חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  נוסטלגיה, רטרו וזיכרון בטלוויזיה ובקולנוע בישראל ובארה"ב
  Nostalgia, Retro and Memory in Television and Cinema in Israel and the Usa                           
0851-9067-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1400-1800209מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר טלמון מירי מרים
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

לקולנוע ולטלוויזיה משאבים מגוונים לייצוג עבר והיסטוריה. באמצעות הסיפורים והנרטיבים, הייצוגים החזותיים, והייצוגים המוזיקליים הקולנוע והטלוויזיה מייצגים ומשחזרים אירועים היסטוריים, תקופות ואת המוסיקה שלוותה אותן והתקבעה בזיכרון הפרטי והקיבוצי כפסקול התקופתי. בקורס זה נבחן ייצוגים של העבר, ההיסטוריה והזיכרון הקיבוצי כפי שהם מיוצגים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל ובארה"ב. נבחן את האופנים שבהם אמנויות, בדיון בתנועה ואמצעי תקשורת אלה- הקולנוע והטלוויזיה- מציגים מחדש עבר תקופתי, דורי והיסטורי, נבחן את התפקודים הנוסטלגיים, רפלקסיביים, פרשניים וביקורתיים של ייצוגי עבר בקולנוע ובטלוויזיה בארה"ב ובישראל, ונציע הסברים תרבותיים משווים למגמות משתנות ודינמיות בייצוג העבר בקולנוע ובטלוויזיה בישראל ובארה"ב.

Course description

Film and Television as arts and media can mobilize their narrative, visual, and musical resources to capture, reproduce and re-present history and the past. This course examines Israeli and American films and television series which retrospectively re-present past decades and look back at history from a nostalgic, reflexive and interpretative vantage points. Our discussion, analysis and bibliographical sources will study retrospective modes of representation on both film and television, the critical and discursive functions of such retrospective modes, changing strategies of remembering history and revisions of collective memory on American and Israeli nostalgic and retrospective films and television series.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9067-01 נוסטלגיה, רטרו וזיכרון בטלוויזיה ובקולנוע בישראל ובארה"ב
Nostalgia, Retro and Memory in Television and Cinema in Israel and the Usa
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר טלמון מירי מרים

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

 

0851906701

 

נוסטלגיה, רטרו, זיכרון: ייצוגי עבר והיסטוריה תרבותית בקולנוע ובטלוויזיה

 

Nostalgia, Memory, and Retrospective Modes on Film and TV

 

 

סמינר

 

4 ש"ס

 

ד"ר מירי טלמון

Mirita1@post.tau.ac.il

יום ג, 14:00-18:00

מכסיקו 209

שעות שיחה: ימי שלישי, 13:00, בבקשה לתאם מראש

 

תיאור הקורס

 

לקולנוע ולטלוויזיה משאבים מגוונים לייצוג עבר והיסטוריה. באמצעות הסיפורים והנרטיבים, הייצוגים החזותיים, והייצוגים המוזיקליים הקולנוע והטלוויזיה מייצגים ומשחזרים אירועים היסטוריים, תקופות ואת המוסיקה שלוותה אותן והתקבעה בזיכרון הפרטי והקיבוצי כפסקול התקופתי. בקורס זה נבחן ייצוגים של העבר, ההיסטוריה והזיכרון הקיבוצי כפי שהם מיוצגים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל ובארה"ב. נבחן את האופנים שבהם אמנויות, בדיון בתנועה ואמצעי תקשורת אלה- הקולנוע והטלוויזיה- מציגים מחדש עבר תקופתי, דורי והיסטורי, נבחן את התפקודים הנוסטלגיים, רפלקסיביים, פרשניים וביקורתיים של ייצוגי עבר בקולנוע ובטלוויזיה בארה"ב ובישראל, ונציע הסברים תרבותיים משווים למגמות משתנות ודינמיות בייצוג העבר בקולנוע ובטלוויזיה בישראל ובארה"ב.

 

Course Description

Film and Television as arts and media can mobilize their narrative, visual, and musical resources to capture, reproduce and re-present history and the past. This course examines Israeli and American films and television series which retrospectively re-present past decades and look back at history from a nostalgic, reflexive and interpretative vantage points. Our discussion, analysis and bibliographical sources will study retrospective modes of representation on both film and television, the critical and discursive functions of such retrospective modes, changing strategies of remembering history and revisions of collective memory on American and Israeli nostalgic and retrospective films and television series.

דרישות הקורס

ההשתתפות בדיון בסמינר, ובסמינר זה בכלל כך, היא חיונית. קריאה של המקורות, צפייה בדוגמאות והבאת דוגמאות נוספות, תרומה לדיון התיאורטי והיישומי הן מכריעות לסיום הסמינר בהצלחה.

במהלך הסמינר יוגש רפרט אחד- שהוא הצעת מחקר. ברפרט יוצג נושא המחקר, ינוסחו תובנות, השערות ושאלות ראשוניות למחקר, יוצעו מקורות תיאורטיים, פרשניים והקשריים [עיתונות, פורומים] לניתוח ודיון.

משקל הרפרט % 30  מציון הסמינר. הרפרט יוגש בסיום הסמסטר, בתאריך שיימסר במהלך הסמסטר.

 

בסיום הסמינר תוגש עבודה סמינריונית [או רפרט כעבודת גמר חלופית למי שאינם מגישים עבודה סמינריונית]:

נושא העבודה הסמינריונית יתגבש בדיאלוג עם המרצה ועם משתתפות ומשתתפי הסמינר במהלך הסמסטר. 

העבודה הסמינריונית תכלול ניתוח טקסטואלי ותיאורטי של מקרי מבחן השוואתיים שמדגימים את האסתטיקה והמשמעויות של ייצוגי עבר במקרי מבחן שנבררו מתוך טקסטים רטרוספקטיביים או נוסטלגיים, בקולנוע או בטלוויזיה, בישראל או בארה"ב.

משקל עבודת הגמר הסמינריונית 70% מהציון הסופי. 

מרכיבי הציון הסופי

% 30 רפרט שהוא הצעת מחקר לעבודה הסמינריונית והגשתו היא תנאי לכתיבתה. ניתן להציג את הרפרט בכיתה בעל פה.

70% עבודה סמינריונית לסיום הקורס. ניתן לכתוב רפרט במקום עבודה סמינריונית, כעבודת גמר בסמינר, בנוסף לרפרט שהוא הצעת מחקר. הגשת רפרט זה באותו תאריך שבו מוגשת העבודה הסמינריונית על פי הנחיות הפקולטה.

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

 

שבועות 1-2:

 -מימד הזמן בטלוויזיה; נוסטלגיה בטלוויזיה

מקורות: חובה

Holdsworth, Amy. 2011. Television, Memory and Nostalgia. Palgrave Macmillan.

רשות:

Higgiins, Kathleen Marie. 2002. “Television, Realism, and the Distortion of Time”. In: Lorand Ruth, ed. Television-Aesthetic Reflections. New York, Vienna, Oxford: Peter Lang Publishing. Pp. 107-126.

 

Niemeyer Katharina and Wentz Daniela. 2014. “Nostalgia is not what it used to be: Serial Nostalgia and Nostalgic Television Series” in: Katharina Niemeyer, ed. Media and Nostalgia: Yearning for the Past, Present and Future. UK: Palgrave Macmillan- Palgrave Macmillan Memory Studies Series,  Pp. 129-138.
 

Rosen, Philip. 2001. “Change Mummified: Historical Times, media Times”. In: Friedman, Regine-Mihal et al. eds. Kolnoa, Section D. Number 2, Tel Aviv University, Faculty of Arts, Department of Film and Television, pp. 15-46.

Happy Days, Mad Men, The Wonder Years

שנות השמונים, בעל בעל לב, בנות בראון

-  שבועות 3-4

נוסטלגיה בקולנוע, חברה, תרבות

מקורות:

טלמון, מירי. 2001. "כאב הערגה הביתה: על הנוסטלגיה בחברה ובקולנוע". בתוך: בלוז לצבר האבוד חבורות ונוסטלגיה בקולנוע הישראלי חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה ורמת אביב: האוניברסיטה הפתוחה, עמ' 13-38.

Jameson. Fredric. 1990. “Nostalgia for the Present”. In: Postmodernism Durham: Duke University Press.

Mermaids [Benjamin, 1990], Something Wild, איים אבודים, שירת הסירנה, אסקימו לימון, פרסומות נוסטלגיות

-נוסטלגיה בארצות הברית של שנות השבעים בפרספקטיבה סוציולוגית-תרבותית: תמורות תרבותיות וגעגועים לזהות קוהרנטית

Davis, Fred. 1979. Yearning for Yesterday: A Sociology of Nostalgia. New York: The Free Press

 

-קולנוע

American Graffiti , George Lucas, 1973

Grease, Randal Kleiser, 1978

-טלוויזיה

Happy Days [1974-1984, ABC, Garry Marshall]

 

שבוע 5: הגרסה הישראלית של שנות החמישים בקולנוע: אסקימו לימון, אלכס חולה אהבה

מקור: טלמון, מירי. 2001.  "נועה בת 17, חניכה נשית והביוגרפיה הדורית. "אסקימו לימון: חופשי זה לגמרי לבד" בתוך: בלוז לצבר האבוד, עמ' 152-168

 -דיון פרשני בדימויי שנות החמישים בישראל ובארה"ב בהקשר ישראלי- דרמת הטלוויזיה בעל בעל לב

Padva Gilad and Talmon, Miri. 2008. “Gotta Have an Effeminate Heart: The Politics of Effeminacy and ‘Sissyness’ in a Nostalgic Israeli TV Musical”. Feminist Media Studies 8 (1), pp. 69-84, March 2008, London and New York: Taylor&Francis.

שבוע 6

-פסקול רטרוספקטיבי כדיון בהיסטוריה תרבותית: הלהקה ו"שירת הסירנה: "פסקול מוסיקלי והיסטוריה תרבותית"

טלמון, מירי. 2014. הפסקול של המדינה: היסטוריה תרבותית ופסקול מוסיקלי בקולנוע הישראלי בתוך מיכאל וולפה, גדעון כץ וטביה פרילינג, עורכים. מוזיקה בישראל.  באר שבע: מכון בן גוריון, אוניברסיטת בן-גוריון.

שבוע 7-שיבה לעבר בקולנוע הישראלי של שנות השמונים

גרץ, נורית. 1993. פרק חמישי. בתוך: סיפור מהסרטים: סיפורת ישראלית ועיבודיה לקולנוע.  רמת-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.

טלמון מירי. 2001. פרק שלישי בתוך בלוז לצבר האבוד

סרטים: נועה בת שבע עשרה, החולמים, הם היו עשרה

שבוע 8-שיבה לעבר בקולנוע  אמריקני של שנות השמונים, מסעות בזמן, טראומה וזיכרון

תומס אלססר ובועז חגין, 2012. זיכרון, טראומה ופנטזיה בקולנוע האמריקני. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.

סרטים:

BACK TO THE FUTURE ROBERT ZEMECKIS 1985

Elsaesser Thomas . 2001.  “ Time Travel, Trauma and Thresholds”. In: Friedman, Regine-Mihal et al. eds. Kolnoa, Section D. Number 2, Tel Aviv University, Faculty of Arts, Department of Film and Television, pp. 1-17.

Jameson, Fredric. 1990. “Nostalgia for the Present”. In: Postmodernism Durham: Duke University Press

 

https://www.youtube.com/watch?v=oaCNQzmT1oY

YOUTUBE PASTICHE, Published on Dec 16, 2012

Music-Tommy James & The Shondells- “Crimson & Clover"

 

50's, 60's, 70's (TV series) Nostalgia old Retro Memories best classic incredible The Wonder Years

https://www.youtube.com/watch?v=oaCNQzmT1oY&list=RDoaCNQzmT1oY#t=249

טלוויזיה נוסטלגית שנות השמונים ארה"ב

THE WONDER YEARS

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wonder_Years

שבועות 9-10 -שנות התשעים: פוסטמודרניזם, מודוס הרטרו וחיוויים על היסטוריה בקולנוע אמריקני וישראלי

1998. "Nostalgia and the End of the Millennium: a 'Now Denial' or a Re-Make of the Past". In: Friedman, Gertz, Lubin and Ne'eman, eds. Blurred Boundaries- Studies in Cinema and Television. Assaph, Section D, No. 1. Tel-Aviv University: Faculty of the Arts. pp. 219-231.

סרטים: שירת הסירנה [איתן פוקס, 1994] , צומת וולקן [ערן ריקליס, 1993] , החברים של יאנה [אריק קפלון, 1998]

 

FORREST GUMP  [1994, Robert Zemeckis]

PLEASANTVILLE [1998, Garry Ross]

MERMAIDS ]RICHARD BENJAMIN [1990

 

 

שבוע 11

זיכרון, נוסטלגיה, טראומה, מלנכוליה, אותנטיות והשיח על זהות מזרחית בקולנוע של שנות התשעים והאלפיים

 

לושיצקי יוספה [2001]  2003. תרגמה רות עפרוני. "אותנטיות במשבר". בתוך ליבס, תמר וטלמון מירי, עורכות. תקשורת כתרבות, אסופה, חלק ב. רמת אביב: האוניברסיטה הפתוחה

 

יוסף, רז. 2010. "פנטזיות של אובדן: מלנכוליה ואתניות בקולנוע ישראלי-מזרחי חדש". מכאן: כתב עת לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית כרך י' ספטמבר (2010): 134-152.

 

Talmon, Miri. 2011. “The End of a World, the Beginning of a New World- Authenticity, History and Memory in the Film Turn Left at the End of the World” in: Miri Talmon and Yaron Peleg, eds Identities in Motion: The Israeli Cinema Reader. Austin: Texas University Press, pp 340-355.

Talmon, Miri. 2013: “Intercultural Communication in the Global Space according to Sofia Coppola’s Lost in Translation and Eran Kolirin‘s The Band’s Visit.” In Adia Mendelson-Maoz et al., eds. Zehuyot Behithavoot [Identities in Becoming]. Ra’anana, Israel: The Open University Press. [Hebrew].  

 

כיכר החלומות, שחור, ביקור התזמורת, ולקחת לך אישה.

 

-זיכרון וזהות מזרחית בטלוויזיה של שנות התשעים והאלפיים

טלמון מירי וליבס, תמר. 2000. "'אומרים ישנה ארץ': מרחב וזהות בסדרות הדרמה פלורנטין ובת-ים ניו-יורק". קשר, מספר 27, אוניברסיטת תל אביב: המכון לחקר עיתונות ותקשורת יהודית, עמ' 41-48.

בת ים ניו יורק [דוד אופק ויוסי מדמוני, 1995] , הבחור של שולי [דורון צברי, בתוך קצרים על אהבה, 1998] שנות השמונים [שלום ומני אסייג]

שבוע 12:

-שנות האלפיים וטלוויזיה רטרוספקטיבית בארה"ב

Goodlad Lauren E., Kaganovsky Lilya, And Rushing, Robert A. eds. 2013. Mad Me, Mad World: Sex, Politics, Style and the 1960s.  Durham: Duke University Press Books 

Booker, M. Keith and Batchelor, Bob. 2016. Mad Men A Cultural History, Rowman &Littlefield.

 

שבוע 13

שנות האלפיים בטלוויזיה רטרוספקטיבית ישראלית – שחזור ושכתוב ההיסטוריה

חרל"פ, איתי. 2016. הטלוויזיה שאחרי. תל-אביב, רסלינג

שנות השמונים, נבלות, בשבילה גיבורים עפים.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת