חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  רכישת שפה והתפתחותה בראי הבלשנות
  Child Language Acquisition and Development                                                           
1880-0621-01
        
נוכחות ב-9 שיעורים לפחות מתוך 13  10% מהציון הסופי
     
שלוש מטלות כתובות במהלך הסמסטר 60% מהציון הסופי
     
מטלת בית בסיום הקורס 30% מהציון הסופי
 
את כל המטלות יש להגיש תוך שבוע מקבלתן לעוזרת ההוראה של הקורס, להוציא את מטלת הסיום אותה יש להגיש תוך שבוע ימים למזכירות תכנית "כלים שלובים". יש לקבל ציון "עובר" בכל אחד ממרכיבי הציון על מנת להיות זכאים לציון סופי בקורס.
 
 



 
סילבוס מפורט


1880-0621-01 רכישת שפה והתפתחותה בראי הבלשנות
Child Language Acquisition and Development
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | פרופ ברמן רות

סילבוס מפורט/דף מידע
חומרי עזר וקריאה
 
דפי עזר כמפורט בתוכנית הקורס
מאמר חובה:
"עיון ומחקר ברכישת העברית כשפת-אם" מאת רות ברמן, באוסף מחקרים בפסיכולוגיה של
הלשון בישראל בעריכת יוסף שמרון, י"ם: הוצאת מאגנס, עמ' ,100-57, 1997.
 
מאמרי רשות:
Slobin. Dan I. (1996). From ‘thought and language’ to ‘thinking for speaking’ In J. J. Gumperz & S. C. Levinson, eds. Rethinking Linguistic Relativity. Cambridge University Press, pp. 70-96.
המאמר ילווה את שיעורים 4-6
Karmiloff-Smith. Annette. (1985). “Language and cognitive processes from a developmental perspective”, Language and Cognitive Processes, 1, pp. 61-85.
המאמר יהווה רקע לשיעור 9.
 
תכנית הלימודים
1. מבוא לקורס
הגדרת תחום הדעת והצגת גישות שונות לתחום.
 
2. שיטות מחקר בתחום
הצגת שיטות מחקר בבלשנות וברכישה והדגמת מערכים שונים בחקר התפתחות הידע בעברית (מדגמי שפה לאורך זמן ומערכי חתך ניסויים)
דפי עזר 1-2
 
3. שנת החיים הראשונה
ראשית הפונולוגיה (מערכת ההגיה) והמילים הראשונות בעברית ובאנגלית
דפי עזר 3-4
 
4. צירופי מילים ראשונים וראשית הדקדוק
הצגת העיקרון הקומבינטורי באמצעות צירופים של יותר ממילה אחת, וניתוח ההתפתחות המוקדמת של קטגוריות דקדוקיות במערכת הפועל.
דפי עזר 5-6
 
5. התפתחות בנייני-הפועל כמערכת משולבת
שרטוט שלבי התפתחות הידע של בנייני הפועל בעברית (קל, נפעל, הפעיל וכו') כמערכת המשלבת בין תחומי דעת שונים - מורפולוגיה, תחביר, סמנטיקה, לקסיקון
 
6. ראשית רכישת התחביר
התפתחות השליטה במבנה המשפט הפשוט: סדר מילים, נטיות-התאם בין פועל לנושא, ומילות יחס המקשרות בין רכיבי המשפט.
דף עזר 7
 
7. התחביר המורכב
התפתחות היכולת לצרף פסוקיות באמצעות מבני חיבור ושיעבוד לשם הבעת קישוריות תמטית-סמנטית בין חלקי השיח [דיסקורס].
דף עזר 8
 
8. הידע הלקסיקלי 13.05.2015 מהו הלקסיקון המנטלי, וכיצד מודדים אוצר מלים? מגמות כמותיות בהתפתחות הלקסיקון.
דף עזר 9
 
9. התפתחות הידע הלקסיקלי .
מגמות בהרחבת מאגר המילים והעמקת הידע הלקסיקלי מן המילים הראשונות (שיעור 2) ועד לשליטה במילון האורייני הבוגר -- באמצעות מורפולוגיה מורכבת, תחכום סמנטי (הבנת שפה מטפורית, לא ליטרלית) וגיוון משלבי (שימוש ברמות סגנון שונות).
דף עזר 10
 
10. סוגות שיח והתפתחות היכולת הנרטיבית .
עיון בסוגי שיח שונים (שיחה בין-אישית, סיפור אישי, נאום, מאמר) וסרטוט שלבי ההתפתחות היכולת לספר סיפור בהקשרים תקשורתיים שונים – כיכולת המשלבת כישורים לשוניים, קוגניטיביים ותקשורתיים.
דפי עזר 11-12
 
11. שפה כתובה / שפה דבורה
גישות שונות לשני ערוצי ההבעה הלשונית (לצד שפת הסימנים) לאורך ההיסטוריה כרקע לעיון בהתפתחות האוריינות בשנות ביה"ס והמעבר מדובר ילידי לדובר-כותב משכיל ומיומן.
דפי עזר 13-14
 
12. סיכום הקורס - חזרה לגישות השונות בתחום ועיון בתשובותיהן לסוגיות שעלו במהלך הקורס, והכנה למטלת סיום הקורס.
 
13. מטלת סיום - ניתוח קטעי דיבור של ילדים ומתבגרים בשלבי התפתחות שונים תוך התייחסות לנושאים השונים שנדונו בקורס. המטלה תתבצע בכיתה.
 
סמ'  ב'1600-1800110נפתלי - מדעי החברהשיעור פרופ ברמן רות
 
 
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

מהות הקורס ותכנו

מטרת הקורס הינה להציג מושגי יסוד בחקר הלשון ובמדע הבלשנות ולקשור בינם לבין רכישת   ידע זה ובהתפתחותו מן הינקות לבגרות.  נסקור כיצד ילדים הרוכשים עברית כשפת-אם מתמודדים עם המשימות העומדות בפניהם בהשתלטות על מערכות לשון שונות (בהגייה, בלקסיקון, בתחביר ובשיח) לאורך השנים בהקשרים תקשורתיים שונים ובהשוואה לילדים דוברי שפות שונות. השיעורים יורכבו מהרצאה פרונטלית, בליווי חומרי קריאה נבחרים בעברית, עיון בדפי עזר ודיון עליהם.


קריאת חומרי הלימוד הצמודים לכל שיעור:        
          
נוכחות ב-9 שיעורים לפחות מתוך 13  10% מהציון הסופי
       
שלוש מטלות כתובות במהלך הסמסטר 60% מהציון הסופי
       
מטלת בית בסיום הקורס 30% מהציון הסופי
 
את כל המטלות יש להגיש תוך שבוע מקבלתן לעוזרת ההוראה של הקורס, להוציא את מטלת הסיום אותה יש להגיש תוך שבוע ימים למזכירות תכנית "כלים שלובים". יש לקבל ציון "עובר" בכל אחד ממרכיבי הציון על מנת להיות זכאים לציון סופי בקורס.
 
 



 
סילבוס מפורט


1880-0621-01 רכישת שפה והתפתחותה בראי הבלשנות
Child Language Acquisition and Development
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | פרופ ברמן רות

666סילבוס מפורט/דף מידע
חומרי עזר וקריאה
 
דפי עזר כמפורט בתוכנית הקורס
מאמר חובה:
"עיון ומחקר ברכישת העברית כשפת-אם" מאת רות ברמן, באוסף מחקרים בפסיכולוגיה של
הלשון בישראל בעריכת יוסף שמרון, י"ם: הוצאת מאגנס, עמ' ,100-57, 1997.
 
מאמרי רשות:
Slobin. Dan I. (1996). From ‘thought and language’ to ‘thinking for speaking’ In J. J. Gumperz & S. C. Levinson, eds. Rethinking Linguistic Relativity. Cambridge University Press, pp. 70-96.
המאמר ילווה את שיעורים 4-6
Karmiloff-Smith. Annette. (1985). “Language and cognitive processes from a developmental perspective”, Language and Cognitive Processes, 1, pp. 61-85.
המאמר יהווה רקע לשיעור 9.
 
תכנית הלימודים
1. מבוא לקורס
הגדרת תחום הדעת והצגת גישות שונות לתחום.
 
2. שיטות מחקר בתחום
הצגת שיטות מחקר בבלשנות וברכישה והדגמת מערכים שונים בחקר התפתחות הידע בעברית (מדגמי שפה לאורך זמן ומערכי חתך ניסויים)
דפי עזר 1-2
 
3. שנת החיים הראשונה
ראשית הפונולוגיה (מערכת ההגיה) והמילים הראשונות בעברית ובאנגלית
דפי עזר 3-4
 
4. צירופי מילים ראשונים וראשית הדקדוק
הצגת העיקרון הקומבינטורי באמצעות צירופים של יותר ממילה אחת, וניתוח ההתפתחות המוקדמת של קטגוריות דקדוקיות במערכת הפועל.
דפי עזר 5-6
 
5. התפתחות בנייני-הפועל כמערכת משולבת
שרטוט שלבי התפתחות הידע של בנייני הפועל בעברית (קל, נפעל, הפעיל וכו') כמערכת המשלבת בין תחומי דעת שונים - מורפולוגיה, תחביר, סמנטיקה, לקסיקון
 
6. ראשית רכישת התחביר
התפתחות השליטה במבנה המשפט הפשוט: סדר מילים, נטיות-התאם בין פועל לנושא, ומילות יחס המקשרות בין רכיבי המשפט.
דף עזר 7
 
7. התחביר המורכב
התפתחות היכולת לצרף פסוקיות באמצעות מבני חיבור ושיעבוד לשם הבעת קישוריות תמטית-סמנטית בין חלקי השיח [דיסקורס].
דף עזר 8
 
8. הידע הלקסיקלי 13.05.2015 מהו הלקסיקון המנטלי, וכיצד מודדים אוצר מלים? מגמות כמותיות בהתפתחות הלקסיקון.
דף עזר 9
 
9. התפתחות הידע הלקסיקלי .
מגמות בהרחבת מאגר המילים והעמקת הידע הלקסיקלי מן המילים הראשונות (שיעור 2) ועד לשליטה במילון האורייני הבוגר -- באמצעות מורפולוגיה מורכבת, תחכום סמנטי (הבנת שפה מטפורית, לא ליטרלית) וגיוון משלבי (שימוש ברמות סגנון שונות).
דף עזר 10
 
10. סוגות שיח והתפתחות היכולת הנרטיבית .
עיון בסוגי שיח שונים (שיחה בין-אישית, סיפור אישי, נאום, מאמר) וסרטוט שלבי ההתפתחות היכולת לספר סיפור בהקשרים תקשורתיים שונים – כיכולת המשלבת כישורים לשוניים, קוגניטיביים ותקשורתיים.
דפי עזר 11-12
 
11. שפה כתובה / שפה דבורה
גישות שונות לשני ערוצי ההבעה הלשונית (לצד שפת הסימנים) לאורך ההיסטוריה כרקע לעיון בהתפתחות האוריינות בשנות ביה"ס והמעבר מדובר ילידי לדובר-כותב משכיל ומיומן.
דפי עזר 13-14
 
12. סיכום הקורס - חזרה לגישות השונות בתחום ועיון בתשובותיהן לסוגיות שעלו במהלך הקורס, והכנה למטלת סיום הקורס.
 
13. מטלת סיום - ניתוח קטעי דיבור של ילדים ומתבגרים בשלבי התפתחות שונים תוך התייחסות לנושאים השונים שנדונו בקורס. המטלה תתבצע בכיתה.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת