חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  לכתוב את השואה: היסטוריה, ספרות וזיכרון
  Writing the Holocaust: History, Literature and Memory                                                
1880-0617-01
סמ'  א'שיעור פרופ לאור דן
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
נושא הקורס ומגמתו
קורס זה נועד לבחון את אופן ייצוגה של השואה ואת תהליכי הבניית זיכרון השואה, זאת על בסיס קריאת ספרות, שירה, מחזאות ותחומים גובלים (אמנות פלסטית, מוסיקה). הדיון יתמקד בספרות העברית/ ישראלית ובנושאים ודילמות העומדים על סדר היום של החברה בישראל מימי מלחמת העולם השנייה ואילך.

סדרי הקורס:
1.  צפויים שני מפגשים במהלך  הסמסטר
2. חומרי הקריאה והלמידה יועמדו לרשות התלמידים באתר הקורס ובספריה המרכזית ע"ש סוראסקי.
3. ייתכן שיתקיימו מפגשים אחדים.  מפגש ראשון בשבוע השני של הסמסטר: יום ה', 29/10/15 בשעה 14:00.  הודעה על מועד המפגש השני תישלח במהלך הסמסטר.
4. הרכב הציון הסופי: 15% מטלות הקורס, 85% בחינת הסיום.
5. עוזר הוראה: עמר ארד omerarad@post.tau.ac.il
 
סילבוס מפורט


1880-0617-01 לכתוב את השואה: היסטוריה, ספרות וזיכרון
Writing the Holocaust: History, Literature and Memory
שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | פרופ לאור דן

666סילבוס מפורט/דף מידע
מהלך הקורס
 
 
שיעור מס' 1
שואה, כתיבה, זיכרון - פתיחה (פתיחה)
 
1. הערך "ספרות השואה", האנציקלופדיה של השואה (ערך: ישראל גוטמן), הוצאת יד ושם וספרית פועלים, כרך ד', 1990, עמ' 893-881.
2. שאול פרידלנדר: "השואה בין זיכרון להיסטוריה", מדעי היהדות, 30, תש"ן, עמ' 20-11.
3. אברהם ב. יהושע: "השואה – צומת דרכים", בזכות הנורמליות: חמש מסות בשאלת הציונות, הוצאת שוקן, 1980, עמ' 25-9.
4. דן לאור: אלתרמן: ביוגרפיה, הוצאת עם עובד/ספרית אפקים, תשע"ד, עמ' 271-264.
 
שיעור מס' 2
קינה לבית ישראל: אורי צבי גרינברג
 
1. אורי צבי גרינברג: רחובות הנהר, הוצאת שוקן, 1951, עמ' ט-יג; מז-סב; קב-קג; קסו-קז; רלז-רנב; רעא-רעה; שכז; שעט-שפ.
עמ' 16-11; 64-26; 76-70; 69-19; 153-152, כרך ו, 1992, עמ' 44-33; 64-61,148-146.
2. רחובות הנהר לאורי צבי גרינברג: מחקרים ותעודות (עורכים א. ליפסקר, ת. וולף-מונזון), הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, תשס"ז, עמ' 24-17; 54-45; 256-241.
3. אהוד לוז: "הימור בשירת 'רחובות הנהר' לאורי צבי גרינברג", מאבק בנחל יבוק, עוצמה מוסר וזהות יהודית, הוצאת מאגנס, תשנ"ט, עמ' 156-144.
 
שיעור מס' 3
הפלנטה האחרת: עדותו של ק. צטניק
 
1. ק. צטניק: סלמנדרה (1946), או בית הבובות (1952), או פיפל (1961), הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1987 ואילך.
2. יחיאל שינטוך: סלמנדרה: מיתוס והיסטוריה בכתבי ק.צטניק, הוצאת כרמל 2009, עמ' 165-124.
3. עמר ברטוב: "קיטש וסדיזם בפלנטה של ק.צטניק: נוער ישראלי מדמיין את השואה", אלפיים, 17,
תשנ"ט, עמ' 175-148.
4. איריס מילנר: הנרטיבים של ספרות השואה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, ספרית הילל בן חיים, 2008, עמ' 76-42.
 
 
שיעור מס' 4
נתן אלתרמן ופולמוס "שתי הדרכים"
 
1. נתן אלתרמן: הטור השביעי, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשל"ב-תשל"ג, כרך ב' עמ' 440-407.
2. דן לאור: "עוד על שתי הדרכים", המאבק על הזיכרון: מסות על ספרות חברה ותרבות, הוצאת עם עובד/ ספרית אפקים, 2009, 179-142.
3. דינה פורת: "לא היו שתי דרכים”, קפה הבוקר בריח העשן: מפגשם של היישוב והחברה הישראלית עם השואה וניצוליה, הוצאת עם עובד ויד ושם, 2011, עמ' 895-881
4. רוני שטאובר: הלקח לדור: שואה וגבורה במחשבה הציבורית בארץ בשנות החמישים, יד יצחק בן צבי, 2000, עמ' 134-115.
 
 
שיעור מס' 5
חנה סנש: לידתו של מיתוס
 
1. חנה סנש: יומנים, שירים, עדויות (ערך: משה ברסלבסקי) [1946], הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1994, עמ' 134-79; 249-207; 318-315.
2. אהרן מגד: חנה סנש [1958], הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988.
3. יהודית תידור באומל: גיבורים למופת: צנחני היישוב במלחמת העולם השנייה ועיצוב הזיכרון הקולקטיבי הישראלי, הוצאת מכון בן-גוריון, 2004, עמ' 181-136.
4. בן-עמי פיינגולד: השואה בדרמה העברית, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1989, עמ' 84-75.
 
 
שיעור מס' 6
מול תא הזכוכית: חיים גורי נוכח משפט אייכמן
 
1. חיים גורי: מול תא הזכוכית: משפט אייכמן בירושלים [1962], הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002.
2. חנה יבלונקה: מדינת ישראל נגד אדולף אייכמן, הוצאת משכל, 2001, עמ' 287-243.
3. יחיעם ויץ: "משפט אייכמן כנקודת מפנה", דפים לחקר תקופת השואה, מאסף יא, 1993,
עמ' 189-175.
4. דן לאור: "אוניברסיטה פתוחה המשנה את מושגי הזיכרון הלאומי", שישה מיליון קטגורים: מדינת ישראל נגד אדולף אייכמן, הוצאת משואה וידיעות אחרונות, 2011, עמ' 208-202.
 
שיעור מס' 7
החשבון והנפש (מספרי שנות הששים)
 
1. יהודה עמיחי: לא מעכשיו לא מכאן, הוצאת שוקן, 1963.
2. חנוך ברטוב: פצעי בגרות, הוצאת עם עובד, 1965.
3. דן בן אמוץ: לזכור ולשכוח, הוצאת עמיקם, 1968.
4. יורם קניוק: אדם בן כלב (1969), הוצאת ספרים פועלים, 1987.
הערה: מכלל ארבעת הרומאנים יש לקרוא ספר אחד בלבד.
 
 שיעור מס' 8
שיבתו של המודחק: אמיר גלבוע, אבות ישורון
 
1. אמיר גלבע: כחולים ואדומים, הוצאת עם עובד, 1963, עמ' 99-98; 131; 213; 220; 222.
2. חגית הלפרין: "'ברל, האדמה בוערת': אמיר גלבע ושירתו בימי השואה והמלחמה", בתוך אמיר גלבע: הנה ימים באים (שירים, 1946-1942), הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007, עמ' 7-37.
3. אבות ישורון: הומוגרף, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1985, עמ' 12-11; 119-118; 162-160.
4. יוחאי אופנהיימר: תנו לי לדבר כמות שאני: שירת אבות ישורון, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997.
 
 
שיעור מס' 9
משפט קסטנר: מבט חדש
 
1. מוטי לרנר: קסטנר, הוצאת אור עם, 1988.
2. תום שגב: המיליון השביעי: הישראלים והשואה, הוצאת כתר, 2000, עמ' 304-237.
3. יחיעם וויץ: "השינוי בדימויו של קסטנר כעדות לשינוי בדימויה של השואה", קתדרה, 69 (1993), עמ' 179-133.
4. Dan Laor: "How Are We Expected to Remember the Holocaust? Szenes versus Kasztner", On Memory (An Interdisciplinary Approach), Doron Mendels (ed.). Peter Lang, 2007, pp.195-213.
 
שיעור מס' 10
ילדי הצל: בן-ציון תומר, דן פגיס, איתמר יעוז-קסט
 
1. בן-ציון תומר: ילדי הצל, הוצאת עמיקם, 1963.
2. דן פגיס: גלגול, הוצאת אגודת הסופרים, 1970 [הפרק "בקרון החתום"].
3. איתמר יעוז-קסט: דלתות צריפים עוד נפתחות בי: מחזור שירים, הוצאת עקד, 1997, עמ' 55-10.
4. גרשון שקד: "ילדות אבודה (על נושא השואה בסיפרות הישראלית הצעירה"), גל חדש בסיפורת העברית, הוצאת ספרית פועלים, 1968, עמ' 86-71.
 
שיעור מס' 11
עולמו של אהרן אפלפלד
 
1. אהרן אפלפלד: באדנהיים: עיר נופש [1975] הוצאת זמורה-ביתן,2009.
2. אהרן אפלפלד: מסות בגוף ראשון, הוצאת הספריה הציונית, 1979 (מבחר).
3. יגאל שוורץ: קינת היחיד ונצח השבט: אהרן אפלפלד – תמונת עולם, הוצאת כתר, 1996 (ע"פ האינדקס).
4. גרשון שקד: "רקווייאם לעם היהודי שנהרג", הסיפורת העברית 1980-1880, הוצאת הקיבוץ המאוחד וכתר, כרך ה, עמ' 272-235.
 
שיעור מס' 12
"אעשה לי סימן": ש"י עגנון לאחר השואה
 
1.ש.י. עגנון: "האדונית והרוכל", סמוך, ונראה, הוצאת שוקן, תשי"ג (ואילך), עמ' 102-92.
2.ש.י. עגנון: "הסימן", האש והעצים, הוצאת שוקן, תשכ"ב (ואילך), עמ' רפג-שיב.
3. דן לאור: "האם כתב עגנון על השואה?", ש"י עגנון: היבטים חדשים, הוצאת ספרית פועלים, 1995, עמ' 97-60.
 
 
 
שיעור מס' 13
מנאוה סמל עד יהודה פוליקר: קולם של בני הדור השני
 
1. עודד פלד: מכתבים לברגן בלזן [1978], הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1979.
2. נאוה סמל: כובע זכוכית: קובץ סיפורים של בני הדור השני, הוצאת ספרית פועלים, 1985.
3. דוד גרוסמן: מומיק, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2005.
3. איריס מילנר: קרעי עבר: ביוגרפיה, זהות וזיכרון בסיפורת הדור השני, הוצאת עם עובד, 2003, עמ' 35-19.
 
 
 
סדרי הקורס:
 
1. חומרי הקריאה והלמידה יועמדו לרשות התלמידים באתר הקורס ובספריה המרכזית ע"ש סוראסקי.
2. ייתכן שיתקיימו שני מפגשים בכיתה:
3. בסיום הקורס תיערך בחינה בכתב.
4. הרכב הציון הסופי: 15% מטלות הקורס, 85% בחינת הסיום.
5. ייעוץ והדרכה:
פרופ' דן לאור –dlaor@post.tau.ac.il
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת