חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  מרנסנס לרטרו-על מחווה ציטוט ותחיה באמנות
  "Renaissance" to "Retro"                                                                             
0881-2217-01
אמנויות | ביה"ס לאדריכלות
סמ'  ב'1400-1800208מכסיקו - אומנויותפרוסמינר ד"ר מאירי-דן נעמי
סילבוס מקוצר

הפרו"ס יוקדש לעיון במתח המובנה בתרבות ובשיח התרבות בין עבר להווה ובין מקור למקוריות. יש ודווקא הניכוס המודע והמוצהר של מרכיבים כלשהם מ"המאגר" האינסופי של האמנות הוא שמאפשר העמדה של תוצר חדשני ושל מסר ייחודי, הנטועים בהוויית הכאן והעכשיו (הקולקטיבית והאישית כאחת). 

במהלך הקורס נבחן את התופעה המורכבת לדורותיה (למן העת העתיקה ועד ימינו, לאו דווקא בסדר כרונולוגי) ולגילומיה (באמנות ה"גבוהה" כבתרבות ה"פופולארית"). ננתח את המשותף והייחודי למונחים שונים, דוגמת מחווה, ציטוט ותחייה (או רנובציו, רנסנס, ניאו, קאמבק ורטרו), וגם השראה, פרודיה, סאטירה, פָסטיש, חיקוי, העתקה וזיוף. ננסה להבחין בין מחווה לניתוץ המיתוס (ושחיטתה של "הפרה הקדושה"), בין תחייה להישרדות, בין תופעות גורפות ("טרנדיות") למהלכים נקודתיים, בין ניאו לנוסטלגיה, בין השראה להתכתבות ובין מותר לאסור.

בעזרתם של הדוגמאות, התופעות ומקרי הבוחן שיוצגו במהלך הקורס, נעמוד על מורכבותו האפשרית של המהלך: למן הבחירה במקור/ות ההשראה, דרך ההחלטה על טיב ה"שימוש" שנעשה בו/ בהם וכלה באופן שבו אלו מאפשרים את כינונה של יצירה מקורית.

                                                                                                 

מעל לקורס כולו תרחפנה שלוש שאלות מפתח:

  1. מה ראוי לשמש מקור השראה ליצירה החזותית?
  2. מה טיבו של המהלך? או: מהו אופן השימוש במקור המסוים שנבחר כראוי?
  3. ועיקר העיקרים – לשם מה? או: כיצד המקור המסוים (שאלה 1) ואופן השימוש המסוים בו (שאלה 2) משרתים את השקפת עולמו של ה"מנכס" ומאפשרים לו לשאת אמירה חדשה ו...מקורית?

 

על מנת לנסות ולהעניק תשובות לשאלות אלו, נצטרך להידרש למספר סוגיות ולשאול מספר שאלות נוספות:

1.       מקור ומקוריות – הילכו שניים יחדיו? (בין "עולם ישן עדי יסוד נחריבה" לבין "חד̤̤ש ימינו כקדם").

2.       האם כולנו חולקים עבר משותף? והאם אתה זוכר את מה שאני זוכר? – על עבר, זיכרון, זהות אישית ו/או קולקטיבית ויצירה מקורית.

3.       מה אפשר לעשות עם פרה קדושה? – על קלאסיקות, מיתוסים, קאנונים ואייקונים (בין עובדות לאגדות ובין האדרה ללעג).

4.       מה בין תופעה גורפת של תחייה (רנובציו, רנסנס, ניאו, קאמבק ורטרו) לבין שימוש נקודתי בעבר כבמקור השראה? – על טרנדים ועל בחירות אישיות.

5.       ומה בין אלו לבין נוסטלגיה?

6.       ... ובין אלו לבין הישרדות?

7.       מה בין התכתבות (או דיאלוג) לבין מחווה, ציטוט, ניכוס, פרודיה, סאטירה או פָסטיש? – על דרכים דו-סטריות ודרכים חד-סטריות.

8.       מה בין ניכוס לגיטימי לבין גניבה? – על מותר ואסור ועל "זכויות יוצרים" ו"שימוש הוגן"

9.       מה בין נטילה פיזית של יצירה לבין אימוץ רעיוני? – על הפונקציות של "גזור-הדבק", "העתק-הדבק" ו-"עקוב אחר שינויים".

Course description

This proseminar will be dedicated to the study of cultural discourses concerning the tension between the past and the present, between origin and originality. During the course we shall examine this complex phenomenon through the ages, from antiquity to the present, not necessarily in chronological order, as manifested in the "High" arts as well as the popular culture. We shall analyze the common aspects and the unique aspects which highlights the numerous terms related to the subject: homage, citation, revival (or Renaissance), comeback, retro, inspiration, pastiche, imitation, copies and forgeries. We will try to unveil the differences between homage and the demolition of a myth, between revival and survival, between trends and isolated stances, between "neo" and nostalgia, between inspiration and correspondence and between what is perceived as allowed and what is not.

Using the examples and case studies presented in the course we shall follow the complex rout beginning with the selection of the sources of inspiration, followed by the decision as of the nature of their "use" and concluding with producing an original work of art.

 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | ביה"ס לאדריכלות
0881-2217-01 מרנסנס לרטרו-על מחווה ציטוט ותחיה באמנות
"Renaissance" to "Retro"
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר מאירי-דן נעמי

666סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת