חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  מבוא לשפת הקולנוע
  Introduction to Film Language                                                                        
0861-1107-01
אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
סמ'  ב'1600-2000115מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר דובדבני שמואל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
הקורס יציג את מרכיביה המרכזיים של השפה הקולנועית, ובאמצעותם את האופן שבו נוצרת משמעות המושתתת על אלמנטים ויזואליים וקוליים. בנוסף, נעסוק בסוגיות תיאורטיות ואידיאולוגיות הנובעות מעצם מרכזיותו של המבט בחוויה הקולנועית, והקשורות לסוגיית הקולנוע כשפה.
Course description
The course introduces key concepts of the cinematic language, and through them presents how meaning is created based on both visual and audial elements. In addition, the course discusses some of the theoretical and ideological issues derived from the centrality of the gaze in the cinematic experience and which relate to the status of film as language.
סילבוס מפורט

אמנויות | תכנית רב תחומית באמנויות
0861-1107-01 מבוא לשפת הקולנוע
Introduction to Film Language
שנה"ל תשע"ה | סמ'  ב' | ד"ר דובדבני שמואל

666סילבוס מפורט/דף מידע
V
מבוא לשפת הקולנוע
Iסמסטר ב' תשע"ה
2 ש"ס
שיעור
 
 
שם המרצה: ד"ר שמוליק דובדבני
 
הקורס יציג את מרכיביה המרכזיים של השפה הקולנועית, ובאמצעותם את האופן שבו נוצרת משמעות המושתתת על אלמנטים ויזואליים וקוליים. בנוסף, נעסוק בסוגיות תיאורטיות ואידיאולוגיות הנובעות מעצם מרכזיותו של המבט בחוויה הקולנועית, והקשורות לסוגיית הקולנוע כשפה.
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, מבחן
 
מרכיבי הציון הסופי
100% בחינה מסכמת. מבחן "אמריקאי" על תוכן ההרצאות לרבות הדיונים בכיתה, קריאת החובה וסרטי החובה.
 
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
הערה: סרטי צפיית החובה יוקרנו לאחר ההרצאה. הדיון בהם ייערך במהלך ההרצאה בשבוע שאחרי ההקרנה.
 
שבוע 1
השוט 1 – מרחקי וזוויות צילום, תאורה, צבע
צפיית חובה: הטבח, הגנב, אשתו והמאהב (פיטר גרינאוויי, 1989)
 
שבוע 2
השוט 2 – מיזנסצנה (תפאורה, תלבושות ואיפור, תנועה)
צפיית חובה: המספריים של אדוארד (טים ברטון, 1990)
 
שבוע 3
השוט 3 – מיזנסצנה (קומפוזיציה, מיקום הפרטים בחלל)
צפיית חובה: תפוז מכאני (סטנלי קובריק, 1971)
 
שבוע 4
עריכה 1 – העריכה הקלאסית
צפיית חובה: מזימות בינלאומיות (אלפרד היצ'קוק, 1959)
 
שבוע 5
עריכה 2 – המונטאז' הסובייטי והעריכה הצולבת, אלטרנטיבות לעריכה הקלאסית
צפיית חובה: עד כלות הנשימה (ז'אן לוק גודאר, 1959)
 
שבוע 6
פסקול 1 – מהסרט האילם לסרט המדבר, יחסי פסקול-תמונה, מוזיקה
צפיית חובה: שיר אשיר בגשם (סטנלי דונן וג'ין קלי, 1952)
 
שבוע 7
פסקול 2 - אפקטים קוליים, רעשי רקע ודיבור
צפיית חובה: יויו (פייר אטקס, 1965)
 
שבוע 8
נרטיב 1 – נרטיב קלאסי, סיפור ועלילה
צפיית חובה: קזבלנקה (מייקל קרטיז, 1942)
 
שבוע 9
נרטיב 2 – נרטיב ריאליסטי ונרטיב פורמליסטי
צפיית חובה: גונבי האופניים (ויטוריו דה סיקה, 1948)
 
שבוע 10
המבט בקולנוע 1 – הצופה כמציצן
צפיית חובה: חלון אחורי (אלפרד היצ'קוק, 1954)
 
שבוע 11
המבט בקולנוע 2 – האידיאולוגיה של המבט בקולנוע
צפיית חובה: ורטיגו (אלפרד היצ'קוק, 1958)
 
שבוע 12
הסטרוקטורה הקולנועית – ז'אנר ואוטר
צפיית חובה: בלייד ראנר (רידלי סקוט, 1982)
 
שבוע 13
הסטרוקטורה הקולנועית – ז'אנר ואוטר 
צפיית חובה: 2001, אודיסיאה בחלל (סטנלי קובריק, 1968)
 
 
 
 
 
 
 
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים) 
 
קריאת חובה:
באזין, אנדרה. "הווייתה של הדמות המצולמת." עולם בדים. עריכה: הלגה קלר. ספרית אופקים-עם עובד, 249-255.
מאלווי, לורה. "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי". תרגום: רועי רוזן. ללמוד פמיניזם: מקראה. מאמרים ומסמכי יסוד במחשבה פמיניסטית. עריכה: דלית באום, דלילה אמיר, רונה ברייר-גארב, יפה ברלוביץ', דבורה גריינמן, שרון הלוי, דינה חרובי, וסילביה פוגל-ביז'אווי. תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, סדרת מגדרים, 2006118-133.
Schatz, Thomas, 1981. Film Genres and the Genre Film. Philadelphia: Temple University Press. Pp. 14-41
 
קריאת רשות:
אבישר, אילן. אמנות הסרט: הטכניקה והפואטיקה של המבע הקולנועי. רמת-אביב: בית ההוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה,1995.
בן-שאול, ניצן. מבוא לתיאוריות קולנועיות. תל-אביב: דיונון-אוניברסיטת תל-אביב, 2000.
ג'אנטי, לואיס. להבין סרטים. תרגום: דן דאור. רמת-אביב: בית ההוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה, 2000.
מאסט, ג’ראלד וברוס פ’ קאווין. קיצור תולדות הקולנוע. תרגום: יורם שדה. רמת-אביב: בית ההוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה,2003.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת