חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  שיטות מחקר בעיצוב לבמה ולמסך
  Design for Screen and Stage:research Methods                                                         
0861-9002-01
אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
סמ'  א'1000-1400סמינר ד"ר שלגו איגר שלומית
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

תיאור הקורס

סמינר זה מיועד לסטודנטים הלומדים בתכנית לעיצוב במה, קולנוע וטלוויזיה. מטרתו להקנות למעצבים היכרות בסיסית עם תיאוריות מרכזיות וכלים מתודולוגיים בתחום החזותי, ולפתח יכולות ניתוח, פענוח והמשגה של היבטים חזותיים, מבניים, צורניים ורעיוניים ביצירות לבמה ולמסך. השיעורים מורכבים מהרצאות מלוות בחומרים חזותיים, תרגילים, דיונים, הצגת מקרה ושיחה עם יוצרים. בכל אלו יינתן דגש לנקודות ההשקה בין התיאוריה והפרקטיקה, הן בתהליכי מחקר וכתיבה והן בתהליכי יצירה. במהלך הסמסטר הסטודנטים יעבדו על הצעת מחקר אישית ויציגו אותה בכיתה. כל סטודנט יגבש מתודולוגיה מחקרית על בסיס החומר שנלמד בקורס ובהתאם לנושא ולמטרות המחקר.

Course description

This seminar is for students in The Honor roll program in Design for Stage, Film and TV studies. Its purpose is to provide designers with methodological tools with which to analyze and critically interpret visual images. The seminar will introduce basic theories of the visual domain. It will include several methodologies for the analysis, decoding, and conceptualization of Esthetic, Structural, Formal, and Ideological aspects in the visual dimension of stage and screen works. Class will be comprised of lectures accompanied by visual aids, discussions, exercises, student presentations, and a case study. In all these the overlapping points of theory and practice in research, writing, and design process will be emphasized. During the semester students will write a personal research proposal and present it to the class. Each student will form his or her research methodology according to the specific research topic and aims.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
0861-9002-01 שיטות מחקר בעיצוב לבמה ולמסך
Design for Screen and Stage:research Methods
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר שלגו איגר שלומית

666סילבוס מפורט/דף מידע

שיטות מחקר בעיצוב לבמה ולמסך

Design for Screen and Stage: Research Methods

סמסטר א', תשע"ח

4 ש"ס, סמינר

שם המרצה: דר' שלומית שלגו-איגר

דואר אלקטרוני: shalgosh@post.tau.ac.il

שעות קבלה – בימים ב'-ג' בתיאום מראש

 

תיאור הקורס

סמינר זה מיועד לסטודנטים הלומדים בתכנית לעיצוב במה, קולנוע וטלוויזיה. מטרתו להקנות למעצבים היכרות בסיסית עם תיאוריות מרכזיות וכלים מתודולוגיים בתחום החזותי, ולפתח יכולות ניתוח, פענוח והמשגה של היבטים חזותיים, מבניים, צורניים ורעיוניים ביצירות לבמה ולמסך. השיעורים מורכבים מהרצאות מלוות בחומרים חזותיים, תרגילים, דיונים, הצגת מקרה ושיחה עם יוצרים. בכל אלו יינתן דגש לנקודות ההשקה בין התיאוריה והפרקטיקה, הן בתהליכי מחקר וכתיבה והן בתהליכי יצירה. במהלך הסמסטר הסטודנטים יעבדו על הצעת מחקר אישית ויציגו אותה בכיתה. כל סטודנט יגבש מתודולוגיה מחקרית על בסיס החומר שנלמד בקורס ובהתאם לנושא ולמטרות המחקר.

 

תיאור הקורס באנגלית

This seminar is for students in The Honor roll program in Design for Stage, Film and TV studies. Its purpose is to provide designers with methodological tools with which to analyze and critically interpret visual images. The seminar will introduce basic theories of the visual domain. It will include several methodologies for the analysis, decoding, and conceptualization of Esthetic, Structural, Formal, and Ideological aspects in the visual dimension of stage and screen works. Class will be comprised of lectures accompanied by visual aids, discussions, exercises, student presentations, and a case study. In all these the overlapping points of theory and practice in research, writing, and design process will be emphasized. During the semester students will write a personal research proposal and present it to the class. Each student will form his or her research methodology according to the specific research topic and aims.

 

דרישות הקורס

הגשת תרגילים במהלך הקורס ופיתוח הצעת מחקר לפי הנחיות שיינתנו, הגשת עבודה סמינריונית או רפרט. אישור הצעת המחקר עד סוף הקורס מהווה תנאי להגשת העבודה.

 

מרכיבי הציון הסופי

80% - ציון העבודה המסכמת (רפרט/סמינריון)

20% - השתתפות והגשת תרגילים במהלך הקורס, תהליך עבודה על הצעת מחקר אישית והצגתה בכיתה

 

 

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

 

  1. מבוא למחקר בעיצוב
  2. תאוריות על מבט, ראייה, פרספציה ועיבוד מידע חזותי
  3. איקונולוגיה. פורמליזם
  4. גישות פסיכואנליטיות בחקר דימויים חזותיים
  5. סמיוטיקה חזותית
  6. סטרוקטורליזם ופוסט סטרוקטורליזם  
  7. בין אידאולוגיה למתודולוגיה – מרקסיזם. פוסט-קולוניאליזם. פמיניזם.
  8. רטוריקה חזותית וכוחה של המטפורה בפרסום ותעמולה
  9. תרבות חזותית במדיה חדשה – הדימוי הדיגיטלי. חלל וזמן במרחב הווירטואלי.
  10. הצגת מקרה ודיון: "מרי סטיוארט" מאת פרידריך שילר, הפקה בתיאטרון תמונע, 2012. המעצבת דינה קונסון והבמאי עירא אבנרי יתארחו בשיעור. הם יציגו את הפרויקט, וירחיבו על תהליך העבודה שהוביל לגיבוש הדימוי החזותי המרכזי ושפת העיצוב של המופע. דיון-המשך בכיתה יוקדש לשיטות מחקר בתהליכי קדם הפקה.
  11. גיבוש הצעת מחקר אישית, פרזנטציה, הכנה לכתיבת עבודה.  

 

רשימת ספרות (הנחיות ומקורות לקריאה זמינים באתר הקורס)

 

  1. אריאלי-הורוביץ, דנה, ברטל אורי, ומאירי-דן נעמי (עורכים). פרוטוקולאז' 2013 - כותבים חזותי: מתודולוגיות בחקר התרבות החזותית. תל אביב: רסלינג 2013.
  2. בארת, רולאן. "הרטוריקה של הדימוי". ליבס, ת. טלמון,מ. (עורכות). תקשורת כתרבות: טלוויזיה כסביבה של תרבות היום- יום. מקראה, חלק א'. רמת אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2013. 259-271.
  3. בן-שאול, ניצן. מבוא לתיאוריות קולנועיות. תל-אביב: אוניברסיטת ת"א ודיונון, 2000.
  4. לוי, איתמר. הבית והדרך: עיונים בדמיון הפסיכואנליטי. תל אביב: רסלינג 2012.
  5. סטורוק, ג'ון. סטרוקטורליזם. תל אביב: רסלינג, 2007.
  6. פנופסקי, ארווין. "איקונוגרפיה ואיקונולוגיה: מבוא לחקר אמנות הרנסאנס". תרגום מאנגלית ומאיטלקית: אביעד שטיר. מדרשה. 12 (2009): 69-‏97.
  7. קרייטלר, הנס, וקרייטלר, שולמית. פסיכולוגיה של האמנויות. תל אביב: ספרית פועלים ואונ' תל אביב, 1980.

 

  1. Berger, John. Ways of Seeing. London: British Broadcasting Corp, 1972. 7-34.
  2. Collins, Jane, and Andrew Nisbet. Theatre and Performance Design: A Reader in Scenography. London: Routledge, 2010.
  3. Dode, Zvezdana. "Costume as Text". Dress and Identity. Ed. M. Harlow. Oxford: Archaeopress, 2012. 7-18.  
  4. Eco, Umberto. "How Culture Conditions the Colors We See". On Signs. Ed. M. Blonsky. Oxford: Blackwell, 1985. 157-175.
  5. Forceville, Charles. "Pictorial Metaphor in Advertisements". Metaphor and Symbol. 9.1 (1994): 1-29.
  6. Frayling, Christopher. "Research in Art and Design". Royal College of Art Research Papers, Vol 1, No 1. Royal College of Art: London, 1993/4.
  1. Gage, John. Color and Meaning: Art, Science, and Symbolism. Berkeley: University of California Press, 2000.
  2. Grene, Nicholas. Home on the Stage: Domestic Spaces in Modern Drama. Cambridge UK: Cambridge UP, 2014.
  3. Manovich, Lev. The Language of New Media. Cambridge, Mass: MIT Press, 2002. 43-65.
  4. Marzel, Shoshana-Rose, Stiebel, Guy D. (Editors). Dress and Ideology: Fashioning Identity from Antiquity to the Present. London – New York: Bloomsbury, 2015.
  5. Messaris, Paul. "Four Aspects of Visual Literacy". Visual "literacy": Image, Mind, and Reality. Boulder: Westview Press, 1994. 1- 40.
  6. Rose, Gillian. Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials. London: SAGE, 2001. 216-236.
  7. Smith, Ken, Sandra E. Moriarty, Gretchen Barbatsis and Keith Kenney. Handbook of Visual Communication: Theory, Methods, and Media. New York: Routledge, 2011.
  8. Sturken, Marita, and Lisa Cartwright. Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. Oxford: Oxford University Press, 2001. ("Practices of Looking: Images, Power and Politics", 1-41; "The Global Flow of Visual Culture", 315-344).
  9. Van, Leeuwen T., and Carey Jewitt. Handbook of Visual Analysis. London: SAGE, 2001. 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת