מהלך הקורס
שיעור מס' 1
שואה, כתיבה, זיכרון - פתיחה (פתיחה)
1. הערך "ספרות השואה", האנציקלופדיה של השואה (ערך: ישראל גוטמן), הוצאת יד ושם וספרית פועלים, כרך ד', 1990, עמ' 893-881.
2. שאול פרידלנדר: "השואה בין זיכרון להיסטוריה", מדעי היהדות, 30, תש"ן, עמ' 20-11.
3. אברהם ב. יהושע: "השואה – צומת דרכים", בזכות הנורמליות: חמש מסות בשאלת הציונות, הוצאת שוקן, 1980, עמ' 25-9.
4. דן לאור: אלתרמן: ביוגרפיה, הוצאת עם עובד/ספרית אפקים, תשע"ד, עמ' 271-264.
שיעור מס' 2
קינה לבית ישראל: אורי צבי גרינברג
1. אורי צבי גרינברג: רחובות הנהר, הוצאת שוקן, 1951, עמ' ט-יג; מז-סב; קב-קג; קסו-קז; רלז-רנב; רעא-רעה; שכז; שעט-שפ.
עמ' 16-11; 64-26; 76-70; 69-19; 153-152, כרך ו, 1992, עמ' 44-33; 64-61,148-146.
2. רחובות הנהר לאורי צבי גרינברג: מחקרים ותעודות (עורכים א. ליפסקר, ת. וולף-מונזון), הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, תשס"ז, עמ' 24-17; 54-45; 256-241.
3. אהוד לוז: "הימור בשירת 'רחובות הנהר' לאורי צבי גרינברג", מאבק בנחל יבוק, עוצמה מוסר וזהות יהודית, הוצאת מאגנס, תשנ"ט, עמ' 156-144.
שיעור מס' 3
הפלנטה האחרת: עדותו של ק. צטניק
1. ק. צטניק: סלמנדרה (1946), או בית הבובות (1952), או פיפל (1961), הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1987 ואילך.
2. יחיאל שינטוך: סלמנדרה: מיתוס והיסטוריה בכתבי ק.צטניק, הוצאת כרמל 2009, עמ' 165-124.
3. עמר ברטוב: "קיטש וסדיזם בפלנטה של ק.צטניק: נוער ישראלי מדמיין את השואה", אלפיים, 17,
תשנ"ט, עמ' 175-148.
4. איריס מילנר: הנרטיבים של ספרות השואה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, ספרית הילל בן חיים, 2008, עמ' 76-42.
שיעור מס' 4
נתן אלתרמן ופולמוס "שתי הדרכים"
1. נתן אלתרמן: הטור השביעי, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשל"ב-תשל"ג, כרך ב' עמ' 440-407.
2. דן לאור: "עוד על שתי הדרכים", המאבק על הזיכרון: מסות על ספרות חברה ותרבות, הוצאת עם עובד/ ספרית אפקים, 2009, 179-142.
3. דינה פורת: "לא היו שתי דרכים”, קפה הבוקר בריח העשן: מפגשם של היישוב והחברה הישראלית עם השואה וניצוליה, הוצאת עם עובד ויד ושם, 2011, עמ' 895-881
4. רוני שטאובר: הלקח לדור: שואה וגבורה במחשבה הציבורית בארץ בשנות החמישים, יד יצחק בן צבי, 2000, עמ' 134-115.
שיעור מס' 5
חנה סנש: לידתו של מיתוס
1. חנה סנש: יומנים, שירים, עדויות (ערך: משה ברסלבסקי) [1946], הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1994, עמ' 134-79; 249-207; 318-315.
2. אהרן מגד: חנה סנש [1958], הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988.
3. יהודית תידור באומל: גיבורים למופת: צנחני היישוב במלחמת העולם השנייה ועיצוב הזיכרון הקולקטיבי הישראלי, הוצאת מכון בן-גוריון, 2004, עמ' 181-136.
4. בן-עמי פיינגולד: השואה בדרמה העברית, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1989, עמ' 84-75.
שיעור מס' 6
מול תא הזכוכית: חיים גורי נוכח משפט אייכמן
1. חיים גורי: מול תא הזכוכית: משפט אייכמן בירושלים [1962], הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002.
2. חנה יבלונקה: מדינת ישראל נגד אדולף אייכמן, הוצאת משכל, 2001, עמ' 287-243.
3. יחיעם ויץ: "משפט אייכמן כנקודת מפנה", דפים לחקר תקופת השואה, מאסף יא, 1993,
עמ' 189-175.
4. דן לאור: "אוניברסיטה פתוחה המשנה את מושגי הזיכרון הלאומי", שישה מיליון קטגורים: מדינת ישראל נגד אדולף אייכמן, הוצאת משואה וידיעות אחרונות, 2011, עמ' 208-202.
שיעור מס' 7
החשבון והנפש (מספרי שנות הששים)
1. יהודה עמיחי: לא מעכשיו לא מכאן, הוצאת שוקן, 1963.
2. חנוך ברטוב: פצעי בגרות, הוצאת עם עובד, 1965.
3. דן בן אמוץ: לזכור ולשכוח, הוצאת עמיקם, 1968.
4. יורם קניוק: אדם בן כלב (1969), הוצאת ספרים פועלים, 1987.
הערה: מכלל ארבעת הרומאנים יש לקרוא ספר אחד בלבד.
שיעור מס' 8
שיבתו של המודחק: אמיר גלבוע, אבות ישורון
1. אמיר גלבע: כחולים ואדומים, הוצאת עם עובד, 1963, עמ' 99-98; 131; 213; 220; 222.
2. חגית הלפרין: "'ברל, האדמה בוערת': אמיר גלבע ושירתו בימי השואה והמלחמה", בתוך אמיר גלבע: הנה ימים באים (שירים, 1946-1942), הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007, עמ' 7-37.
3. אבות ישורון: הומוגרף, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1985, עמ' 12-11; 119-118; 162-160.
4. יוחאי אופנהיימר: תנו לי לדבר כמות שאני: שירת אבות ישורון, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997.
שיעור מס' 9
משפט קסטנר: מבט חדש
1. מוטי לרנר: קסטנר, הוצאת אור עם, 1988.
2. תום שגב: המיליון השביעי: הישראלים והשואה, הוצאת כתר, 2000, עמ' 304-237.
3. יחיעם וויץ: "השינוי בדימויו של קסטנר כעדות לשינוי בדימויה של השואה", קתדרה, 69 (1993), עמ' 179-133.
4. Dan Laor: "How Are We Expected to Remember the Holocaust? Szenes versus Kasztner", On Memory (An Interdisciplinary Approach), Doron Mendels (ed.). Peter Lang, 2007, pp.195-213.
שיעור מס' 10
ילדי הצל: בן-ציון תומר, דן פגיס, איתמר יעוז-קסט
1. בן-ציון תומר: ילדי הצל, הוצאת עמיקם, 1963.
2. דן פגיס: גלגול, הוצאת אגודת הסופרים, 1970 [הפרק "בקרון החתום"].
3. איתמר יעוז-קסט: דלתות צריפים עוד נפתחות בי: מחזור שירים, הוצאת עקד, 1997, עמ' 55-10.
4. גרשון שקד: "ילדות אבודה (על נושא השואה בסיפרות הישראלית הצעירה"), גל חדש בסיפורת העברית, הוצאת ספרית פועלים, 1968, עמ' 86-71.
שיעור מס' 11
עולמו של אהרן אפלפלד
1. אהרן אפלפלד: באדנהיים: עיר נופש [1975] הוצאת זמורה-ביתן,2009.
2. אהרן אפלפלד: מסות בגוף ראשון, הוצאת הספריה הציונית, 1979 (מבחר).
3. יגאל שוורץ: קינת היחיד ונצח השבט: אהרן אפלפלד – תמונת עולם, הוצאת כתר, 1996 (ע"פ האינדקס).
4. גרשון שקד: "רקווייאם לעם היהודי שנהרג", הסיפורת העברית 1980-1880, הוצאת הקיבוץ המאוחד וכתר, כרך ה, עמ' 272-235.
שיעור מס' 12
"אעשה לי סימן": ש"י עגנון לאחר השואה
1.ש.י. עגנון: "האדונית והרוכל", סמוך, ונראה, הוצאת שוקן, תשי"ג (ואילך), עמ' 102-92.
2.ש.י. עגנון: "הסימן", האש והעצים, הוצאת שוקן, תשכ"ב (ואילך), עמ' רפג-שיב.
3. דן לאור: "האם כתב עגנון על השואה?", ש"י עגנון: היבטים חדשים, הוצאת ספרית פועלים, 1995, עמ' 97-60.
שיעור מס' 13
מנאוה סמל עד יהודה פוליקר: קולם של בני הדור השני
1. עודד פלד: מכתבים לברגן בלזן [1978], הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1979.
2. נאוה סמל: כובע זכוכית: קובץ סיפורים של בני הדור השני, הוצאת ספרית פועלים, 1985.
3. דוד גרוסמן: מומיק, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2005.
3. איריס מילנר: קרעי עבר: ביוגרפיה, זהות וזיכרון בסיפורת הדור השני, הוצאת עם עובד, 2003, עמ' 35-19.
סדרי הקורס:
1. חומרי הקריאה והלמידה יועמדו לרשות התלמידים באתר הקורס ובספריה המרכזית ע"ש סוראסקי.
2. ייתכן שיתקיימו שני מפגשים בכיתה:
3. בסיום הקורס תיערך בחינה בכתב.
4. הרכב הציון הסופי: 15% מטלות הקורס, 85% בחינת הסיום.
5. ייעוץ והדרכה:
פרופ' דן לאור –dlaor@post.tau.ac.il