חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  פרקים בתולדות תרבות המערב
  Fundamentals of Western Culture                                                                      
0861-1210-01
אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
סמ'  א'1200-1400115מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר אונגר הנרי
סמ'  ב'1200-1400115מכסיקו - אומנויותשיעור
סילבוס מקוצר
תכליתו של הקורס – להציג את שורשי האינטלקט המערבי כפי שהם מתגלים ביצירות מופת ומודלים מרכזיים של מדע, פילוסופיה ואמנויות - ברצועת זמן הנפרסת על כשלושת אלפי שנה, מהמיתולוגיה והאפוס ההלניים, עד לדרווין, ניטשה ודוסטוייבסקי – בשליש האחרון של המאה התשע עשרה.
הקורס נשען על העמדה (הנאו-קנטיאנית) שתרבות היא מאגר הכלים שבאמצעותם נוצקו במרוצת הזמן תבניות ה"מציאות", והיא קובעת לא רק את התשובות שמציב כל דור לשאלות הקיום – האישי, החברתי, המוסרי והפוליטי - אלא, ולפני זה, את נוסח השאלות.
ומאחר, שאין אדם נעשה בן תרבות כל זמן שאינו שולט, ולו באופן פסיבי, בכלים אלו, הקורס מיועד, לפני הכל, להפקיד בידי מאזיניו כרטיס כניסה למועדון-בני-תרבות –רגע לפני ששעריו יוּגפו סופית.
Course description
A panoramic survey of Western Culture, beginning with Homeric epos, Hellenic Mythology and Pre-Socratic Philosophy, through Dante, medieval scholastics, Age of Enlightenment, and ending with Darwin, Doestoyevsky and Nietzsche in the second half of the nineteenth century.
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
0861-1210-01 פרקים בתולדות תרבות המערב
Fundamentals of Western Culture
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר אונגר הנרי

666סילבוס מפורט/דף מידע
הפקולטה לאמנויות
 החוג לקו"ט, התכנית הרב תחומית, ביה"ס לאדריכלות
 
הנרי אונגר
 
תחנות בתרבות המערב
FUNDAMENTALS OF WESTERN CULTURE
4 ש"ס סמסטרים א+ב תשע"ד
 
 
שעות קבלה: לפי תיאום - בתיווך עוזרת ההוראה (או דרך המייל של המרצה)
עוזרת הוראה: קרן יחזקאל kerenye1@post.tau.ac.il
 
דרישות הקורס: 1. בחינה כוללת על הקורס, בתום השנה.
                       2. תגובה בכתב לארבעה לפחות מתרגילי החשיבה (תח"ש) שיוצגו במהלך השנה.
                       3. ביבליוגרפיה שוטפת, וקריאת 6 פריטים מתוך רשימת יצירות המופת – באתר הקורס
                       4. ארבעה דו"חות קריאה בכתב - 2 לסמסטר (לפי תדריך המופיע באתר הקורס)
ציון הקורס יינתן על סמך בחינת גמר (יורשו להיבחן רק מי שמילאו בשלמות את חובותיהם דלעיל)
 
סילבוס
תכליתו של הקורס – להציג את שורשי האינטלקט המערבי כפי שהם מתגלים ביצירות מופת ומודלים מרכזיים של מדע, פילוסופיה ואמנויות - ברצועת זמן הנפרסת על כשלושת אלפי שנה, מהמיתולוגיה והאפוס ההלניים, עד לדרווין, ניטשה ודוסטוייבסקי – בשליש האחרון של המאה התשע עשרה.
הקורס נשען על העמדה (הנאו-קנטיאנית) שתרבות היא מאגר הכלים שבאמצעותם נוצקו במרוצת הזמן תבניות ה"מציאות", והיא קובעת לא רק את התשובות שמציב כל דור לשאלות הקיום – האישי, החברתי, המוסרי והפוליטי - אלא, ולפני זה, את נוסח השאלות.
ומאחר, שאין אדם נעשה בן תרבות כל זמן שאינו שולט, ולו באופן פסיבי, בכלים אלו, הקורס מיועד, לפני הכל, להפקיד בידי מאזיניו כרטיס כניסה למועדון-בני-תרבות –רגע לפני ששעריו יוּגפו סופית.
 
A panoramic survey of Western Culture, beginning with Homeric epos, Hellenic Mythology and Pre-Socratic Philosophy, through Dante, medieval scholastics, Age of Enlightenment, and ending with Darwin, Doestoyevsky and Nietzsche in the second half of the nineteenth century.
 
 
תכנית (טנטטיבית) של נושאים מרכזיים
 
  • רגע הכינון של חירות מוסרית: פרשת "קין והבל"
  • ההיבריס של איקרוס: בשבילי המיתולוגיה היוונית/מדוע בושש אודיסס לשוב לאיתקה
  • האדם מגלה את הטבע – ואת גבולות ההיגיון: מסע קצר בחברת הפרה-סוקרטים
  • אמת, ודאות, סתירה ודילמות: הפרדוקסים של זנון
  • אפלטון – בין אפיסטמולוגיה לאונטולוגיה: "משל המערה"/המתקפה על הדמוקרטיה
  • אפיקורוס מרצונו השבוי: מטריאליזם, תאולוגיה וחופש אנושי (אסכולות יווניות)
  • "אני מאמין כי הדבר בלתי מתקבל על הדעת": עקידה, אמונה וצליבה
  • בין סופוקלס לאריסטו: הגיבור הטראגי – בחצי הדרך בין חיה ואל (ומבט על "הקרב הימי")
  • מזווית מדיבאלית: דנטה, הוכחות לקיום אלוהים, רצון חופשי ופרה-קוגניציה אלוהית
  • הולדת מושג האזרח: מקורותיה והשלכותיה של ה"מגנה כרטה".
  • מקיאבלי – לא מה שחשבתם: מוסר מדיני ואתיקה אישית
  • מהפכת המדע: קופרניק וממשיכיו (רקע היסטורי: מרטין לותר והנרי השמיני)
  • הדטרמיניזם המכניסטי פולש לחיי החברה: "ריבון" ו"זכות טבעית" אצל תומס הובס
  • סובלנות, פלורליזם, דאיזם, אגנוסטיציזם: מה היא ה"נאורות"?
  • ================== סמסטר ב =================
  • אנליזה לוגית של מושג החברה: "אמנה חברתית" על פי רוסו
  • מבוא לפילוסופיות מרכזיות - א: דקארט, לוק, ברקלי, יום
  • מבוא לפילוסופיות מרכזיות – ב: ביקורת טרנסצנדנטלית ודאונטולוגיה קנטיאנית
  • הזרם הרומנטי: מה גרם יסורים לוורתר, וכיצד פתר פאוסט את הבעיה
  • מבט חטוף על אמנות הציור: דויד מול דלקרואה – מקלסיציזם לרומנטיקה
  • הגורם האקולוגי מתחיל להלך אימים: מלתוס צופה את קץ האדם (והפוזיטיביזם של קונט)
  • הולדת הריאליזם: בלזק על אומללות ומגלומניה, או – מי הרג את אבא גוריו?  
  • על יתומים ורשעים: עולמו וסגנונו של דיקנס (עם ביקור מודרך ביריד ההבלים)
  • רוח או חומר? - זכויותיו וטעויותיו של המרקסיזם
  • קופים ובני אדם: אבולוציוניזם – בעד ונגד
  • אם אלוהים מת – הכל מותר: דוסטוייבסקי, נצרות, ורצח אידאולוגי
  • מאנה קרנינה לאיבן איליץ' – החזרה בתשובה של לב טולסטוי
  • אדם, ואדם עליון: סיכום קדם ניטשיאני
 
הערה: מרחב הנושאים המנוסח לעיל הנו לחלוטין לא בר-מימוש בקורס יחיד, וישמש כרגולטיב גרידא. המרצה יבחר את מוקדי הדיון מתוך כוונה לפתח תקשורת ביקורתית ולטפח רוח פולמוסנית, גם אם הדבר יבוא על חשבון כמות הנושאים הנדונים.
בכל מקרה, המרצה שומר לעצמו זכות מלאה לשנות נושאים, להחליפם, לקבוע את מינונם וסדר הבאתם על פי הדינמיקות המעשיות של הקורס ולפי מיטב שיפוטו.
לאפיון נוסף, ולצורך מיפוי פרטני של נושאים מסוימים, יש לעיין במערכת ה"תרשימים" המוצגים באתר. יודגש, שהתרשימים אינם תחליף לסילבוס, ואינם מתווים את המהלך האקטואלי של הקורס, אלא נועדו לשמש כמנוף לפעילות אינטלקטואלית וכרמזור בהסתעפויות ארגומנטטיביות מרכזיות.
 
ביבליוגרפיה מפורטת ומוערת – באתר הקורס.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת