חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  סגנונות בצילום א'
  Styles in Cinematography 1                                                                           
0851-9320-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1400-1600119אמכסיקו - אומנויותסדנה מר כצנלסון רון
סילבוס מקוצר
הקורס יעסוק בניתוח תפיסות ויזואליות וסגנונות צילום בעלות עמדה ואמירה קולנועית, בהכרת האלמנטים והדימויים הויזואליים העומדים לרשות הצלם והבמאי ליצירת שפה קולנועית ובהבנת היחסים שבין טכנולוגיה, סגנון ואסתטיקה בקולנוע.
מטרת הקורס היא להרחיב את הידע התאורטי והמעשי של הסטודנטים באספקטים האומנותיים והיצירתיים של הצילום הקולנועי ולבדוק את הדרך בה יוצרי קולנוע מארגנים אלמנטים ויזואליים ע"מ לפתח ולחזק נושאים בסיפור, לפתח דמויות וליצור אווירה.
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9320-01 סגנונות בצילום א'
Styles in Cinematography 1
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | מר כצנלסון רון

666סילבוס מפורט/דף מידע
אוניברסיטת תל-אביב
הפקולטה לאומנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ
החוג לקולנוע וטלוויזיה
 
 
 
 סגנונות בצילום 1
Styles in Cinematography 1
 
תשע"ד
 
 
מס' קורס: 0851932001
מועד: סמסטר א', יום א' 16:00 – 14:00
המרצה: רוני כצנלסון
דואר אלקטרוני: katzenel59@gmail.com
טלפון: 3815809 – 052
שעות קבלה (בתאום טלפוני או מייל): יום א', 12:00 – 10:00, 17:30 – 16:00
 
 
 
תאור כללי של הקורס
הקורס יעסוק בניתוח תפיסות ויזואליות וסגנונות צילום בעלות עמדה ואמירה קולנועית, בהכרת האלמנטים והדימויים הויזואליים העומדים לרשות הצלם והבמאי ליצירת שפה קולנועית ובהבנת היחסים שבין טכנולוגיה, סגנון ואסתטיקה בקולנוע.
מטרת הקורס היא להרחיב את הידע התאורטי והמעשי של הסטודנטים באספקטים האומנותיים והיצירתיים של הצילום הקולנועי ולבדוק את הדרך בה יוצרי קולנוע מארגנים אלמנטים ויזואליים ע"מ לפתח ולחזק נושאים בסיפור, לפתח דמויות וליצור אווירה.
 
 
 
דרכי הוראה-למידה (השיטה)
הקורס מורכב מהרצאות בנושאים שונים, כאשר כל אחד מנושאי הקורס ילווה בהדגמות מסרטי קולנוע זרים וישראלים.
במהלך הקורס הסטודנטים יבצעו תרגיל צילום אישי ונתמקד בניתוח והפקת לקחים.
כמו כן נקדיש זמן לניתוח ועזרה בפרוייקטים שהסטודנטים עובדים עליהם במהלך השנה גם בקורסים אחרים.
חומרי לימוד יועברו לסטודנטים דרך האינטרנט ויהוו חלק אינטגרלי מלימודי הקורס
 
 
 
 
 
 
 
 
נושאי הקורס
 
1.      הבנת המורכבות של השפה הקולנועית – שפה ויזואלית הבנויה מצילום, עיצוב, תפאורה, אביזרים, תלבושות ואפקטים ויזואליים, דבר המחייב צפייה משכלת, ביקורתית וחשיבה יצירתית
  1. דחיסות חזותית – הדרך ליצור שכבות בתוך תמונה
צפייה בתמונה מורכבת בעלת מספר רבדים שיש לחקור ולהסיק ממנה מסקנות
  1. ה"מה" וה"למה" המכתיבים את ה"איך" – גיבוש אסטרטגית צילום ופרשנות של בימוי
בחירת סגנון צילום שיעביר את שטף הפעולה וסיפור הסרט
4.      צילום המציאות לעומת שינוי המציאות לכדי צורה חדשה של חוויה
סרטים בעלי מורכבות חזותית שבונה עולמות חדשים
  1. גורמים ואלמנטים שונים המשפיעים ויוצרים ביחד צילום ויזואלי בעל משמעות:
זוויות צילום, עדשות, קומפוזיציה, יחסי גדלים ופרופורציה, פרספקטיבה, עומק, תנועה וקצב, מתח ויזואלי באמצעות אלמנטים בפריים, ניגודיות, טכסטורה, אחדות.
  1. שימוש באור כדימוי ויזואלי ואלמנט חשוב ביותר כמספר סיפור הסרט
קביעת אופי התאורה והאווירה החזותית
שימוש יצירתי ביחסי האור (קונטרסטים) ובצבע
תאורה ריאליסטית, טבעית ותאורה מטפורית, ציורית
  1. ניתוח סרטים בעלי סגנונות צילום שונים ומגוונים :
צילום ריאליסטי ותפיסת המציאות לפי הרושם הראשוני ותיאורה באופן מדויק – לעומת צילום אקספרסיוניסטי החותר אל מהות הדברים ועיקרו ביטוי והבעה.
הצילום הפואטי – התחום הדק שבין מציאות לדמיון, צילום ששפת התמונות בו היא פיוטית, לירית.
הסרט האפל כדוגמה לתנועה קולנועית שמאפייניו הסגנוניים והאלמנטים הקולנועיים שלו חוצים ז'אנרים ואינם מוגבלים לפרק הזמן בו התגבש ולכן הם משתנים ומתפתחים במשך הזמן
 
 
חובות הקורס
1.      נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים 40%
2.      תרגילי צילום אישיים או בזוגות כשיעורי בית באורך של עד 7 דק' 40%
3.      חקירת סצינות מסרטים וניתוחם מבחינת השפה הויזואלית  20%
 
תלמיד אשר יעדר שלושה שיעורים ללא הצדקה סבירה מהקורס ולא ימלא את הדרישות המעשיות של הקורס, לא יוכל להמשיך ולהשתתף בו.
 
 
 
 
 
ביבליוגרפיה
 
 
Cinematography: Theory and Practice / Blain Brown / focal Press
Production Design: Architects of the Screen / Jane Barnwell / Short Cuts Series / Wallflower
Masters of Light / Schaefer & Salvato / University of California Press
New Cinematographers / A. Bilinger / Collins Design
 
אדם עם מצלמה / נסטור אלמנדרוס / הוצאת "מסדה"
הערות על הסינמטוגרף / רובר ברסון / כרמל* ירושלים
האדם האורבני והמרחב המדומה – עיון בסרטו של רידלי סקוט, "בלייד ראנר" . סקוט בוקטמן / רסלינג
היצ'קוק / טריפו – הוצאת בבל / האוזן השלישית
 
 
 
 
 
 
 
אתרי הוצאות ספרים וחוברות בנושא צילום קולנוע:
 
 
2.     www.allworth.com
3.     www.ascmag.com
 
 
 
 
 
 
 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת