אמת וייצוג באמנויות
Truth and Representation in the Arts
סמסטר א תשע"ג
2 ש"ס
שיעור
שם המרצה: ד"ר אירית דגני-רז
שעות קבלה: בתאום מראש
דרישות הקורס
נוכחות, מבחן
מרכיבי הציון הסופי
בחינה מסכמת
נושאי הקורס (נתון לשינויים):
1. הקדמה: האדם כיצור מייצג: הקשר בין רפרזנטציה ומושג האמת בפילוסופיה ובאמנות.
שאלת הרפרזנטציה כמושא העיון של הספרות והאמנות- קלווינו "הערים הסמויות מעין", מגריט "המצב האנושי".
2. אמנות כחיקוי- תפיסה מודאלית של המציאות – אריסטו וקונדרה
אריסטו ואפלטון- שני מודלים למבנה המציאות : מה בין ריאליזם אפלטוני לריאליזם אריסטוטלי (המרות מושגיות של המושג ריאליזם: הריאליזם של קורבה כנגד הריאליזם של פיקאסו).
האם גלויים חדשים בתחום מדעי המוח תומכים בגישתו של אריסטו?- על מימזיס ו"נוירוני מראה".
קריאת חובה:
לורנד, רות. על טבעה של האמנות. תל-אביב: דביר הוצאה לאור. עמודים 16-45.
אריסטו. פואטיקה. תרגום והקדמה: שרה הלפרין. פרק ט.ד
קריאת רשות: הלפרין, שרה. על הפואטיקה לאריסטו. ת"א: הקבוץ המאוחד. פרק ג 36-65.
3. אמנות מתעדת: האמנות נעלה מן ההיסטוריה?
ההמרות התרגומיות השונות של מושג ההיסטוריה וההבנות הנגזרות מכך על ההבחנה בין כתיבה היסטורית לכתיבה בדיונית (דיון בסרט זליג)
קריאת רשות: ברינקר מנחם. סובב ספרות. ירושלים: הוצאת מאגנס 303-314.
4. טבע הייצוג התמונתי
גומבריך : אמנות ואשליה- דיון אינטרדיסציפלינרי להבנת טבע הייצוג התמונתי.
גומבריך וקרל פופר.
קריאת חובה: גומבריך, א. ה. אמנות ואשליה. ירושלים: הוצאת כתר. פרק 9
5. האידיאל המימטי ושברו: ניתוח פורמלי ככלי להבנת ההיסטוריה של האמנות המודרנית
המעבר מהפרוגרמה האימפרסיוניסטית לקוביסטית באנליזות השונות של גומבריך ושל דנטו.
קריאת חובה: Danto, Arthur. "Approaching the End of Art". In: The state of the Art.
6. המעבר מייצוג לייצוג עצמי בציור המודרניסטי: התזה של גרינברג על רפלקסיביות בציור המודרניסטי.
קריאת חובה: גרינברג, קלמנט. "ציור מודרניסטי". מתוך גרינברג. ארוך. בית ברל: המדרשה.
7. גודמן: פלורליזם, קונוונציונליזם ורלטיביזם באמנות: גישה סמיוטית.
Nelson Goodman, Languages of Art, ch.1
8. ייצוג בסמיוטיקה של פירס: הבחנה בין איקון ,סימבול ואינדקס.
9. פלורליזם ללא וויתור על מושג האמת : עולמות אפשריים במקור הפילוסופי –לוגי ועד לאמנויות.
10. אינטואיציות מודאליות באמנות ובספרות – עולמות אפשריים באמנויות: מיקום שיח חד עולמי ליקום מרובה עולמות. (מאמרו של דולזל)
קריאת חובה:Dolezel, Lubomir. "Possible Worlds and Literary Fiction" in S. Allen (ed.), pp. 221-242
11. קונסטרוקציה של בדיון: גישה קונסטרוקטיביסטית לעולם האקטואלי ותהליכי בריאת עולמות בדיוניים.
Eco,Umberto. "Lector in Fabula" in: The Role of the Reader. Pp. 200-260.
רשימת ספרות חלקית (נתון לשינויים):
רוזלינד הרסטהאוס,"אמת וייצוג" מתוך:אסתטיקה:מבוא פילוסופי, עמ' 227-26
ארנסט גומבריך,אמנות ואשליה: הפסיכולוגיה של היצוג התמונתי,עמ' 17-21, פרק 9.
מנחם ברינקר,האם תורת הספרות אפשרית, מנחם ברינקר, סובב ספרות
Nelson Goodman, Languages of Art, ch.1
Nelson Goodman , Ways of World Making,ch.1,7
Girard Rene , Mimesis and theory
Umberto Eco, The role of the reader
חומר מחייב למבחן/עבודה
הרשימה כוללת את חומר הקריאה המחייב למבחן ואולם היא פתוחה לשנויים במהלך הקורס (בהתאם לחובות הקריאה שיצוינו במהלך השיעורים).