חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  האחר הפוסט קולוניאלי
  The Postcolonial "Other"                                                                             
0851-9844-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1000-1600212מכסיקו - אומנויותסמינר פרופ יוסף רז
סילבוס מקוצר
הקולנוע, יותר מכל מדיום אחר, כתב באור את תרבותם של "אחרים" והפגין את עוצמתו ויכולתו הטכנולוגית בהחייאת ציוויליזציות נידחות ונשכחות לכאורה. זוהי הסיבה מדוע בעשורים הראשונים של המאה ה-20, בתי קולנוע בלונדון, פריס וניו-יורק עוצבו בסגנון שדמה להיכלות מצריים והאדירו את הקולנוע כסוג של מקדש. הקולנוע העניק אמינות לידע אנתרופולוגי והיסטורי וחימש את הצופה המערבי בראיות ויזואליות על גיאוגרפיות בלתי נגישות – לא רק על קיומם של "אחרים" אלא גם על אחרותם. סמינר זה יחקור את האופנים בהם כוננה הסובייקטיביות של ה"אחר" הלא-מערבי על ידי הכוח המכפיף של הקולוניאליזם ובמקביל את פרקטיקות התנגדות החתרניות של ה"אחר" הפוסט-קולוניאלי לאידיאולוגיה ולמורשת האימפריאלית. נעסוק בנושאים כמו אוריינטליזם, הגוף השחור, היברידיות וחיקוי קולוניאלי, האישה בעולם השלישי, מין ואימפריה, בית, הגירה וגלות, פזורה וטרנס-לאומיות, קולנוע מינורי, ועוד. נצפה ונדון בסרטים מערביים ובסרטים מאסיה, אפריקה והמזרח התיכון כמו "קינג קונג" של מריאן קופר וארנסט שודסק, "שודדי התיבה האבודה" של סטיבן ספילברג, "כוכב בודד" של ג'ון סיילס, "נערה שחורה" של אוסמן סמבן, "שתיקות הארמון" של מופידה טאלאטלי, "לוח שנה" של אטום אגוין, "מידות של מרחק" של מונא חטום, "מחווה על ידי התנקשות" ו"הזמן שנותר" של איליה סולימן, "בית" של דוד אופק, "הקרב על אלג'יר" של ג'ילו פונטקורבו, "מאושרים ביחד" של וון קאר וואי. הסמינר מחייב קריאה אינטנסיבית של טקסטים תיאורטיים של הוגים פוסט-קולוניאליים כמו פרנץ פאנון, אדוארד סעיד, הומי באבא, גיאטרי צ'קרווטי ספיבק, חמיד נאפיסי, לורה מרקס, אלה שוחט, צ'נדרה טלפדה מוהנטי, דויד אנג, גיאטרי גופינאת, ואחרים/אחרות.
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9844-01 האחר הפוסט קולוניאלי
The Postcolonial "Other"
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | פרופ יוסף רז

666סילבוס מפורט/דף מידע
ה"אחר" הפוסטקולוניאלי
סמינר מ.א.
מרצה: ד"ר רז יוסף
החוג לקולנוע וטלוויזיה, אוניברסיטת תל אביב
סמסטר א', יום ד', 10:00-16:00, חדר 212, בניין מקסיקו
שעות קבלה: בתיאום מראש razyosef@post.tau.ac.il
 
תיאור הסמינר:
הקולנוע, יותר מכל מדיום אחר, כתב באור את תרבותם של אחרים והפגין את עוצמתו ויכולתו הטכנולוגית בהחייאת ציוויליזציות נידחות ונשכחות לכאורה. זוהי הסיבה מדוע בעשורים הראשונים של המאה ה-20, בתי קולנוע בלונדון, פריס וניו-יורק עוצבו בסגנון שדמה להיכלות מצריים והאדירו את הקולנוע כסוג של מקדש. הקולנוע העניק אמינות לידע אנתרופולוגי והיסטורי וחימש את הצופה המערבי בראיות ויזואליות על גיאוגרפיות בלתי נגישות – לא רק על קיומם של "אחרים" אלא גם על אחרותם. סמינר זה יחקור את האופנים בהם כוננה הסובייקטיביות של ה"אחר" הלא-מערבי על ידי הכוח המכפיף של הקולוניאליזם ובמקביל את נבחן את פרקטיקות התנגדות החתרניות של הסובייקט הפוסט-קולוניאלי לאידיאולוגיה ולמורשת האימפריאלית. נעסוק בנושאים כמו אוריינטליזם; הגוף השחור; היברידיות וחיקוי קולוניאלי; האישה בעולם השלישי; מין ואימפריה; בית, הגירה, פזורה וגלות; פזורה קווירית וטרנס-לאומיות; קולנוע מינורי; ועוד. נצפה ונדון בסרטים מערביים ובסרטים מאסיה, אפריקה והמזרח התיכון כמו "קינג קונג" של מריאן קופר וארנסט שודסק, "שודדי התיבה האבודה" של סטיבן ספילברג, "כוכב בודד" של ג'ון סיילס, "נערה שחורה" של אוסמן סמבן, "שתיקות הארמון" של מופידה טאלאטלי, "לוח שנה" של אטום אגוין, "מידות של מרחק" של מונא חטום, "מחווה על ידי התנקשות" ו"הזמן שנותר" של איליה סולימן, "בית" של דוד אופק, "הקרב על אלג'יר" של ג'ילו פונטקורבו, "אש" של דיפה מאטה. הסמינר מחייב קריאה אינטנסיבית של טקסטים תיאורטיים של הוגים פוסט-קולוניאליים כמו פרנץ פאנון, אדוארד סעיד, הומי באבא, גיאטרי צ'קרווטי ספיבק, חמיד נאפיסי, לורה מרקס, אלה שוחט, אן מקלינטוק, צ'נדרה טלפדה מוהנטי, דויד אנג, גיאטרי גופינאת, ואחרים/אחרות.
 
 
חובות הסטודנטים:
  1. נוכחות, השתתפות וקריאת טקסטים.
  2. רפרט קצר בעל-פה, או בכתב, על אחד ממאמרי הרשות.
  3. רפרט מסכם בעל-פה של יחידים, או קבוצות, על אחד הנושאים בסמינר. הרפרט יתייחס לפחות לשלושה מאמרים שנלמדו בכיתה, כולל מאמרי/ספרי רשות.
  4. הצעה לעבודת סמינר. ההצעה מורכבת משלושה חלקים: 1. שתים-שלוש פסקאות המתארות את הנושא המרכזי. 2. הטיעון הטנטטיבי של העבודה. 3. ביבליוגרפיה שמורכבת מטקסטים מרכזיים בפיתוח הטיעון שלך. הביבליוגרפיה חייבת לכלול גם מאמרים/ספרים מהרשימה הביבליוגרפית הנבחרת וממאמרי הרשות.
  5. עבודת סמינר.
 
 
סילבוס:
 
שבוע 1
מבוא: המצב פוסטקולוניאלי
קריאת רשות:
אלה שוחט, "הערות על ה'פוסט קולוניאלי'", זיכרונות אסורים: לקראת מחשבה רב תרבותית, תל אביב: הוצאת בימת קדם לספרות, 2001, עמודים 274-297. 
 
יהודה שנהב וחנן חבר, "המבט הפוסט קולוניאלי", תיאוריה וביקורת 20, אביב 2002, עמודים 9-22.
 
יהודה שנהב (עורך), קולוניאליות והמצב הפוסטקולוניאלי, ירושלים: מכון ון ליר/הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2004.
 
הקרנה:
הקרב על אלג'יר  [Battle of Algiers](גילו פונטקורבו, 1965, אלג'יר/איטליה)
 
שבוע 2
המבט הקולוניאלי 
קריאת חובה:
פרנץ פאנון, "ניסיונו הקיומי של השחור", יהודה שנהב (עורך) קולוניאליות והמצב הפוסטקולוניאלי, ירושלים: מכון ון ליר/הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2004, עמודים 25-46.
 
Frantz Fanon, “Algeria Unveiled” in: A Dying Colonialism, New York: Grove Press, 1965, pp. 35-67.
 
קריאת רשות:
פרנץ פאנון, "על אלימות", מקוללים עלי אדמות, מצרפתית: אורית רוזן, תל אביב: בבל, 2006, עמ' 43-106.
 
Diana Fuss, “Interior Colonies: Frantz Fanon and the Politics of Identification,” in Identification Papers, New York and London: Routledge, 1995, pp.141-172
 
E. Ann Kaplan, “Fanon, Trauma and Cinema,” in Frantz Fanon: Critical Perspectives, ed. Anthony C. Alessandrini (London and New York: Routledge, 1999), 146-158.
 
Robert Stam, “Fanon, Algeria, and the Cinema: The Politics of Identification,” in Multicuturalism, Postcoloniality, and Transnational Media, eds. Ella Shohat and Robert Stam, New Brunswick, New Jersey and London: Rutgers University Press, 2003, pp. 18-42.
 
הקרנה:
 קינג קונג[King Kong]  (מריאן סי. קופר וארנסט נ. שודסק, ארה"ב, 1933)
 
 
שבוע 3
אוריינטליזם והדמיון האימפריאלי
קריאת חובה:
אדוארד סעיד, אוריינטליזם, תל אביב: עם עובד, 2000, עמודים 50-11.
 
אלה שוחט, "מין ואימפריה: לקראת אתנוגרפיה פמיניסטית של התרבות" זיכרונות אסורים: לקראת מחשבה רב תרבותית, תל אביב: הוצאת בימת קדם לספרות, 2001, עמודים 138-59.
 
קריאת רשות:
אלה שוחט "היסטוריות שנויה במחלוקת: בין אירופוצנטריות לרב-תרבותיות", זיכרונות אסורים: לקראת מחשבה רב תרבותית, תל אביב: הוצאת בימת קדם לספרות, 2001, עמודים 13-58.
 
רוברט סטאם ולואיז ספנס, "קולוניאליזם, גזענות וייצוג", עין בעין, גיליון מספר 1, יוני 2003, עמודים 9- 25.
 
Robert Stam and Louise Spence, "Colonialism, Racism and Representation: An Introduction", in Leo Braudy and Marshall Cohen (eds.), Film Theory and Criticism: Introductory Readings, New York and Oxford: Oxford University Press, 1999, pp. 235-250.  
 
Fatimah Tobing Rony, The Third Eye: Race, Cinema and Ethnographic Spectacle, Durham and London: Duke University Press, 1996.
 
Ella Shohat and Robert Stam, Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Media, London and New York: Routledge, 1994.
 
Matthew Bernstein and Gaylyan Studlar (eds.), Visions of the East: Orientalism in Film, New Jersey: Rutgers University Press, 1997.
 
James A. Snead, "Spectatorship and Capture in King Kong: The Guilty Look," in Valerie Smith (ed.), Representing Blackness: Issues in Film and Video, New Jersey: Rutgers University Press, 1996, pp. 25-46.  
 
Richard Dyer, “The Matter of Whiteness,” White, London and New York: Routledge, 1997, pp. 1-40.
 
E. Ann Kaplan, "Hollywood, Science and Cinema: The Imperial and Male Gaze in Classical Film", in Looking for the Other: Feminism, Film, and the Imperial Gaze, New York and London: Routledge, 1997, pp. 56-98.
 
אדוארד סעיד, "המסע פנימה והופעתה של ההתנגדות", יהודה שנהב (עורך), קולוניאליות והמצב הפוסטקולוניאלי, תל אביב וירושלים: הקיבוץ המאוחד ומכון ון ליר בירושלים, 2004, עמודים 107-127.
 
הקרנה:
כוכב בודד  [Lone Star](ג'ון סיילס, ארה"ב)
 
 
שבוע 4
הסטריאוטיפ הקולוניאלי ופטישיזם גזעי
קריאת חובה:
הומי ק. באבא, "שאלת האחר: הבדל, אפליה ושיח פוסט-קולוניאלי", תיאוריה וביקורת 5, סתיו 1994, עמודים 144-158.
 
Homi K. Bhabha, “Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse”,in The Location of Culture, London and New York: Routledge, 1994, pp. 88-92.
 
קריאת רשות:
Julianne Burton-Carvajal, “Oedipus Tex/Oedipus Mex: Triangulations of Paternity, Race, and Nation in John Sayles’s Lone Star,” in Ella Shohat and Robert Stam (eds.), Multicuturalism, Postcoloniality, and Transnational Media, New Brunswick, New Jersey and London: Rutgers University Press, 2003, pp. 129-152.
 
Sander L. Gilman, "Black Bodies, White Bodies: Toward an Iconography of Female Sexuality in Late Nineteenth-Century Art, Medicine, and Literature," Critical Inquiry 12.1 (1985): 204-242.
 
Sander L. Gilman, “Introduction: What are Stereotype and Why Use Text to Study Them?” in Difference and Pathology: Stereotypes of Sexuality, Race and Madness, Ithaca & London: Cornell University Press, 1985, pp. 15-36.
 
Kobena Mercer, "Reading Racial Fetishism: The Photographs of Robert Mapplethorpe," in Welcome to The Jungle: New Positions in Black Cultural Studies, New York and London: Routledge, 1994, pp. 171-220.
Tania Modleski, "Cinema and the Dark Continent: Race and Gender in Popular Film", in Feminism without Women: Culture and Criticism in a "Postfeminist" Age, New York and London: Routledge, 1991, pp. 115-134.
Ann McClintock, "The Lay of the Land: Genealogies of Imperialism", in Imperial Leather: Race, Gender and Sexuality in the Colonial Context, New York and London: Routledge, 1995, pp. 21-76.
Rosa Linda Fregoso, "Recycling Colonialist Fantasies on the Texas Borderlands", in Home, Exile, Homeland: Film, Media, and the Politics of Place Hamid Naficy (ed.), New York and London: Routledge, 1999, pp. 169-192.
 
Robert J. C. Young, “Hybridity and Diaspora”, in Colonial Desire: Hybridity in Theory, Culture and Race, London and New York: Routledge, 1995, pp. 1-29.
 
הקרנה:
שוקולד [Chocolat] (קלייר דני, צרפת, 1988)
 
 
שבוע 5
פמיניזם פוסטקולוניאלי
קריאת חובה:
גיאטרי צ'קרוורטי ספיבק, "כלום המוכפפים יכולים לדבר?", תיאוריה וביקורת 7, חורף 1995, עמודים31-7. 
 
צ'נדרה טלפדה מוהנטי, "תחת עיניים מערביות: הגות פמיניסטית ושיחים קולוניאליים", ללמוד פמיניזם: מקראה, דלית באום ועוד (עורכות), תרגום: רונה ברייר-גארב, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006, עמודים 415-442.
 
קריאת רשות:
Linda Dyson, "The Return of the Repressed? Whiteness, Femininity and Colonialism in The Piano," Screen (1995) 36(3): 267-276.
Sara Suleri, “Woman Skin Deep: Feminism and the Postcolonial Condition”, in The Post-Colonial Studies Reader, Bill Ashcroft et el. (eds.), London and New York: Routledge, 1995, pp. 273-284.
 
Trinh T. Minh-Ha, Women, Native, Other, Bloomington: Indiana University Press, 1989.
 
Ann McClintock, Imperial Leather: Race, Gender and Sexuality in the Colonial Context, New York and London: Routledge, 1995.
Ann McClintock et el. (eds.) Dangerous Liaisons: Gender, Nation and Postcolonial Perspectives, Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997.
 
Jacqui Alexander and Chandra Talpade Mohanthy (eds.), Feminist Genealogies, Colonial   Legacies, Democratic Futures, New York: Routledge, 1997.
 
Linda Dittmar, “The Articulating Self: Difference as Resistance in Black Girl, Ramparts of Clay and Salt of the Earth, Diane Carson et el. (eds.) Multiple Voices in Feminist Criticism, Minneapolis: University of Minnesota Press, 1994, pp. 391-405.
 
Pratiba Parmer, “The Moment of Emergence”, in: E. Ann Kaplan (ed.) Feminism and Film, New York: Oxford University Press, 2000, pp. 375-383.
 
Gloria Anzaldua, Borderlands/ La Frontera: The New Mestiza, San Francisco: Aunt Lute Books, 1987.
 
הקרנה:
שתיקות הארמון [Silences of the Palace] (מופידה טלאטלי, 1996, תוניס)
 
 
שבוע 6
מגדר ולאומיות
קריאת חובה:
Anne McClintock, “Family Feuds: Gender, Nationalism and the Family,”Feminist Review (1993) 44: 61–80.
 
Homi K. Bhabha, “DissemiNation: Time, Narrative and the Margins of the Modern Nation,” in: The Location of Culture, London and New York: Routledge, 1994, pp. 139-170.
 
קריאת רשות:
בנדיקט אנדרסון, קהילות מדומיינות: הגיגים על מקורות הלאומיות ועל התפשטותה, תרגם: דן דאור, תל אביב: הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, עמודים 68-31.
 
אלה שוחט, "התרבות שלאחר המהפכה: מין, לאומיות וחוויית העקירה", זיכרונות אסורים: לקראת מחשבה רב תרבותית, תל אביב: הוצאת בימת קדם לספרות, 2001, עמודים 345-403.
 
Dorit Naaman, "Woman/Nation: A Postcolonial Look at Female Subjectivity," Quarterly Review of Film and Video, 17:4, pp. 333-342.
 
הקרנה:
בנות האבק  [Daughters of the Dust](ג'ולי דאש, 1992,ארה"ב)
 
 
שבוע 7
פמיניזם שחור
קריאת חובה:
hooks, bell, “The Oppositional Gaze: Black Female Spectators,” in: Feminist Film Theory: A Reader, Sue Thornham (ed), New York: NYU Press, 1999, pp. 307-320.
 
בל הוקס, "להביע את הכיסופים: נערות הדיווה של העולם השלישי", דרכים לחשיבה פמיניסטית: מקראה, ניצה ינאי, תמר אלאור, אורלי לובין, חנה נווה, תמי עמיאל-האוזר (עורכות), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2007, עמודים 310-336.
 
קריאת רשות:
בל הוקס, "אחיות: סולידריות פוליטית בין נשים", ללמוד פמיניזם: מקראה, דלית באום ועוד (עורכות), תרגום: רונה ברייר-גארב, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006, עמודים 223-243.
 
Gaines, Jane, “White Privilege and Looking Relations: Race and Gender in Feminist Film Theory,” in: E. Ann Kaplan (ed.) Feminism and Film, New York: Oxford University Press, 2000, pp. 336-355.
 
Bell Hooks, Black Looks: Race and Representation, Boston: South End Press, 1992.
 
Pajaczkowska, Claire and Lola Young, “Racism, Representation, Psychoanalysis,” in: E. Ann Kaplan (ed.) Feminism and Film, New York: Oxford University Press, 2000, pp. 356-374.
 
Lola Young, Fear of the Dark: “Race,” Gender and Sexuality in the Cinema, London: Routledge, 1996.
 
Jacqueline Bobo (ed.), Black Feminist Cultural Criticism, Mass: Blackwell Publishing, 2001.
 
הקרנה:
לוח שנה [[Calendar (אטום אגויין, ארמניה/קנדה/גרמניה, 1993)
 
 
שבוע 8
קולנוע של פזורה וגלות
קריאת חובה:
Hamid Naficy, “Situating Accented Cinema”, in An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking, Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2001, pp. 10-39.
 
Stuart Hall, “Cultural Identity and Diaspora,” in: Diaspora and Visual Culture: Representing Africans and Jews, Nicholas Mirzoeff (ed.), London and New York: Routledge, 2000, pp. 21-33.
 
קריאת רשות:
Stuart Hall, “New Ethnicities” in: The Post-Colonial Studies Reader, Bill Ashcroft et el. (eds.), London and New York: Routledge, 1995, pp. 223-227.
 
Homi K. Bhabha,“Introduction: Locations of Cultures”, in: Location of Culture, London and New York: Routledge, 1994, pp. 1-18.
 
 
Hamid Naficy, “Between Rocks and Hard Places: The Interstitial Mode of Production in Exilic Cinema” in Hamid Naficy (ed.) Home, Exile, Homeland: Film, Media, and the Politics of Place, New York and London: Routledge, 1999, pp. 125-150. 
הקרנה:
הזמן שנותר: כרוניקה של נוכח נפקד [The Time that Remains: Chronicle of Present Absentee], (אילייה סולימאן, פלסטין, 2009)
 
 
שבוע 9
קולנוע מינורי
קריאת חובה:
ז'יל דלז ופליקס גואטרי, "מהי ספרות מינורית?", מכאן: כתב עת לחקר הספרות העברית, כרך א', מאי 2000, אביב תש"ס, עמ' 134-142.
 
Laura U. Marks, “A Delezian Politics of Hybrid Cinema”, Screen 35:3, 1994, pp. 244-264.
 
קריאת רשות:
Laura U. Marks, The Skin of the Film, Durham and London, Duke University Press, 2000.
 
נורית גרץ וג'ורג' ח'לייפי, "מזיכרונות מדממים לזיכרונות פוריים", נוף בערפל: המרחב והזיכרון ההיסטורי בקולנוע הפלסטיני, תל אביב: עם עובד והאוניברסיטה הפתוחה, 2006, עמודים 55-68.
 
Hamid Naficy, "Phobic Spaces and Liminal Panics: Independent Transnational Film Genre," in Multicuturalism, Postcoloniality, and Transnational Media, Ella Shohat and Robert Stam (eds.), New Brunswick, New Jersey and London: Rutgers University Press, 2003, pp. 203-26.
 
Hamid Naficy, "Palestinian Film Letters," Critique: Journal for Critical Studies of the Middle East 4.7 (1995): 53-61.
 
 
Haim Bresheeth, "Telling the Stories of Heim and Heimat, Home and Exile: Recent Palestinian Films and the Iconic Parable of the Invisible Palestine," New Cinemas: Journal of Contemporary Film 1.1 (2002): 24-39.
 
Haim Bresheeth, "A Symphony of Absence: Borders and Liminality in Elia Suleiman's Chronicle of a Disappearance," Framework 43:2, 2002, pp. 71-84
 
הקרנה:
אש [Fire] (דיפה מאטה, הודו/קנדה, 1996)
 
 
שבוע 10
טרנס-לאומיות ופזורה קווירית
(מותנה במספר השעורים בסמסטר)
קריאת חובה:
Gayatri Gopinath, “Nostalgia, Desire, Diaspora: South Asian Sexualities in Motion,” Positions 5(2), (Fall 1997): 467-489.
 
Gayatri Gopinath, “The Transnational Trajectories of Fire and ‘The Quilt,’” in Queer Diasporas and South Asian Public Cultures(Durham and London: Duke University Press, 2005), pp. 131-160.
 
קריאת רשות:
David L. Eng, “Out Here and Over There: Queerness and Diaspora in Asian American Studies,” Social Text 52/53, Vol. 15, Nos, 3/4 (Fall-Winter, 1997): 31-52.
 
Jasbir K. Puar, “Transnational Sexualities: South Asian (Trans)nation(alsim)’s and Queer Diasporas,” in David L. Eng and Alice Y. Hom (eds.), Q & A: Queer and Asian in America (Philadelphia: Temple University Press, 1998), pp. 405-426.
 
Elizabeth Ezra and Terry Rowden, "General Introduction: What is Transnational Cinema?" in Elizabeth Ezra and Terry Rowden (eds.), Transnational Cinema: The Film Reader, New York and London: Routledge, 2006, pp. 1-12.
 
Mette Hjort, “On the Plurality of Cinematic Transnationalism,” in Natasa Durovicova and Kathleen Newman (eds,), World Cinemas: Transnational Perspectives, New York and London: Routledge, 2010, pp. 12-33.
 
Luibhéid, E. & Cantú L. (eds.), Queer Migrations: Sexuality, U.S. Citizenship and Border Crossings, Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 2005.
Manalansan, M. F., Global Divas: Pilipino Gay Men in the Diaspora, Durham and London: Duke University Press, 2004.
 
שבוע 11-14: רפרטים בעל-פה

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת