חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  מיתו-היסטוריה וסרטי מלחמה
  Myth-History and War Movies                                                                          
0851-9847-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-2000117אמכסיקו - אומנויותסמינר פרופ נאמן יהודה
סילבוס מקוצר
העיון בסרטי מלחמה ייערך בפרספקטיבה של "קולנוע כמיתו-היסטוריה" על סמך ההבנה כי סרטי מלחמה מכילים משמעויות ותובנות על המלחמה מעבר למה שנכתב בספרי ההיסטוריה. בדומה ל"חתך ארכיאולוגי" בתל עתיק, גם ניתוח החושף את שושלת היוחסין של הסרטים יאפשר לגלות את "המוצא המביש" בנוסח פוקו של תופעות הרס והרג במלחמה. ניתוח ופרשנות מסוג זה הם ביקורתיים גם בשעה שקריאת הסרט נעשית ללא הטייה ביקורתית מראש.
 
הסמינר יפתח בדיון בקולנוע מלחמה על קרבות בין קבוצות נוודים לבין אנשי יישובי קבע (עיר, מדינה). הניתוח יסתמך על תיאוריית מכונת-המלחמה כפי שנוסחה על ידי דלז וגאטארי וחוקרים נוספים. על פי גישה זו, הנוודים יוצאים למלחמה כאשר הם נתקלים ביישוב קבע, עיר או מדינה שחוסמים את תנועתם. מטרתם הבסיסית של הנוודים היא הישרדות והמלחמה מהווה רק אפשרות אחרונה. כתגובה, המדינה מקימה צבא על מנת לענות לאתגר האלימות מצד הנוודים. במקרה של ניצחון הנוודים על צבא המדינה מתפתחת התארגנות חברתית חדשה של הנוודים תוך אימוץ והטמעה של מבנה יישוב הקבע כמו, למשל, בסרטים "בסימן עקרב" (האחים טביאני, 1969) או "סתיו השאיינים” (ג'ון פורד 1964). תבוסה של מכונת המלחמה של הנוודים עלולה להסתיים בהכחדתם על ידי צבא המדינה כמו למשל, בסרט "ספרטקוס" (סטנלי קובריק, 1960). בסרטים אחרים העימות האלים בין קבוצת נוודים לבין כוחות צבא של משטר עריצות מסתיים בהישרדות הנוודים ("צא וראה”, אלם קלימוב 1986 או "רשימת שינדלר", סטיבן ספילברג 1993). אם נכונה הדעה כי “המלחמה היא המיילדת של המדינה" (אילאי סאגאן), כי אז ניתוח ופרשנות של סרטי מלחמה עשויים להניב הסבר לתופעת המלחמה ולמוצא המדינה מן השבט. 
 
מוקד נוסף של הדיון יהיה ייצוגי הגוף ואישיות הלוחם. ייצוגים קולנועיים של פציעה גופנית ושל טראומה נפשית של הלוחם מגדירים את עידן "תרבות הפצע" (מארק זלצר). בסרטים כמו "במערב אין כל חדש", “חולות איוו ג'ימה”, "שנות חיינו היפות ביותר", “בנתיבי תהילה", “בירדי", “עונת הדובדבנים", “להציל את טוראי ראיין" נבחן את ייצוגי הפצע והטראומה תוך ניסיון לפענוח המסר ההיסטורי של הסרטים. נבקש לברר את פשר הנכונות של גברים צעירים לצאת לקרב על מנת להרוג ולהיהרג. “המלחמה [כתופעה חברתית] הקדימה באלפי שנים את הופעת המדינה, הדיפלומטיה או האסטרטגיה. שנותיה כשנות היות האדם, והיא מושגת במקומות הנסתרים ביותר של לב האדם... במקום בו מושלים האינסטינקטים" (ג'והן קיגן). חקירה מיתו-היסטורית של ייצוגי המלחמה תחשוף הקשרים סמויים, כמו הזדהות הלוחם עם חיות, הפצע המסיווי וקנאת-לידה, שרידי קניבליזם.
 
ההיבט של פולחן הנופלים וטכסי ההנצחה שייך לתחום החברתי של הממלחמה יותר מאשר לשאלות גופניות ונפשיות של הלוחמה. נראה כיצד הפולחן מסייע לכונן לכידות חברתית של האומה. פולחן הנופלים קשור בתופעה הפוסט-טראומטית שהיא אישית בעיקרה אך הוא מהווה נדבך בבניית הזיכרון ההיסטורי הלאומי. סרטים כמו "פורסט גאמפ", “להציל את טוראי ראיין" או "גיבורי הדגל" מדגימים את הדינמיקה של פולחן הנופלים. דרך הצפייה בסרטי מלחמה נערוך סיור באתרי הנצחה קולנועיים על מנת לחשוף את ההקשר המיתו-היסטורי של הפולחן.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9847-01 מיתו-היסטוריה וסרטי מלחמה
Myth-History and War Movies
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | פרופ נאמן יהודה

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
מיתו-היסטוריה וסרטי מלחמה
 
סילבוס
 
סמינר סמס' ב' שנה"ל 2013-2014
 
יום ה' 14-18
 
פרופ' ג'אד נאמן
 
העיון בסרטי מלחמה ייערך בפרספקטיבה של "קולנוע כמיתו-היסטוריה" על סמך ההבנה כי סרטי מלחמה מכילים משמעויות ותובנות על המלחמה מעבר למה שנכתב בספרי ההיסטוריה. בדומה ל"חתך ארכיאולוגי" בתל עתיק, גם ניתוח החושף את שושלת היוחסין של הסרטים יאפשר לגלות את "המוצא המביש" בנוסח פוקו של תופעות הרס והרג במלחמה. ניתוח ופרשנות מסוג זה הם ביקורתיים גם בשעה שקריאת הסרט נעשית ללא הטייה ביקורתית מראש.
 
הסמינר יפתח בדיון בקולנוע מלחמה על קרבות בין קבוצות נוודים לבין אנשי יישובי קבע (עיר, מדינה). הניתוח יסתמך על תיאוריית מכונת-המלחמה כפי שנוסחה על ידי דלז וגאטארי וחוקרים נוספים. על פי גישה זו, הנוודים יוצאים למלחמה כאשר הם נתקלים ביישוב קבע, עיר או מדינה שחוסמים את תנועתם. מטרתם הבסיסית של הנוודים היא הישרדות והמלחמה מהווה רק אפשרות אחרונה. כתגובה, המדינה מקימה צבא על מנת לענות לאתגר האלימות מצד הנוודים. במקרה של ניצחון הנוודים על צבא המדינה מתפתחת התארגנות חברתית חדשה של הנוודים תוך אימוץ והטמעה של מבנה יישוב הקבע כמו, למשל, בסרטים "בסימן עקרב" (האחים טביאני, 1969) או "סתיו השאיינים” (ג'ון פורד 1964). תבוסה של מכונת המלחמה של הנוודים עלולה להסתיים בהכחדתם על ידי צבא המדינה כמו למשל, בסרט "ספרטקוס" (סטנלי קובריק, 1960). בסרטים אחרים העימות האלים בין קבוצת נוודים לבין כוחות צבא של משטר עריצות מסתיים בהישרדות הנוודים ("צא וראה”, אלם קלימוב 1986 או "רשימת שינדלר", סטיבן ספילברג 1993). אם נכונה הדעה כי “המלחמה היא המיילדת של המדינה" (אילאי סאגאן), כי אז ניתוח ופרשנות של סרטי מלחמה עשויים להניב הסבר לתופעת המלחמה ולמוצא המדינה מן השבט. 
 
מוקד נוסף של הדיון יהיה ייצוגי הגוף ואישיות הלוחם. ייצוגים קולנועיים של פציעה גופנית ושל טראומה נפשית של הלוחם מגדירים את עידן "תרבות הפצע" (מארק זלצר). בסרטים כמו "במערב אין כל חדש", “חולות איוו ג'ימה”, "שנות חיינו היפות ביותר", “בנתיבי תהילה", “בירדי", “עונת הדובדבנים", “להציל את טוראי ראיין" נבחן את ייצוגי הפצע והטראומה תוך ניסיון לפענוח המסר ההיסטורי של הסרטים. נבקש לברר את פשר הנכונות של גברים צעירים לצאת לקרב על מנת להרוג ולהיהרג. “המלחמה [כתופעה חברתית] הקדימה באלפי שנים את הופעת המדינה, הדיפלומטיה או האסטרטגיה. שנותיה כשנות היות האדם, והיא מושגת במקומות הנסתרים ביותר של לב האדם... במקום בו מושלים האינסטינקטים" (ג'והן קיגן). חקירה מיתו-היסטורית של ייצוגי המלחמה תחשוף הקשרים סמויים, כמו הזדהות הלוחם עם חיות, הפצע המסיווי וקנאת-לידה, שרידי קניבליזם.
 
ההיבט של פולחן הנופלים וטכסי ההנצחה שייך לתחום החברתי של הממלחמה יותר מאשר לשאלות גופניות ונפשיות של הלוחמה. נראה כיצד הפולחן מסייע לכונן לכידות חברתית של האומה. פולחן הנופלים קשור בתופעה הפוסט-טראומטית שהיא אישית בעיקרה אך הוא מהווה נדבך בבניית הזיכרון ההיסטורי הלאומי. סרטים כמו "פורסט גאמפ", “להציל את טוראי ראיין" או "גיבורי הדגל" מדגימים את הדינמיקה של פולחן הנופלים. דרך הצפייה בסרטי מלחמה נערוך סיור באתרי הנצחה קולנועיים על מנת לחשוף את ההקשר המיתו-היסטורי של הפולחן.
Filmography
 
“All Quiet on the Western Front” (Lewis Milestone, US 1930)
 
“The Story of G.I. Joe” (William Wellman, US 1945)
 
“The Red Badge of Courage” (John Huston, US 1951)
 
“Paths of Glory” (Stanley Kubrick, US 1957)
 
“Spartacus” (Stanley Kubrick, US 1960)
 
“Cheyenne Autumn” (John Ford, US 1964)

“The Red and the White” (Miklos Jancso, Hungary 1968)
 
“Under the Sign of Scorpion” (Paolo and Vittorio Taviani, Italy 1969)
 
“Aguirre Wrath of God” (Werner Herzog, West Germany 1972)
 
“Cross of Iron” (Sam Peckinpah, US 1977)
 
“Apocalypse Now” (Francis Ford Coppola, US 1978)

“Gallipoli” (Peter Weir, Australia 1981)
 
“Ran” (Akira Kurosawa, Japan 1985)
 
“Come and See” (Elem Klimov, USSR 1986)
 
“Platoon” (Oliver Stone, US 1986)
 
“Full Metal Jacket” (Stanley Kubrick, US 1987)

“The Thin Red Line” (Terrence Malick, US 1998)
 
“Time for Cherries” (Khaim Bouzaglo, israel 1989)
 
“Stalingrad” (Joseph Vilsmaier, Germany 1993)
 
“Black Hawk Down” (Ridley Scott, US 2001)
 
“Flandres” (Bruno Dumont, France 2006)
 
“Letters from Iwo Jima” (Clint Eastwood, US 2006)
 
“Beaufort” (Joseph Cedar, Israel 2007)
 
“Passchendaele” (Paul Gross, Canada 2009)
 
“Lebanon” (Shmuel Maoz, Israel 2009)
 
“The Hurt Locker” (Kathryn Biglow, US 2010)
 
 
ביבליוגרפיה - עברית
 
אבי-תמר, יורם, פציעה, ספריית אופקים עם עובד, 2005 [1975].
 
הווארד, מייכל, המלחמה בתולדות אירופה, הוצאת מערכות, משרד הבטחון – ההוצאה לאור, 1985         [1976].
 
וולצר, מיכאל, מלחמות צודקות ולא צודקות, ספריית אופקים – עם עובד, תל אביב, 1984 [1977].
 
ויילר, גרשון, על המלחמה – מסה פילוסופית, קו אדום – הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1984.
 
זרטל, עדית, האומה והמוות – היסטוריה זיכרון פוליטיקה, דביר, 2002.
 
יוסף, רז, “הגוף הצבאי: מזוכיזם גברי ויחסים הומוארוטיים בקולנוע הישראלי", תיאוריה וביקורת: במה ישראלית, גיליון מס' 18 – קולנוע, אביב, 2001
 
לה קפרה, דומיניק, לכתוב היסטוריה, לכתוב טראומה, הוצאת רסלינג, 2006.
 
לומסקי-פדר, עדנה, כאילו לא הייתה מלחמה, הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים, 1998
 
לידל הארט, ב.ה., מחשבות על מלחמה, הוצאת מערכות – משרד הביטחון ההוצאה לאור, 1989 [1943].
 
נאמן, ג'אד, “מכונת המלחמה המטלורגית", תיאוריה וביקורת: במה ישראלית, גיליון מס' 18 - קולנוע , אביב,2001.
 
-------, “קמרה אובסקורה של הנופלים – הפדגוגיה הצבאית ואביזריה בקולנוע הישראלי" בתוך לבל, אודי, (עורך) ביטחון ותקשורת – דינמיקה של יחסים, מכון בן-גוריון, הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2005
 
-------, “הפצע מתנת המלחמה" בתוך יוסף, רז, עורך, ישראל, 2009.
 
קיגן, ג'ון, תולדות הלחימה, דביר, 1966.
 
קפלן, דני, דויד, יהונתן וחיילים אחרים – על זהות, גבריות ומיניות ביחידות קרביות בצה"ל, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1999.
 
שיאון, ליאורה, דימויי גבריות אצל לוחמים: השירות בחטיבות חיל הרגלים כטכס מעבר מנערות לבגרות, מחקרי עיון מס' 3, מרכז שיין למחקרים במדעי החברה, האוניברסיטה העברית, ירושלים, 1997
 
שלח, חזי, נפוליאון 1813 – מלחמת העולם הראשונה, כתר הוצאה לאור, 1996.
 
ששון-לןי, אורנה, זהויות במדים – גבריות ונשיות בצבא הישראלית, הוצאת ספרים ע"ש י.ל.מגנס, ספריית אשכולות, תשס"ו.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bibliography - English
 
Anderegg, Michael, (ed.), Inventing Vietnam – The War in Film and Television,Temple University Press, Philadelphia, 1991.
 
Basinger, Jeanine, The World War II Combat Film: Anatomy of a Genre, Columbia University Press, New York, 1986.
 
Bersani, Leo and Ulysse, Dutoit, The Forms of Violence, Schocken Books, New York, 1985.
 
Bourke, Joanna, An Intimate History of Killing – Face to Face Killing in 20th Century Warfare, Basic Books, Great Britain, 1999.
 
Butler, Judith, Bodies that Matter: On the Discursive Limits of “Sex”, Routledge, New York & London, 1990.
 
Caruth, Cathy, Unclaimed Experience Trauma, Narrative, and History, Johns Hopkins University Press, London, 1996.
 
Chambers II, John, Whiteclay and Culbert, David, eds., World War II, Film, and History, Oxford university Press, New York, Oxford, 1996.
 
Clastre, Pierre, Society against the State, Zone Books, New York, 1989.
 
 -----------------, Archeology of Violence, semiotext(e), New York, [1980] 1994.
 
De Heusch, Luc, The Drunken King Or The Origin of the State, Indiana University Press, Bloomington, 1982.
 
Deleuze, Giles and Guattari, Felix, Nomadology: The War machine, Foreign Agents Series, Columbia University, New York, 1986.
 
Dittmar, Linda and Michaud, Gene, eds., From Hanoi to Hollywood: The Vietnam War in American Film, Rutgers University Press, New Brunswick, 1990.
 
Dumezil, George, The Stakes of the Warrior, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London, 1983
 
Ehrenreich, Barbara, Blood Rites – Origins and History of the Passions of War, Metropolitan Books, New York, 1997.
 
Ellis, John, The Social History of the Machine Gun, The Johns Hopkins University Press, Baltimore, 1986. 
 
Ferrill, Arthur, The Origins of War, Thames and Hudson, London, 1985.
 
Fornari, Franco, The Psychoanalysis of War, Anchor Books, Doubleday, New york, 1974.
 
Freud, Sigmund, “Why War” in Bramson, Leon & George W. Goethals, (Ed.) War, Studies from Psychology, Sociology, Anthropology, Basic Books, NY / London, 1968, pp. 71 – 80.
 
Fussell, Paul, The Great War and Modern Memory, Oxford University Press, London, Oxford, New York, 1975
 
Hedges, Chris, War Is a Force That Gives Us Meaning, Anchor Books, New York, 2002.
 
Hanson, Victor, Davis, The Western Way of War – Infantry Battle in Classical Greece, University of California Press, Berkeley, 1989
 
Hatty, E., Suzanne, Masculinities, Violence and Culture, Sagee Publications, Inc., Thousand Oaks, London, New Delhi, 2000.
 
Howard, Michael, War in European History, Oxford University Press, Oxford New York, 1976.
 
Jeffords, Susan, The Remasculinization of America: Gender and the Vietnam War, Indiana University Press, Bloomington, 1989.
 
Keegan, John, A History of Warfare, Alfred A. Knopf, New York, 1994.
 
Lawrence, Philip, K., Modernity and War – the Creed of Absolute Violence, St. Martin’s Press Inc., New York, 1997.
 
Loudon, Irvine, Death in Childbirth – an International Study of Maternal Care and Maternal Mortality, Clarendon Press – Oxford, 1992.
 
Lowenhaupt Tsing, Anna, In the Realm of the Diamond Queen, Princeton University Press, Princeton, New Jersey, 1993
 
Mosse, George, Fallen Soldiers – Reshaping the Memory of the World Wars, Oxford University Press, New York Oxford, 1990. 
 
Ne’eman, Judd, “Schindler, Germans and Other Nomads: The State Against Society”, Kolnoa – Studies in Cinema and Television, Asaph Section D, No. 1, Tel Aviv University, 2001.
 
------------------, “A Letter from Mother in the Land of Tears: The Shameful Origin of the Nation-State” Kolnoa – Studies in Cinema and Television, Asaph Section D, No. 1, Tel Aviv University, 1998.
 
Noujain, Elie, Georges, “History as Genealogy: an Exploration of Foucault’s Approach to History”,in Phillips, A Griffiths (ed.), Contemporary French Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge, New York, 1987.
 
Norris, Margot, Writing War in the Twentieth Century, University Press of Virginia,Charlottesville and London, 2000.
 
O’Connel, Robert, L., Of Arms And Men – A History of War, Weapons, and Aggression, Oxford University Press, New York, Oxford, 1989.
 
Perlmutter, D. , David, Visions of War – Picturing War from the Stone Age to the Cyber Age, St. Martin's Griffin, New York, 1999.
 
Pick, Daniel, War Machine – The Rationalization of Slaughter in the Modern Age, Yale University Press, New haven & London, 1993.
 
Sagan, Eli, At the Dawn of Tyranny - the Origins of Individualism, Political Oppression, and the State, Vintage Books, A division of Random house, New York, 1985.
 
Scarry, Elaine, The Body In Pain, Oxfod University Press, New York – Oxford, 1985.
 
Seltzer, Mark, “Wound Culture: Trauma in the Pathological Public Sphere”, in October no. 80, spring 1997.
 
Shay, Jonathan, Achilles in Vietnam – Combat Trauma and the Undoing of Character, A Touchstone Book, Simon & Schuster, New York, 1995.
 
Sherman, Nancy, Stoic Warriors – The Ancient Philosophy Behind The Military Mind, Oxford University Press, New York, 2005.
 
Silverman, Kaja, Male Subjectivity at the Margins, Routledge, New York & London, 1992.
 
Sorlin, Pierre, The Film in History: Re-staging the Past,Barnes & Noble Books, Totowa, N.J., 1980.      
 
Sneider, R., Claire, Citizen Soldiers and Manly Warriors – Military Service and Gender in the Civic Republic Tradition, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., London boulder, New York, Oxford, 1999.
 
Theweleit, Klaus, Male Fantasies, 2. Male Bodies: Psychoanalyzing the White Terror, University of Minnesota Press, Minneapolis, 1989.
 
Virilio, Paul, War and Cinema - The Logistics of Perception, Verso, London, New York, 1989.
 
Virilio, Paul & Lotringer, Sylvere, Total War, Semiotext(e), New York, 1997.
 
Walzer, Michael, Just and Unjust Wars – A Moral Argument with Historical Illustrations, Basic books, A division of HarperCollins Publishers, USA, 1977.  
 
Winter, Jay, & Sivan, Emmanuel, (Ed.), War and Remembrance in the Twentieth Century, Cambridge University press, Cambridge, United Kingdom, 1999

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת