חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  שחזור והעמדה מחדש בקולנוע
  Re-enactment in Documentary Cinema                                                                   
0851-9073-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1000-1400117אמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר לנדסמן אוהד
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

 

שחזור והעמדה מחדש בקולנוע התיעודי

Re-enactment in Documentary Cinema

 

תש"פ, 4 ש"ס

סמינר לתואר ראשון (עם מסגרת הקרנה)

ד"ר אוהד לנדסמן

lander@tauex.tau.ac.il

 

בעצם מטרתה מציבה ההעמדה מחדש (re-enactment) את הקולנוע התיעודי בפני פרדוקס שעימו הוא צריך להתמודד שוב ושוב במהלך התפתחותו ההיסטורית: כיצד ניתן להציג מחדש אובייקט מן העבר כשזה אינו ניתן להשגה בצורתו המקורית? מה יהיה טבעו של האובייקט החדש שייווצר, והאם הוא יהיה חלק אינטגרלי מפרויקט התיעוד והחתירה אחר האמת התיעודית? אחרי הכל, העמדה מחדש מייצרת לא ראייה או עובדה היסטורית, אלא אינטרפטציה אמנותית שממשיכה את קולו של המתעד ומנסה לשכנע באופן רטורי. היא מעין ״רוח של העבר״ הנעלם והבלתי מושג אשר משתלטת על הפוטאג׳ התיעודי ויוצרת מרחב פנטסמטי בו עבר והווה משתלבים זה בזה. טקטיקה זו היתה מקובלת כבר בימיו הראשונים של הקולנוע התיעודי, אך ספגה ביקורת קשה בשנות השישים על ידי חלוצי הקולנוע הישיר והסינמה וריטה, שהתעלמו ממנה לחלוטין. כל סוג של ייצוג הוא פברוק, הם טענו, חוץ ממה שקיים ומתרחש לפני המצלמה באופן ספונטני ללא חזרות וללא הכנות. בקולנוע הדוקומנטרי של 25 השנים האחרונות, שבגר את הנאיביות של הקולנוע הישיר והחל מתייחס לעצמו כאל קולנוע נרטיבי לכל דבר, המצב משתנה, והעמדה מחדש נראית מקובלת יותר מאי פעם. בסמינר זה נבחן את ההיבטים האסתטיים, האתיים, האפיסטמולוגיים ואף המשפטיים המתעוררים מתוך סוגים שונים של העמדה מחדש ושחזור בקולנוע הדוקומנטרי, ונדון בתצורות שונות של תיעוד בהן היא מתרחשת, כמו האתנוגרפיה, הדוקו-דרמה, האנימציה התיעודית או המיצג האמנותי. תוך דיון בסרטי תעודה פורצי דרך העוסקים בייצוגים שונים של היסטוריה, זכרון וטראומה, נבחן כיצד העמדה מחדש מחדירה אל הפרויקט התיעודי אלמנטים של פנטזיה, פרפורמנס ובדיון, ומעלה שאלות לגבי ההתייחסות לזמן בקולנוע התיעודי. בין הסרטים שיוצגו במהלך הסמינר: ״משחק המלחמה״ (פיטר ווטקינס, 1965), ״הקו הכחול הדק״ (ארול מוריס, 1988), ״דיטר הקטן רוצה לעוף״ (ורנר הרצוג, 1997), ״איש על חוט״ (ג׳יימס מארש, 2008) ו״מעשה ההרג״ (ג׳ושוע אופנהימר, 2011).

 

In its essence, the re-enactment in documentary cinema presents a paradox with which it had to contend repeatedly during its historical development: How can an object be re-enacted from the past when it is not obtainable in its original form? What will be the nature of this new object, when created, and can it be an integral part of the documentary project and the pursuit of truth? After all, the re-enactment produces not an historical vision or fact, but an artistic interpretation that carries on the voice of the documentary and tries to persuade rhetorically.

It is an invisible and unreachable "spirit of the past" that takes over the documentary footage and creates a phantasmatic space in which past and present intertwine. This tactic had been already widely accepted in the early days of documentary cinema, but was severely criticized in the 1960s by the pioneers of direct cinema and verite, who ignored it completely. Every type of representation is a fabrication, they argued, except for what exists and takes place before the lens of the camera, spontaneously without any recreation. In the last 25 years of documentary cinema, which has grown out of the naivety of direct cinema, things have begun to change, and re-enactment seems more acceptable than ever. In this seminar we will look at the aesthetic, ethical, epistemological and even legal aspects that arise from different types of re-enactment and reconstruction in documentary cinema, and discuss various forms of documentation in which re-enactment takes place, such as ethnography, docu-drama, animated documentary or the installation-art documentary. By discussing groundbreaking documentaries dealing with various representations of history, memory and trauma, we will look at how re-enactment introduces to the documentary project elements of fantasy, performance and fiction, and raises questions about the reference to time in documentary cinema. Among the films we will screen during the seminar:"The War Game" (Peter Watkins, 1965), "The Thin Blue Line" (Errol Morris, 1988), "Little Dieter Wants to Fly" (Werner Herzog, 1997), "Man on Wire" (G. James Marsh, 2008) and "The Act of Killing" (Joshua Oppenheimer, 2011).

 

 

 

דרישות הקורס:

1. קריאה שוטפת של חומרי הסמינר והשתתפות פעילה בדיון מדי שבוע.

2. הכנת שתי תגובות ביקורתיות לשני מאמרים מתוך קריאות החובה בסמינר והצגתן בפני הכיתה.

3. הגשת הצעה כתובה לעבודה סמינריונית והצגתה בפני הכיתה.

4. כתיבת עבודה סמינריונית.

 

מרכיבי הציון הסופי: 

השתתפות ונוכחות 10%

תגובות ביקורתיות, כתיבת הצעה והצגתן בע״פ 25%

כתיבת עבודה סמינריונית 65% 

 

פריסת המפגשים:

 

חלק א׳: מהי העמדה מחדש וכיצד התייחס אליה הקולנוע התיעודי לאורך השנים?

 

מפגש ראשון:

מבוא - העמדה מחדש ומקומה ההיסטורי והעכשווי בקולנוע התיעודי 

צפייה: מה פארוקי לימד אותנו (ג׳יל גודמילו, ארה״ב, 1998, 30 דק׳)

איש על חוט (ג׳יימס מארש, ארה״ב, 2008, 94 דק׳)

 

קריאות חובה:

Nichols, Bill. “Documentary Reenactment and the Fantasmatic Subject,” Critical Inquiry 35:1 (Autumn 2008): 72–89.

 

Kahana, Jonathan. “What Now? Presenting Reenactment.” Framework 50 #1 and 2. Spring Fall 2009.

 

שיעור שני: 

אמת יחסית והקולנוע התיעודי הפוסטמודרני: ארול מוריס ונקודת המפנה של ״הקו הכחול הדק״

צפייה: הקו הכחול הדק (ארול מוריס, ארה"ב, 1988)

קטעים מתוך: ״Standard Operating Procedure (ארול מוריס, 2008)

 הג׳ינקס (אנדרו ג׳ארקי, 2015)

 

קריאות חובה:

Williams, Linda. “Mirrors Without Memories: Truth, History and The Thin Blue Line

Film Quarterly Vol. 46, No. 3, Spring 1993.

 

Morris, Errol. “Play It Again, Sam (Re-Enactments, Part One)”. Opinionator blog, New York Times, April 3, 2008 (available online)

קריאת רשות:

Brody, Richard. “Why Reenactments Never Work”. The New Yorker, March 20, 2015.

 

שיעור שלישי: 

שחזור טיפיקלי בקולנוע האתנוגרפי המוקדם 

צפייה: נאנוק איש הצפון (רוברט פלאהרטי, ארה״ב, 1922, 79 דק׳)

דואר לילה (באזיל רייט, אנגליה, 1936, 25 דק׳)

קטעים מתוך: בארץ ציידי הראשים (אדוארד קרטיס, 1914); הקשיבו לבריטניה (האמפרי ג׳נינג, 1942), Fires Were Started (האמרפי ג׳נינגס, 1943)

 

 

קריאה:

Russell, Catherine. “Playing Primitive” (Ch. 5) Experimental Ethnography: The Work of Film in the Age of Video. Durham: Duke University Press, 1999.

 

Hearne, Joanna. "Telling and Retelling in the 'Ink of Light': Documentary Cinema, Oral

Narratives, and Indigenous Identities." Screen 47, no. 3 (2006): 307-26.

 

קריאת רשות:

Rony, Fatimah Tobing. The Third Eye: Race, Cinema, and Ethnographic Spectacle. Durham and London: Duke University Press, 1996 (excerpts).

 

חלק ב׳: מודלים אסתטיים של שחזור והעמדה מחדש

 

מפגש רביעי:

העמדה מחדש ריאליסטית ומודל הדוקו-דרמה הטלוויזיוני

צפייה: יונייטד 93 (פול גרינגרס, 2006, ארה״ב, 111 דק׳)

קטעים מתוך: בתוך העולם הזה (מייקל ווינטרבוטום, 2002), הדרך לגוונטנאמו (מייקל ווינטאבוטום, 2006); JFK (אוליבר סטון, 1991)

 

קריאות חובה:

Steven N. Lipkin, Derek Paget, and Jane Roscoe, "Docudrama and Mock-Documentary: Defining Terms, Proposing Canons," in Docufictions: Essays on the Intersection of Documentary and Fictional Filmmaking, eds. Gary D Rhodes, and John Parris Springer (Jefferson, North Carolina, and London: McFarland & Company, Inc, 2005), 11-26.

 

Sturken, Marita. "Reenactment, Fantasy, and the Paranoia of History: Oliver Stone's

Docudramas." History and Theory 36, no. 4 (1997): 64-79.

 

מפגש חמישי:

העמדה מחדש ״ברכטיאנית״ ומרחק ביקורתי

צפייה: דיטר הקטן צריך לעוף (וורנר הרצוג, ארה״ב, 1997, 80 דק׳)

סופרסטאר: הסיפור של קארן קרפנטר (טוד היינס, ארה״ב, 1988, 43 דק׳)

קטעים מתוך: קולודן (פיטר ווטקינס, 1964)

קריאת חובה:

Brecht, Bertold. “The Modern Theatre is the Epic Theatre,” “The Street Scene,” “Short Description of a New Technique of Acting which Produces an Alienation Effect” in Brecht on Theatre 33-43, 121-129, 136-140.

קריאת רשות:

Lajtha, Terry. "Brechtian Devices in Non-Brechtian Cinema: Culloden״. Literature Film

Quarterly 9, no. 1 (1981): 9-14.

 

מפגש שישי:

הוידוי כשיחזור ורבאלי ושאלת הפרפורמנס בקולנוע התיעודי

צפייה: ״The Arbor״ (קליו ברנרד, אנגליה, 2010, 94 דק׳)

הזכרון השלישי (Pierre Huyghe, 2000)

קטעים מתוך: עדות (שלומי אלקבץ, 2012); כרוניקה של קיץ (ז׳אן רוש ואדגר מורן,1961), גיהנום (ג׳ונתן קאהוטי, 2003); פלישה (אבנר בן-נעים, 2014)

 

קריאה:

Waugh, Thomas. “Acting to Play Oneself: Notes on Performance in Documentary.” The Right to Play Oneself: Looking Back At Documentary Film. University of Minnesota Press, 2011.

 

Bill Nichols. “The Voice of Documentary.” New Challenges for Documentary. Eds: Alan Rosenthal and John Corner. Manchester University Press. 2005. (2nd edition).

 

קריאת רשות:

Schwartz, Hillel. “Once More, With Feeling” in The Culture of the Copy: Striking Likeness, Unreasonable Facsimiles. New York: Zone Books, 1998. 217-264.

 

Erickson, Ruth. “The Real Movie: Reenactment, Spectacle, and Recovery in Pierre Huyghe’s “The Third Memory”. Framework 50 1:2 (Spring/Fall 2009): 107-124.

 

מפגש שביעי:

הקולנוע ההיברידי ודמויות שמשחקות את עצמן (מקרה מבחן: הקולנוע האירני)

צפייה: קלוז אפ (עבאס קיארוסטמי, אירן, 1990, 98 דק׳)

קטעים מתוך: רגע של תמימות (מוחסן מחמלבף, 1996); אני שחור (ז׳אן רוש, 1958); אנשים ביום ראשון (רוברט סיודמק, 1930)

 

קריאות חובה:

Landesman, Ohad. “In and Out of This World: Digital Video and the Aesthetics of Realism in the New Hybrid Documentary.” Studies in Documentary Film 2:1, 2008: 33-45.

 

Margulies, Ivone. “Exemplary Bodies: Reenactment in Love in the City, Sons, and Close Up.” Rites of Realism: Essays on Corporeal Cinema. Ed. Ivone Margulies. London: Duke University Press, 2003: 217-244.

 

חלק ג׳: היסטוריה, זכרון וטראומה

 

מפגש שמיני:

היסטוריה של מנצחים: נקודת המבט של המעוול ושחזור הזוועה כאלמנט היסטוריוגרפי

צפייה: מעשה ההרג (ג׳שוע אופנהיימר ובמאים אנונימיים, אינדונזיה, 2013, 115 דק׳)

קטעים מתוך: ״Z32״ (אבי מוגרבי, 2008), S21: The Khmer Rouge Killing Machine״ (ריתי פאן, 2003), אל סיקאריו: חדר 164 (ג׳יאנפרנקו רוסי, 2010)

 

קריאה:

מלמד, לליב. ״מעל במת ההיסטוריה: ״על אסטרטגיית המחזה ב״מעשה בהרג״״ תקריב 5, ינואר 2014

 

Paramaditha, Intan. “Tracing Frictions in The Act of Killing.” Film Quarterly 67.2 (Winter 2013): 44-49.

 

Morag, Raya. “Perpetrator Trauma and Current Israeli Documentary Cinema” Camera Obscura 80 (27:2): 93-132.

קריאת רשות:

Boyle, Deirdre. “Shattering Silence: Traumatic Memory and Reenactment in Rithy Panh’s S21: The Khmer Rouge Killing Machine”. Framework: The Journal of Cinema and Media. 50:1 (Spring 2009): 95-108.

 

Godmillow, Jill. “Killing the Documentary: An Oscar-Nominated Filmmaker Takes Issue With 'The Act of Killing'” indiewire March 5, 2014 (available online).

 

מפגש תשיעי:

״שואה״, עדות והבלתי ניתן לשחזור: הגבולות האתיים של העמדה מחדש

צפייה: שואה (קלוד לנצמן, צרפת, 1985) [חלקים נבחרים]

קטעים מתוך: זכרונות ממשפט אייכמן (דוד פרלוב, 1979); ״My Best Fiend״ (ורנר הרצוג, 1999)

 

 

 

קריאות חובה:

שושנה פלמן ודורי לאוב. "חזרת הקול: שואה של קלוד לנצמן." עדות: משבר העדים בספרות, בפסיכואנליזה ובהיסטוריה. רסלינג 2008 (1992).

 

ליבי סאקסטון, “שניהם שונאים את ספילברג: על היחס לדימוי הקולנועי, להיזכרות ולעדות אצל גודארד ולנצמן”, מטעם: כתב עת לספרות ומחשבה רדיקלית, תרגמה: יעל חרסונסקי, גיליון מס' 9, 2007.

 http://www.text.org.il/index.php?book=0714031

 

Margulies, Ivone. “Ascetic Stages: Reenactment in Post-Holocaust Cinema.” In Person: Reenactment in Postwar and Contemporary Cinema. Oxford University Press, 2019. 141-178

 

קריאת רשות:

Bazin, André. “Death Every Afternoon” Rites of Realism: Essays on Corporeal Cinema. Ed. Ivone Margulies. London: Duke University Press, 2003. 27.

 

 

מפגש עשירי:

אנימציה תיעודית כצורה של העמדה מחדש - כיצד מאיירים זכרון טראומטי?

צפייה: ואלס עם באשיר (ארי פולמן, ישראל, 2008, 90 דק׳)

קולה של אימו (דניס טופיקוף, 1997, 20 דק׳)

ריאן (כריס לנדרת, 2004, 13 דק׳)

שקיעתה של הלוסיטניה (ווינסור מקיי, 1918, 12 דק׳)

קטעים מתוך: חטופים (פול וסטר, 1995)

קריאה:

Landesman, Ohad and Roy Bendor. “Animated Recollection and Spectatorial Experience in Waltz with Bashir.” Animation: An Interdisciplinary Journal 6(3), 2011. 353-370.

 

Fore, Steve. “Reenacting Ryan: The Fantasmatic and the Animated Documentary.” Animation: An Interdisciplinary Journal 6(3), 2011. 277-292.

 

Caruth, Cathy. Trauma: Explorations in Memory. Johns Hopkins UP, 1995: 3-13; 151-157.

 

קריאת רשות:

Turim, Maureen. "The Trauma of History: Flashbacks Upon Flashbacks." Screen 42:2

(2001): 205-10.

 

מפגש אחד-עשר:

קולנוע תיעודי היפותטי הצופה לעתיד: הרעיון של pre-enactment

צפייה: משחק המלחמה (פיטר ווטקינס, בריטניה, 1965, 48 דק׳)

קטעים מתוך: הביקור (מייקל מדסן, 2015); מותו של נשיא (גבריאל ריינג׳, 2006).

 

קריאת חובה:

Mills, Brett. “Days of Future Past: Documenting the Future.” Journal of British Cinema and Television 8.1 (2011): 81-98.

 

Ward, Paul. “The future of documentary? ‘Conditional tense’ documentary and the historical record”, in G. Rhodes and J. P. Springer (eds) Docufictions: Essays on the Intersection of Documentary and Fictional Filmmaking. Jefferson, NC: McFarland and Company, Inc. 2006.

 

קריאת רשות:

לנדסמן, אוהד. ״האם ניתן לתעד את מה שעדיין לא התרחש?״ דוקטוק, 9 במאי 2015.

 

מפגשים שנים עשר ושלושה-עשר:

יוקדש להצגה בע"פ של ההצעות לכתיבת העבודה הסמינריונית ולקיום דיון כיתתי עליהן.

 

קריאות נוספות:                                                          

Agnew, Vanessa. “History’s Affective Turn: Historical Reenactment and its Work in the Present.” Rethinking History 11:3 (September 2007): 299-312.

 

---. “What is Reenactment?” Criticism 46.3 (2004): 327-339.

Framework 50 #1 and 2. Spring/Fall 2009. “Dossier: Reenactment in Contemporary Documentary film, Video and Performance.”:46-153.

 

Doane, Mary Ann. “Dead Time, or the Concept of the Event.” The Emergence of Cinematic Time: Modernity, Contingency, The Archive. Boston: Harvard University Press, 2002. 140-171.

 

Hayden White, “The Modernist Event,” in The Persistence of History: Cinema, Television, and the Modern Event, ed. Vivian Sobchack. London: Routledge, 1996, 19.

 

Ivens, Joris. "Repeated and Organized Scenes in Documentary Films." In Joris Ivens and the Documentary Context, edited by Kees Bakker, 261-72. Amsterdam: Amsterdam

University Press, 1999.

 

Griffiths, Alison. '"Shivers down your spine': panoramas and the origins of the cinematic reenactment." Screen 44, no. 1 (2003): 1-37.

 

Kahana, Jonathan. “Staging Interrogation.”

http://www.ejumpcut.org/currentissue/sopkKahana/index.html

 

McCalman, Ian and Paul a Pickering. Eds. Historical Reenactment: From Realism to the Affective Turn. Palgrave Macmillan, 2010.

 

Rhodes, Gary D., and John Parris Springer, (eds.) Docufictions: Essays on the Intersection of Documentary and Fictional Filmmaking. Jefferson, North Carolina and London: McFarland & Company, Inc, 2006.

 

Sturken, Marita. "Personal Stories and National Meanings: Memory, Reenactment, and the Image." In The Seductions of Biography, edited by Mary Rhiel, and David Suchoff, 31-41. New York and London: Routledge, 1996.

 

Winston, Brian. '"Honest Straightforward Re-Enactment': The Staging of Reality." In Joris Ivens and the Documentary Context, edited by Kees Bakker, 161 -70. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1999.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת