חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  רכישת שפה והתפתחותה בראי הבלשנות
  Child Language Acquisition and Development                                                           
1880-0621-01
סמ'  ב'1800-2000001ווב - שפותשיעור פרופ ברמן רות
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
 
מרצה: פרופ' רות א. ברמן
שעות קבלה: ימי ב' 12:00-13:00 בנין ווב חדר 408
שעות ההרצאות: ימי ד' 18:15-19:45
עוזרת הוראה: שובל שדה

מהות הקורס ותכנו
מטרת הקורס הינה להציג מושגי יסוד בחקר הלשון (מדעי הבלשנות) מתוך מבט פסיכובלשני [psycholinguistic] הקושר בין הידע הלשוני לבין התהליכים הפסיכולוגיים שעליהם מושתת ידע זה. לשם כך נציג בפני מה עומדים ילדים ברכישת הידע הלשוני ובהתפתחות יכולתם להשתמש בשפה בהקשרים שונים. נתאר כיצד הילדים מתמודדים עם משימות אלו בשלבי התפתחות שונים מן הינקות לבגרות.
השיעורים יורכבו ברובם מהרצאה פרונטלית, בליווי עיון בדפי עזר ודיון עליהם.

חובות הקורס והרכב הציון
קריאת שלושה מאמרים - אחד חובה ושניים רשות כבסיס למטלת הסיום
נוכחות לפחות ב-9 מתוך 12 שיעורים 10% מהציון הסופי
מטלת סיום - ניתוח קטעי דיבור של ילדים בהסתמך על הנלמד בקורס 90% מהציון הסופי


סילבוס מפורט


1880-0621-01 רכישת שפה והתפתחותה בראי הבלשנות
Child Language Acquisition and Development
שנה"ל תשע"ה | סמ'  ב' | פרופ ברמן רות

666סילבוס מפורט/דף מידע
חומרי עזר וקריאה
 
דפי עזר כמפורט בתוכנית הקורס
מאמר חובה:
"עיון ומחקר ברכישת העברית כשפת-אם" מאת רות ברמן, באוסף מחקרים בפסיכולוגיה של
הלשון בישראל בעריכת יוסף שמרון, י"ם: הוצאת מאגנס, עמ' ,100-57, 1997.
 
מאמרי רשות:
Slobin. Dan I. (1996). From ‘thought and language’ to ‘thinking for speaking’ In J. J. Gumperz & S. C. Levinson, eds. Rethinking Linguistic Relativity. Cambridge University Press, pp. 70-96.
המאמר ילווה את שיעורים 4-6
Karmiloff-Smith. Annette. (1985). “Language and cognitive processes from a developmental perspective”, Language and Cognitive Processes, 1, pp. 61-85.
המאמר יהווה רקע לשיעור 9.
 
תכנית הלימודים
1. מבוא לקורס 11.03.2015
הגדרת תחום הדעת והצגת גישות שונות לתחום.
 
2. שיטות מחקר בתחום 18.03.2015
הצגת שיטות מחקר בבלשנות וברכישה והדגמת מערכים שונים בחקר התפתחות הידע בעברית (מדגמי שפה לאורך זמן ומערכי חתך ניסויים)
דפי עזר 1-2
 
3. שנת החיים הראשונה 25.03.2015
ראשית הפונולוגיה (מערכת ההגיה) והמילים הראשונות בעברית ובאנגלית
דפי עזר 3-4
 
4. צירופי מילים ראשונים וראשית הדקדוק יום ב' 30.03.2015
הצגת העיקרון הקומבינטורי באמצעות צירופים של יותר ממילה אחת, וניתוח ההתפתחות המוקדמת של קטגוריות דקדוקיות במערכת הפועל.
דפי עזר 5-6
 
5. התפתחות בנייני-הפועל כמערכת משולבת 15.04.2015
שרטוט שלבי התפתחות הידע של בנייני הפועל בעברית (קל, נפעל, הפעיל וכו') כמערכת המשלבת בין תחומי דעת שונים - מורפולוגיה, תחביר, סמנטיקה, לקסיקון
 
6. ראשית רכישת התחביר 29.04.2015
התפתחות השליטה במבנה המשפט הפשוט: סדר מילים, נטיות-התאם בין פועל לנושא, ומילות יחס המקשרות בין רכיבי המשפט.
דף עזר 7
 
7. התחביר המורכב 06.05.2015
התפתחות היכולת לצרף פסוקיות באמצעות מבני חיבור ושיעבוד לשם הבעת קישוריות תמטית-סמנטית בין חלקי השיח [דיסקורס].
דף עזר 8
 
8. הידע הלקסיקלי 13.05.2015 מהו הלקסיקון המנטלי, וכיצד מודדים אוצר מלים? מגמות כמותיות בהתפתחות הלקסיקון.
דף עזר 9
 
9. התפתחות הידע הלקסיקלי .05.2015 20
מגמות בהרחבת מאגר המילים והעמקת הידע הלקסיקלי מן המילים הראשונות (שיעור 2) ועד לשליטה במילון האורייני הבוגר -- באמצעות מורפולוגיה מורכבת, תחכום סמנטי (הבנת שפה מטפורית, לא ליטרלית) וגיוון משלבי (שימוש ברמות סגנון שונות).
דף עזר 10
 
10. סוגות שיח והתפתחות היכולת הנרטיבית .05.2015 27
עיון בסוגי שיח שונים (שיחה בין-אישית, סיפור אישי, נאום, מאמר) וסרטוט שלבי ההתפתחות היכולת לספר סיפור בהקשרים תקשורתיים שונים – כיכולת המשלבת כישורים לשוניים, קוגניטיביים ותקשורתיים.
דפי עזר 11-12
 
11. שפה כתובה / שפה דבורה 03.06.2015
גישות שונות לשני ערוצי ההבעה הלשונית (לצד שפת הסימנים) לאורך ההיסטוריה כרקע לעיון בהתפתחות האוריינות בשנות ביה"ס והמעבר מדובר ילידי לדובר-כותב משכיל ומיומן.
דפי עזר 13-14
 
12. סיכום הקורס 10.06.2015 חזרה לגישות השונות בתחום ועיון בתשובותיהן לסוגיות שעלו במהלך הקורס, והכנה למטלת סיום הקורס.
 
13. מטלת סיום 17.06.2015 ניתוח קטעי דיבור של ילדים ומתבגרים בשלבי התפתחות שונים תוך התייחסות לנושאים השונים שנדונו בקורס. המטלה תתבצע בכיתה.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת