חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  זרמים בביקורת המאה העשרים
  Currents in Twentieth Century's Criticism                                                            
0861-1586-01
אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
סמ'  ב'1600-1800209מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר דגני רז אירית
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

המונח "פוסט" המעטר חלק גדול מהתיאוריות הביקורתיות שנהגו בשלהי המאה העשרים: פוסטמודרניזם, פוסט מרקסיזם, פוסט סטרוקטורליזם ועוד,  מרמז על פרידה רעיונית מ"משהו" שקדם לו. הבנתן של גישות ביקורתיות אלה מחייב על כן רקע אודות אותן תיאוריות אשר היוו מן הצד האחד מקור השראה ומן הצד האחר, מטרה למתקפות נועזות של מה שמכונה לעיתים כ"תיאוריות בנות זמננו".

השיעור יוקדש להצגה מבואית של מספר זרמים מחשבתיים שרווחו במאה העשרים ואשר הייתה להן  השפעה מכרעת על האמנות והשיח אודותיה. במוקד העיון יעמדו:  מרקסיזם , אקזיסטנציאלים , סטרוקטורליזם וסמיוטיקה, פוסט סטרוקטורליזם ופנומנולוגיה ואימוצם להבנת תופעות אסתטיות.

Course description

The term "post" that prefixes many critical theories raised at the end of the twentieth century (post-modernism, post-structuralism, post-Marxism, etc.), alludes to some kind of ideational departure from "something" that had preceded them. The understanding of these theoretical approaches thus requires a background concerning those theories that on the one hand served as a source of inspiration, and on the other hand as a target for bold attacks on what is sometimes termed "contemporary theories".

The course will focus on certain basic ideas of several currents of theoretical thought that were prevalent at the twentieth century, and had a decisive influence on both art and the discourse on art: Marxism, existentialism, structuralism and semiotics, post-structuralism and phenomenology.

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
0861-1586-01 זרמים בביקורת המאה העשרים
Currents in Twentieth Century's Criticism
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר דגני רז אירית

666סילבוס מפורט/דף מידע

זרמים בביקורת המאה העשרים

Currents in Twentieth Century's Criticism

סמסטר ב', תש"ף

2 ש"ס

שיעור

שם המרצה: אירית דגני-רז

דואר אלקטרוני:

razirit@netvision.net.il

קבלה לפי תיאום מראש

תאור הקורס

המונח "פוסט" המעטר חלק גדול מהתיאוריות הביקורתיות שנהגו בשלהי המאה העשרים: פוסטמודרניזם, פוסט מרקסיזם, פוסט סטרוקטורליזם ועוד,  מרמז על פרידה רעיונית מ"משהו" שקדם לו. הבנתן של גישות ביקורתיות אלה מחייב על כן רקע אודות אותן תיאוריות אשר היוו מן הצד האחד מקור השראה ומן הצד האחר, מטרה למתקפות נועזות של מה שמכונה לעיתים כ"תיאוריות בנות זמננו".

השיעור יוקדש להצגה מבואית של מספר זרמים מחשבתיים שרווחו במאה העשרים ואשר הייתה להן  השפעה מכרעת על האמנות והשיח אודותיה. במוקד העיון יעמדו:  מרקסיזם , אקזיסטנציאלים , סטרוקטורליזם וסמיוטיקה, פוסט סטרוקטורליזם ופנומנולוגיה ואימוצם להבנת תופעות אסתטיות.

 

תאור הקורס באנגלית

The term "post" that prefixes many critical theories raised at the end of the twentieth century (post-modernism, post-structuralism, post-Marxism, etc.), alludes to some kind of ideational departure from "something" that had preceded them. The understanding of these theoretical approaches thus requires a background concerning those theories that on the one hand served as a source of inspiration, and on the other hand as a target for bold attacks on what is sometimes termed "contemporary theories".

The course will focus on certain basic ideas of several currents of theoretical thought that were prevalent at the twentieth century, and had a decisive influence on both art and the discourse on art: Marxism, existentialism, structuralism and semiotics, post-structuralism and phenomenology.

דרישות הקורס

נוכחות חובה, מבחן

 

מרכיבי הציון הסופי

100% בחינה מסכמת

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

  1. שיעור מבוא: מיפוי כללי של הזרמים המרכזיים שיהוו מרכז העיון של הקורס

 

  1. אקזיסטנציאליזם: הגותו של אלבר קאמי בספרו המיתוס של סיזיפוס

קריאה:

קאמי, אלבר, המיתוס של סיזיפוס, תרגום: צבי ארד, תל אביב: עם עובד, 1978. ע' 20-27,123-126,129-133.

 

  1. הפנומנולוגיה של הוסרל ומושג האבסורד ביצירה של קאמי
  2.  

שגיא, אבי, אלבר קאמי והפילוסופיה של האבסורד, תל אביב: משרד הבטחון – ההוצאה לאור, 2000. פרקים ד'-ו'.

 

  1. ז'אן פול סארטר – האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם
  2.  

סארטר, ז'אן פול, האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם, תרגום: יעקב גולומב, ירושלים: כרמל, 1990. (כולל אחרית דבר מאת יעקב גולומב).

 

  1. רעיונות אקזיסטנציאליסטים ביצירה של סמואל בקט מחכים לגודו וביצירה של אלברטו ג'אקומטי
  2.  

בקט, סמואל, מחכים לגודו, תרגום: מולי מלצר, תל אביב: מודן, 2003.

States, Bert O., The Shape of Paradox, Berkeley: University of California Press, 1978. pp.104-106.

            קריאת רשות:

סארטר, ז'אן פול, "הציורים של ג'אקומטי", בתוך: ארבעה מאמרים, תרגום: תהילה ואיתי דור-סנד, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1984.

סארטר, ז'אן פול, "החיפוש אחר המוחלט", בתוך: ארבעה מאמרים, תרגום: תהילה ואיתי דור-סנד, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1984.

 

  1. הסטרוקטורליזם כמודל מחשבה – הנחות פילוסופיות בסיסיות, שתי צורות של סטרוקטורליזם וסטרוקטורליזם במרחב התרבותי.
  2.  

סטורוק, ג'ון, "הקדמה למהדורה השנייה", בתוך: סטרוקטורליזם, תרגום: דבי אילון, תל אביב: רסלינג, 2007.

 

  1. ניסוח רעיונות סטרוקטורליסטים בבלשנות המבנית של דה סוסיר

קריאה:

דה סוסיר, פרדיננד, קורס בבלשנות כללית, תרגום: אבנר להב, תל אביב: רסלינג, 2005. ע'  117-123, 177-180.

סטורוק, ג'ון, סטרוקטורליזם, תרגום: דבי אילון, תל אביב: רסלינג, 2007. ע' 21-26, 28-29, 34-36.

 

  1. סטרוקטורליזם וסמיוטיקה – דה סוסיר ופירס – שני מודלים בלתי מתיישבים של הסימן

 

  1. אימוצם של מודלים סמיוטיים לחקר התיאטרון

 

  1. קריאה סמיוטית של היצירה הקוביסטית – המעבר מהבנת האמנות כמימזיס להבנת האמנות כשפה

 

  1. מרקזיסם ואסתטיקה

קריאה:

Eagleton, Terry. “Chapter 1: Literature and history”, in: Marxism and literary criticism. Routledge, 2003.‏

 

  1. אמנות כייצור, וולטר בנימין, ברטולט ברכט והתיאטרון האפי

קריאה:

ברכט, ברטולט, "אמא קוראז"', בתוך: אמא קוראז' וילדיה: הנפש הטובה מסצ'ואן, תרגום: שמעון זנדבק, תל אביב: עם עובד, תשמ"ב.

Eagleton, Terry. “Chapter 3: The writer and commitment”, in: Marxism and literary criticism. Routledge, 2003.‏

  1. גישה פנומנולוגית לחקר תיאטרון: פנומנולוגיה וסמיוטיקה בתיאטרון – גישות סותרות או משלימות?

קריאה:

States, Bert O. "The phenomenological attitude." Critical Theory and Performance (1992): 369-79.‏

  1. פנומנולוגיה וציור
  2.  

Merleau-Ponty, Maurice. "Cezanne's doubt", 1964.‏

רשימת ספרות (נתון לשינויים)

בקט, סמואל, מחכים לגודו, תרגום: מולי מלצר, תל אביב: מודן, 2003.

ברכט, ברטולט, "אמא קוראז"', בתוך: אמא קוראז' וילדיה: הנפש הטובה מסצ'ואן, תרגום: שמעון זנדבק, תל אביב: עם עובד, תשמ"ב.

דה סוסיר, פרדיננד, קורס בבלשנות כללית, תרגום: אבנר להב, תל אביב: רסלינג, 2005.

סארטר, ז'אן פול, האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם , תרגום: יעקב גולומב, ירושלים: כרמל, 1990.

סטורוק, ג'ון, סטרוקטורליזם, תרגום: דבי אילון, תל אביב: רסלינג, 2007.

קאמי, אלבר, המיתוס של סיזיפוס, תרגום: צבי ארד, תל אביב: עם עובד, 1978.

שגיא, אבי, אלבר קאמי והפילוסופיה של האבסורד, תל אביב: משרד הבטחון – ההוצאה לאור, 2000.

 

Eagleton, Terry. Marxism and literary criticism. Routledge, 2003.‏

Merleau-Ponty, Maurice. "Cezanne's doubt", 1964.‏

States, Bert O. "The phenomenological attitude." Critical Theory and Performance (1992): 369-79.‏

States, Bert O., The Shape of Paradox, Berkeley: University of California Press, 1978.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת