חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  זמן והמרחב הטלווייזיוני
  Television's Time and Space                                                                          
0851-9068-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1800-2000209מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר חרל"פ איתי
סמ'  ב'1800-2000209מכסיקו - אומנויותסמינר
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

סמינר המצטיינים מהווה מסגרת שבה יוכלו הסטודנטיות והסטודנטים להכיר סוגיה מרכזית במחקר הקולנוע, הטלוויזיה והמדיה החדשה, ולעסוק בכתיבת מאמר אקדמי. הסמינר מיועד לסטודנטיות ולסטודנטים מכל המסלולים, המצטיינים בתחום העיוני ואשר שוקלים להמשיך לתואר שני ושלישי במחקר הקולנוע והטלוויזיה או בתחומים קרובים. השנה תעמוד במרכז הקורס השאלה כיצד השתנו תפיסות הזמן והמרחב בחוויה הטלוויזיונית מהימים שרק דמיינו את הטכנולוגיה המאפשרת אותה עד לימינו, שיש הרואים בהם את סופה של הטלוויזיה.

המילה טלוויזיה, המורכבת מהמילים ראייה (vision) ומרחק (tele) מכילה בתוכה את ההבטחה להראות דברים המתרחשים רחוק, או ליתר דיוק להראות עכשיו דברים המתרחשים במקום אחר. במילים אחרות, הטלוויזיה מתחילת דרכה עסקה והשפיעה ב/על שני ממדים מרכזיים בהוויה האנושית, זמן ומרחב. אין ספק שאותה בו-זמניות אותה הבטיחה הטלוויזיה בתחילת דרכה, או ליתר דיוק לה היא היתה כבולה, שינתה את פניה ללא היכר, כך גם זמן ומשך הצפייה, זמן התגובה של הצופות והצופים לתוכניות, והזמן אותו לוקחת הטלוויזיה לספר את הסיפורים שלה. גם המרחב הטלוויוני כבר איננו אותו מרחב ראשוני – לא במקום בו הטלוויזיה נמצאת, לא בקשרים בין המקומות השונים בעולם וזרימת המידע ביניהם, ואפילו לא בגודל מסכי הטלוויזיה – אשר השפיע גם על אופי המרחבים המצולמים לטלוויזיה. קורס זה ייבחן את מונחי הזמן והמרחב בהקשרם הטלוויזיוני, יתמקד בחללים והמקומות המרכזיים בהם לקחה הטלוויזיה מקום (הפרברים, הסלון הביתי), בלוחות הזמנים שהטלוויזיה הציבה או אפשרה (מלוח השידורים המגביל עד לצפייה שקיבלה את הכינוי Binge Watching) ובמיוחד באופנים בהם שינתה הטלוויזיה את חווית הזמן והמרחב האנושיים, או מה מה שיוגדר בקורס, הפנומנולוגיה של הזמן והמרחב.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9068-01 זמן והמרחב הטלווייזיוני
Television's Time and Space
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר חרל"פ איתי

666סילבוס מפורט/דף מידע

הזמן והמרחב הטלוויזיוניים

סמינר מצטיינים

תש"פ - שנתי

שם המרצה: ד"ר איתי חרל"פ

itayha@mail.sapir.ac.il

שעות קבלה: לפי תאום מראש בדואר אלקטרוני

תיאור הקורס

סמינר המצטיינים מהווה מסגרת שבה יוכלו הסטודנטיות והסטודנטים להכיר סוגיה מרכזית במחקר הקולנוע, הטלוויזיה והמדיה החדשה, ולעסוק בכתיבת מאמר אקדמי. הסמינר מיועד לסטודנטיות ולסטודנטים מכל המסלולים, המצטיינים בתחום העיוני ואשר שוקלים להמשיך לתואר שני ושלישי במחקר הקולנוע והטלוויזיה או בתחומים קרובים. השנה תעמוד במרכז הקורס השאלה כיצד השתנו תפיסות הזמן והמרחב בחוויה הטלוויזיונית מהימים שרק דמיינו את הטכנולוגיה המאפשרת אותה עד לימינו, שיש הרואים בהם את סופה של הטלוויזיה.

המילה טלוויזיה, המורכבת מהמילים ראייה (vision) ומרחק (tele) מכילה בתוכה את ההבטחה להראות דברים המתרחשים רחוק, או ליתר דיוק להראות עכשיו דברים המתרחשים במקום אחר. במילים אחרות, הטלוויזיה מתחילת דרכה עסקה והשפיעה ב/על שני ממדים מרכזיים בהוויה האנושית, זמן ומרחב. אין ספק שאותה בו-זמניות אותה הבטיחה הטלוויזיה בתחילת דרכה, או ליתר דיוק לה היא היתה כבולה, שינתה את פניה ללא היכר, כך גם זמן ומשך הצפייה, זמן התגובה של הצופות והצופים לתוכניות, והזמן אותו לוקחת הטלוויזיה לספר את הסיפורים שלה. גם המרחב הטלוויוני כבר איננו אותו מרחב ראשוני – לא במקום בו הטלוויזיה נמצאת, לא בקשרים בין המקומות השונים בעולם וזרימת המידע ביניהם, ואפילו לא בגודל מסכי הטלוויזיה – אשר השפיע גם על אופי המרחבים המצולמים לטלוויזיה. קורס זה ייבחן את מונחי הזמן והמרחב בהקשרם הטלוויזיוני, יתמקד בחללים והמקומות המרכזיים בהם לקחה הטלוויזיה מקום (הפרברים, הסלון הביתי), בלוחות הזמנים שהטלוויזיה הציבה או אפשרה (מלוח השידורים המגביל עד לצפייה שקיבלה את הכינוי Binge Watching) ובמיוחד באופנים בהם שינתה הטלוויזיה את חווית הזמן והמרחב האנושיים, או מה מה שיוגדר בקורס, הפנומנולוגיה של הזמן והמרחב.

חובות הסטודנטים והסטודנטיות

הסטודנטיות והסטודנטים יבחרו כנושא למחקר ולכתיבת העבודות הסמינריוניות טקסטים הקשורים לנושא זה מתחום הקולנוע, הטלוויזיה או המדיה החדשים. את עבודות הסמינר נפתח במהלך השנה בתור מאמרים אקדמיים, והכיתה תתפקד כמערכת כתב עת; הסטודנטיות והסטודנטים ישפטו את המאמרים של חבריהם, יתקנו את מאמריהם ויערכו אותם לקראת פרסום. מאמרים שיתקבלו על ידי המערכת והמרצה יפורסמו כגיליון בכתב העת של בית הספר ובנוסף יוצגו בכנס אקדמי בהשתתפות הסטודנטים.

דרישות הקורס

  1. השתתפות פעילה בסמינר ובפעילות מערכת כתב העת, כולל כתיבת מאמר ושיפוט מאמרים של חברי המערכת האחרים.
  2. בסמסטר הראשון נקרא טקסטים מרכזיים על נושא הסמינר והסטודנטים יידרשו לכתוב עליהם חוות דעת ועבודות לקראת הדיון בכיתה. בהמשך, יבחרו הסטודנטיות והסטודנטים נושא למחקר עצמאי ויפתחו מאמר אקדמי בנושא, והכיתה תתפקד כמערכת כתב עת.

דרישות קדם

מבוא לתיאוריה קולנוע, תרגיל בתיאוריה קולנועית, מבוא ללימודי טלוויזיה, תרגיל בקריאה וכתיבה מודרכת, פרוסמינר תיאוריות קולנועיות מודרניות ועכשוויות.

תנאי קבלה לשיעור

הסמינר מיועד לתלמידי שנה ג'  מכל המסלולים והתוכניות בתואר הראשון בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיש טיש. ההשתתפות בו היא באישור המרצה/ראש המגמה העיונית ומותנה בציונים גבוהים בקורסים בתחום העיוני.

תכנית המפגשים סמסטר א' (ייתכנו שינויים(

מפגש 1 – מבוא

בשיעור זה נסביר על מבנה הסמינר, על כתב העת ועל הפרסום האקדמי. כמו כן נתחיל לדון בחווית הזמן והמרחב בהקשר הטלוויזיוני מתוך נקודת המבט הפנומנולוגית

קריאת חובה לקראת מפגש 2:

Scannell, Paddy, “For a Phenomenology of Radio and Television,” Journal of Communication 45. 3 (1995): 4-19.

קריאה נוספת לקראת מפגש 2:

Merleau-Ponty, Maurice. "Temporality," Phenomenology of Perception. Routledge & Kegan Paul, 1962.‏ 476-503.

Stadler, Harald A., “Film as experience: Phenomenological concepts in cinema and television studies,” Quarterly Review of Film and Video, 12.3 (1990): 37-50.

Tomasulo, Frank P. “Phenomenology: Philosophy and media theory—an introduction,” Quarterly Review of Film and Video 12.3 (1990): 1-8.

מפגש 2-  פנומנולוגיה וטלוויזיה

בשיעור זה נבחן כיצד ניתן להשתמש במושגים ובכלים שמספקת הפנומנולוגיה מבית מדרשו של מרלו פונטי בחקר הטלוויזיה.

קריאה לקראת מפגש 3:

William Uricchio, “Old Media as New Media: Television,” in Dan Harries (Ed.), The New Media Book. London: British Film Institute, 2002. 219-230.

קריאת נוספת לקראת מפגש 3:

Hunt, Verity, “Electric Leisure: Late Nineteenth-Century Dreams of Remote Viewing by ‘Telectroscope’,” Journal of Literature and Science 7.1 (2014): 55-76

Marvin, Carolyn. "Locating the Body in Electrical Space and Time." When Old Technologies were New. Oxford University Press, 1997. 109-151.

 

מפגש 3 – המרחב המדומיין

בשיעור זה נבחן כיצד הטלוויזיה דומיינה בתחילת דרכה, וכיצד הכניסה של המדיום המדבר והמראה לתוך המרחב הביתי הובילה לפנטזיות וסיוטים לגבי כוחו של המדיום החדש.

קריאה לקראת מפגש 4:

Spigel, Lynn. "Domestic Ideals and Family Amusments: From the Victorians to the Broadcast Age," Make Room for TV: Television and the Family Ideal in Postwar America. University of Chicago Press, 1992. 11-35.

קריאת נוספת לקראת מפגש 4:

Modleski, Tania, "The Rhythms of Reception: Daytime Television and Women's Work," in Regarding Television, E. Ann Kaplan, ed, Frederick, Md.: University Publications of America, 1984.

Spigel, Lynn. "Installing the Television Set: Popular Discourses on Television and Domestic Space, 1948–1955." Camera Obscura 6.1 16 (1988): 9-46.

Zborowski, James. “The Presentation of Detail and the Organization Time in The Royle Family,” Televisionn Aesthetics and Style, Eds. Jason Jacobs and Steven Peacock. New York: Bloomabury, 2014. 125-133

 

מפגש 4:  הפרברים והסלון

בשיעור זה נבחן כיצד הטלוויזיה היתה בו בזמן מנגנון מרכזי שהבנה את הפרברים האמריקאים והמנגנון שייצג את אותם פרברים, או לפחות את הדרך בה רצתה לראות (ולהראות) אותם האידיאולוגיה הדומיננטית. כמו כן נתמקד באחד החללים המרכזיים בו נצפתה הטלוויזיה לאורך עשורים, ושעדיין (למרות כל השינויים הטכנולוגים) מהווה את החלל המרכזי בו הטלוויזיה נצרכת – הסלון הביתי.

קריאה לקראת מפגש 5:

Doane, Mary Ann. "Crisis, Information, Catastrophe." New Media, Old Media: A History and Theory Reader. Ed. Wendy H. Kyong Chun and Thomas Keenan, Psychology Press, 2006, 251-264.

קריאת נוספת לקראת מפגש 5:

Bourdon, Jérôme. "Live Television is Still Alive: On Television as an Unfulfilled Promise," Media, Culture and Society 22.5 (2000): 531-556.

Marriott, Stephanie. Live Television: Time, Space and the Broadcast Event. Sage, 2007.‏

McPherson, Tara. "Reload: Liveness, Mobility, and the Web.” New Media, Old Media: A History and Theory Reader. Ed. Wendy H. Kyong Chun and Thomas Keenan, Psychology Press, 2006, 199-208.

Jeffrey Sconce. "Medium and Media," Haunted media: Electronic presence from telegraphy to television. Duke University Press, 2000. 21-58.

 

מפגש 5:  השידור החי

בשיעור זה נתמקד הן בהבטחה ובקיום של השידור החי בטלוויזיה, כאשר נשאל מה הן המשמעויות של הצפייה באירוע המתרחש ברגע זה במקום אחר, ונתמקד באירועים של טרור וקטסטרופה.

קריאה לקראת מפגש 6:

Nelson, Jenny L. “The Dislocation of Time: A Phenomenology of Television Reruns,” Quarterly Review of Film and Video, 12.3 (1990): 79-92.

קריאת נוספת לקראת מפגש 6:

Cubitt, Sean. "Time Shift: Reflections on Video Viewing." Screen 29.2 (1988): 74-81

Merleau-Ponty, Maurice. "Temporality," Phenomenology of Perception. Routledge & Kegan Paul, 1962.‏ 476-503.

 

מפגש 6: השידור החוזר והצפייה החוזרת. 

במקביל (ואולי בניגוד) לחווית השידור החי, האפשרות לצפות בתוכניות ישנות, בין אם באמצעות שידורים חוזרים, בין אם באמצעות הקלטה בזמן השידור וצפייה מאוחרת ובין אם דרך ספריות VOD שונות, הפכה להיות חלק בלתי נפרד מחווית הצפייה בטלוויזיה. שיעור זה ייבחן מה המשמעות של השהייה או חזרה זו לטקסטים שבחלקם צפינו כבר בעבר.

קריאה לקראת מפגש 7:

Hills, Matt. "From the Box in the Corner to the Box Set on the Shelf: ‘TVIII’ and the Cultural/Textual Valorisations of DVD." New Review of Film and Television Studies 5.1 (2007): 41-60.‏ 

קריאת נוספת לקראת מפגש 7:

Bennett, James, and Tom Brown, eds. Film and Television after DVD. Routledge, 2008.‏

Kompare, Derek. "Publishing flow: DVD Box Sets and the Reconception of Television." Television & New Media 7.4 (2006): 335-360.‏

מפגש 7: הוידיאו הביתי וה-DVD 

בשיעור זה נבחן איך הוידיאו ולאחר מכן ה DVD שינו את הרגלי הצפייה הטלוויזיוניים, ואיפשרו בניית "לוח שידורים" פרטי.

קריאה לקראת מפגש 8:

Spigel, Lynn. "Our TV Heritage: Television, the Archive, and the Reasons for Preservation." A Companion to Television. Ed. Janet Wasko ,John Wiley & Sons, 2005. 67-99.‏

קריאת נוספת לקראת מפגש 8:

Gehl, Robert. "YouTube as archive Who will curate this digital Wunderkammer?." International Journal of Cultural Studies 12.1 (2009): 43-60.

McKee, Alan. "YouTube versus the National Film and Sound Archive: Which is the more useful resource for historians of Australian television?." Television & New Media 12.2

Snickars, Pelle, and Patrick Vonderau. The YouTube Reader. Kungliga biblioteket, 2009.‏

 

מפגש 8: YouTube והארכיון

בשיעור זה נבחן כיצד אתר YouTube  הפך להיות ארכיון מרכזי לתוכניות טלוויזיה ישנות, וכיצד זה השפיע על תפיסת הטלוויזיה בכלל, ועל הטלוויזיה מהעבר בפרט.

קריאה לקראת מפגש 10:

Arnold, Sarah, "Netflix and the Myth of Choice/Participation/Autonomy". In: McDonald, K. and Smith-Rowsey, D., eds. The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century. New York: Bloomsbury Academic, 49-62.

קריאת נוספת לקראת מפגש 10:

McDonald, Kevin, and Daniel Smith-Rowsey, eds. The Netflix effect: Technology and entertainment in the 21st century. Bloomsbury Publishing USA, 2016

מפגש 9: נטפליקס, הביג-דאטא  והספריית הוידיאו המותאמת אישית

בשיעור זה נבחן את אחת מחברות האינטרנט שהשפיעו באופן הניכר ביותר על חווית הצפייה בטלוויזיה בשנים האחרונות, נטפליקס, ונשאל האם היא באמת מספקת חוויה חדשה או רק שכלול של הצפייה.

קריאה לקראת מפגש 10:

Snider, Zachary. "The Cognitive Psychological Effects of Binge-Watching," in McDonald, K. and Smith-Rowsey, D., eds. The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century. New York: Bloomsbury Academic, 117-128.

קריאת נוספת לקראת מפגש 10:

Matrix, Sidneyeve. "The Netflix Effect: Teens, Binge Watching, and On-Demand Digital Media Trends." Jeunesse: Young People, Texts, Cultures 6.1 (2014): 119-138.‏

Jenner, Mareike. "Binge-watching: Video-on-demand, quality TV and mainstreaming fandom." International Journal of Cultural Studies 20.3 (2017): 304-320

Jenner, Mareike. "Is this TVIV? On Netflix, TVIII and binge-watching." New Media & Society (2014): 1-17.

מפגש 10: הבינג'

בשיעור זה נבחן את המשמעויות של אופן הצפייה שקיבל את הכינוי Binge Watching, ואשר מצביע על צריכה של עונות שלמות, ולעיתים תוכניות שלמות, בזמן קצר מאוד.

קריאה לקראת מפגש 11:

Alexander, Neta. "Rage against the Machine: Buffering, Noise, and Perpetual Anxiety in the Age of Connected Viewing." Cinema Journal 56.2 (2017): 1-24.

מפגש 11: Buffering

בשיעור זה נבחן את מאמרה של נטע אלכסנדר העוסק בחווית התסכול שיכולה לצמוח בצפייה החדשה בטלוויזיה, שהיא למעשה צפייה התלויה לעיתים קרובות באיכות האינטרנט אצלנו בבית.

קריאה לשיעור 12:

יפורסם בהצשך

קריאה נוספת לקראת שיעור 12:

Niemeyer, Katharina. Media and nostalgia: Yearning for the past, present and future. Springer, 2014.‏

Grainge, Paul. "Nostalgia and style in retro America: Moods, modes and media recycling." Journal of American Culture 23.1 (2000): 27-34.‏

 

 

מפגש 12: נוסטלגיה טלוויזיונית

בשיעור זה נבחן מהי היא נוסטלגיה טלוויזיונית ונבחן את המשמעויות השונות שלה.

מפגש 13 – סיכום והכנה לכתיבת המאמר

בשיעור זה נכין את עצמנו לכתיבת המאמרים בחופשת הסמסטר

 

סמסטר ב' (לוח זמנים ייקבע בחופשת הסמסטר(

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת