| |||||||||||||||||||||||||||||||||
תחנות בתרבות המערב
Fundamentals of Western Culture |
0861-1210-01 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תחנות בתרבות המערב
FUNDAMENTALS OF WESTERN CULTURE
סמסטרים א+ב תשע"ז
הפקולטה לאמנויות
החוג לקו"ט, התכנית הרב תחומית, ביה"ס לאדריכלות
הנרי אונגר
שעות קבלה: ימי ראשון 00 14.00 - 15. (לפי תיאום - בתיווך עוזרת ההוראה, או באמצעות המייל של המרצה)
עוזרת הוראה: מריאנה קרילוב marian4@mail.tau.ac.il
דרישות הקורס ושקלול הציון: ראו פירוט בתחתית הסילבוס
הצהרת כוונות
תכלית הקורס היא להציג את שורשי האינטלקט המערבי כפי שהם מתגלים במודלים מרכזיים של מדע, פילוסופיה ואמנויות, ברצועת זמן הנפרסת מתקופת האפוס והמיתוס היווניים, עבור בדרווין, ניטשה דוסטוייבסקי – ועד למתודים המרכזיים שכבשו את הזירה בשליש הראשון של המאה העשרים.
הקורס נשען על גישה (ניאו-קנטיאנית) שלפיה התרבות היא מאגר הכלים שבאמצעותם נוצקו במרוצת הזמן תבניות ה"מציאות", והיא קובעת לא רק את התשובות שמציב כל דור לשאלות הקיום – האישי, החברתי, המוסרי והפוליטי - אלא, ולפני זה, את נוסח השאלות.
ומאחר, שאין אדם נעשה בן תרבות כל זמן שאינו שולט בכלים אלו, ולו באופן פסיבי, הקורס מיועד, לפני הכול, להפקיד בידי מאזיניו כרטיס כניסה למועדון-בני-תרבות רגע לפני שיוּגפו שעריו - סופית.
A panoramic survey of Western Culture, beginning with Homeric epos, Hellenic Mythology and Pre-Socratic Philosophy, through Dante, medieval scholastics, Age of Enlightenment, and ending with Darwin, Doestoyevsky and Nietzsche in the second half of the nineteenth century. The second semester will enlarge on systematic reading especially in master-works of the western canon (e.g. Dickens, Flaubert, Dostoevsky).
תחנות בתרבות המערב
FUNDAMENTALS OF WESTERN CULTURE
סמסטרים א+ב תשע"ז
הפקולטה לאמנויות
החוג לקו"ט, התכנית הרב תחומית, ביה"ס לאדריכלות
הנרי אונגר
שעות קבלה: ימי ראשון 00 14.00 - 15. (לפי תיאום - בתיווך עוזרת ההוראה, או באמצעות המייל של המרצה)
עוזרת הוראה: מריאנה קרילוב marian4@mail.tau.ac.il
דרישות הקורס ושקלול הציון: ראו פירוט בתחתית הסילבוס
הצהרת כוונות
תכלית הקורס היא להציג את שורשי האינטלקט המערבי כפי שהם מתגלים במודלים מרכזיים של מדע, פילוסופיה ואמנויות, ברצועת זמן הנפרסת מתקופת האפוס והמיתוס היווניים, עבור בדרווין, ניטשה דוסטוייבסקי – ועד למתודים המרכזיים שכבשו את הזירה בשליש הראשון של המאה העשרים.
הקורס נשען על גישה (ניאו-קנטיאנית) שלפיה התרבות היא מאגר הכלים שבאמצעותם נוצקו במרוצת הזמן תבניות ה"מציאות", והיא קובעת לא רק את התשובות שמציב כל דור לשאלות הקיום – האישי, החברתי, המוסרי והפוליטי - אלא, ולפני זה, את נוסח השאלות.
ומאחר, שאין אדם נעשה בן תרבות כל זמן שאינו שולט בכלים אלו, ולו באופן פסיבי, הקורס מיועד, לפני הכול, להפקיד בידי מאזיניו כרטיס כניסה למועדון-בני-תרבות רגע לפני שיוּגפו שעריו - סופית.
A panoramic survey of Western Culture, beginning with Homeric epos, Hellenic Mythology and Pre-Socratic Philosophy, through Dante, medieval scholastics, Age of Enlightenment, and ending with Darwin, Doestoyevsky and Nietzsche in the second half of the nineteenth century. The second semester will enlarge on systematic reading especially in master-works of the western canon (e.g. Dickens, Flaubert, Dostoevsky).
תכנית (טנטטיבית) של נושאים מרכזיים (על פני שני סמסטרים)
סמסטר א - מודלים מרכזיים של תרבות המערב
סמסטר ב - מהפכות מתודולוגיות במאות ה-19 וה-20 עם דגש על יצירות מופת בקאנון המערבי
הבהרה: מרחב הנושאים המנוסח לעיל אינו בר-מימוש בקורס יחיד, וישמש כרגולטיב גרידא.
המרצה שומר לעצמו זכות מלאה לשנות נושאים, להחליפם, לקבוע את מינונם וסדר הבאתם - לפי הדינמיקות המעשיות של הקורס ובהתאם לשיפוטו הפדגוגי.
לאפיון נוסף ומיפוי פרטני של נושאים מסוימים, יש לעיין בתרשימים המוצגים באתר. יודגש, כי אין הם צמודים להוראה הפרונטלית, אלא נועדו לשמש כמנוף לפעילות אינטלקטואלית של מאזיני הקורס, וכרמזור בהסתעפויותיו העיקריות.
מבנה הקורס, התנהלותו ופריסת נושאיו בפועל:
כאמור, הנושאים הרשומים לעיל אינם מעידים על המבנה הפדגוגי של הקורס, אלא מסמנים את המצאי הכללי שמתוכו ייבחרו מוקדי-דיון קונקרטיים. הפעילות בקורס תישען על מיקוד "קונצנטרי" בנושאים ספציפיים (כגון, חירות פוליטית, מוסר בסביבה דטרמיניסטית, מושג האמונה, רדוקציה דרוויניסטית), כאשר המרצה כורך סביב כל "מוקד" קבוצה של מודלים רלבנטיים. במלים אחרות, המרצה מוותר על פריסה כרונולוגית לטובת דיון סינכרוני בנושאים המרכזיים, מתוך כוונה להדגיש את פוריותם במרחב האינטלקטואלי העכשווי.
כמו כן, יש להבדיל - במרחב הקורס השלם - בין שני הסמסטרים, שכל אחד מהם מכוון למטרות שונות ומעודד דגשים אחרים במחקר ויעדים פדגוגיים. בסמסטר הראשון תוצגנה, כאמור, האוטוסטרדות ההגמוניות באבולוציה האינטלקטואלית של המערב. בסמסטר השני, כנגד זה, יוטל הדגש על איון ביצירות מופת של הקאנון המערבי - בספרות, ציור, מחזאות - בתקווה להבהיר למאזינים, שהרטוריקה האמנותית (של נציגי התרבות הגבוהה כגון דוסטוייבסקי פלובר או דיקנס) מגויסת לאפיון ואתגור בעיות יסוד של חיי אדם, מוסריותו, מצבו הכלכלי-חברתי, וכדומה. מאחר שהקורס - על אף אופיו הכוללני - מעוגן בפקולטה לאמנויות, מוצא המרצה חשיבות רבה בהשגת מטרה זו, משמע - בניית קורלציה בין פילוסופיות, מצד אחד, ורטוריקה אמנותית - מצד שני.
ביבליוגרפיה מפורטת ומוערת – באתר הקורס.
דרישות הקורס:
1. קריאת 3 מתוך 8 יצירות ברשימת החובה (שתיים מאלה - עד תום הסמסטר הראשון).
2. דו"ח קריאה בעניין אחת היצירות - עד תום חופשת הפסח (הנחיות מפורטות תפורסמנה לפני החופשה).
3. לפחות שתי תגובות בנושאי הקורס - בפורום או במייל, עד תום הסמסטר השני.
שקלול ציון הגמר של הקורס
הגשת עבודה על אחד מנושאי הקורס בתום הסמסטר השני 60 נקודות
דו"ח קריאה 20 נקודות
נוכחות בקורס 10 נקודות
שתי תגובות בנושאי הקורס 10 נקודות