חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  קולנוע ישראלי עכשווי
  New Israeli Films                                                                                    
0851-9049-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1400-2000210מכסיקו - אומנויותסמינר פרופ נאמן יהודה
סילבוס מקוצר
סרטים עלילתיים ישראלים של השנים האחרונות מצטיינים באסתטיקה משוכללת ובתכנים מרתקים. בתקופה קצרה יחסית נוצרו בארץ יותר סרטי איכות מאשר בכל תקופה אחרת בעבר. למרות ההתרחקות מעיסוק ישיר בנושאים המוגדרים כפוליטיים, בכל סרט ניכרת התעמקות וחתירה לאמת גם בתחום האישי-פרטי וגם בתחום החברתי-פוליטי. במהלך הסמינר נחתור לזהות את התשתית המיתו-היסטורית של הסרטים, את האסתטיקה וכן לתאר את ה"הביטוס" – מכלול תנאי היצירה.
 
בסמינר נקיים דיון בתכנים ובאסתטיקה של מספר סרטים נחשבים מבחינת התקבלותם בארץ ובעולם על ידי הביקורת, הפסטיבלים, גופי השידור וקהל הצופים. ניתוח הטקסט הקולנועי והחקירה של הקונטקסט ייעשו תוך שימוש בתיאוריה ומספר גישות לפרשנות של סרטים. המתודה העיקרית שאותה ניישם היא הגישה המיתו-היסטורית הנשענת על ההבנה כי סרטי עלילה מהווים מקור היסטורי לכל דבר. על פי משנתם של היסטוריונים וחוקרי תרבות כמו מארק פרו, פייר סורלין, היידן ווייט, ורוזנסטון הסרט העלילתי מאפשר להגיע לתובנות היסטוריות מעבר למה שניתן במחקר של ההיסטוריונים. בנוסף להתייחסות לסרט כטקסט היסטורי, נעסוק גם בניתוח הנסמך על נוכחות המיתוס בסרטים. נביא לדיון תיאורי מיתוסים מתוך תרבויות שונות המרומזים בנרטיב, בדמויות ובאיקונוגרפיה ונפענח אותם בקונטקסט ההיסטורי.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9049-01 קולנוע ישראלי עכשווי
New Israeli Films
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | פרופ נאמן יהודה

666סילבוס מפורט/דף מידע
החוג לקולנוע וטלויזיה – אוניברסיטת תל אביב
 
קולנוע ישראלי עכשווי
Recent Israeli Cinema
 
סמינר - סילבוס
תשע"ד (2013-2014)
 
 סמסטר א' --- יום ה' 14-20
 
מנחה – פרופ' ג'אד נאמן
neema@post.tau.ac.il
 
מבוא
סרטים עלילתיים ישראלים של השנים האחרונות מצטיינים באסתטיקה משוכללת ובתכנים מרתקים. בתקופה קצרה יחסית נוצרו בארץ יותר סרטי איכות מאשר בכל תקופה אחרת בעבר. למרות ההתרחקות מעיסוק ישיר בנושאים המוגדרים כפוליטיים, בכל סרט ניכרת התעמקות וחתירה לאמת גם בתחום האישי-פרטי וגם בתחום החברתי-פוליטי. במהלך הסמינר נחתור לזהות את התשתית המיתו-היסטורית של הסרטים, את האסתטיקה וכן לתאר את ה"הביטוס" – מכלול תנאי היצירה.
 
בסמינר נקיים דיון בתכנים ובאסתטיקה של מספר סרטים נחשבים מבחינת התקבלותם בארץ ובעולם על ידי הביקורת, הפסטיבלים, גופי השידור וקהל הצופים. ניתוח הטקסט הקולנועי והחקירה של הקונטקסט ייעשו תוך שימוש בתיאוריה ומספר גישות לפרשנות של סרטים. המתודה העיקרית שאותה ניישם היא הגישה המיתו-היסטורית הנשענת על ההבנה כי סרטי עלילה מהווים מקור היסטורי לכל דבר. על פי משנתם של היסטוריונים וחוקרי תרבות כמו מארק פרו, פייר סורלין, היידן ווייט, ורוזנסטון הסרט העלילתי מאפשר להגיע לתובנות היסטוריות מעבר למה שניתן במחקר של ההיסטוריונים. בנוסף להתייחסות לסרט כטקסט היסטורי, נעסוק גם בניתוח הנסמך על נוכחות המיתוס בסרטים. נביא לדיון תיאורי מיתוסים מתוך תרבויות שונות המרומזים בנרטיב, בדמויות ובאיקונוגרפיה ונפענח אותם בקונטקסט ההיסטורי.
 
שיטת הלימוד
המפגש הראשון יוקדש להצגת המתודה תוך הדגמתה בניתוח הסרט "הבן האחר", הסיפור הראשון בסרט האיטלקי "קאוס" (1986) של האחים טאוויאני. במפגשים נפתח בהצגת רפרטים ובדיון על הסרט שנערכה בו צפייה במפגש הקודם. לאחר מכן נקיים דיון ונצפה בסרט הבא. על פי זאת נקבע את נושאי רפרטים למפגש הבא. כל משתתפ/ת תציג במהלך הסמינר מספר רפרטים. הרפרטים יעסקו באסתטיקה, בהקשר ההיסטורי ובחומרי המיתוס והאיקונוגרפיה בסרטים וכן בחומרים ביבליוגרפיים. הסטודנטים ישתתפו בבחירת הסרטים לצפייה וניתוח.
 
 
חובות הסמינר
1.     נוכחות במפגשים והשתתפות בדיון
2.     צפייה בסרטים במסגרת הקורס
3.     קריאה של חומר מן הביבליוגרפיה
4.     הצגת רפרטים על חומר עיוני או על סרט
5.     הגשת עבודה סמינריונית
 
 
רפרטים
הרפרט הוא דיווח בעל-פה על נושא מסויים הנוגע לסרט שעליו מתקיים הדיון, או על מאמר או פרק מתוך ספר או כל חומר עיוני ממקור אחר. נושאי הרפרטים ייקבע משיעור לשיעור. הרפרט יתמקד בהצגת חומר הרפרט אמור להסתמך על הסרט הנדון ועל מקורות מתוך ספרים, כתבי-עת והאינטרנט.
 
 
עבודה סמינריונית
העבודה סמינריונית בהיקף של כ- 10-15 עמודים תתמקד בניתוח אחד הסרטים מן הרשימה או כל סרט אחר רלבנטי. העבודה תכלול הערות שוליים ורשימה ביבליוגרפית עם לפחות חמישה פריטים (מאמרים או פרקים מתוך ספר) ביניהם לפחות שלושה שהם לא אתרי אינטרנט. הגשת עבודה סמינריונית תהיה מותנית בהצגת הרפרט בכיתה אך לא בהכרח קשורה בו.
 
ציון הסמינר
ציון הסמינר יהיה הציון של העבודה הסמינריונית.
 
 
פילמוגרפיה - רשימת סרטים
 
כיכר החלומות 2001בני תורתי
חתונה מאוחרת 2001דובר קוסשווילי
קדמה 2002 עמוס גיתאי
מסעות ג'יימס בארץ הקודש 2003רענן אלכסנדרוביץ
כנפים שבורות 2003ניר ברגמן
זמזום 2003יגאל בורשטיין
האסונות של נינה 2003 שבי גביזון
לא בת 172003יצחק צפל ישורון
אור 2004קרן ידעיה
ללכת על המים 2004איתן פוקס
עטאש 2004תאופיק אבו-ואיל
הכלה הסורית 2004ערן ריקליס
האושפיזין 2004גדי דר
ולקחת לך אישה 2004רונית אלקבץ, שלומי אלקבץ
שנת אפס 2004 יוסף פיצ'חדזה
ימים קפואים 2006דני לרנר
מחילות 2006אודי אלוני
אביבה אהובתי 2006שמי זרחין
אדמה משוגעת 2006דרור שאול
שלוש אימהות 2006דינה צבי-ריקליס
אין לה אלוהים 2006ינקול גולדווסר
מלח הארץ 2006אורי ברבש
הדברים שמאחורי השמש 2006יובל שפרמן
חופשת קיץ 2007דוד וולך
מדוזות 2007אתגר קרת, שירה גפן
הסודות 2007אבי נשר
נוזהת אל-פואד 2007ג'אד נאמן
סוף שבוע בגליל 2007משה מזרחי
בופור 2007יוסי סידר
ביקור התזמורת 2007ערן קולירין
גחלים לוחשות 2008עלי נסאר
ואלס עם באשיר 2008ארי פולמן
הכל מתחיל בים 2008איתן גרין
מוקי בוערה 2008לינה צ'פלין, סלבה צ'פלין
עג'מי 2009סכנדר קובטי, ירון שני
עוד אני הולך 2009יקי יושע
הבודדים 2009רנן שור
לבנון 2009שמוליק מעוז
גיא אוני 2010דן וולמן
מאיה 2010מיכל בת-אדם
לא רואים עליך2011מיכל אביעד
הנותנת 2012 הגר בן אשר
המשגיחים 2012 מני יעיש
חיותה וברל 2012 עמיר מנור
 
 
 
רשימה ביבליוגרפית
 
עברית
 
ישראל חוברת מיוחדת: היסטוריה וזיכרון בקולנוע הישראלי, עורך רז יוסף, גיליון 14, סתיו 2008, המכון לחקר הציונות וישראל, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב, 2008
 
תיאוריה וביקורת, עורך יהודה שנהב, "קולנוע" גיליון מס' 18, אביב 2001, מכון ון ליר, ירושלים, 2001
 
בורשטיין, יגאל, מבטי קרבה – מחשבות של סרטים, הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה, חיפה, 2009
 
גרץ, נורית, לובין, אורלי, נאמן, ג'אד, עורכים, מבטים פיקטיביים על קולנוע ישראלי, האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1998
 
גרץ,נורית, סיפור מהסרטים – סיפורת ישראלית ועיבודיה לקולנוע, האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1993
 
גרץ, נורית, ח'לייפי, ג'ורג', נוף בערפל – המרחב והזיכרון ההיסטורי בקולנוע הפלסטיני, עם עובד והאוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 2006
 
טלמון, מירי, בלוז לצבר האבוד – חבורות ונוסטלגיה בקולנוע הישראלי, האוניברסיטה הפתוחה ואוניברסיטת חיפה, תל אביב וחיפה, 2001
 
זנד, שלמה, הקולנוע כהיסטוריה – לדמיין ולביים את המאה העשרים, עם עובד / ספריית אופקים, תל אביב, 2002
 
לובין, אורלי. אשה קוראת אשה, חיפה: מודן-ביתן ואונ' חיפה. 2003
מאירי, סנדרה, מין שאינו מינו – חציית מגדר בקולנוע העלילתי, מגדרים – הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2011
 
מונק, יעל, גולים בגבולם: הקולנוע הישראלי במפנה האלף, האוניברסיטה הפתוחה, 2012
 
נאמן, ג'אד, העלמה ומסכת המוות: קולנוע מודרניסטי, בתוך היילברונר עודד לוין מיכאל, עורכים, איך אומרים מודרניזם בעברית? רסלינג, 2010
 
שוחט, אלה, הקולנוע הישראלי: היסטוריה ואידיאולוגיה, ברירות הוצאה לאור, תל אביב, 1991
 
שליט, דוד, מקרינים כוח, בתי הקולנוע, הסרטים והישראלים, רסלינג, תל אביב, 2006
 
English
Donmez-Colin, Gonul, The Cinema of North Africa and The Middle East, Wallflower Press, London & New York, 2007
Gugler, Josef, (editor) Film in the Middle East and North Africa – Creative Dissidence, University of Texas Press. Austin USA, 2011
Mali, Joseph, “Narrative, Myth, and History” in Science in Content, Volume 7, Number 1, Spring 1994.
Ne’eman, Judd, “Israel Section” in Leaman, Oliver, (ed) Companion Encyclopedia of Middle Eastern and North African Film, Routledge, London and New York, 2001
Noujain, Georges, E., “History as Genealogy: an Exploration of Foucault’s Approach to History”, in Griffiths, Phillips, A., Contemporary French Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge, New York, 1987.
Shofar – Gertz, Nurith, Zanger, Anat, Ben Shaul, Nitzan, Ne’eman, Judd (editors) Special Issue Israeli Cinema, Fall 2005, Vol. 24, No 1, Purdue University Press, US, 2005
Shohat, Ella, Israeli Cinema – East/West and The Politics of Representation, New Edition, I.B. Tauris & Co Ltd, London New York, 2010
Talmon, Miri, and Peleg, Yaron, (editors) Israeli Cinema – Identities in Motion, University of Texas Press, USA, 2011.
White, Hayden, “Historiography and Historiophoty” in American History Review, Volume 93, Number 5, December 1988.
Yosef, Raz, Beyond Flesh – Queer Masculinities and Nationalism in Israeli Cinema, Rutgers University Press, New Brunswick, New Jersey and London, 2004
Yosef, Raz, The Politics of Loss and Trauma in Contemporary Israeli Cinema, Routledge, New York London, 2011
Yosef, Raz, Traces of War: Memory,Trauma, and the Archive in Joseph Cedar” Beaufort, in Cinema Journal, 50, No. 2, Winter 2011
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת