חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  ז'אנר הריאלטי בטלוויזיה
  Reality Television                                                                                   
0851-9855-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1000-1400002קיקואיןסמינר ד"ר ברנשטיין עלינא
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
תאור הקורס  
מאז העונה הראשונה של "השרדות" האמריקאית בשנת 2000 הוצף המסך בארה"ב - ומאוחר יותר גם בישראל - בתוכניות רבות מז'אנר הריאליטי. כחלק מדיון במקומה של הטלוויזיה בחברה ובתרבות בת ימינו דן קורס זה בז'אנר המושמץ זה, סוקר את ההיסטוריה שלו עד העידן הנוכחי שבו יש מי שמזהים את דעיכתו לפחות בארה"ב. במהלך הסמסטר יוצגו איפיוני הז'אנר והתוכניות המגוונות המצטופפת תחת הכותרת הכללית "ריאליטי" תוך התייחסות - בדומה למחקר העכשווי בתחום – לעובדה שחלק מכוחו של הז'אנר נובע מהעובדה שקשה להגדירו והוא איננו חד מימדי. במהלך הקורס נדונות תיאוריו ומחקרים בנושא הריאליטי בטלוויזיה בליויי דוגמאות (כגון "סופר נני", "אמא מחליפה", "מחוברות", "האח הגדול", "השרדות", "המרוץ למיליון" ועוד) וניתוחן על מנת לדון באמצעות מה שנחשב לשולי ותפל בתרבות ובחברה המערבית בכלל והישראלית בפרט.
Course description
 
Since the first season of the US version of Survivor had its television debut in the year 2000, American television and later, Israeli too, experienced an explosion of Reality TV programmes. As part of the discussion on the place television occupies in contemporary society and culture, this course turns its spotlight onto this infamous genre and will overview its history until present day when some voices are already arguing its decline has begun, at least in the United States. During the course of the semester, we will be profiling the genre itself and its diverse programmes; all of which fall under the one umbrella term of ' Reality.' In the process, we will be addressing the fact (on par with current studies) that part of the genre's strength lies in its ability to elude definition and that its programmes are in reality, far from one-dimensional. Throughout the course we will delve into Reality TV-related studies and theories, accompanied by references and examples from various programmes (e.g. Supper Nanny, Mekhubarot, Big Brother, Survivor and so on.) We will study and analyse all of these test cases and many more towards promoting an in-depth discussion of all that which is dismissed, deemed crass and looked down upon in Western society and culture in general, and in Israel in particular.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9855-01 ז'אנר הריאלטי בטלוויזיה
Reality Television
שנה"ל תשע"ה | סמ'  ב' | ד"ר ברנשטיין עלינא

666סילבוס מפורט/דף מידע

ז'אנר הריאליטי בטלוויזיה

Reality Television

סמסטר ב' תשע"ה

4 ש"ס

 

סוג המסגרת: סמינר

שם המרצה: ד"ר עלינא ברנשטיין

טלפון:   

דואר אלקטרוני: alinabernstein@gmail.com   

שעות קבלה:    9:00-10:00

יום:         ד'    

בניין:    מכסיקו           

חדר:     מורים   

לפי תאום טלפוני מראש  

 

 

 

 

 

 

 

 

תאור הקורס  

מאז העונה הראשונה של "השרדות" האמריקאית בשנת 2000 הוצף המסך בארה"ב - ומאוחר יותר גם בישראל - בתוכניות רבות מז'אנר הריאליטי. כחלק מדיון במקומה של הטלוויזיה בחברה ובתרבות בת ימינו דן קורס זה בז'אנר המושמץ זה, סוקר את ההיסטוריה שלו עד העידן הנוכחי שבו יש מי שמזהים את דעיכתו לפחות בארה"ב. במהלך הסמסטר יוצגו איפיוני הז'אנר והתוכניות המגוונות המצטופפת תחת הכותרת הכללית "ריאליטי" תוך התייחסות - בדומה למחקר העכשווי בתחום – לעובדה שחלק מכוחו של הז'אנר נובע מהעובדה שקשה להגדירו והוא איננו חד מימדי. במהלך הקורס נדונות תיאוריו ומחקרים בנושא הריאליטי בטלוויזיה בליויי דוגמאות (כגון "סופר נני", "אמא מחליפה", "מחוברות", "האח הגדול", "השרדות", "המרוץ למיליון" ועוד) וניתוחן על מנת לדון באמצעות מה שנחשב לשולי ותפל בתרבות ובחברה המערבית בכלל והישראלית בפרט.

 

Since the first season of the US version of Survivor had its television debut in the year 2000, American television and later, Israeli too, experienced an explosion of Reality TV programmes. As part of the discussion on the place television occupies in contemporary society and culture, this course turns its spotlight onto this infamous genre and will overview its history until present day when some voices are already arguing its decline has begun, at least in the United States. During the course of the semester, we will be profiling the genre itself and its diverse programmes; all of which fall under the one umbrella term of ' Reality.' In the process, we will be addressing the fact (on par with current studies) that part of the genre's strength lies in its ability to elude definition and that its programmes are in reality, far from one-dimensional. Throughout the course we will delve into Reality TV-related studies and theories, accompanied by references and examples from various programmes (e.g. Supper Nanny, Mekhubarot, Big Brother, Survivor and so on.) We will study and analyse all of these test cases and many more towards promoting an in-depth discussion of all that which is dismissed, deemed crass and looked down upon in Western society and culture in general, and in Israel in particular.

 

דרישות הקורס: נוכחות חובה,  השתתפות, קריאת מאמרי החובה, הגשת הצעת עבודה, פגישה אישית, רפרט בע"פ, כתיבת עבודת סמינר

 

 דרישות קדם פרו"ס "תיאורית קולנועיות עכשוויות 

 

מרכיבי הציון הסופי

80% עבודת סמינר

20% המהלך המוביל לעבודת הסמינר כולל הצעה, רפרט בע"פ והשתתפות

5% בונוס על הגשה מוקדמת (שבועיים לפני מועד ההגשה)

 

נושאי הקורס ורשימת ספרות

(הסמינר מתקיים בעברית, נושאי ההרצאות באנגלית מטעמי נוחות של המרצה)

 

Introduction to Reality Television – The genre we love to hate

* Reality in Film and Television Drama (Dead Set, Black Mirror)

Escoffery, D. S. (ed.) 2006: "Introduction: the role of representation in reality television", in How Real is Reality TV? Essays on Representation and Truth. McFarland & Company, Incorporated Publishers. pp. 1-7 

 

History of Reality Television

McCarthy, A., 2004: “Stanley Milgram, Allen Funt and Me”: Postwar Social Science and the “First Wave” of Reality TV. ", in: Ouellette, L. and Murray, S. (Eds.), Reality TV: Remaking Television Culture, New York: New York University Press, pp. 23-43.

 

Reality TV vs. Documentary

* A Hybrid genre – blurring the boundaries between reality television and documentary (Authenticity)   

Murray, S. (2004) "'I Think We Need a New Name for It': The Meeting of Documentary and Reality TV", in: Ouellette, L. and Murray, S. (Eds.), Reality TV: Remaking Television Culture, New York: New York University Press, pp. 65-81

 

Blue and White Reality

* From a Global format to a Local text

Neiger, M. (2010) RealLove Has No Boundaries? Dating Reality TV Shows between Global Format and Local-Cultural Conflicts. In: Hetsroni (Eds.), Reality Television – Merging the Global and the Local, Ariel University, Israel.

 

Big Brother around the world

* Discussion of a format – the phenomenon, the aesthetics and the secret of success

Roscoe, J. "Big Brother Australia Performing the ‘real’ twenty-four-seven", in: International Journal of Cultural Studies December 2001 vol. 4 no. 4 473-488.

Johnson-Woods, T. (2002):"Big Bother: Why Did That Reality TV Show Become Such a Phenomenon?" ed. Brisbane: University of Queensland Press.


 

Gender and Reality Television – women and femininity(ies)

Johnston,E. (2006), How women really are: Disturbing Parallels between Reality Television and 18th Century Fiction, In Escoffery (Ed.), How Real Is Reality TV? McFarland , USA, pp 115-132. 

Gray, Y. 2009, "Cinderella Burps: gender, performativity, and the dating show" in Ouellette, Laurie and Murray, Susan (eds.), Reality TV: Remaking Television Culture, New York University Press, 260-277.

 

Gender and Reality Television – men and masculinit(ies)

 From the Macho to the homosexual – forms of masculinity * 

Kimmel, Michael. S., (2001) "Masculinity as Homophobia: Fear, Shame, and Silence in the Construction of Gender Identity" in Whitehead, S. M. and Barrett, F. J. (Eds), The Masculinities Reader (pp. 267-287). Cambridge, Oxford and Malden, MA: Polity.

Lemish, Dafna (2004). "'My kind of campfire': The Eurovision Song Contest and Israeli homosexuals." Popular Communication 2(1), 41-6

 

Reality Television as Contemporary Soap Opera

Mekhubarot and Mekhubarim a discussion of Form and Content  

 

Turner, G. (2005). "Cultural Identity, Soap Narrative, and Reality TV". Television & New Media. Vol: 6 issue: 4, 415-422.

Ruoff, J.(1998): “‘A Bastard Union of Several Forms’: Style and Narrative in An American Family.” in Documenting the Documentary, ed. Bany Grant and Jeannette Slo- niowski, Detroit, Mich.: Wayne State University Press

 

 

Domestic Reality TV – framing "normality"

Sharp, S. (2006) 'Disciplining the Housewife in Desperate Housewives and Domestic Reality Television', pp. 119-128 in Akass, K. and McCabe, J. (eds.) Reading Desperate Housewives. London: I.B. Tauris.

Brancato, J. (2007) 'The Representation of Wives and Mothers in American Reality Television' pp. 49-56 in Film and History, Volume 37:2, Fall.

מומלץ:

Bourdieu, P. (1996) 'On the Family as a Realized Category', Theory, Culture & Society 13(3): 19-26.

 

Representing the "other"

Springer, K.(2008). Duvas, Evil Black Bitches, and Bitter Black women. In Brunsdon&Spigel (Eds.) feminist television criticism. Open University Press, England. PP 81-85

Pullen, C. (2004) 'The Household, The Basement and The Real World – Gay identity in the constructed reality environment', pp. 211-232 in Holmes, S. and Jermyn, D. (eds) Understanding Reality Television. London: Routledge

 

מומלץ:

Gamson, Joshua (1995). "Do Ask, Do Tell: Freak Talk on TV" in Gross, Larryand Woods, James D. (Ed.) (1999), The Columbia Reader on Lesbians & Gay Men in Media, Society, & Politics (329-334). New York: Columbia University Press

 

Reality Television – past, present and future

Concluding lecture

 

  • בחלקו הראשון של המסמטר מלבד הרצאות פרונטליות מלוות בדוגמאות יתקיימו דיונים בכיתה
  • כעבור כשליש מהסמסטר הסטודנטים יגישו הצעות לעבודות שהם מתכוונים לעשות
  • בחלקו השני של הסמינר יתקיימו רפרטים בע"פ של הסטודנטים שבהם יציגו את העבודות שהם מתעתדים לעשות
  • במהלך הסמסטר יתארח באחד המפגשים אורח מהתעשייה

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת