| |||||||||||||||||||||||||
עריכה 1
Editing 1 |
0853-1005-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | לימודי הכשרה בקולנוע | |||||||||||||||||||||||||
|
סילבוס: עריכה – שנת הכשרה
(2 ש"ס)
תש"פ
שם מרצה: איריס עוזר
דואר אלקטרוני: iris.ozer@gmail.com
תאור הקורס
זרקור על העריכה, אמנות הקולנוע המכונה גם "האמנות הבלתי נראית":
מהי עריכה ובמה חשיבותה? מהי חשיבה עריכתית מקדימה ומהי עבודה עריכתית בפועל? מהו תפקידה של העריכה בבניית סיפור, רגש, מרחב, תמה, אווירה? כיצד היא משתלבת בכלי קולנוע אחרים? וכיצד פועלים במשותף הבמאי/ת והעורכ/ת?
דרך צפייה בסצינות מסרטים, דיון כיתתי, לימוד כלים טכניים וניתוח תרגילי בימוי של משתתפי הקורס, ננסה לענות על שאלות אלו ולהציע גישות למחשבה ולעבודה על חומרי גלם לעריכה.
דרישות הקורס
מרכיבי הציון הסופי
השתתפות: 10%
עבודת סיכום/תרגיל סיכום: 90%
מעבר למשתנים המוגדרים בשקלול הנ"ל, אי עמידה בדרישת הנוכחות המצויינת לעיל עשויה לגרור ציון נכשל.
סמסטר א' - מפגשים
מפגש 1
מבוא:
צפייה: "אפוקליפסה עכשיו"- פרנסיס פורד קופולה, "חלון אחורי"- אלפרד היצ'קוק, "דרך אדומה"- אנדראה ארנולד
מפגש 2
צפייה: "ניקיטה"- לוק בסון
מפגש 3
צפייה: "האדם השלישי" – קרול ריד, "אוניית הקרב פוטיומקין"- סרגיי איזנשטיין, "עד כלות הנשימה"- ז'אן-לוק גודאר
ההסטוריה של העריכה: עריכה הוליוודית קלאסית, עריכת מונטאז' סובייטי, “הגל החדש" בקולנוע הצרפתי.
מפגש 4
מבוא לעריכה דיגיטלית ותוכנת אוויד.
מפגש 5
צפייה: "קרמר נגד קרמר"
ניתוח כלים קולנועיים אל מול דיאלוג
מפגש 7
צפייה: ארבע גרסאות עריכה לאותה הסצינה
התנסות מעשית להדגמת "גמישותו" של חומר הגלם, והשלכותיהן של החלטות עריכה שונות.
מפגש 8
צפייה: תרגילי בימוי וצילום של משתתפי הקורס
התבוננות וניתוח העריכה בתרגילי הבימוי של משתתפי הקורס בסדנת וידאו.
מפגש 9
הדגמת בניית מנגנון עריכה דרך השוואה רוחבית בין סצינות מעקב
מפגש 10
שימוש בעריכת סאונד
מפגש 11
צפייה: תרגילי בימוי וצילום של משתתפי הקורס
התבוננות וניתוח העריכה בתרגילי הבימוי של משתתפי הקורס בסדנת וידאו.
מפגש 12
צפייה: תרגילי בימוי וצילום של משתתפי הקורס
התבוננות וניתוח העריכה בתרגילי הבימוי של משתתפי הקורס בסדנת וידאו.
מפגש 13
ייקבע במהלך הסמסטר
סמסטר ב' - מפגשים
מפגש 1
צפייה: “חדווה ואני" – מבוא לעולם הדוקומנטרי
מפגש 2
צפייה: "אין יציאה, אין כניסה" – ג'ולי קלאוסר ומרלי קליין (דוקומנטרי), "מחסומים" – יואב שמיר, "סיסטמה" – אוהד מילשטיין
עריכת סצינת פתיחה דוקומנטרית: בניית מרחב פיזי ותמטי, הגדרת ז'אנר, הצגת דמויות, יצירת אווירה, הפתעה, בניית ציפיה ושבירתה, חשיפה איטית של מעגלי זהות דמות.
מפגש 3
צפייה: "ארץ קשוחה" – האחים כהן, "טנגו" – קרלוס סאורה (עלילתי)
עריכת סצינת פתיחה עלילתית: בניית מרחב פיזי ותמטי, הגדרת ז'אנר, הצגת דמויות, יצירת אווירה, הפתעה, בניית ציפיה ושבירתה, חשיפה איטית של מעגלי זהות דמות.
מפגש 4
צפייה: "ולקחת לך אשה"
עריכת דיאלוג.
מפגש 5
הדגמת בניית מנגנון עריכה דרך השוואה רוחבית בין סצינות של חילוף זהויות
מפגש 6
צפייה: תרגילי בימוי וצילום של משתתפי הקורס
התבוננות וניתוח העריכה בתרגילי הבימוי של משתתפי הקורס בסדנת וידאו.
מפגש 7
שימושים שונים באפקט הפייד והדיזולב.
מפגש 8
צפייה: תרגילי בימוי וצילום של משתתפי הקורס
התבוננות וניתוח העריכה בתרגילי הבימוי של משתתפי הקורס בסדנת וידאו.
מפגש 9
צפייה: תרגילי בימוי וצילום של משתתפי הקורס
התבוננות וניתוח העריכה בתרגילי הבימוי של משתתפי הקורס בסדנת וידאו.
מפגש 10
צפייה: תרגילי בימוי וצילום של משתתפי הקורס
התבוננות וניתוח העריכה בתרגילי הבימוי של משתתפי הקורס בסדנת וידאו.
מפגש 11
לקראת סרט גמר עלילתי: התמודדות עם דחיסת זמן, תיאור דמות ועלילה בסרט קצר
מפגש 12
לקראת סרט גמר עלילתי: התמודדות עם דחיסת זמן, תיאור דמות ועלילה בסרט קצר
מפגש 13
ייקבע במהלך הסמסטר