חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  סרטי יומנים ותיעוד עצמי: הפואטיקה של חיי היומיום
  I Movies: Self Documentation and the Poetics of Everyday Lif                                         
0851-9054-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1000-1600211מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר דובדבני שמואל
סילבוס מקוצר
מאז שלהי שנות ה-60 הלך והתגבש כיוון חדש ומרתק בקולנוע הדוקומנטרי העולמי: תיעוד עצמי של יוצרי ויוצרות סרטים, בעיקר בארה"ב ובאירופה, ועיסוק בנושאים של עצמיות וזהות. הקורס יבחן את דרכי הייצוג העצמי ואת ההיסטוריה של הקולנוע התיעודי האוטוביוגרפי, תוך התייחסות לז'אנרים קרובים דוגמת סרט הבית (home movie) והאוטוביוגרפיה הכתובה, וכיצד אותם סרטים מעלים סוגיות תרבותיות, מגדריות, גזעיות ומעמדיות.
Course description
Since the late 1960s, American filmmakers started to document their own lives and identities. This was a major turn from the “traditional” documentary, which is most often used to capture the lives of others. The seminar will look at the ways in which autobiographical documentaries raise weighty questions about culture, gender, race and class. We will also examine the differences between “I movies” and related autobiographical forms such as the home movie and written autobiography. 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9054-01 סרטי יומנים ותיעוד עצמי: הפואטיקה של חיי היומיום
I Movies: Self Documentation and the Poetics of Everyday Lif
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר דובדבני שמואל

666סילבוס מפורט/דף מידע
סרטי יומנים ותיעוד עצמי: הפואטיקה של חי היומיום
 I Movies: Self Documentation and the Poetics of Everyday Life
סמינריון תשע"ד / ד"ר שמוליק דובדבני
4 ש"ס
 
                                                                                                                     
 
טלפון: 054-5440032 
דואר אלקטרוני: duvdeva@post.ac.il   
 
שעות קבלה: לפי תאום מראש בדוא"ל
 
תיאור הקורס
מאז שלהי שנות ה-60 הלך והתגבש כיוון חדש ומרתק בקולנוע הדוקומנטרי העולמי: תיעוד עצמי של יוצרי ויוצרות סרטים, בעיקר בארה"ב ובאירופה, ועיסוק בנושאים של עצמיות וזהות. הקורס יבחן את דרכי הייצוג העצמי ואת ההיסטוריה של הקולנוע התיעודי האוטוביוגרפי, תוך התייחסות לז'אנרים קרובים דוגמת סרט הבית (home movie) והאוטוביוגרפיה הכתובה, וכיצד אותם סרטים מעלים סוגיות תרבותיות, מגדריות, גזעיות ומעמדיות.
Since the late 1960s, American filmmakers started to document their own lives and identities. This was a major turn from the “traditional” documentary, which is most often used to capture the lives of others. The seminar will look at the ways in which autobiographical documentaries raise weighty questions about culture, gender, race and class. We will also examine the differences between “I movies” and related autobiographical forms such as the home movie and written autobiography. 
דרישות הקורס
·        נוכחות, השתתפות וקריאת טקסטים.
·        הגשת רפרט בכתב על אחד ממאמרי החובה
·        הצגת רפרט בע"פ על נושא הסמינר תוך התייחסות לביבליוגרפיה ופילמוגרפיה רלוונטיות
·        הגשת הצעה לעבודת סמינר. ההצעה מורכבת משלושה חלקים: 1. הצגת הנושא המרכזי ושאלת המחקר. 2. אופן פיתוחם. 3. ביבליוגרפיה ופילמוגרפיה רלוונטיות. היקף ההצעה: 2 עמודים.
·        עבודת סמינר.   
מרכיבי הציון הסופי
10% השתתפות
30% הגשת שני רפרטים, בכתב (הצגת מאמר) ובע"פ (הצגת הצעת מחקר)
60% עבודה סמינריונית
שיעור מס' 1 - ראשיתם של ה-I movies בקולנוע האמריקאי של שלהי שנות ה-60
קריאה:
Odin Roger, 1998, From Home Movies to TV Home Productions and I Home Productions: A Semio-Pragmatic Approach. In: Kolnoa – Assaph, Section D, No. 1, 1998. Pp. 193-204
צפייה:
David Holzman's Diary (Jim Mcbride, 1967)
Diaries (Ed Pincus, 1971-1976)
 
שיעור מס' 2 - הבחנה בין ה-I movies לז'אנרים קרובים דוגמת הסרט הביתי והאוטוביוגרפיה הכתובה
קריאה:
Bruss Elizabeth W, 1980, “Eye for I: Making and Unmaking Autobiography in Film”. In: James Olney (Ed.), Autobiography: Essays Theoretical and Critical. Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Pp. 296-320
צפייה:
Sherman's March (Ross McElwee, 1986)
יומן (דוד פרלוב, 1988) (פרק ראשון)
 
שיעור מס' 3 - דיוקנאות עצמיים ודיוקנאות משפחתיים
קריאה:
Renov Michael, 1999, New Subjectivities: Documentary and Self-Representation in the Post-Verité Age. In: Waldman Diane & Walker Janet (Ed.), Feminism and Documentary. Minneapolis & London: University of Minnesota Press. Pp. 84-94
Weis Elisabeth, 1975, Family Portraits: Filmmakers Explore Their Roots. American Film, November 1975. Pp. 258-265
צפייה:
Nobody's Business (Alan Berliner, 1996)
Family (Sami Saif, 2001)
Tarnation (Jonathan Caouette, 2004)
 
 
 
שיעור מס' 4 - שאלות אתיות של תיעוד עצמי ומשפחתי
קריאה:
Citron Michelle, 1999, Fleeing from Documentary: Autobiographical Film/Video and the “Ethics of Responsibility”. In: Diane Waldman & Janet Walker (Ed.), Feminism and Documentary. Minneapolis & London: University of Minnesota Press. Pp. 271-285
Katz John Stuart & Katz Judith Milstein (1988), Ethics and the Perception of Ethics in Autobiographical Film. In Larry Gross, John Katz & Jay Ruby (eds.), Image Ethics: The Moral Rights of Subjects in Photographs, Film and Television. New-York: Oxford University Press, pp. 119-133
 
צפייה:
ארץ אחרת (עמית גורן, 1998)
 
שיעור מס' 5 - תיעוד אוטו-אתנוגראפי – תיעוד עצמי של מיעוטים וקבוצות שוליים 
קריאה:
Lane Jim, 1996, Finding Christa. In Search of Our Fathers. Black Autobiographical Documentary. Jump Cut, 40. Pp. 38-46
Lebow Alisa, 2012, The Camera as Peripatetic Migration Machine. In: Lebow Alisa (ed.), The Cinema of Me: The Self and Subjectivity in First Person Documentary. London & New York: Wallflower Press. Pp. 219-232
צפייה:
Tongues Untied (Marlon Riggs, 1989)
 
שיעור מס' 6 - ה-I movies הישראליים ומאפייניהם הייחודיים (1) דיון בסרט יום הולדת שמח מר מוגרבי
קריאה:
יום הולדת שמח מר מוגרבי (מודל קריאה). בתוך: דובדבני שמוליק, 2010, גוף ראשון, מצלמה. ירושלים: כתר, עמ' 114-133
צפייה:
יום הולדת שמח, מר מוגרבי (אבי מוגרבי, 1999)
 
 
 
שיעור מס' 7 - ה-I movies הישראליים ומאפייניהם הייחודיים (2)
קריאה:
בשם האם. בתוך: דובדבני שמוליק, 2010, גוף ראשון, מצלמה. ירושלים: כתר, עמ' 160-182
 
צפייה:
לילדים שלי (מיכל אביעד, 2002)
המחבל שלי (יולי גרשטל כהן, (2002
שיעור מס' 8 – סובייקטיביות וירטואלית
קריאה:
Hughes Peter, 2012, Blogging Identity.com. In: Lebow Alisa (ed.), The Cinema of Me: The Self and Subjectivity in First Person Documentary. London & New York: Wallflower Press. Pp. 235-249
צפייה:
Life in a Day (Kevin Macdonald, 2011)
 
 
שיעור מס' 9 ואילך – הצגת רפרטים בע"פ שיתבססו על הצעות המחקר של הסטודנטים
 
ביבליוגרפיה נוספת:
Barsam Richard M, 1992, Nonfiction Film: A Critical History. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press
Corner John, 1996, The Art of Record: A Critical Introduction to Documentary. Manchester and New York: Manchester University Press
Diawara Manthia, 1999, The “I” Narrator in Black Diaspora Documentary. In: Phyllis R. Klotman & Janet K. Cutler (ed), Struggles for Representation: African American Documentary Film and Video. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. Pp. 315-328
Gilmore Leigh, 1994, Placing Truth: Confession, Gender, and Autobiographical Authority. In: Ashley Kathleen, Gilmore Leigh & Peters Gerald (Ed.), Autobiography and Postmodernism. Amherst: University of Massachusetts Press. Pp. 54-78
Hample Patricia, 1996, Memory’s Movies. In: Charles Warren (ed.), Beyond Document: Essays on Nonfiction Film. Hanover and London: University Press of New England. Pp. 51-77
Katz John Stuart, 1978, Autobiographical Film. In: John Stuart Katz (ed.), Autobiography: Film/Video/Photography. Toronto: Art Gallery of Ontario, pp. 10-15
Levasseur Audrey, 2000, Film and Video Self-Biographies, Biography, winter 2000
Nichols Bill, 1991, Representing Reality. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press
Renov Michael, 1993, Toward a Poetics of Documentary. In: Renov Michael (Ed., (Theorizing Documentary. New York & London: Routledge. Pp. 12-36
Rosenthal Alan, 1980, The Documentary Conscience: A Casebook in Film Making. Berkley: University of California Press
Ruby Jay, 1978, The Celluloid Self. In: John Stuart Katz (ed.), Autobiography: Film/Video/Photography. Toronto: Art Gallery of Ontario, pp. 7-9
Wagner Robert W, 1998, The Family Filmed. In: Michael Tobias (ed.), The Search for Reality: The Art of Documentary Filmaking. Studio City CA: Michael Wiese Productions
 
פילמוגרפיה נוספת:
סרטים זרים:
Italianamerican. Martin Scorsese, 1974
My Architect. Nathaniel Kahn, 2003
Roger and Me. Michael Moore, 1989
Silverlake Life: The View from Here. Tom Joslin and Peter Friedman, 1993
סרטים ישראליים:
יומן שדה. עמוס גיתאי, 1982
שנת 66' היתה טובה לתיירות. עמית גורן, 1992
ירית פעם במישהו. מיכל אביעד, 1996
יצאתי לחפש אהבה, תכף אשוב. דן קציר, 1997
איך הפסקתי לפחד ולמדתי לאהוב את אריק שרון. אבי מוגרבי, 1997
רשימת אהבה. דוד פישר, 2000
תומר והשרוטים. תומר הימן, 2001
אפר. רימה עסא, 2001
מה שקרה אחרי האביב. מנורה חזני, 2001
מודל מוקנדה. חי כהן, 2002
פארדיס, גן עדן אבוד. אבתיסאם מראענה, 2003
ג'נין, יומן מילואים. גיל מזומן, 2003
פיצרייה משפחתית. רונן עמר, 2003
סבא סיביר. עידו הר, 2004
ימים עליזים, מר קורטיזון. שלומי שיר, 2004
השיבה. דנאי אילון, 2004
סובנירים. שחר כהן וחליל אפרת, 2006
זורקי. זוהר וגנר, 2006

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת