| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
כתב עת: גחליליות - עבר שעוד לא היה - היסטוגרפיה ומדע בדיוני
Journal: Fireflies - a Past That Has Not Yet Been - Histography and Science Fict |
0851-9885-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
במסגרת הסמינר תתגבש מערכת צעירה שתערוך ותפיק את כתב העת :"גחליליות" - העבר שעוד לא היה: היסטוריוגרפיה ומדע בדיוני. "גחליליות", כתב עת אקדמי לעיונים במחקר עכשווי בקולנוע וטלוויזיה, הזמין חוקרות וחוקרים לשלוח מאמרים עבור גיליון מיוחד בנושא: העבר שעוד לא היה: היסטוריוגרפיה ומדע בדיוני. הגיליון יכלול תרגומים של מאמרים נבחרים. כתב העת מיועד לפרסום בסוף שנת 2020.
הגיליון יבחן את האופנים שבהם נכתב הזמן באופן מודע ובלתי מודע כאחד באמצעות ההיסטוריוגרפיה והמדע הבדיוני. הקולנוע והטלוויזיה מקפלים בתוכם את המתח האונתולוגי שבין בדיון לממשות ובין הזמנים (זמן ההפקה, זמן ההתרחשות וזמן הצפייה). כך הדימוי הצילומי, הקולנועי והטלויזיוני, כל אחד בדרכו, מקיימים יחס דיאלקטי בין ה"כאן" וה"עכשיו" לבין ה"שם" וה"אז". הסמינר יתמקד בבחירת מאמרים לגליון אשר בוחנים את האופנים השונים בהם הקולנוע והטלוויזיה מסמנים את הזמן על רבדיו השונים והסותרים, ובה בעת מסרבים להכילו, בעודם מפקיעים אותו מידי הנראטיב ההוליוודי הקלאסי.
המערכת תדון במאמרים שהתקבלו בנושא: זמן, היסטוריוגריה ומדע בדיוני בקולנוע ובטלוויזיה ותעביר אותם לקוראים חיצוניים לחוות דעת. במסגרת הסמינר נלמד לכתוב תקציר למאמר, חוות דעת ביחס למאמר, עריכה של גליון נושא, הפקה של גליון כתב העת. המאמרים יעברו שיפוט מדעי כמקובל על ידי המערכת המורחבת וקבלתם תהיה נתונה לשיקול דעתן של העורכות וחברי המערכת.
אוניברסיטת תל אביב יום שני -1030 -1400
ביהס" לקולנוע וטלויזיה על שם סטיב טיש מקסיקו חדר 117
הפקולטה לאמנויות סמסטר א', תש"פ
מערכת צעירה- כתב עת "גחליליות" בנושא העבר שעוד לא היה: היסטוריוגרפיה ומדע בדיוני (סמינר כתב עת)(*)
פרופ' ענת זנגר
מרכזת כתיבה והפקה של כתב העת ועורכת שותפה: יעל מזור
תיאור הסמינר
במסגרת הסמינר תתגבש מערכת צעירה שתערוך ותפיק את כתב העת :"גחליליות" - העבר שעוד לא היה: היסטוריוגרפיה ומדע בדיוני. "גחליליות", כתב עת אקדמי לעיונים במחקר עכשווי בקולנוע וטלוויזיה, הזמין חוקרות וחוקרים לשלוח מאמרים עבור גיליון מיוחד בנושא: העבר שעוד לא היה: היסטוריוגרפיה ומדע בדיוני. הגיליון יכלול תרגומים של מאמרים נבחרים. כתב העת מיועד לפרסום בסוף שנת 2020.
הגיליון יבחן את האופנים שבהם נכתב הזמן באופן מודע ובלתי מודע כאחד באמצעות ההיסטוריוגרפיה והמדע הבדיוני. הקולנוע והטלוויזיה מקפלים בתוכם את המתח האונתולוגי שבין בדיון לממשות ובין הזמנים (זמן ההפקה, זמן ההתרחשות וזמן הצפייה). כך הדימוי הצילומי, הקולנועי והטלויזיוני, כל אחד בדרכו, מקיימים יחס דיאלקטי בין ה"כאן" וה"עכשיו" לבין ה"שם" וה"אז". הסמינר יתמקד בבחירת מאמרים לגליון אשר בוחנים את האופנים השונים בהם הקולנוע והטלוויזיה מסמנים את הזמן על רבדיו השונים והסותרים, ובה בעת מסרבים להכילו, בעודם מפקיעים אותו מידי הנראטיב ההוליוודי הקלאסי.
המערכת תדון במאמרים שהתקבלו בנושא: זמן, היסטוריוגריה ומדע בדיוני בקולנוע ובטלוויזיה ותעביר אותם לקוראים חיצוניים לחוות דעת. במסגרת הסמינר נלמד לכתוב תקציר למאמר, חוות דעת ביחס למאמר, עריכה של גליון נושא, הפקה של גליון כתב העת. המאמרים יעברו שיפוט מדעי כמקובל על ידי המערכת המורחבת וקבלתם תהיה נתונה לשיקול דעתן של העורכות וחברי המערכת.
מהלך הסמינר
המאמרים יתפרסמו כמאמרים בגליון כתב עת:"גחליליות" אותו נפיק במהלך הסמינר, כאשר משתתפי הסמינר ישמשו כמערכת.
(*) : הסמינר פתוח לסטודנטיות וסטודנטים בעלי/ות עניין בתחום הז'אנר ההיסטורי, מדע בדיוני, הזמן הקולנועי, והיסטוריוגרפיה קולנועית.
חובות הסטודנט /ית והרכב הציון הסופי
תוך התייחסות למאמרים רלבנטיים 15%
ביבליוגרפיה ראשונית (נתונה לשינויים ותוספות):
באחטין, מיכאיל."מבוא" צורות הזמן והכרונוטופ ברומן. 1970. תרגום: דינה מרקון, תל אביב, כנרת זמורה ביתן, 2007, עמ' 1-14.
וייט, היידן. "הטקסט ההיסטורי כמוצר ספרותי" בתוך חשיבה היסטורית, קובץ מאמרים בפילוסופיה של ההיסטוריה, כרך ב', עריכה: אלעזר וינריב, תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה, 1985, עמ' 305-322.
זנגר, ענת. "ביוגרפיה קולנועית: ז'אן דארק במסכת הריאליזם". קולנוע וזיכרון-יחסים מסוכנים? עורכים: חיים בראשית, שלמה זנד, משה צימרמן, מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, 2004, עמ' 273-291.
קייס, אנטון. "היסטוריה וקולנוע: זיכרון ציבורי בעידן התקשורת האלקטרוני", זמנים: רבעון להיסטוריה 39-40, 1991, עמ' 28-37.
Barthes, Roland. “The Discourse of History”, The Rustle of Language, translated by Richard Howard, Berkley, U of California P, 1989, pp. 127-140.
Bukatman, Scott. “The Image Addict”. Terminal Identity: The Virtual Subject in Postmodern Science Fiction, Durham, Duke U P, 1993, pp. 32-69.
Deleuze, Gilles. “The Crystals of Time”. Cinema 2: The Time Image, translated by Hugh Tomlinson and Robert Galeta, London, Continuum, 2005, pp. 71-102.
Didi-Huberman, Georges. Images in Spite of All: Four Photographs from Auschwitz, translated by Shane B. Lillis, Chicago, U of Chicago P, 2008, pp. 3-17.
Doane, Mary Ann. “Dead Time, or the Concept of the Event”. The Emergence of Cinematic Time: Modernity, Contingency, the Archive, Cambridge, Harvard U P, 2002, pp. 140-171.
Elasaesser, Thomas. “The New Film History as Media Archaeology”, CiNéMAS, Spring 2004, Vol. 14 (2/3), pp.75-117.
Friedberg, Anne. “Cinema and the Postmodern Condition”, in Linda Williams (ed.), Viewing Positions: Ways of Seeing Film, New Brunswick: Rutgers U P, 1995, pp. 59-86.
Kuhn, Annette (ed.). “Introduction: Cultural Theory and Science Fiction Cinema”. Alien Zone: Cultural Theory and Science Fiction Cinema, London, Verso, 1990, pp. 1-14.
Kuhn, Annette (ed.). “Introduction”. Alien Zone II: The Spaces of Science Fiction Cinema, London, Verso, 1999, pp. 1-10.
McHale, Brian. “From Modernist to Postmodernist Fiction: Change of Dominant”. Postmodernist Fiction. 1987. 2nd ed., New York, Routledge, 2004, pp. 3-25.
Suvin, Darko. Metamorphoses of Science Fiction: On the Poetics and History of a Literary Genre, New Haven, Yale U P, 1979.
Zanger, Anat. “The Game Again”, Film Remakes as Ritual and Disguise, Amsterdam, Amsterdam U P, 2006, pp. 69-84.
פילמוגרפיה ראשונית (נתונה לשינויים ותוספות):
12 קופים. בימוי: טרי גיליאם, ארה"ב, 1995.
2001: אודיסאה בחלל. בימוי: סטנלי קובריק, ארה"ב/ בריטניה, 1968.
אשתקד במרינבאד. בימוי: אלן רנה, צרפת, 1961.
בחזרה לעתיד. בימוי: רוברט זמקיס, ארה"ב, 1985.
ג'רוזלם. בימוי: דורון ויואב פז, ישראל, 2015.
דו"ח מיוחד. בימוי: סטיבן ספילברג, ארה"ב, 2002.
דוני דארקו. בימוי: ריצ'ארד קלי, ארה"ב, 2001.
המפגש. בימוי: דניס וילנב, ארה"ב/קנדה, 2016.
המזח. בימוי: כריס מרקר, צרפת, 1962.
ז'אן ד'ארק. בימוי: לוק בסון, צרפת/צ'כיה, 1999.
סולאריס. בימוי: אנדריי טרקובסקי, ברית המועצות, 1971.
פורסט גאמפ. בימוי: רוברט זמקיס, ארה"ב, 1994.
פניקס. בימוי: כריסטיאן פצולד, גרמניה/פולין, 2014.
פרנץ. בימוי: פרסואה אוזון, צרפת/גרמניה, 2016.
שם למטה. בימוי: שנטל אקרמן, בלגיה/ צרפת, 2006.