חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מבוא לתולדות הקולנוע ב'
  Introduction to Film History 2  
0861-1583-01
אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
סמ'  ב'1600-1800115 מכסיקושיעור ד"ר דובדבני שמואל
דרישות קדם   בחינה   רשימת התפוצה  
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס יסקור כרונולוגית נקודות ציון מכריעות בהתפתחות ההיסטורית והאסתטית של אמנות הקולנוע, בארה"ב ובעולם, למין שנות ה-30 של המאה הקודמת ועד הופעת הטלוויזיה וקריסת הוליווד הקלאסית ושיטת האולפנים. 

הקורס ילווה בהקרנת קטעים מהסרטים הרלוונטיים, ובמהלכו נתעכב על הקשרים המסועפים שבין היסטוריה, אידיאולוגיה ואסתטיקה כפי שהם באים לכדי ביטוי בזרמים הקולנועיים הנדונים.

Course description

The course provides a comprehensive study of major periods, styles, genres and films starting with the early 1930's and culminating with the 'birth' of New Hollywood in the 1970's. Among the issues discussed: French poetic realism, film noir, Italian neo-realism, the French new wave, British 'kitchen sink' cinema, European modernist cinema and Japanese cinema.

The course is accompanied by screenings of relevant film excerpts (but not full length films).

סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
0861-1583-01 מבוא לתולדות הקולנוע ב'
Introduction to Film History 2
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר דובדבני שמואל

סילבוס מפורט/דף מידע

מבוא לתולדות הקולנוע ב'

Introduction to Film History B

סמסטר ב' תש"ף

ימי שני 16-18

2 ש"ס

שיעור

 

שם המרצה: ד"ר שמוליק דובדבני

דואר אלקטרוני: duvdeva@tauex.tau.ac.il

שעות קבלה: בתיאום מראש באמצעות דוא"ל

 

הקורס יסקור כרונולוגית נקודות ציון מכריעות בהתפתחות ההיסטורית והאסתטית של אמנות הקולנוע, בארה"ב ובעולם, למין שנות ה-30 של המאה הקודמת ועד הופעת הטלוויזיה וקריסת הוליווד הקלאסית ושיטת האולפנים. 

הקורס ילווה בהקרנת קטעים מהסרטים הרלוונטיים, ובמהלכו נתעכב על הקשרים המסועפים שבין היסטוריה, אידיאולוגיה ואסתטיקה כפי שהם באים לכדי ביטוי בזרמים הקולנועיים הנדונים.

The course provides a comprehensive study of major periods, styles, genres and films starting with the early 1930's and culminating with the 'birth' of New Hollywood in the 1970's. Among the issues discussed: French poetic realism, film noir, Italian neo-realism, the French new wave, British 'kitchen sink' cinema, European modernist cinema and Japanese cinema.

The course is accompanied by screenings of relevant film excerpts (but not full length films).

 

 

 

מרכיבי הציון

100% בחינה אמריקאית שתתבסס על חומרי הקורס הרלוונטיים לכל סמסטר ועל מאמרי חובה שמופיעים באתר הקורס

שימו לב: ציונים נפרדים לתולדות א' ותולדות ב'  

הנוכחות בקורס הינה חובה. מעבר לשלוש היעדרויות לא מוצדקות – לא יינתן ציון  

 

 

 

נושאי הקורס

שיעור מספר 1: המעבר אל הקולנוע המדבר

צפייה: זמר הג'אז (אלן קרוסלנד, 1927), שיר אשיר בגשם (סטנלי דונן וג'ין קלי, 1952)

שיעור מספר 2: שיטת האולפנים – ז'אנרים

צפייה: קטע מתוך מסע אישי בקולנוע האמריקאי (מרטין סקורסזה, 1995)

שיעור מספר 3: הריאליזם הפיוטי בצרפת

צפייה: רציף הערפילים (מרסל קרנה, 1938), השחר עולה (מרסל קרנה, 1939)

שיעור מספר 4: פילם נואר אמריקאי

קריאת חובה:

Schrader Paul [1972] 2006, "Notes on the Film Noir". In: Lapote Phillip (ed.), American Movie Critics. New-York: The Library of America. pp. 53-63.

צפייה: ביטוח חיים כפול (בילי וויילדר, 1944)

שיעור מספר 5: ניאו-ריאליזם איטלקי

קריאת חובה: זאוואטיני צ'זרה, [1954] 1985, "תיזות על הניאו-ריאליזם". בתוך: גרין איתן (עורך), במאים ואנשי קולנוע על הקולנוע. תל-אביב: עם עובד. עמ' 85-95.

צפייה: רומא עיר פרזות (רוברטו רוסליני, 1945)

שיעור מספר 6: ניאו-ריאליזם איטלקי (המשך)

צפייה: גונבי האופניים (ויטוריו דה-סיקה, 1948), האדמה רועדת (לוקינו ויסקונטי, 1948)

שיעור מספר 7: מודרניזם בקולנוע האירופאי – פליני

צפייה: לה דולצ'ה ויטה (פדריקו פליני, 1960), שמונה וחצי (פדריקו פליני, 1963)

שיעור מספר 8: מודרניזם בקולנוע האירופאי – ברגמן

צפייה: החותם השביעי (אינגמר ברגמן, 1957), תותי בר (אינגמר ברגמן, 1957), פרסונה (אינגמר ברגמן, 1966)

קריאת חובה:

Kalin Jesse, 2003, The Films of Ingmar Bergman. Cambridge and New-York: Cambridge University Press. pp. 57-85

שיעור מספר 9: מודרניזם בקולנוע האירופאי – הגל החדש הצרפתי

קריאת חובה:

Drake Chris 2001, "The French New Wave". In: Nelmes Jill (ed.), An Introduction to Film Studies. London and New-York: Routledge. pp. 422-444.

צפייה: 400 המלקות (פרנסואה טריפו, 1959)

שיעור מספר 10 – הגל החדש הצרפתי (המשך)

צפייה: לחיות את חייה (ז'אן-לוק גודאר, 1962)

שיעור מספר 11 – הקולנוע היפני – קוראסווה

צפייה: רשומון (אקירה קוראסווה, 1950)

שיעור מספר 12 – הוליווד, תעמולה ומקארתיזם

צפייה: קטע מסרט תיעודי על הרשימה השחורה של הוליווד

שיעור מספר 13 – הוליווד החדשה

צפייה: בוני וקלייד (ארתור פן, 1967)

 

 

ביבליוגרפיה נוספת (רשות):

מסט ג'רלד, 2003, קיצור תולדות הקולנוע (תרגום: יורם שדה; עריכה מדעית: משה צימרמן). רמת-אביב, תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. 2 כר' .

Brownlow Kevin 1968, The Parade's Gone By. New-York: Knopf.

Cook David A. 1990, A History of Narrative Film. New-York: Norton.

Marie Michel 2002, The French New Wave: An Artistic School. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell.

Richie, Donald, A Hundred Years of Japanese Film: A Concise History. Tokyo, New-York and London: Kodansha, 2012.

Sobchack, Thomas and Vivian C. Sobchack, An Introduction to Film. Harlow: Longman, 1997.

Thompson, Kristin and David Bordwell, Film History: An Introduction. New-York: Hill-McGraw, 1994.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת 1