חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  תיאוריות קוגנטיביות קולנועיות
  Cinematic Cognitive Theories                                                                         
0851-9070-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1000-1400117אמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר רז גל
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

תיאוריות קוגניטיביות קולנועיות

סמסטר ב' תשע"ח

4 ש"ס

סוג המסגרת: שיעור

שם המרצה: גל רז

דואר אלקטרוני: galraz@post.tau.ac.il  

שעות קבלה: לפי תאום מראש  

 

תאור הקורס  

הגישה הקוגניטיביסטית לחקר הקולנוע הופיעה על רקע השפעתן הגוברת של תיאוריות סמיוטיות ולאקאניאניות, הרואות בסרטים ובתכניות הטלוויזיה גורמים המשעתקים מערכות סימנים אידיאולוגיות. בהסתמך על המחקר הקוגניטיבי בתחום הפסיכולוגיה מציעה גישה זו אג'נדה אלטרנטיבית, המבקשת להתמקד בדרכים הייחודיות שבהן מפעילים הסרטים מנגנונים שונים של תפיסה חושית, קשב, זיכרון ורגש.

הסמינר יספק היכרות עם המחקר העכשווי בתחום המחקר הקוגניטיביסטי של הקולנוע. נדון בעקרונותיה של האג'נדה הקוגניטיביסטית בהקשר של שאלות תיאורטיות קולנועיות מרכזיות העוסקות במושג ה-suspension of disbelief ובמידה שבה טכניקות קולנועיות מושפעות על-ידי התרבות או הטבע. נסקור את תרומתם של חוקרים המשתייכים לזרם זה לדיון בשלושה תחומים מרכזיים: הנרטיב הקולנועי, רגש ועריכה קולנועית. בנוסף, נכיר עבודות עכשוויות העושות שימוש בכלי מחקר אמפיריים לדיון בשאלות קולנועיות.

 

דרישות הקורס

עבודה סמינריונית/ רפרט + הצגת רפרט בכיתה הסוקר מאמר מכתב העת Projections או מאמר של חוקרת/ת מהתחום בכתב עת אחר.

 

מרכיבי הציון הסופי

עבודה סופית - 100%  

 

תכנית השיעורים (נתונה לשינויים)

(I) עליית הקוגניטיביזם (שיעור 1)

עליית האג'נדה הקוגניטיביסטית בפסיכולוגיה על רקע הדומיננטיות של הגישה הביהביוריסטית * מושג הסכימה

 

קריאת רקע (לא חובה):

Gardner, Howard E. The mind's new science: A history of the cognitive revolution. Basic books, 2008. pp. 1-137

 

(II) הקוגניטיביזם מגיע לחקר הקולנוע (שיעורים 2-3)

ביקורתם של נואל קרול ודיוויד בורדוול על ה-"Grand Theories" הקולנועיות * בעיית ההרמנויטיקה * אלטרנטיבה קוגניטיביסטית להסבר הפסיכואנליטי בשאלת סוד כוחו של הקולנוע
ו-suspension of disbelief *  shot\reverse shot כדוגמה לאוניברסל קונטינגנטי

קריאת רקע (לא חובה):

Bordwell, David: A Case for Cognitivism. Iris 9 (Spring 1989) no. 9. pp. 11–40.

Carroll, Noël. "The Power of Movies." Daedalus (1985): 79-103.

Grodal, Torben. "Visual Fiction as Embodied Mental Flow". Moving Pictures: A New Theory of Film Genres, Feeling and Cognition. Oxford: Clarendon Press, 1997. , P. 19-38.

Schwan, Stephan, and Sermin Ildirar. "Watching Film for the First Time How Adult Viewers Interpret Perceptual Discontinuities in Film." Psychological Science 21.7 (2010): 970-976.

 

(III) גישה קוגניטיבית למחקר רגש קולנועי (שיעורים 4-6)

שאלת הרגש בקולנוע מזווית קוגניטיבית בפסיכולוגיה * תיאוריית הרגש הקולנועי של אד טאן * החוויה הקולנועית על ציר זרימת המידע המוחי * מודל זרימת הקלט האודיו- ויזואלי(PECMA)

קריאת רקע (לא חובה):

LeDoux, Joseph. The emotional brain: The mysterious underpinnings of emotional life. Simon and Schuster, 1998. pp 42-72.

Plantinga, Carl. "The Affective Power of Movies". In Shimamura, Arthur P., ed. Psychocinematics: Exploring Cognition at the Movies. Oxford University Press, 2013.

 

Tan, Ed S.: Emotion and the Structure of the Narrative Film. Hillsdale, NJ.: Lawrence Erlbaum, 1996.

 

פילמוגרפיה:

Dogville (von Trier, 2003)

Human (Arthus-Bertrand, 2015)

Melancholia (von Trier, 2011)

 

(IV) נרטיב קולנועי כתהליך קוגניטיבי (שיעורים 6-8)

פאבולה, סוז'ט וסגנון * סכימות נרטיביות * אפקטים נרטיביים המבוססים על פערי מידע ביחס לעולם המנטלי של הדמות הקולנועית

קריאת רקע (לא חובה):

Bordwell, David. Narration in the Fiction Film. Madison, WI: University of Wiscon (1985). pp.27-146.

Branigan, Edward: Narrative Comprehension and Film. London: Routledge, 1992. pp. 1-32.

 

Smith, Murray. Engaging characters: Fiction, emotion, and the cinema. Oxford: Clarendon Press, 1995. pp, 142-186.

 

פילמוגרפיה:

Father and Daughter (de Wit, 2000)

L'Argent (Bresson, 1983)

 

(V) עריכה קולנועית, פרספציה וקוגניציה (שיעורים 9-10)

Cinemetrics ויישומיו * עריכה המשכית והתאמתה לפרספציה האנושית * חידת יעילותו של
 ה-Match on action * קאטים של המשכיות וקאטים אחרים – עדויות מהמוח

קריאת רקע (לא חובה):

Berliner, Todd, and Dale J. Cohen. "The illusion of continuity: Active perception and the classical editing system." Journal of Film and Video 63.1 (2011): 44-63.

 

Cutting, James E., Jordan E. DeLong, and Christine E. Nothelfer. "Attention and the evolution of Hollywood film." Psychological Science 21.3 (2010): 432-439. 

 

Ildirar, Sermin, and Stephan Schwan. "First‐time viewers' comprehension of films: Bridging shot transitions." British Journal of Psychology 106.1 (2015): 133-151.

 

Ildirar, Sermin, and Louise Ewing. "Revisiting the Kuleshov Effect with first-time viewers." Projections 12, no. 1 (2018): 19-38.

 

Kirkorian, Heather L., Daniel R. Anderson, and Rachel Keen. "Age differences in online processing of video: An eye movement study." Child development 83, no. 2 (2012): 497-507.

 

Kirkorian, Heather L., and Daniel R. Anderson. "Anticipatory eye movements while watching continuous action across shots in video sequences: A developmental study." Child development 88, no. 4 (2017): 1284-1301.

 

Smith, Tim J. "Attentional theory of cinematic continuity." Projections: The Journal for Movies and Mind 6.1 (2012): 1-50.

 

Smith, T.J. and Henderson, J.M. "Edit Blindness: The relationship between attention and global change blindness in dynamic scenes". Journal of Eye Movement Research 2(2):6 (2008): 1-17.

 

Smith, Tim J., and Janet Yvonne Martin-Portugues Santacreu. "Match-action: The role of motion and audio in creating global change blindness in film." Media Psychology 20.2 (2017): 317-348.

 

פילמוגרפיה:

Silence of the Lambs (Demme, 1991)

The Red Baloon (Lamorisse, 1956) 

 

(VI) ניתוח קולנועי מבוסס מידע כמותי (שיעור 11)

שינויים היסטוריים באורך השוט הקולנועי * התפלגויות אורכי שוטים כדפוס של אוטר קולנועי * סגמנטציית אירועים וזיכרון

קריאת רקע (לא חובה):

Cutting, James E., and Ayse Candan. "Shot Durations, Shot Classes, and the Increased Pace of Popular Movies." Projections 9.2 (2015): 40-62.

 

Flores, S., Bailey, H. R., Eisenberg, M. L., & Zacks, J. M. (2017). Event segmentation improves event memory up to one month later. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 43(8), 1183.

 

Gold, David A., Jeffrey M. Zacks, and Shaney Flores. "Effects of cues to event segmentation on subsequent memory." Cognitive research: principles and implications 2.1 (2017): 1.

 

Kovács, András Bálint. "Shot Scale Distribution: An Authorial Fingerprint or a Cognitive Pattern?." Projections 8.2 (2014): 50-70.

 

Radvansky, Gabriel A., and Jeffrey M. Zacks. "Event boundaries in memory and cognition." Current opinion in behavioral sciences 17 (2017): 133-140.

 

Zacks, J. M., Speer, N. K., Swallow, K. M., Braver, T. S., & Reynolds, J. R. (2007). Event perception: a mind-brain perspective. Psychological bulletin133(2), 273.

 

Zacks, J. M., Speer, N. K., Swallow, K. M., & Maley, C. J. (2010). The brain's cutting-room floor: Segmentation of narrative cinema. Frontiers in human neuroscience4, 168.

 

(VII) רפראטים בכיתה (שיעורים 12-14) 

Course description

Cognitive theories of motion pictures

 

The cognitivist approach to film and television studies emerged amid the growing influence of semiological and Lacanian theories, which maintain that movies reproduce and distribute ideologically-loaded semiotic systems. Based on cognitive psychology, film scholars have suggested an alternative agenda, which seeks to focus on the unique ways in which specific movies engage certain psychological mechanisms.

 

The course will introduce the current cognitive research of motion pictures. We will get acquaintance with its principles in the context of the substantial cinematic notion of "suspension of disbelief" and the nature-nurture debate over the origin of cinematic techniques. We will review the contribution of cognitive researchers in three main domains: the cinematic narrative, emotion, and editing. Finally, we will discuss recent empirical cinema studies. 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת