| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
אמפתיה והיטמעות בקולנוע ובמדיה דיגיטלית
Empathy and Assimilation Into Cinema and Digital Media |
0851-9894-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
אמפתיה והיטמעות בקולנוע ובמדיה דיגיטלית
סמסטר ב' תשע"ח
4 ש"ס
סוג המסגרת: סמינר
שם המרצה: ד"ר גל רז
שעות קבלה: לפי תאום מראש
דואר אלקטרוני: galraz@post.tau.ac.il
תאור הקורס
הקולנוע ניחן ביכולת מופלאה לעורר בקרב הצופה תגובות אמפתיות עמוקות כלפי דמויות פיקטיביות. הסרט יכול ליצור אכפתיות וחרדה לגורלן של ישויות מומצאות, שאינה פחותה במובנים מסוימים מהדאגה לבני אדם בשר-ודם. בסמינר נציג ונדון בכוחם של הקולנוע והטלוויזיה לגייס את מנגנוני האמפתיה האנושיים. הדיון יתבסס על התפתחויות אחרונות בחקר האמפתיה בפרספקטיבה מוחית מחד, ועל מודלים תיאורטיים מתחום חקר הקולנוע. לסיום, נתוודע לעדויות עדכניות לגבי תופעת אשליית הבעלות האקטיבית על גוף וירטואלי, בהיבטים הפיסיולוגיים של תופעה זו ובפוטנציאל האמנותי והפוליטי של פלטפורמות חדשות של מציאות מדומה ומציאות רבודה בהקשר זה.
דרישות הקורס
מטלה בכיתה ועבודה מסכמת
מרכיבי הציון הסופי
100% עבודה מסכמת
תכנית השיעורים
I. אמפתיה – הקדמה (שיעור 1)
היסטוריה והגדרה מחקרית של המושג אמפתיה. מורכבות המושג אמפתיה בפרספקטיבה אבולוציונית.
קריאת רקע (לא חובה):
Cuff, Benjamin MP, et al. "Empathy: a review of the concept." Emotion Review 8.2 (2016): 144-153.
Coplan, Amy. “Empathy and Character Engagement,” in The Routledge Companion to Philosophy and Film, ed. Paisley Livingstone and Carl Plantinga (London: Routledge, 2009), 97-110.
de Waal, Frans BM, and Stephanie D. Preston. "Mammalian empathy: behavioural manifestations and neural basis." Nature Reviews Neuroscience 18.8 (2017): 498.
Decety, Jean, and Margarita Svetlova. "Putting together phylogenetic and ontogenetic perspectives on empathy." Developmental cognitive neuroscience 2.1 (2012): 1-24.
II. הזדהות, אמפתיה או סימפתיה? (שיעורים 2,3)
האמנם אנחנו חווים הזדהות ואמפתיה בקולנוע? מה טיבה של הסימפתיה הקולנועית? דיון השוואתי בגישותיהם של נואל קארול ובריס גאוט. הדיון יתבסס על רפרט בעל-פה על-ידי התלמידים/ות.
קריאת חובה:
Carroll, Noël. "On the ties that bind: characters, the emotions, and popular fictions." Philosophy and the Interpretation of Pop Culture (2007): 89-116.
קריאת רקע (לא חובה):
Gaut, Berys. "Empathy and identification in cinema." Midwest Studies in Philosophy 34.1 (2010): 136-157.
Harris, Paul L. 2000. Empathy and Moral Development: Implications for Caring and Justice. Cambridge: Cambridge University Press. 67-70.
III. מבנה הסימפתיה (שיעור 4-6)
תיאוריית הסימפתיה של מאריי סמית': תהליכי recognition, alignment ו-allegiance.
קריאת רקע (לא חובה):
Smith, Murray, and Murray Smith. Engaging characters: Fiction, emotion, and the cinema. Oxford: Clarendon Press, 1995.
פילמוגרפיה:
Arsenal (Alexander Dovzhenko, 1929)
Saboteur (Hitchcock, 1942)
Ponyo on the Cliff by the Sea (Miyazaki, 2008)
The Birth of a Nation (Griffith, 1915)
The Man Who Knew Too Much (Hitchcock, 1956)
That Obscure Object of Desire (Buñuel, 1977)
IV. אמפתיה בקולנוע, הזווית המוחית (שיעור 7-9)
שתי מערכות אמפתיה: Theory of mind, Embodied simulation; שני סוגי אמפתיה בקולנוע; אזו-דרמה ופארה-דרמה בקולנוע; motivational binding
קריאת רקע (לא חובה):
Gallese, Vittorio, and Michele Guerra. "Embodying movies: Embodied simulation and film studies." Cinema: Journal of Philosophy and the Moving Image 3 (2012): 183-210.
Raz, Gal, and Talma Hendler. "Forking cinematic paths to the self: Neurocinematically informed model of empathy in motion pictures." (2014): 89-114.
Zaki, Jamil, and Kevin N. Ochsner. "The neuroscience of empathy: progress, pitfalls and promise." Nature neuroscience 15.5 (2012): 675-680.
רז, גל ומורן עובדיה. "מוח, קולנוע, אמפתיה". תקריב 14 (2017).
פילמוגרפיה:
Amour (Haneke, 2012).
Breaking Bad, Dead Freight S05, E05 (Mastra, 2012)
Sophie's Choice (Alan J. Pakula, 1982)
Stepmom (Chris Columbus, 1998)
V. Body ownership, agency, embodiment and virtual reality (שיעור 10-11)
agency ו-body ownership, אשליית יד הגומי, הבסיס העצבי של תחושת בעלות על גוף, השפעות פרספטואליות וקונספטואליות של היטמעות בגוף וירטואלי.
קריאת רקע (לא חובה):
Blanke, Olaf, Mel Slater, and Andrea Serino. "Behavioral, neural, and computational principles of bodily self-consciousness." Neuron 88.1 (2015): 145-166.
Maister, Lara, et al. "Changing bodies changes minds: owning another body affects social cognition." Trends in cognitive sciences 19.1 (2015): 6-12.
Slater, Mel, et al. "Towards a digital body: the virtual arm illusion." Frontiers in human neuroscience 2 (2008): 6.
Tsakiris, Manos, Gita Prabhu, and Patrick Haggard. "Having a body versus moving your body: How agency structures body-ownership." Consciousness and cognition 15.2 (2006): 423-432.
VI. רפרטים (שיעור 12-14)
Empathy and Agency in Motion Pictures
Motion pictures are endowed with a phenomenal efficiency in eliciting empathic reactions among the viewers towards fictional characters. Fictional events can trigger deep empathic worries or relief, which in some cases, may be more powerful than those experienced by the individual spectator towards her/ his flesh-and-blood peers. We will discuss the empathic power of film and television to recruit the human empathic mechanisms. The discussion will be based on recent developments in the neuroscientific research of empathy on the one hand, and on theoretical models of cinematic empathy on the other. Lastly, we will learn about recent findings on the phenomenon of virtual body ownership illusion and its physiological aspects, and discuss the artistic and political potential of new media platforms of virtual and augmented reality in this context.