1 Semester Unit
The course aims to cover the various methods of optimal pricing under monopoly conditions and monopolistic competition. The common and normative factors that determine optimal pricing policy are reviewed such as pricing differentiation by combining products, bulk discounts, product lines, differentiation over time, etc. Also reviewed are normative methods of implementing pricing in practice. The course includes the following topics: basic concepts of economics; psychological factors in pricing; costing methods for pricing; price differentiation; connecting sales and creating product packages; non-linear rates and volume discounts; quality division and creating product lines; competitive behavior in pricing.
מטרת הקורס היא לעבור על השיטות השונות להמחרה אופטימלית בתנאי מונופול, ותחרות מונופוליסטית. בקורס ילמדו גורמים ושיטות נפוצים ונורמטיבים בקביעת מדיניות מחירים אופטימלית כגון, בידול מחירים על ידי שילוב מוצרים, הנחה לגודל, קו מוצרים, בידול לאורך זמן, וכו'. כמו כן ייסקרו שיטות נורמטיביות ליישום המחרה בפועל. בקורס יידונו הנושאים הבאים: מושגי יסוד בכלכלה; גורמים פסיכולוגיים בהמחרה; שיטות תמחיר להמחרה; בידול מחירים; קשירת מכירות ויצירת חבילות מוצרים; תעריפים לא ליניארים והנחה לכמות; פיצול איכויות ויצירת קווי מוצרים; התנהגות תחרותית בהמחרה.