2003). ניהול עצמי: מבט בין לאומי. ירושלים: משרד החינוך. (207-220). (ניהול עצמי וביזור: המצב בישראל)
11. יוגב ר', 2003, צמצום פערים חברתיים בחינוך בעידן הפוסטמודרני. בתוך: דרור, י', שפירא ר', נבו ד' (עורכים), מדיניות החינוך בישראל, רמות – אוניברסיטת תל-אביב 23-34. [שיוויון/אי-שיוויון במדיניות חינוך]
12. ענבר ד' (עורך), (2006) לקראת מהפכה חינוכית?, ירושלים: מכון ואן-ליר והוצ' הקיבוץ המאוחד. [רפורמות בישראל]
13. Ball, S.J. (2007). Education Plc.: Understanding private sector participation in public sector education. London: Routledge. [הפרטה ומעורבות גורמים עסקיים בחינוך]
14. Ball SJ (2012). Global education inc. New policy networks and the neo-liberal imaginary. London: Routledge.
15. Bangs, J, MacBeath, J, Galton, M (2010) Reinventing Schools, Reforming Teaching: From Political Visions to Classroom Realities. London: Routledge.
16. Berends, M, Cannata, M, Goldring EB (Eds) (2011) School choice and school improvement (3-16). Cambridge, MA: Harvard Education Press.
17. Boyd,W.L. (2003) Public education’s crisis of performance and legitimacy: Rationale and overview of the yearbook. Ch. 1 in: Boyd, W.L., Miretzky, D. (Eds.). American Educational Governance on Trial: Change and Challenges – the 102nd Yearbook of the National Society for the Study of Education (NSSE) (pp. 1-19). Chicago Illinois: Chicago University Press. (תפקידו של החינוך הציבורי)
18. Darling-Hammond L (2010). The flat world and education: how America’s commitment to equity will determine our future. New York: Teachers College Press.
19. Elmore RF (ed) (2010). I used to think… and now I think…: Twenty leading educators reflect on the work of school reform. Cambridge, MA.: Harvard Education Press.
20. Fitz, J. Davies, B., Evans, J. (2006). Educational Policy and social Reproduction: Class inscription and symbolic control. Oxon, UK: Routledge.
21. Gewirtz, S. (1998). Post-welfarist schooling: A socail justice audit. Education and Social Justice 1 (1) pp. 52-63. [מדיניות רווחה ומדיניות חינוך והפליות בתוך מערכת החינוך]
22. Gibton D (2011). Post-2000 Law-based Educational Governance in Israel: From Equality to Diversity? Education Management, Administration & Leadership 39 (4) pp. 434 – 454
23. Gibton, D (2013). Law, Education, Politics, Fairness: England'sEXTREMElegislation for education reform. London: University of London, Institute of Education Press. (חקיקה ורפורמות בבריטניה)
24. Gillborn, D. (2008). Racism and Education: coincidence or Conspiracy. Abingdon, UK: Routledge. [הפליה ממוסדת במערכת החינוך הבירטית]
25. Hill, P.T. (2003). What’s wrong with public education governance in big cities and how should it be fixed? Ch. 4 in: Boyd, W.L., Miretzky, D. (Eds.). American Educational Governance on Trial: Change and Challenges – the 102nd Yearbook of the National Society for the Study of Education (NSSE) (pp. 57-81). Chicago Illinois: Chicago University Press. (חינוך ציבורי ומשילות)
26. Jakobi, AP (2009) Global education policy in the making: international organisations and lifelong learning. Globalisation, Societies and Education Vol. 7, No. 4, 473–487
27. LaFever, K. (2006). NCLB: Nexus of citizens learning the business, Neoliberalism, and the No Child Left Behind Act. Ch. 5 in: Peotter, T.S., Wegwert, J.C., Haerr, C. (Eds.), No Child Left Behind and the Illusion of Reform (pp. 49-62). Lanham, Maryland: University Press of America. [ביקורת על מדיניות החינוך האמירקנית בשנות ה-2000]
28. Lauen DL and Tyson K (2009) Perspectives from the disciplines: Sociological contributions to education policy research and debates. In: Sykes G, Schneider B and Plank D (eds) Handbook of Education +Policy Research. New-York: AERA/Routledge, 71-82.
29. Le Grand, J. (2005). Inequality, choice and public services. Ch. 12 in: Giddens, A., Diamond, P. (eds.), The New Egalitarianism (pp. 200-210). Cambridge, UK: Polity Press.
30. McDonnell LM (2009) A political science perspective on education policy analysis. In: Sykes G, Schneider B and Plank D (2009) Handbook of Education-Policy Research. New-York: AERA/Routledge, 57-70.
31. McLaren, P. (2005). Critical pedagogy in the age of global imperialism: Dispatches from headquarters. Ch. 1 in: Satterthwaite, J., Atkinson, E. (Eds.) Discourses of Education in the Age of Imperialism. (pp. 3-24). Stoke on Trent, UK: Trentham Books. [גישה ביקורתית מרכסיסיטית]
32. Nussbaum, M.C. (2006). Frontiers of Justice: Disability, Nationality, Species membership. Cambridge, MA: Belknap/Harvard.[גישה היכולולת לצדק חברתי]
33. Payne, CM (2008). So much reform – So little change: the persistence of failure in urban schools. Cambridge, MA: Harvard Education Press.
34. Rizvi, R., Engel, LC, (2008). Neo-Libderal Globalization, Educational Policy, and the Struggle for Social Justice. Ch. 34 in: Ayers, W., Stovall, D., Quinn, T. (eds), Handbook Of Social Justice In Education (529-541). New-York: Taylor & Francis. [גלובליזציה ומדיניות חינוך]
35. Sadovnik, A.R., Dworkin, G.A., Gamoran, A., Hasllinqan, M., Scott, J. (2008). Conclusion: sociological Perspectives on NCLB and Federal Involvement in Education. Ch. 18 in: Sadovnik, A. R., O'Day, J.A., Bohrnstedt, G.W., Borman, K.M. (Eds.), No Child Left Behind and the Reduction of the Achievement Gap (pp. 359-374). New-York: Routledge. [הסתכלות סוציולוגית על רפורמת NCLB[
36. Torres CA and Van Heertum (2009) Education and domination: Reforming policy and practice through criticaltheory. In: Sykes G, Schneider B and Plank D (eds). Handbook of Education-Policy Research. New-York: AERA/Routledge, 221-239. [תיאוריה ביקורתית ומדיניות החינוך]
37. Yogev, A. (1997). Autonomy and choice as school strategies for peripheral communities in Israel. In: Shapira, R., Cookson, P.W. (Eds.). Autonomy and Choice in Context: An International Perspective (pp. 177-201). P.W. Great Britain: Pergamon Press. פיצול מערכת החינוך הממלכתית בישראל)– [רב-תרבותיות
38. Young OR (2006) Choosing governance systems: a plea for comparative research. In: Moran M, Rein M and Goodin R (eds) The Oxford Handbook of Public Policy. Oxford, UK: Oxford University Press, 844-857.