| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
זרמים בביקורת המאה העשרים
Currents in Twentieth Century's Criticism |
0861-1586-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות | |||||||||||||||||||||||||
|
המונח "פוסט" המעטר חלק גדול מהתיאוריות הביקורתיות שנהגו בשלהי המאה העשרים: פוסטמודרניזם, פוסט מרקסיזם, פוסט סטרוקטורליזם ועוד, מרמז על פרידה רעיונית מ"משהו" שקדם לו. הבנתן של גישות ביקורתיות אלה מחייב על כן רקע אודות אותן תיאוריות אשר היוו מן הצד האחד מקור השראה ומן הצד האחר, מטרה למתקפות נועזות של מה שמכונה לעיתים כ"תיאוריות בנות זמננו".
השיעור יוקדש להצגה מבואית של מספר זרמים מחשבתיים שרווחו במאה העשרים ואשר הייתה להן השפעה מכרעת על האמנות והשיח אודותיה. במוקד העיון יעמדו: מרקסיזם , אקזיסטנציאלים , סטרוקטורליזם וסמיוטיקה, פוסט סטרוקטורליזם ופנומנולוגיה ואימוצם להבנת תופעות אסתטיות.
The term "post" that prefixes many critical theories raised at the end of the twentieth century (post-modernism, post-structuralism, post-Marxism, etc.), alludes to some kind of ideational departure from "something" that had preceded them. The understanding of these theoretical approaches thus requires a background concerning those theories that on the one hand served as a source of inspiration, and on the other hand as a target for bold attacks on what is sometimes termed "contemporary theories".
The course will focus on certain basic ideas of several currents of theoretical thought that were prevalent at the twentieth century, and had a decisive influence on both art and the discourse on art: Marxism, existentialism, structuralism and semiotics, post-structuralism and phenomenology.
זרמים בביקורת המאה העשרים
Currents in Twentieth Century's Criticism
סמסטר ב', תש"ף
2 ש"ס
שיעור
שם המרצה: אירית דגני-רז
דואר אלקטרוני:
קבלה לפי תיאום מראש
תאור הקורס
המונח "פוסט" המעטר חלק גדול מהתיאוריות הביקורתיות שנהגו בשלהי המאה העשרים: פוסטמודרניזם, פוסט מרקסיזם, פוסט סטרוקטורליזם ועוד, מרמז על פרידה רעיונית מ"משהו" שקדם לו. הבנתן של גישות ביקורתיות אלה מחייב על כן רקע אודות אותן תיאוריות אשר היוו מן הצד האחד מקור השראה ומן הצד האחר, מטרה למתקפות נועזות של מה שמכונה לעיתים כ"תיאוריות בנות זמננו".
השיעור יוקדש להצגה מבואית של מספר זרמים מחשבתיים שרווחו במאה העשרים ואשר הייתה להן השפעה מכרעת על האמנות והשיח אודותיה. במוקד העיון יעמדו: מרקסיזם , אקזיסטנציאלים , סטרוקטורליזם וסמיוטיקה, פוסט סטרוקטורליזם ופנומנולוגיה ואימוצם להבנת תופעות אסתטיות.
תאור הקורס באנגלית
The term "post" that prefixes many critical theories raised at the end of the twentieth century (post-modernism, post-structuralism, post-Marxism, etc.), alludes to some kind of ideational departure from "something" that had preceded them. The understanding of these theoretical approaches thus requires a background concerning those theories that on the one hand served as a source of inspiration, and on the other hand as a target for bold attacks on what is sometimes termed "contemporary theories".
The course will focus on certain basic ideas of several currents of theoretical thought that were prevalent at the twentieth century, and had a decisive influence on both art and the discourse on art: Marxism, existentialism, structuralism and semiotics, post-structuralism and phenomenology.
דרישות הקורס
נוכחות חובה, מבחן
מרכיבי הציון הסופי
100% בחינה מסכמת
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
קריאה:
קאמי, אלבר, המיתוס של סיזיפוס, תרגום: צבי ארד, תל אביב: עם עובד, 1978. ע' 20-27,123-126,129-133.
שגיא, אבי, אלבר קאמי והפילוסופיה של האבסורד, תל אביב: משרד הבטחון – ההוצאה לאור, 2000. פרקים ד'-ו'.
סארטר, ז'אן פול, האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם, תרגום: יעקב גולומב, ירושלים: כרמל, 1990. (כולל אחרית דבר מאת יעקב גולומב).
בקט, סמואל, מחכים לגודו, תרגום: מולי מלצר, תל אביב: מודן, 2003.
States, Bert O., The Shape of Paradox, Berkeley: University of California Press, 1978. pp.104-106.
קריאת רשות:
סארטר, ז'אן פול, "הציורים של ג'אקומטי", בתוך: ארבעה מאמרים, תרגום: תהילה ואיתי דור-סנד, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1984.
סארטר, ז'אן פול, "החיפוש אחר המוחלט", בתוך: ארבעה מאמרים, תרגום: תהילה ואיתי דור-סנד, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1984.
סטורוק, ג'ון, "הקדמה למהדורה השנייה", בתוך: סטרוקטורליזם, תרגום: דבי אילון, תל אביב: רסלינג, 2007.
קריאה:
דה סוסיר, פרדיננד, קורס בבלשנות כללית, תרגום: אבנר להב, תל אביב: רסלינג, 2005. ע' 117-123, 177-180.
סטורוק, ג'ון, סטרוקטורליזם, תרגום: דבי אילון, תל אביב: רסלינג, 2007. ע' 21-26, 28-29, 34-36.
קריאה:
Eagleton, Terry. “Chapter 1: Literature and history”, in: Marxism and literary criticism. Routledge, 2003.
קריאה:
ברכט, ברטולט, "אמא קוראז"', בתוך: אמא קוראז' וילדיה: הנפש הטובה מסצ'ואן, תרגום: שמעון זנדבק, תל אביב: עם עובד, תשמ"ב.
Eagleton, Terry. “Chapter 3: The writer and commitment”, in: Marxism and literary criticism. Routledge, 2003.
קריאה:
States, Bert O. "The phenomenological attitude." Critical Theory and Performance (1992): 369-79.
Merleau-Ponty, Maurice. "Cezanne's doubt", 1964.
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
בקט, סמואל, מחכים לגודו, תרגום: מולי מלצר, תל אביב: מודן, 2003.
ברכט, ברטולט, "אמא קוראז"', בתוך: אמא קוראז' וילדיה: הנפש הטובה מסצ'ואן, תרגום: שמעון זנדבק, תל אביב: עם עובד, תשמ"ב.
דה סוסיר, פרדיננד, קורס בבלשנות כללית, תרגום: אבנר להב, תל אביב: רסלינג, 2005.
סארטר, ז'אן פול, האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם , תרגום: יעקב גולומב, ירושלים: כרמל, 1990.
סטורוק, ג'ון, סטרוקטורליזם, תרגום: דבי אילון, תל אביב: רסלינג, 2007.
קאמי, אלבר, המיתוס של סיזיפוס, תרגום: צבי ארד, תל אביב: עם עובד, 1978.
שגיא, אבי, אלבר קאמי והפילוסופיה של האבסורד, תל אביב: משרד הבטחון – ההוצאה לאור, 2000.
Eagleton, Terry. Marxism and literary criticism. Routledge, 2003.
Merleau-Ponty, Maurice. "Cezanne's doubt", 1964.
States, Bert O. "The phenomenological attitude." Critical Theory and Performance (1992): 369-79.
States, Bert O., The Shape of Paradox, Berkeley: University of California Press, 1978.