חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  סרטי חלב ודבש: מחברה מסורתית למודרנית
  From Traditional to Modern Societies in the Cinema                                                   
0851-9849-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-2000117אמכסיקו - אומנויותסמינר פרופ נאמן יהודה
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

תקציר

 

״סרטי חלב ודבש״ – סמינר תשע״ה

מחברה מסורתית למודרניות

 

“Milk and Honey Films״

Traditional Society to Modernity

 

סמינר 2014-2015

 

מנחה – פרופ׳ ג'אד נאמן

 

סמסטר ב' - יום ה' 14-18

 

בשעות 18-20 תתקיים הקרנה של סרט עלילתי שיעלה לדיון במפגש העו

 

 

התהפוכות הפוליטיות שאירעו בשנים האחרונות במדינות ערב מוכרות בשם "האביב הערבי". תהפוכות אלה מזמינות התבוננות ועיון בסרטים שנוגעים בשאלה העקרונית של המעבר למודרניות. מאז ומתמיד, מעבר זה היה מלווה בפרצי אלימות, מהפיכות ומלחמות בין עמים. למשל, המהפיכה הצרפתית ומלחמות נפוליאון, ״אביב העמים״ בשנת 1848, מהפיכת אוקטובר הסובייטית ומהפיכות הפאשיזם באיטליה והנאציזם בגרמניה. הסמינר יעסוק בסרטים המייצגים את המעבר של חברה מסורתית של איכרים או של נוודים למודרניות - סרטים עלילתיים בעלי מעמד בהיסטוריה של הקולנוע, וכן פיצ׳רים פחות מוכרים מארצות ״אקזוטיות״. הכוונה היא לחקור את התמטיקה, הנרטיב, האיקונוגרפיה והמבע הקולנועי של ״סרטי חלב ודבש״ ולאתר תשתית קולנועית משותפת על רקע ההיסטוריות של אותם לאומים.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9849-01 סרטי חלב ודבש: מחברה מסורתית למודרנית
From Traditional to Modern Societies in the Cinema
שנה"ל תשע"ה | סמ'  ב' | פרופ נאמן יהודה

666סילבוס מפורט/דף מידע

סילבוס

 

״סרטי חלב ודבש״ – סמינר תשע״ה

מחברה מסורתית למודרניות

 

“Milk and Honey Films״

Traditional Society to Modernity

 

סמינר 2014-2015

 

מנחה – פרופ׳ ג'אד נאמן

 

סמסטר ב' - יום ה' 14-18

 

בשעות 18-20 תתקיים הקרנה של סרט עלילתי שיעלה לדיון במפגש העוקב.

 

התהפוכות הפוליטיות שאירעו בשנים האחרונות במדינות ערב מוכרות בשם "האביב הערבי". תהפוכות אלה מזמינות התבוננות ועיון בסרטים שנוגעים בשאלה העקרונית של המעבר למודרניות. מאז ומתמיד, מעבר זה היה מלווה בפרצי אלימות, מהפיכות ומלחמות בין עמים. די אם נזכיר את המהפיכה הצרפתית 1789 ולאחריה מלחמות נפוליאון, את אי-היציבות והמהפיכות באירופה בעת ״אביב העמים״ בשנת 1848, את המלחמה לאיחוד איטליה בהנהגת גריבלדי בשנות השישים של המאה ה-19, את מהפיכת אוקטובר הסובייטית ומלחמת האזרחים שפרצה שם ואת מהפיכות הפאשיזם באיטליה והנאציזם בגרמניה בין שתי המלחמות ובמלחמת העולם השנייה. 

 

הסמינר יעסוק בסרטים המייצגים, כך או אחרת, את המעבר של חברה מסורתית של איכרים או של נוודים למודרניות ואת הקשיים המתגלים במעבר חברתי זה. כל אלה מיוצגים במספר סרטים עלילתיים מוכרים ובעלי מעמד בהיסטוריה של הקולנוע, אך גם בפיצ׳רים פחות מוכרים מארצות ״אקזוטיות״. הכוונה היא לחקור את התמטיקה, הנרטיב, האיקונוגרפיה והמבע הקולנועי של ״סרטי חלב ודבש״ ולאתר תשתית קולנועית משותפת על רקע ההיסטוריות של אותם לאומים. חומר הקריאה כולל ספרים או פרקים מתוך ספרים וכן מאמרים העוסקים בסוגיית המעבר למודרניות. התובנות שנשיג במהלך הסמינר אמורות להאיר את התהליכים החברתיים המתחוללים בימים אלה בעולם הערבי. 

 

בלב כל חברה מפעמות שתי מגמות סותרות: האחת שמרנית, משמרת את העבר ורואה בו דגם שיתקיים לנצח. השנייה, מהפכנית-הרסנית, מקורה ברצון לשפר או לכונן דבר חדש וטוב יותר מן הקודם. רעיון החידוש נולד במקרים רבים עם הופעתו של אינדיבידואל יוצא דופן ונבדל מן החברה באורח חייו ובתפישת עולמו. המעבר משבטיות ומשפחתיות מסורתית למודרניות ולחיים המודרניים, מותנה בהופעתו על בימת ההיסטוריה של יחיד יוצא דופן, בעל כריזמה ועוצמה המסוגל להיות דגם של אינדיבידואל המנותק מכבלי החברה המסורתית-שבטית.

 

בסמינר נבחן את המעבר מחברה מסורתית שבטית, אל החברה המודרנית דרך 3 סוגים של סרטים:

1. סרטים המציגים את החברה המסורתית ומאפייניה.

2. סרטים על אינדיבידואל המנסה להינתק מן החברה של האיכרים או הנוודים ולהשתלב בחברה העירונית.

3. סרטים העוסקים ביחסים בין החברה המסורתית לבין מנהיג-עריץ, המוביל אותה אל המודרניות.

 

בכל מפגש הדיון יתמקד בסרט שנצפה בשבוע הקודם לפגישה ובחומר הביבליוגרפי שיילווה את הסרט - בתחום הקולנוע ובתחומים נוספים. במהלך הפגישות הסטודנטים/יות יציגו לפני הכיתה דיווחים קצרים על פרקים מתוך ספרים או על מאמרים כפי שייקבע בכל פגישה לקראת הפגישה העוקבת.

בסיום הקורס יגישו המשתתפות/ים עבודה סמינריונית בנושא שייקבע בהתייעצות עם המנחה.

ציון הקורס יהיה הציון של העבודה הסמינריונית. נוכחות חובהגם בהקרנות.

 

Filmography

 

“The Quiet Man” (John Ford, 1952), USA

http://www.imdb.com/title/tt0045061/

 

"Jalsaghar”, The Music Room (Satyajit Ray, 1958), India

http://www.imdb.com/title/tt0051792/

 

“Lawrence of Arabia” (David Lean, 1962), UK

http://www.imdb.com/title/tt0056172/

 

"Il Gattopardo”, The Leopard (Luchino Visconti, 1963), Italy

http://www.imdb.com/title/tt0057091/

 

"Gaav”, The Cow (Dariush Mehrjui, 1969), Iran

http://www.imdb.com/title/tt0064356/

 

“Fiddler On The Roof” (Norman Jewison, 1972), USA

http://www.imdb.com/title/tt0067093/

 

“Novecento”, 1900 (Bernardo Bertolucci, 1976), Italy

http://www.imdb.com/title/tt0074084/

 

“Padre padrone” (Paolo Taviani, Vittorio Taviani, 1977), Italy

http://www.imdb.com/title/tt0076517/

 

“L'albero degli Zoccoli”, The Tree of Wooden Clogs (Ermanno Olmi, 1978), Italy

http://www.imdb.com/title/tt0077138/

 

“SURU”, The Herd (Zeki Ökten, 1979), Turkey

http://www.imdb.com/title/tt0078355/

 

“Cristo si è Fermato a Eboli”, Christ Stopped at Eboli (Francesco Rosi, 1979), Italy

http://www.imdb.com/title/tt0079010/

 

“Yol” (Serif Gören, Yilmaz Güney, 1982), Turkey

http://www.imdb.com/title/tt0084934/

 

“Kaos” (Paolo Taviani, Vittorio Taviani, 1984), Italy

http://www.imdb.com/title/tt0087537/

 

“Urs al-Jalil”, Wedding in Galilee (Michel Khleifi, 1987), Israel

http://www.imdb.com/title/tt0094229/

 

“Mountains of the Moon”, (Bob Rafelson, 1990), USA

http://www.imdb.com/title/tt0100196/

 

Ta'm e Guilass”, Taste of Cherry (Abbas Kiarostami, 1997), Iran

http://www.imdb.com/title/tt0120265/

 

חתונה מאוחרת, Late Marriage (Dover Koshashvili, 2001), Israel

http://www.imdb.com/title/tt0287471/

 

“Atash”, Thirst (Tawfik Abu Wael, 2004), Israel

http://www.imdb.com/title/tt0398713/

 

"Yumurta”, Egg (Semih Kaplanoglu, 2007), Turkey

http://www.imdb.com/title/tt1021004/

 

“Tulpan” (Sergei Dvortsevoy, 2008), Kazakhstan

http://www.imdb.com/title/tt0436854/

 

Süt”, Milk (Semih Kaplanoglu, 2008),  Turkey

http://www.imdb.com/title/tt1284591/

 

“Das weiße Band - Eine deutsche Kindergeschichte”, The White Ribbon (Michael Haneke, 2009),  Germany

"http://www.imdb.com/title/tt1149362/

 

Bal”, Honey (Semih Kaplanoglu, 2010), Turkey

http://www.imdb.com/title/tt1571724/

 

 

ביבליוגרפיה - עברית 

 

אייזנשטט, ש.נ, אחרית דבר: תמורה דתית, שינוי חברתי ומודרניזציה, עמ' 91-127. בתוך: ובר, מקס, 1984, האתיקה הפרוטסטנטית ורוח הקפיטליזם, הוצאת עם עובד.

 

אנדרסון, בנדיקט, פרק מבוא, פרק 2: "שורשים תרבותיים", פרק 3: "מקורותיה של תודעה לאומית", פרק 4: "חלוצים קראוליים", עמ' 39-80. בתוך: אנדרסון, בנדיקט, 1999, קהילות מדומיינות, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה.

 

ברודל, פרנן, ״מרחבים״, עמ׳ 128-151, בתוך: ברודל, פרנן, 2001, הים התיכון – מרחב והיסטוריה, הוצאת כרמל, ירושלים.

 

דוברובולסקי, קאזימייז׳, ״תרבות מסורתית של איכרים״, עמ׳ 28-41, בתוך: שטאל, אברהם, (עורך) 1973, מספרות החינוך - קובץ ז׳ ידיעת קרוא וכתוב והמעבר לתרבות מודרנית, הוצאת בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית.

 

ובר, מקס, "פרק ה': כאריזמה ומיסוד בתחום הריבוד החברתי" עמ' 105-139. בתוך: ובר, מקס, “על הכאריזמה ובניית המוסדות: מבחר כתבים", 1979, האוניברסיטה העברית.

 

גירץ, קליפורד, פרק שני: “השלכותיו של מושג התרבות על מושג האדם", עמ' 43-62, פרק שמיני: "אידיאולוגיה כמערכת תרבותית", עמ' 216-183 בתוך: גירץ, קליפורד, 1980, פרשנות של תרבויות, הוצאת  כתר, ירושלים.

 

גלנר, ארנסט, פרק 2: "תרבות בחברה האגררית", עמ' 24-32. בתוך: גלנר, ארנסט, 1983, לאומים ולאומיות, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה.

 

גרמשי, אנטוניו, "על אופן כינונם של האינטלקטואלים", עמ' 47-56. בתוך: גרמשי, אנטוניו, 2009, על ההגמוניה, הוצאת רסלינג, תל אביב.

 

טלאל, אסד, "חילוניות, מדינת לאום, דת", עמ' 251-278. בתוך: טלאל, אסד, 2010, כינון החילוניות, הוצאת רסלינג, תל אביב.  

 

 

Bibliography English

 

Belmont, Nicole, 1: "Levana or: how to raise up children", pp. 1-15. in: Family and Society- selections from the Annales, 1975, The Johns Hopkins University Press, Baltimore and London.

 

Bourdieu, Pierre, "Marriage strategies as strategies of social reproduction", pp. 117-144. in: Family and Society- selections from the Annales, 1975, The Johns Hopkins University Press, Baltimore and London.

 

Brubaker, Rogers, 1. “The Institution of Citizenship”, in: Citizenship and Nationhood in France and Germany, 1992, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, pp. 21-72.

 

Burke, peter, "The uses of literacy in early modern Italy", in: Burke, Peter, Porter, Roy (ed), The Social History of Language, 1987, Cambridge University Press, Cambridge, U.K., pp 21-42. 

 

Clastres, Pierre, “Society Against the State”, pp. 189 - 218 in Clastres, Pierre, 1989, Society Against the State, 1989, Zone Books, New York.

 

Diringer, D., Chapter 1: "Importance of Writing", pp. 19-26. in: Diringer, D., 1958, The story of the aleph beth.

 

Gellner, Ernest, Plough, Sword and Book: The Structure of Human History, 1990, The University of Chicago Press

 

Lewin, Mosbe, “Popular Religion in Twentieth-Century Russia”, pp. 155-168. in: Eklof, Ben, and Frank, Stephen (ed), 1990, The World of the Russian Peasant,  Unwin Hyman.

 

Lewis, Bernard, Chapter 3: "As It Should Have Been", in: Lewis, Bernard, History Remembered, Recovered ,Invented ,1975, Simon & Schuster Inc, New York.

 

Marx, Karl, "Peasantry as a Class", pp. 229-298. in: Shanin, Teodor (ed), 1984, Peasants &  Peasant Societies.

 

Ne'eman, Judd, “A Letter from Mother in the Land of Tears: The Shameful Origin of the Nation-State”, in: Assaph Kolnoa - Studies in Cinema and Television, 2001, Faculty of the Arts, TAU, Tel Aviv, pp. 83-96.

 

Ortiz, Sutti, “Reflections on the Concept of 'Peasant Culture' and 'Peasant Cognitive Systems'”, pp. 322-336, in: Teodor Shanin (ed), 1984, Peasants and Peasant Societies, Penguin Books Ltd. Harmondsworth, Middlessex, England.

 

Roth, Michael. S, “Hiroshima Mon Amor: You Must Remember This”, pp. 91-101. in: Rosenstone, Robert, A. (ed), 1995, Revisioning History: Film and the Construction of a New Past, Princeton University Press.

 

Sagan, Eli,  At the Dawn of Tyranny- The Origins of Individualism, Political Oppression and the State, 1985, Vintage books, New york.               

 

Silverman, Kaja, The Acoustic Mirror: The Female Voice in Psychoanalysis and Cinema, 1988, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis.

 

Sorlin, Pierre, “The Night of the Stars: Fascism, Resistance, and the Liberation of Italy”, pp. 77-87. in: Rosenstone, Robert, A. (ed), 1995, Revisioning History: Film and the Construction of a New Past, Princeton University Press.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת