חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  קולנוע,פילוסופיה ופסיכואנילזה של האוטוביוגרפיה
  Autobiography in Film, Lit., and Phil                                                                
0851-9895-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1000-1400119אמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אלפנדרי עידית
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הסטודנטים בסמינריון יחקרו הן את הצד העובדתי והן את הצד הבדיוני של האוטוביוגרפיה שמחד גיסא מתוארת על רקע רוח הזמן שבו חי הגיבור אבל מאידך גיסא היא מתיימרת לעצב מחדש את רוח הזמן ולהראות שבחייו משנה הגיבור האוטוביוגרפי דפוסי התנהגות מקובלים על תקופתו. בעזרת שילוב בין עובדה היסטורית לבדיון הדמות האוטוביוגרפית מצליחה להסתתר מפני הצופה/קורא ובו בזמן להשפיע על דעותיהם ומעשיהם של צופים וקוראים. ז'יל דלז שטוען שהקולנוע של ברגמן, לדוגמא, מכוון למטרה אחת והיא: "המחיקה של הפנים: הסרט מאפשר לפנים לחיות, נותן להם זמן לממש את הזרות, אפילו הבושה או השנאה שמביאים לכדי ביטוי את היות הפנים חלק ממהפכה." אלו אוטוביוגרפיות מחברים במאים וסופרים? מה ההבדל בין אלמנטים אוטוביוגרפיים היסטוריים ובדיוניים בביוגרפיות של דמויות היסטוריות מרכזיות בעולם? כיצד נפענח את מושגי הזמן של האוטוביוגרפיה ונבחן אם הבמאי או הסופר יכולים לשנות את העבר? האם אוטוביוגרפיה של במאים, סופרים, פילוסופים ופוליטיקאים גדולים נסובה סביב שאלות של אוטונומיה, סובייקטיביות ואינדיבידואליזם או סביב הצורך לדאוג לשלומו של העולם וסביב מיקוד בשאלות כגון אהבה, סליחה, חרטה? בקונטקסט הזה נקרא גם קטעים מביוגרפיות וגם טקסטים פילוסופיים ופסיכואנליטיים ששייכים לתרבות, קולנוע וספרות עולם ולגישות פמיניסטיות להבדל בין אוטונומיה לדאגה לשלומו של האחר. נצפה בסרטים וקטעי סרטים בדיוניים ודוקומנטריים מאירופה, ממזרח ומדרום אסיה ומאמריקה.

Course description

Students will examine the factual and the fictional aspects of the autobiography which, on the one hand, captures the spirit of the age in which the autobiographical hero lives, but, on the other hand presumes to redefine the age and show that in his life the autobiographical hero alters known behaviors in the speech and action typical of his era. What kind of autobiographies do film directors and writers create? What are the differences between historical and autobiographical elements in the autobiographies of historical world figures? How do we understand the time scheme in autobiographies and examine if the auteur/ author can change the past? Do autobiographies of auteurs, authors, philosophers and politicians revolve around questions of autonomy, subjectivity, and individuality or are they centered on the need to take care of the world and focus on issues like love, forgiveness, and repentance? In this context we will watch/read autobiographical works related to world culture, film, literature and to feminist new approaches to the difference between autonomy and taking care of the other. We will see relevant films from Europe, East and South Asia, and America and read texts from the same regions.   

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9895-01 קולנוע,פילוסופיה ופסיכואנילזה של האוטוביוגרפיה
Autobiography in Film, Lit., and Phil
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר אלפנדרי עידית

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

 

פאני ואלכסנדר עד לינקולן: אוטוביוגרפיה בקולנוע, פילוסופיה ופסיכואנליזה

Fanny and Alexander to Lincoln: Autobiography in Film, Lit., and Phil

סמינריון אמ.איי: 4 ש"ס

סמסטר א', יום ד', 10:00-14:00

ד"ר עידית אלפנדרי


תקציר בעברית:

הסטודנטים בסמינריון יחקרו הן את הצד העובדתי והן את הצד הבדיוני של האוטוביוגרפיה שמחד גיסא מתוארת על רקע רוח הזמן שבו חי הגיבור אבל מאידך גיסא היא מתיימרת לעצב מחדש את רוח הזמן ולהראות שבחייו משנה הגיבור האוטוביוגרפי דפוסי התנהגות מקובלים על תקופתו. בעזרת שילוב בין עובדה היסטורית לבדיון הדמות האוטוביוגרפית מצליחה להסתתר מפני הצופה/קורא ובו בזמן להשפיע על דעותיהם ומעשיהם של צופים וקוראים. ז'יל דלז שטוען שהקולנוע של ברגמן, לדוגמא, מכוון למטרה אחת והיא: "המחיקה של הפנים: הסרט מאפשר לפנים לחיות, נותן להם זמן לממש את הזרות, אפילו הבושה או השנאה שמביאים לכדי ביטוי את היות הפנים חלק ממהפכה." אלו אוטוביוגרפיות מחברים במאים וסופרים? מה ההבדל בין אלמנטים אוטוביוגרפיים היסטוריים ובדיוניים בביוגרפיות של דמויות היסטוריות מרכזיות בעולם? כיצד נפענח את מושגי הזמן של האוטוביוגרפיה ונבחן אם הבמאי או הסופר יכולים לשנות את העבר? האם אוטוביוגרפיה של במאים, סופרים, פילוסופים ופוליטיקאים גדולים נסובה סביב שאלות של אוטונומיה, סובייקטיביות ואינדיבידואליזם או סביב הצורך לדאוג לשלומו של העולם וסביב מיקוד בשאלות כגון אהבה, סליחה, חרטה? בקונטקסט הזה נקרא גם קטעים מביוגרפיות וגם טקסטים פילוסופיים ופסיכואנליטיים ששייכים לתרבות, קולנוע וספרות עולם ולגישות פמיניסטיות להבדל בין אוטונומיה לדאגה לשלומו של האחר. נצפה בסרטים וקטעי סרטים בדיוניים ודוקומנטריים מאירופה, ממזרח ומדרום אסיה ומאמריקה.

 תקציר באנגלית:

Students will examine the factual and the fictional aspects of the autobiography which, on the one hand, captures the spirit of the age in which the autobiographical hero lives, but, on the other hand presumes to redefine the age and show that in his life the autobiographical hero alters known behaviors in the speech and action typical of his era. What kind of autobiographies do film directors and writers create? What are the differences between historical and autobiographical elements in the autobiographies of historical world figures? How do we understand the time scheme in autobiographies and examine if the auteur/ author can change the past? Do autobiographies of auteurs, authors, philosophers and politicians revolve around questions of autonomy, subjectivity, and individuality or are they centered on the need to take care of the world and focus on issues like love, forgiveness, and repentance? In this context we will watch/read autobiographical works related to world culture, film, literature and to feminist new approaches to the difference between autonomy and taking care of the other. We will see relevant films from Europe, East and South Asia, and America and read texts from the same regions.   

 
חובות הקורסלרבות מטלת הסיום: חובת נוכחות שמשמעותה שמי שמחסיר מעבר לשלוש פגישות בסמינריון לא יורשה להגיש עבודה מסכמת; השתתפות פעילה בכיתה; קריאה של כל החומרים וצפייה בסרטים לפני כל מפגש של הסמינריון; רפרט בכיתה בעל פה או בכתב 20%; אפשר לכתוב רפרט (10) עמודים או עבודה סמינריונית (7000 מילים) לקבלת ציון סופי בסמינריון 80%. 
 

פירוט תוכן וקריאת חובה ל-13 מפגשים:

  1. בעיות מרכזיות באוטוביוגרפיה:

Philippe Lejeune (1989)

Jacques Derrida (1988)

Robert Smith (1995)

Jean Starobinsky (1980)

 

  1. הווידויים והאוטוביוגרפיה

 

ז'אן-ז'אק רוסו (1999)

Michel Leiris (1977)

Paul de Man (1999)

Michel de Certeau (1986)

Levinas Emmanuel (1989)

  1. Eye for I שפת הקולנוע ושפת האוטוביוגרפיה

Elizabeth Bruss, (1980)

Van Wert, William and Walter Mignolo (1974)

Eugenia Brinkema (2015)

  1. היסטוריה או בדיון: התנגדות לא אלימה

Marlene Kadar (2013)

מרטין לותר קינג (1988)

וו.ג'י. זבאלד, (1992)

מהטמה גנדי (1916 והלאה)

Bei Dao (1986)

 

  1. פוסטקולוניאליזם לעומת/יחד עם פרסים בקולנוע וספרות

מרגריט דוראס (2000)

אינגמר ברגמן (1992)

סטיבן שפילברג (http://collider.com/daniel-day-lewis-steven-spielberg-lincoln-interview/)

ז'אן פול סרטר (2004)

Michael Allen, (2016)

  1. לשנות את העבר; לדאוג לשלומו של העולם

Niko Kolodny (2003)

Carol Gilligan (2013)

Oded Na’aman (2015)

 


פילמוגרפיה:

Jean-Jacques Annaud, dir. (1992)

Richard Attenborough, dir. (1966)

Ingmar Bergman, dir. (1982)

Joyce Chopra, dir. (1972)

Conrad Rooks, dir. (1966)

Raoul Peck, dir. (2016)

Steven Spielberg, dir. (2012)

Antonioni, dir. (1972)

Alain Resnais, dir. (1956)

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת