חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  רכישת חברות הייטק
  Hi-Tech Acquisitions                                                                                 
1231-3634
ניהול | תכנית במנהל עסקים
קבוצה 01
סמ'  א'1845-2130105רקנאטי - מנהל עסקיםשיעור ד"ר ברילר ניר
הקורס מועבר באנגלית
סילבוס מקוצר
 
1 Semester Unit
 

The course aims to convey an understanding of the processes involved in mergers and acquisitions (M&A) in the hi-tech area, focusing on acquisitions in which small innovative firms are acquired by large, well-established firms. The sources of value creation in this type of M&A are studied and analyzed in comparison to other strategic alternatives open to the acquiring and the acquired firms. Students learn how to manage the acquisition process in all its stages, from an overall integrative perspective that takes into account the strategic, financing and organizational aspects, from the point of view of the acquiring firm and the acquired firm – with all its various stakeholders (entrepreneurs, employees, venture funds, and others). Emphasis is also placed on understanding the difference between value creation and its division among the parties to the merger or acquisition. In addition, the course contributes to familiarizing students with the various branches of the hi-tech sector, their characteristics and strategic approaches to creating and maintaining competitive advantage. The course includes lectures, reading of background material, case analyses, guest lectures, and more.


הבנת תהליכי מיזוגים ורכישות בתחום הטכנולוגיה העילית, תוך התמקדות ברכישות בהן חברות יזמיות קטנות נרכשות ע"י חברות טכנולוגיות מבוססות וגדולות. בקורס יילמדו המקורות ליצירת ערך בסוג זה של מיזוגים ורכישות, וינותחו מול אלטרנטיבות אסטרטגיות אחרות העומדות בפני החברות הרוכשות והנרכשות. הקורס יקנה ידע בניהול תהליך הרכישה על כל שלביו תוך הסתכלות אינטגרטיבית מהיבטים אסטרטגיים, מימוניים וארגוניים, הן מצד החברה הרוכשת וכן מצד החברה הנרכשת, על בעלי העניין השונים שלה (יזמים, עובדים, קרנות הון סיכון ואחרים). כמו כן, יושם דגש על הבנת השוני בין יצירת ערך לבין חלוקתו בין הצדדים בעסקאות מיזוג או רכישה. בנוסף יסייע הקורס להעמקת ההבנה וההיכרות עם ענפי טכנולוגיה עילית, מאפייניהם וגישות אסטרטגיות ליצירה ושימור של יתרון תחרותי בענפים אלה. הקורס יכלול הרצאות, קריאת חומר רקע, ניתוח אירועים, הרצאות אורח ועוד.

 

Course description
1 Semester Unit
 
Prerequisite:  Principles of Strategy, with a grade of at least 78

The course aims to convey an understanding of the processes involved in mergers and acquisitions (M&A) in the hi-tech area, focusing on acquisitions in which small innovative firms are acquired by large, well-established firms. The sources of value creation in this type of M&A are studied and analyzed in comparison to other strategic alternatives open to the acquiring and the acquired firms. Students learn how to manage the acquisition process in all its stages, from an overall integrative perspective that takes into account the strategic, financing and organizational aspects, from the point of view of the acquiring firm and the acquired firm – with all its various stakeholders (entrepreneurs, employees, venture funds, and others). Emphasis is also placed on understanding the difference between value creation and its division among the parties to the merger or acquisition. In addition, the course contributes to familiarizing students with the various branches of the hi-tech sector, their characteristics and strategic approaches to creating and maintaining competitive advantage. The course includes lectures, reading of background material, case analyses, guest lectures, and more. 

סילבוס מפורט

ניהול | תכנית במנהל עסקים
1231-3634-01 רכישת חברות הייטק
Hi-Tech Acquisitions
שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | ד"ר ברילר ניר

666סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת