| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מחקרים עכשווים בקולנוע טלוויזיה ומדיה
Contemporary Research in Film, Television, and New Media |
0851-9874-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
סמינר מתודולוגי: מחקרים עכשוויים בקולנוע, בטלוויזיה ובמדיה חדשה
סמינר מ.א. 4 ש"ס
מרצה: ד"ר בועז חגין
דואר אלקטרוני: bhagin@tauex.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תאום מראש בדואר אלקטרוני
תיאור הסמינר
מטרת הסמינר להציג בפני התלמידים בתכנית המחקרית של התואר השני כלים עכשוויים בתחום שיוכלו לסייע בעבודות התזה ובמהלך הלימודים. נקרא הן פרסומים בנושאי קולנוע, טלוויזיה וניו מדיה והן טקסטים תיאורטיים במדעי הרוח אשר מהווים בסיס לתחום. בין הנושאים וההוגים שמהם נדון בסמינר: מצב ״התיאוריה הקולנועית״ ועתידה, דקונסטרוקציה, דלז, פוקו, פנומנולוגיה ופוסט- וטרנס- הומניזם.
דרישות
חלק ראשון: בכל מפגש נדון בקריאת החובה. יש לקרוא את המאמרים בבית ולהכין נושאים, קשיים, שאלות והרחבות לדיון בכיתה.
יש להגיש בכתב תגובה לאחד מהמאמרים לפני שמתקיים הדיון בכיתה.
בכל שיעור נדון בתגובה אחת או יותר כדי לשכלל מיומנויות כתיבה.
בנוסף, יהיו טקסטים שמתוכם נקרא חלקים במהלך השיעור אם הזמן יאפשר.
חלק שני: התלמידים יבחרו את אחד מהנושאים שבהם עסקנו בסמינר ויכינו על-פיו טענה לרפרט בעל-פה ובכתב.
מרכיבי הציון (ייתכנו שינויים)
נושאי הקורס לפי שבועות (נתון לשינויים)
מפגש 1: מה הייתה התיאוריה הקולנועית?
קריאת חובה:
Casetti, Francesco. “Theory, Post-theory, Neo-theories: Changes in Discourses, Changes in Objects.” Cinémas : revue d'études cinématographiques / Cinémas: Journal of Film Studies, vol. 17, nos. 2-3, 2007, pp. 33–45.
Szczepaniak-Gillece, Jocelyn. “Revisiting the Apparatus: The Theatre Chair and Cinematic Spectatorship.” Screen, vol. 57, no. 3, Autumn 2016, pp. 253–276.
קריאה בכיתה:
Wilson, Helen. “Retracted Article: Human Reactions to Rape Culture and Queer Performativity at Urban Dog Parks in Portland, Oregon.” Gender, Place & Culture, 2018, pp. 1-20, https://doi.org/10.1080/0966369X.2018.1475346, doi:10.1080/0966369X.2018.1475346.
ראו גם:
Nayna, Mike. “Academics expose corruption in Grievance Studies.” Youtube, 2 October 2018, https://youtu.be/kVk9a5Jcd1k.
Pluckrose, Helen, James A. Lindsay, and Peter Boghossian. “Academic Grievance Studies and the Corruption of Scholarship.” Areo, 2 October 2018, https://areomagazine.com/2018/10/02/academic-grievance-studies-and-the-corruption-of-scholarship.
מפגש 2: חזרה לתיאוריה הקלסית
קריאת חובה:
Gunning, Tom. “Moving Away from the Index: Cinema and the Impression of Reality.” Differences, vol. 18, no. 1, 2007, pp. 29–52.
Morgan, Daniel. “Rethinking Bazin: Ontology and Realist Aesthetics.” Critical Inquiry, vol. 32, no. 3, 2006, pp. 443–481.
קריאה בכיתה:
Bazin, André. “Ontology of the Photographic Image.” What Is Cinema? Translated by Timothy Barnard, Montreal, Caboose, 2009, pp. 3–12.
מפגש 3: הפנאופטיקון והמודרני
קריאת חובה:
פוקו, מישל. ״הפנאופטיות״. לפקח ולהעניש: הולדת בית הסוהר, תרגום: דניאלה יואל, תל אביב, רסלינג, 2015, עמ׳ 243–280.
באנגלית:
Foucault, Michel. “Panopticism.” Discipline and Punish: The Birth of the Prison, translated by Alan Sheridan, New York, Vintage Books, 1977, pp. 195–228.
Friedberg, Anne. “Les Flâneurs du Mal(l): Cinema and the Postmodern Condition.” PMLA, vol. 106, no. 3, May 1991, pp. 419–431.
קריאה בכיתה:
פוקו, מישל. ״ההיפותיזה הדכאנית״. הרצון לדעת: תולדות המיניות, כרך ראשון, תרגום: גבריאל אש, הקיבוץ המאוחד, 1996, עמ׳ 15–38.
באנגלית:
Foucault, Michel. “The Repressive Hypothesis.” The History of Sexuality, Volume I: An Introduction, translated by Robert Hurley, New York, Pantheon, 1978, pp. 16–49.
מפגש 4: ניאו-לאקאניאנים
קריאת חובה:
Joan Copjec, “The Orthopsychic Subject: Film Theory and the Reception of Lacan.” October, vol. 49, Summer, 1989, pp. 53–71.
Žižek, Slavoj. “The Seven Veils of Fantasy.” The Plague of Fantasies, second edition, Verso, 2008, pp. 1–54.
קריאה בכיתה- סמינר 11 של לאקאן (1964):
Lacan, Jacques. “Of the Gaze as objet petit a.” The Four Fundamental Concepts of Psycho-Analysis, edited by Jacques-Alain Miller, translated by Alan Sheridan, Penguin, 1978, pp. 67–119.
מפגש 5: דקונסטרוקציה
קריאת חובה:
דרידה, ז׳אק. ״בלשנות וגרמטולוגיה״. על הגרמטולוגיה, תרגום: משה רון, תל אביב, רסלינג, 2015, עמ׳ 83–141.
באנגלית:
Derrida, Jacques. “Linguistics and Grammatology.” Of Grammatology, translated by Gayatri C. Spivak, Johns Hopkins University Press, 1976, pp. 27–73.
Conley, Tom. “Facts and Figures of History: Paisan.” Film Hieroglyphs: Ruptures in Classical Cinema, University of Minnesota Press, 1991, pp. 102–129.
קריאה בכיתה:
Derrida, Jacques. “Différance.” Margins of Philosophy, translated by Alan Bass, University of Chicago Press, 1982, pp. 1–27.
מפגש 6: הפוסט-אנושי
קריאת חובה:
הראווי, דונה. ״ מניפסט לסייבורג: מדע, טכנולוגיה ופמיניזם סוציאליסטי בשלהי המאה העשרים, 1985 .״ תרגום: מריאנה בר, ללמוד פמיניזם: מקראה, עורכות: דלית באום ואחרות, הקיבוץ המאוחד, 2006, עמ׳ 276–326.
באנגלית:
Haraway, Donna. “A Manifesto for Cyborgs: Science, Technology, and Socialist Feminism in the 1980s.” Socialist Review, vol. 15, no. 2, 1985, pp. 65–107.
Massumi, Brian. “The Bleed: Where Body Meets Image.” Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation, Durham, Duke University Press, 2002, pp. 46–67.
קריאה בכיתה:
Deleuze, Gilles, and Félix Guattari. “How Do You Make Yourself a Body without Organs?” A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, translated by Brian Massumi, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1987, pp. 149–166.
מפגש 7: פנומנולוגיה
קריאת חובה:
Sobchack, Vivian. “Phenomenology and the Film Experience.” The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience, Princeton University Press, 1992, pp. 3–50.
Sobchack, Vivian. “Inscribing Ethical Space: Ten Propositions on Death, Representation, and Documentary.” Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture, University of California Press, 2004, pp. 226–257.
קריאה בכיתה:
היידגר, מרטין. ״מקורו של מעשה האמנות״. מקורו של מעשה האמנות, תרגום: אדם טננבאום, הקיבוץ המאוחד, 2017, עמ׳ 59–146.
באנגלית:
Heidegger, Martin. “The Origin of the Work of Art.” Basic Writings, revised and expanded edition, edited by David Farrell Krell, translated by Albert Hofstadter, Harper San Francisco, 1993, pp. 143–212.
מפגש 8: דלז
קריאת חובה:
Deleuze, Gilles. “Theses on Movement (First Commentary on Bergson)” and “The Movement-Image and its Three Varieties (Second Commentary on Bergson).” Cinema 1: The Movement-Image, translated by Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam, University of Minnesota Press, 1986, pp. 1–11 and 56–70.
חלק בעברית:
דלז, ז׳יל. ״דימוי-התנועה ושלושת סוגיו: פרשנות שנייה לברגסון״. תרגום: מיכל ספיר, המדרשה, חורף 2012, גיליון 15, עמ׳ 33–53.
קריאה בכיתה:
Deleuze, Gilles. “Beyond the Movement-Image.” Cinema 2: The Time-Image, translated by Hugh Tomlinson and Robert Galeta, University of Minnesota Press, 1989. 1–24.
מפגשים 9–12
רפרטים אישיים – סטודנטים יציגו הצעות לעבודות סיום ונדון בהן בכיתה.
סטודנטים שעדיין בתחילת גיבוש ההצעה, יכולים לבחור מאמר תאורטי תוך התייעצות עם המרצה ולערוך דיון ביקורתי במאמר עם הכיתה.
היקף הרפרטים האישיים ייקבע לאור כמות הלמידים בסמינר.
מפגש 13: סיכום
קריאת חובה:
Bordwell, David. “Text Schemata.” Making Meaning: Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema, Harvard University Press, 1991, pp. 169–204.
Contemporary Research in Film, Television, and New Media
The seminar introduces contemporary theoretical methods to MA students. We will read both works in film, television, and new media studies and key writings in the humanities that have been used in the field. Topics include the return to “film theory,” deconstruction, Deleuze, Foucault, phenomenology, and post-humanism. Students are required to write a final essay engaging with one of the approaches.