חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  הנרטיב הקולנועי
  The Cinematic Narrative                                                                              
0851-9069-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1200-1600119אמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר רז גל
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הנרטיב הקולנועי

4 ש"ס

סוג המסגרת: שיעור

שם המרצה: גל רז

דואר אלקטרוני: galraz@post.tau.ac.il  

שעות קבלה: לפי תאום מראש  

 

נרטיב הוא צורה לארגון מידע במבנה, שרכיביו מקושרים ביחסים של זמן, מרחב, סיבה ותוצאה. הנרטיב הוא גם פורמט יעיל להפקה ואחסון של מידע מתוך שטף הגירויים אליהם נחשף האדם והוא כלי תקשורת המאפשר דחיסת מידע והעברתו. לכן הוא נתון לאילוצים קוגניטיביים ותרבותיים, מעוצב ביחס אליהם ומשקף אותם (ואף משפיע עליהם). ביחס למדיה נרטיבית מסורתית –  האוראלית או הכתובה – הנרטיב הקולנועי מכיל תחבולות ייחודיות לארגון זמן, מרחב, סיבה ותוצאה המתאפשרות על בסיס אמצעי המבע הקולנועיים.

הסמינר יציג מושגי יסוד קלאסיים בנרטולוגיה לצד סקירת מחקרים עדכניים בתחום. הוא יתמקד בנרטיב הקולנועי ובמסגרתו נדון בגישות תיאורטיות שונות (סטרוקטורליזם, פוסט-סטרוקטורליזם וקוגניטיביזם) לטיפול בסוגיה זו. בין היתר, נבחן את השאלות הבאות: האם יש צורות נרטיביות אוניברסליות שמשפיעות על הקוראים והצופים באופן אפקטיבי יותר ללא תלות בזהות שלהם? בהקשר זה, מה התוחלת של נרטיביים סינתטיים שנוצרים על ידי אלגוריתמים? עד כמה תלויות הצורות הנרטיביות בתרבות? האם יש נרטיב גברי ונרטיב נשי? האם הנרטיב הקולנועי שונה משמעותית מנרטיב ממדיה אחרים? מה קובע איך נרטיבים משתנים לאורך זמן? האם יש אופן סיפור שמשפיע יותר על צופים או מושך אותם יותר? עבודות הסיום בסמינר יעסקו בסוגיות ספציפיות בנרטולוגיה קולנועית (כגון מהימנות המספר וא-ליניאריות נרטיבית), וזאת בהקשר של יצירה או קורפוס יצירות רלוונטיים.

 

דרישות הקורס

הגשת שני דוחות קריאה, עבודה מסכמת. הצגת רפרט בעל-פה נדרשת כתנאי להגשת העבודה המסכמת כעבודה סמינריונית.

 

מרכיבי הציון הסופי

100% עבודה מסכמת

במידה שלא יוגש דוח קריאה במועד, יופחתו 5 נקודות מהציון הסופי.

 

תכנית השיעורים (ייתכנו שינויים)

 

1. נרטולוגיה (שיעור 1)

קווים לדמותה של הנרטולוגיה כדיסציפלינה אקדמית * תפיסות וזרמים מרכזיים בנרטולוגיה * הגדרת הנרטיב

קריאת רקע (לא חובה):

Chatman, Seymour Benjamin. Coming to terms: The rhetoric of narrative in fiction and film. Cornell University Press, 1990. pp. 6-21.

Herman, David. Basic elements of narrative. John Wiley & Sons, 2011. pp. 3-22, 23-36.

Jahn, Manfred. "Narratology: A guide to the theory of narrative." English Department, University of Cologne 28 (2005).

Ryan, Marie-Laure. "Narratology and cognitive science: A problematic relation." Style 44.4 (2010): 469-495.

Sommer, Roy. "The Merger of Classical and Postclassical Narratologies and the Consolidated Future of Narrative Theory." Diegesis 1.1 (2012).


2. ייחודיותו של הנרטיב הקולנועי (שיעורים 2-3)

הייחודי לנרטיב הקולנועי והמשותף בינו ובין הנרטיב הספרותי * התיאור הספרותי והתיאור הקולנועי (צ'אטמן) * נרציה ומונסטרציה (גאודרו) * שלוש רמות של נרטיביזציה קולנועית (גאנינג) * המספר הקולנועי –  סוגי מספר, נרטיב הומודיאגטי ונרטיב הטרודיאגטי, פוקאליזציה  

קריאת חובה:

Gaudreault, André. "Narration and Monstration in the Cinema." Journal of Film and Video (1987): 29-36.


קריאת רקע:

Gunning, Tom. "Theory and History: Narrative Discourse and the Narrator System." Film Theory. Critical Concepts in Media and Cultural Studies (2004): 296-309.

Chatman, Seymour. "What novels can do that films can't (and vice versa)." Critical Inquiry 7.1 (1980): 121-140.

Chatman, Seymour Benjamin. "In Defense of the Implied Author", "The Implied Author at Work". Coming to Terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. Ithaca: Cornell U P, 1990. pp. 74-108.

Jahn, Manfred. "Narratology: A guide to the theory of narrative." English Department, University of Cologne 28 (2005).

Stam, Robert, Robert Burgoyne & Sandy Flitterman-Lewis. "Film-narratology". New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-structuralism, and Beyond. London: Routledge, 2005 (1992). pp. 70-124.

Verstraten, Peter. "Is Cinema Essentially Narrative". In Film Narratology. University of Toronto Press, 2009. pp. 12-30.

 

פילמוגרפיה:

A Day in the Country (Renoir, 1936)

Fool for Love (Altman, 1985)

Psycho (Hitchcock, 1960)

Stage Fright (Hitchcock, 1950)

The 400 Blows (Truffaut, 1959)

The Usual Suspects (Singer, 1995)

 

3. גישות סמיוטיות-סטרוקטוראליסטיות לניתוח נרטיב קולנועי (שיעורים 4-5)

נרטיב ושפה * מושגי יסוד בניתוח סמיוטי-סטרוקטוראליסטי של נרטיב: מודל ה-actant והסכימה הקאנונית של הנרטיב (גריימס), פונקציות מפושטות, אינדיקטורים, פונקציות קרדינליות ופונקציות קטליטיות (בארת') * גישות לניתוח סמיוטי-סטרוקטוראליסטי של נרטיב קולנועי

קריאת חובה:

Stam, Robert, Robert Burgoyne & Sandy Flitterman-Lewis. "The Structuralist Analysis of Narrative". New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-structuralism, and Beyond. London: Routledge, 2005 (1992). pp. 77-85.

קריאת רקע:

Bellour, Raymond. "System of a fragment (on The Birds)." The analysis of film (2000): 28-68.

Barthes, Roland, and Lionel Duisit. "An Introduction to the Structural Analysis of Narrative." New Literary History 6.2 (1975): 237-272.

Hébert, Louis. "Tools for text and image analysis: An introduction to applied semiotics." Paris: ADAGP (2006). pp. 71-79, 91-99.

 

Tseng, Chiaoi, and John A. Bateman. "Multimodal narrative construction in Christopher Nolan’s Memento a description of analytic method." Visual Communication 11.1 (2012): 91-119.

 

פילמוגרפיה:

The Birds (Hitchcock, 1963)

Memento (Nolan, 2000)

 

4. פוקאליזציה נרטיבית (שיעורים 5-6)

התיאוריה הנרטיבית של ריק אלטמן * דפוסי מעקב ומודולציות נרטיביות * נרטיבים חד-מוקדיים, דו-מוקדיים ורב-מוקדיים.

קריאת רקע:

Altman, Rick. A Theory of Narrative.  Chapters 1, 3, 5, 7. New York: Columbia University Press, 2008. pp. 1-54, 55-98, 119-190, 241-290

 

5. גישות קוגניטיביות לניתוח נרטיב קולנועי (שיעורים 6-8)

תיאוריות מימטיות ודיאגטיות של נרטיב * הנרטיב כתהליך קוגניטיבי * פאבולה, סוז'ט וסגנון * סכימות נרטיביות * סוגי היפותזות ותפקידיהן בחוויה הנרטיבית * נרציה וזמן * נרציה ומרחב

קריאת חובה:

Bordwell, David. "Dunkirk Part 2: The art film as event movie".

קריאת רקע:

Bordwell, David. Narration in the Fiction Film. Madison: U of Wisconsin P, 1985. pp. 3-130.

Branigan, Edward. "Narrative Schema". Narrative Comprehension and Film. New

York: Routledge, 1992. 13-20.

פילמוגרפיה:

Rear Window (Hitchcock, 1954)

Dunkirk (Nolan, 2017)

 

6. נרטיב ואידיאולוגיה – המקרה של נרטולוגיה פמיניסטית וקולנוע (שיעור 9)

הנרטיב הקולנועי ככלי לשימור הסדר הקיים * פונקציות אידיאולוגיות של מנגנונים נרטיביים כגון פוקאליזציה ו-voice over

קריאת חובה:

Dillman, Joanne Clarke. "Minority Report: Narrative, Images, and Dead Women." Women's Studies 36.4 (2007): 229-249.

קריאת רקע:

De Lauretis, Teresa. "Strategies of Coherence: Narrative Cinema, Feminist Poetics, and Yvonne Rainer". Technologies of Gender: Essays on Theory, Film, and Fiction. Bloomington: Indiana U P, 1987. 107-126.

 

Gymnich, Marion. "Gender and narratology." Literature Compass 10.9 (2013): 705-715.

 

Lanser, S. "Gender and Narrative." (2016). In Hühn, P., Pier, J., Schmid, W. and Schönert, J. (Eds.) Handbook of Narratology. Berlin/ Boston: De Gruyter. Pp. 206-218

 

Mulvey, Laura. "Visual pleasure and narrative cinema." Visual and other pleasures. Palgrave Macmillan, London, 1989. 14-26.

 

Warhol, Robyn R. "The Cry: Effeminate Sentimentalism". In Having a good cry: Effeminate feelings and pop-culture forms. Ohio State University Press, 2003. Pp. 29-57.

פילמוגרפיה:

Minority report (Spielberg, 2002)

 

7. נרטיבים מורכבים (שיעור 10)

הנרטיב בעידן הדאטה-בייס * נרטיב מורכב כפסיכופתולוגיה * מנועים נרטיבים אוטומטיים

קריאת חובה:

Kiss, Miklós, and Steven Willemsen. Impossible Puzzle Films: A Cognitive Approach to Contemporary Complex Cinema. Edinburgh University Press, 2017. Pp. 24-63.

קריאת רקע:

Bordwell, David. "Film futures." SubStance 31.1 (2002): 88-104.

Elsaesser, Thomas. "The Mind-Game Film". Puzzle Films: Complex Storytelling in Contemporary Cinema. Ed. Warren Buckland. Malden: Wiley-Blackwell, 2009. 13-41.

Kiss, Miklós, and Steven Willemsen. "Narrative Complexity and Dissonant Cognition". Impossible Puzzle Films: A Cognitive Approach to Contemporary Complex Cinema. Edinburgh University Press, 2017. Pp. 65-103.

Szilas, Nicolas. "A computational model of an intelligent narrator for interactive narratives." Applied Artificial Intelligence 21.8 (2007): 753-801. Link

פילמוגרפיה:

Triangle (Christopher Smith, 2009)

Lost Highway (David Lynch, 1997(

The Usual Suspects (Singer, 1995)

The sixth sense (Shyamalan, 1999)

 

8. נרטיב, Data Science ומחקר אמפירי (שיעור 11)

Big Data, ניתוח סנטימנט אוטומטי ומחקר נרטיבי בספרות ובקולנוע; נקודת המבט בנרטיב ותפיסת המרחב

קריאת רקע:

Arthur M Glenberg, Marion Meyer, and Karen Lindem, “Mental Models Contribute to Foregrounding during Text Comprehension,” Journal of Memory and Language 26, no. 1 (February 1987): 69–83.

 

Black, John B., Terrence J. Turner, and Gordon H. Bower. "Point of view in narrative comprehension, memory, and production." Journal of verbal learning and verbal behavior 18, no. 2 (1979): 187-198.

 

Bower, G H and D G Morrow, “Mental Models in Narrative Comprehension.,” Science (New York, N.Y.) 247, no. 4938 (January 5, 1990): 44–48.

 

Del Vecchio, Marco, Alexander Kharlamov, Glenn Parry, and Ganna Pogrebna. "The Data Science of Hollywood: Using Emotional Arcs of Movies to Drive Business Model Innovation in Entertainment Industries." (2018).

 

Fenja Ziegler, Peter Mitchell, and Gregory Currie, “How Does Narrative Cue Children’s Perspective Taking?,” Developmental Psychology 41, no. 1 (2005): 115–23.

 

Hobbs, Renee, Richard Frost, Arthur Davis, and John Stauffer. "How first-time viewers comprehend editing conventions." Journal of Communication 38, no. 4 (1988): 50-60.

 

Jaime Rall and Paul L. Harris, “In Cinderella’s Slippers? Story Comprehension from the Protagonist’s Point of View.,” Developmental Psychology 36, no. 2 (2000): 202–8.

 

John B. Black, Terrence J. Turner, and Gordon H. Bower, “Point of View in Narrative Comprehension, Memory, and Production,” Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior 18, no. 2 (April 1, 1979): 187–98.

 

Radvansky, Gabriel A., and Jeffrey M. Zacks. "Event boundaries in memory and cognition." Current opinion in behavioral sciences 17 (2017): 133-140.

Rall, J., & Harris, P. L. (2000). In Cinderella's slippers? Story comprehension from the protagonist's point of view. Developmental Psychology, 36(2), 202-208. doi:10.1037/0012-1649.36.2.202

 

Reagan, Andrew J., Lewis Mitchell, Dilan Kiley, Christopher M. Danforth, and Peter Sheridan Dodds. "The emotional arcs of stories are dominated by six basic shapes." EPJ Data Science5, no. 1 (2016): 31.

 

Schwan, Stephan, and Sermin Ildirar. "Watching film for the first time: How adult viewers interpret perceptual discontinuities in film." Psychological Science 21, no. 7 (2010): 970-976.

Ziegler, Fenja V., and Daniel K. Acquah. "Stepping into someone else's shoes: Children create spatial mental models from the protagonist's point of view." European Journal of Developmental Psychology 10, no. 5 (2013): 546-562.

 

9. רפרטים (שיעור 12-14)

Course description

Film Narrative

Narrative is a human technique for organizing data in a structure with components that are linked by temporal, spatial, and causal relations. The narrative is also an efficient format for extracting information from the flux of rich sensory input. It allows for data condensation and transmission. Hence, it is subjected to cognitive and cultural constraints, which also shape it and are reflected by it. In relation to traditional narrative media – oral or printed – the cinematic narrative entails unique devices for organizing space, time, and causal relations.

The seminar will introduce basic concepts in narratology and review recent studies in the field. It will focus on cinematic narration and on various theoretical perspectives on this topic (structuralism, post-structuralism, cognitivism). The student’s seminar essay will address topics in film narratology (e.g., narrator reliability, non-linear narratives) in relation to specific films.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת