חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  קולנוע ומלחמה
  Cinema and War                                                                                       
0851-9033-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-1800213מכסיקו - אומנויותסמינר פרופ נאמן יהודה
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הסמינר עוסק בהיבטים של תיאוריות קולנוע על סרטי מלחמה ושל תיאוריות לימודי-תרבות וסוציולוגיה על מלחמה. ניתוח סרטי המלחמה יערך בפרספקטיבה של קולנוע כז׳אנר של ״מיתו-היסטוריה״. מרכיבי הסרט - העלילה, הפעולה, הדמויות, העיצוב האודיו-ויזואלי ותנועת הפריים הקולנועי - יוצרים רשת של משמעויות מעבר לכתוב בספרי ההיסטוריה ובאמצעות העלילה הבדיונית ומעשירים את ההיסטוריה באמצעות המיתוס. הניתוח יכלול ניסיון לשרטט ״שושלת יוחסין״ היסטורית, כלומר לחשוף עקבות של העבר ההיסטורי המגולמים או נרמזים בעלילה ובאיקונוגרפיה של הסרטים.

 

הדיון ייפתח בסרטי מלחמה על קרבות בין קבוצות נוודים לבין אנשי יישובי קבע. הניתוח יסתמך על תיאורית מכונת-המלחמה כפי שנוסחה על ידי דלז וגאטארי וחוקרים נוספים. הנוודים יוצאים למלחמה כאשר הם נתקלים ביישוב קבע, עיר או מדינה שחוסמים את דרכם. מטרתם של הנוודים היא הישרדות והיציאה למלחמה מהווה רק אפשרות אחרונה. כתגובה, המדינה מקימה צבא על מנת לענות לאתגר האלימות מצד הנוודים. במקרה של ניצחון הנוודים על ישוב הקבע או צבא המדינה מתפתחת התארגנות חברתית חדשה של הנוודים תוך אימוץ והטמעה של מבנה יישוב הקבע כמו, למשל, בסרטים "בסימן עקרב" או "סתיו השאיינים”. תבוסה של הנוודים עלולה להסתיים בהכחדתם על ידי צבא המדינה כמו למשל, בסרט "ספרטקוס״. בסרטים אחרים העימות האלים בין קבוצת נוודים לבין כוחות צבא של משטר עריצות מסתיים בהישרדות הנוודים, למשל, "צא וראה” או "רשימת שינדלר״. אם אמנם נכונה הדעה כי “המלחמה היא המיילדת של המדינה" כפי שטוען האנתרופולוג אילאי סאגאן, כי אז ניתוח ופרשנות של סרטי מלחמה עשויים להניב הסבר לתופעת המלחמה ולמוצא המדינה מן השבטיות.

 

מוקד נוסף של הדיון יהיה ייצוגי הגוף ואישיות הלוחם. ייצוגים קולנועיים של פציעה גופנית ושל טראומה נפשית של הלוחם מגדירים את עידן "תרבות הפצע" על פי הגדרתו של מארק זלצר. בסרטים כמו "במערב אין כל חדש", ״חולות איוו ג'ימה״ ״בנתיבי תהילה", “עונת הדובדבנים", “להציל את טוראי ראיין" נבחן את ייצוגי הפצע והטראומה הנפשית ונחקור את המסר ההיסטורי של הסרטים. נבקש לברר את פשר הנכונות של גברים צעירים לצאת לקרב על מנת להרוג ולהיהרג. ההיסטוריון ג׳והן קיגן טוען כי ״המלחמה הקדימה באלפי שנים את הופעת המדינה, הדיפלומטיה או האסטרטגיה. שנותיה כשנות היות האדם, והיא מושגת במקומות הנסתרים ביותר של לב האדם... במקום בו מושלים האינסטינקטים". חקירה של ייצוגי המלחמה תחשוף את אותם הקשרים סמויים, כמו הזדהות הלוחם עם חיות, החיבור בתודעה בין הפצע המסיבי ולבין אירוע הלידה ואף שרידי קניבליזם.

 

ההיבט של פולחן הנופלים וטכסי ההנצחה שייך לתחום החברתי של המלחמה יותר מאשר לשאלות גופניות ונפשיות של הלוחמה. פולחן הנופלים קשור בתופעת הפוסט-טראומה שהיא אישית בעיקרה אך מהווה גם נדבך בבניית הזיכרון ההיסטורי של החברה. סרטים כמו "פורסט גאמפ", “להציל את טוראי ראיין" או "גיבורי הדגל" מדגימים את הדינמיקה של פולחן הנופלים.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-9033-01 קולנוע ומלחמה
Cinema and War
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | פרופ נאמן יהודה

666סילבוס מפורט/דף מידע

בית הספר לקולנוע וטלוויזיה – אוניברסיטת תל אביב

 

״קולנוע ומלחמה״

תשע״פ 2019-2020

 

מרצה – פרופ' ג'אד נאמן

neema@post.tau.ac.il

 

מבוא

 

הסמינר עוסק בהיבטים של תיאוריות קולנוע על סרטי מלחמה ושל תיאוריות לימודי-תרבות וסוציולוגיה על מלחמה. ניתוח סרטי המלחמה יערך בפרספקטיבה של קולנוע כז׳אנר של ״מיתו-היסטוריה״. מרכיבי הסרט - העלילה, הפעולה, הדמויות, העיצוב האודיו-ויזואלי ותנועת הפריים הקולנועי - יוצרים רשת של משמעויות מעבר לכתוב בספרי ההיסטוריה ובאמצעות העלילה הבדיונית ומעשירים את ההיסטוריה באמצעות המיתוס. הניתוח יכלול ניסיון לשרטט ״שושלת יוחסין״ היסטורית, כלומר לחשוף עקבות של העבר ההיסטורי המגולמים או נרמזים בעלילה ובאיקונוגרפיה של הסרטים.

 

הדיון ייפתח בסרטי מלחמה על קרבות בין קבוצות נוודים לבין אנשי יישובי קבע. הניתוח יסתמך על תיאורית מכונת-המלחמה כפי שנוסחה על ידי דלז וגאטארי וחוקרים נוספים. הנוודים יוצאים למלחמה כאשר הם נתקלים ביישוב קבע, עיר או מדינה שחוסמים את דרכם. מטרתם של הנוודים היא הישרדות והיציאה למלחמה מהווה רק אפשרות אחרונה. כתגובה, המדינה מקימה צבא על מנת לענות לאתגר האלימות מצד הנוודים. במקרה של ניצחון הנוודים על ישוב הקבע או צבא המדינה מתפתחת התארגנות חברתית חדשה של הנוודים תוך אימוץ והטמעה של מבנה יישוב הקבע כמו, למשל, בסרטים "בסימן עקרב" או "סתיו השאיינים”. תבוסה של הנוודים עלולה להסתיים בהכחדתם על ידי צבא המדינה כמו למשל, בסרט "ספרטקוס״. בסרטים אחרים העימות האלים בין קבוצת נוודים לבין כוחות צבא של משטר עריצות מסתיים בהישרדות הנוודים, למשל, "צא וראה” או "רשימת שינדלר״. אם אמנם נכונה הדעה כי “המלחמה היא המיילדת של המדינה" כפי שטוען האנתרופולוג אילאי סאגאן, כי אז ניתוח ופרשנות של סרטי מלחמה עשויים להניב הסבר לתופעת המלחמה ולמוצא המדינה מן השבטיות.

 

מוקד נוסף של הדיון יהיה ייצוגי הגוף ואישיות הלוחם. ייצוגים קולנועיים של פציעה גופנית ושל טראומה נפשית של הלוחם מגדירים את עידן "תרבות הפצע" על פי הגדרתו של מארק זלצר. בסרטים כמו "במערב אין כל חדש", ״חולות איוו ג'ימה״ ״בנתיבי תהילה", “עונת הדובדבנים", “להציל את טוראי ראיין" נבחן את ייצוגי הפצע והטראומה הנפשית ונחקור את המסר ההיסטורי של הסרטים. נבקש לברר את פשר הנכונות של גברים צעירים לצאת לקרב על מנת להרוג ולהיהרג. ההיסטוריון ג׳והן קיגן טוען כי ״המלחמה הקדימה באלפי שנים את הופעת המדינה, הדיפלומטיה או האסטרטגיה. שנותיה כשנות היות האדם, והיא מושגת במקומות הנסתרים ביותר של לב האדם... במקום בו מושלים האינסטינקטים". חקירה של ייצוגי המלחמה תחשוף את אותם הקשרים סמויים, כמו הזדהות הלוחם עם חיות, החיבור בתודעה בין הפצע המסיבי ולבין אירוע הלידה ואף שרידי קניבליזם.

 

ההיבט של פולחן הנופלים וטכסי ההנצחה שייך לתחום החברתי של המלחמה יותר מאשר לשאלות גופניות ונפשיות של הלוחמה. פולחן הנופלים קשור בתופעת הפוסט-טראומה שהיא אישית בעיקרה אך מהווה גם נדבך בבניית הזיכרון ההיסטורי של החברה. סרטים כמו "פורסט גאמפ", “להציל את טוראי ראיין" או "גיבורי הדגל" מדגימים את הדינמיקה של פולחן הנופלים.

 

חובות הסמינר

נוכחות בשיעורים

קריאת חומר ביבליוגרפי לקראת כל שיעור

הצגת רפרטים בכיתה כפי שייקבע לקראת כל שיעור

כתיבת עבודה סמינריונית או רפרט

 

 

תכנית השיעורים

 

(ייתכנו שינויים בהקרנת הסרטים ובחומר הקריאה).

 

 

1.

צפייה בסרט: בסימן עקרב -- Under the Sign of Scorpion, האחים טביאני, איטליה, 1969.

חומרים לקריאה:

Deleuze, Giles and Guattari, Felix. Nomadology: The War machine. Foreign Agents Series,

Columbia University, 1986, pp. 1-62.

 

2.

צפייה בסרט: סתיו השאיינים --  Cheyenne Autumn, ג'ון פורד, ארה״ב 1964.

חומרים לקריאה:

Gallagher, Tag. “Final Period (1962-1965): The Age of Mortality” in: John Ford: the man

and his films. Univ. of California Press,1988, pp. 429-436.

Clastres, Pierre. Society against the State. Zone Books, 1989, pp. 7–47, pp. 177-218.

 

3.

צפייה בסרט: 300 – זאק סניידר, ארה״ב 2007.

חומרים לקריאה:

Scriver, Stacey, Subjectivity, identity and 300 Spartans in: Psychoanalysis, Culture &

Society 14.2, 2009, pp. 183-199.

Hanson, Victor Davis. “The Greeks and Modern Warfare” in: The western way of war:

Infantry battle in classical Greece. Univ of California Press, 1989,  pp. 3-51.

Hanson, Victor Davis.“The Ordeal of the Hoplite” in: The western way of war: Infantry

battle in classical Greece. Univ of California Press, 1989,  pp. 55-104.

 

4.

צפייה בסרט: האדום והלבן –  The Red and the White, מיקלוש יאנצ׳ו, הונגריה,1967 .

חומרים לקריאה:

Strausz, Laszlo. “The politics of Style in Miklóós Jancsóó's The Red and the White  and The

Lord’s Lanter Budapest.”  FILM QUART 62.3 (2009): 41-47.

Theweleit, Klaus. Male Fantasies: Male Bodies: Psychoanalyzing the White Terror.

Translated by Erica Carter and Chris Turner in Collaboration with Stephen Conway.

University of Minnesota Press, 1989, pp. 144-269.

 

5.

צפייה בסרט:   ספרטקוס -- Spartacus, סטנלי קובריק,  ארה״ב, 1960.

חומרים לקריאה:

Kagan, Norman. “Spartacus” in: Cinema of Stanley Kubrick. Bloomsbury Publishing,

2000, pp. 69-80.

Hark, Ina Rae, “Animals or Romans: Looking at masculinity in Spartacus” in: Screening the

male: Exploring masculinities in the Hollywood cinema. Ed. Steven Cohan and Ina Rae Hark., Routledge, 2012, pp. 151-172.

 

6.

צפייה בסרט: במערב אין כל חדש -- All Quiet on the Western Front,  לואיס מיילסטון, ארה״ב, 1930.

 

 

חומרים לקריאה:

Eksteins, Modris. "War, Memory, and Politics: The Fate of the Film All Quiet on the Western

Front." Central European History 13.1, 1980, pp. 60-82.

Virilio, Paul, War and Cinema - The Logistics of Perception, Verso, 1989, pp. 1-89.

 

 

 

7.

צפייה בסרט: שבילי התהילה -- Paths of Glory, סטנלי קובריק, ארה״ב, 1957.

חומרים לקריאה:

Naremore, James. “Ant Hill” in: On Kubrick. British Film Institute, 2007, pp. 80-97.

Kagan, Norman. “Paths of Glory” in: Cinema of Stanley Kubrick. Bloomsbury Publishing,

2000, pp. 47-68.

Ehrenreich, Barbara. “Predation” in: Blood Rites – Origins and History of the Passions of

War. Metropolitan Books, 1997, pp. 7-11.

 

 

8.

צפייה בסרט:  צא וראה -- Come and See, , אלם קלימוב, בריה״מ, 1968.

חומרים לקריאה:

Michaels, Lloyd. “Come and See (1985): Klimov's Intimate Epic”, Quarterly Review of

Film and Video, 25.3, 2008, pp. 212-218.

Youngblood, Denise J. “Post-Stalinist cinema and the myth of world war II: Tarkovskii's

‘Ivan's childhood’ (1962) and Klimov's ‘come and see’ (1985)”, in: Historical

Journal of Film, Radio and Television, 14:4, 1994, pp. 413-419.

Bourke, Joanna. “The Pleasures of War” in: An Intimate History of Killing: Face to Face

Killing in the 20th Century. Warfare, Basic Books, 1999 pp. 1-31.

 

 

9.

צפייה בסרט:  בופור -- Beaufort יוסף סידר, 2007.

חומרים לקריאה:

יוסף, רז. "טראומה, זיכרון והארכיב בסרט 'בופור'", בתוך: זהויות בהתהוות בתרבות הישראלית: ספר

היובל לכבוד נורית גרץ, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2013, עמודים: 360-380.

 

10.

צפייה בסרט: פול מטאל ג'אקט -- Full Metal Jacket, , סטנלי קובריק, ארה״ב, 1987.

חומרים לקריאה:

Modleski, Tania. “A Father Is Being Beaten: Male Feminism and the War Film”, Discourse,        Vol. 10, No. 2 (Spring-Summer 1988), pp. 62-77.

 

 

White, Susan. “Male bonding, Hollywood Orientalism, and the Repression of the Feminine

in Kubrick’s full Metal Jacket”, Arizona Quarterly: A Journal of American Literature, Culture, and Theory, Volume 44, Number 3, Autumn 1988, pp. 120-144.

Hughes, David. “Full Metal Jacket” in: The Complete Kubrick, Random House, 2013, pp.       217-240.

Seltzer, Mark. “Wound Culture: Trauma in the Pathological Public Sphere”, October no. 80,

             spring 1997, pp. 3-26.

 

11.

צפייה בסרט: אחד משלנו -- One of Us אורי ברבש, 1989.

חומרים לקריאה:

יוסף, רז. "הגוף הצבאי: מזוכיזם גברי ויחסים הומואירוטיים בקולנוע הישראלי". תיאוריה וביקורת , 18,

11-46.

 

12.

צפייה בסרט:  לא שם זין -- Don’t Give a Damn  שמוליק אימברמן, 1987.

חומרים לקריאה:

נאמן, ג׳אד. "הפצע מתנת המלחמה: מכוות זיכרון בגוף הלוחם", ישראל 14, 2008, עמודים: 105-125.

 

 

13.

צפייה בסרט:  עונת הדובדבנים -- Time for Cherries חיים בוזגלו, ישראל, 1991.

חומרים לקריאה:

זילברשטיין, טלי, "תחנה אחת עשרה, 1991: ״עונת הדובדבנים״, בתוך: ככה צריך לעשות חיילים: דמות החייל

בתיאטרון ובקולנוע הישראליים - תחנות נבחרות, תל אביב: רסלינג, 2013, עמודים: 210-226.

מוסה, ג׳ורג׳ ל. הנופלים בקרב, תל אביב, עם עובד, 1990, עמודים: 17-61.

 

 

 

 

 

פילמוגרפיה – סרטים ישראלים

כל ממזר מלך, אורי זוהר, 1968

מצור, ג׳ילברטו טופאנו, 1969

מסע אלונקות, ג׳אד נאמן,1977

צלילה חוזרת, שמעון דותן, 1982

אוונטי פופולו, רפי בוקאי, 1986

שתי אצבעות מצידון, אלי כהן, 1986

לא שם זין, שמוליק אימברמן, 1987

עונת הדובדבנים, חיים בוזגלו, 1989

אחד משלנו, אורי ברבש, 1989

כיפור, עמוס גיתאי, 2000

מלח הארץ,  אורי ברבש, 2006 

בופור, יוסף סידר, 2007

ואלס עם באשיר, ארי פולמן, 2008

לבנון, שמואל מעוז, 2009

הבודדים, רנן שור, 2009

התגנבות יחידים, דובר קוסאשווילי, 2010

רוק בקסבה, יריב הורוביץ, 2013

אפס ביחסי אנוש, טליה לביא, 2014

 

פילמוגרפיה - כללית

All Quiet on the Western Front, Lewis Milestone, US 1930

The Story of G.I. Joe, William Wellman, US 1945

Sands of Iwo Jima, Allan Dwan, US 1949

The Red Badge of Courage, John Huston, US 1951

Paths of Glory, Stanley Kubrick, US 1957

Spartacus, Stanley Kubrick, US 1960

Lawrence of Arabia, David Lean, US 1962

Cheyenne Autumn, John Ford, US 1964

The Red and the White, Miklos Jancso, Hungary 1968

Under the Sign of Scorpion, Paolo and Vittorio Taviani, Italy 1969

Cross of Iron, Sam Peckinpah, US 1977

The Deer Hunter, Michael Cimino, US 1978

Apocalypse Now, Francis Ford Coppola, US 1978

Gallipoli, Peter Weir, Australia 1981

Ran, Akira Kurosawa, Japan 1985

Come and See, Elem Klimov, USSR 1986

Platoon, Oliver Stone, US 1986

Full Metal Jacket, Stanley Kubrick, US 1987

Stalingrad, Joseph Vilsmaier, Germany 1993

Braveheart, Mel Gibson, 1995

The Thin Red Line, Terrence Malick, US 1998

 Saving Private Ryan, Steven Spielberg, 1998

Black Hawk Down, Ridley Scott, US 2001

We Were Soldiers, Mel Gibson, US 2002

The 9th Company, Fedor Bondarchuk, Russia 2005

Flandres, Bruno Dumont, France 2006

Letters from Iwo Jima, Clint Eastwood, US 2006

The Wind that Shakes the Barley, Ken Loach, UK 2006

Intimate Enemy, Florent Emilio Siri, France 2007

300, Zack Snyder, US 2007

Inglorious Bastards, Quentin Tarantino, US 2009

Passchendaele, Paul Gross, Canada 2009

City of Life and Death, Chuan Lu, China, 2009

The Hurt Locker, Kathryn Bigelow, US 2010

Stalingrad, Fedor Bondarchuk, Russia 2013

Fury, David Ayer, US 2014

 

רשימה ביבליוגרפית

אלזסר, תומס, חגין, בועז. זיכרון, טראומה ופנטזיה בקולנוע האמריקני. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2012,

עמודים: 48-67.

הלפרין, דיויד. "״הומוסקסואליות״: קונסטרוקט תרבותי, דיאלוג עם ריצ׳ארד שניידר", בתוך: מעבר למיניות:

מבחר מאמרים בלימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית. עורכים: קדר, יאיר, זיו, עמליה, קנר, אורן, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2003, עמודים: 135-150.

וולצר, מיכאל. "מציאות המוסרית של מלחמה", בתוך: מלחמות צודקות ולא צודקות. תל אביב: עם

עובד, 1977, עמודים: 9-63.

טלמון, מירי. "גברים הולכים לאיבוד: חבורת הגברים בקולנוע הישראלי", בתוך: בלוז לצבר האבוד:

חבורות ונוסטלגיה בקולנוע הישראלי. אוניברסיטת חיפה, האוניברסיטה הפתוחה, 2001, עמודים:

233-259.

יוסף, רז. "הגוף הצבאי: מזוכיזם גברי ויחסים הומואירוטיים בסרטי החבורה הצבאית", בתוך: לדעת גבר:

מיניות, גבריות ואתניות בקולנוע הישראלי. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2010, עמודים: 57-89.

יוסף, רז. "טראומה, זיכרון והארכיב בסרט בופור", בתוך: זהויות בהתהוות בתרבות הישראלית: ספר היובל

לכבוד נורית גרץ. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2013, עמודים 360-380.

יוסף, רז. "הספקטקל של הכאב: מלחמה, גבריות ואסתטיקה מזוכיסטית בכיפור של עמוס גיתאי", בתוך: לדעת

גבר: מיניות, גבריות ואתניות בקולנוע הישראלי, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2010, עמודים:

90-106.

כהן-רז, אודיה. "מיתוסים דתיים בדמות המפקד הצבאי בקולנוע הישראלי", בתוך: זהויות בהתהוות בתרבות

הישראלית: ספר היובל לכבוד נורית גרץ, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2013, עמודים 228-243.

לובין, אורלי. "גבולות האלימות: גבולות הגוף", תיאוריה וביקורת 18, 2001, עמודים: 103-138.

לומסקי-פדר עדנה, "לחיות עם מלחמה", בתוך: כאילו לא היתה מלחמה: סיפורי חיים של גברים ישראלים,            ירושלים: מאגנס, 1998, עמודים 42-62.

ליבליך, עמיה, חיילי בדיל על חוף ירושלים, תל אביב: שוקן, 1979.

מורג, רעיה, "דגם ההיפר-מסקוליניות הא-מינית", בתוך: הגבר המובס: קולנוע, טראומה, מלחמה. תל אביב:

רסלינג, 2011, עמודים: 159-178.

מורג, רעיה, "דגם ההומואירוטיות", בתוך: הגבר המובס: קולנוע, טראומה, מלחמה. תל אביב: רסלינג,

2011, עמודים: 187-204.

מוסה, ג׳ורג׳ ל. הנופלים בקרב, תל אביב, עם עובד, 1990, עמודים: 17-61.

נאמן, ג׳אד. "הפצע מתנת המלחמה: מכוות זיכרון בגוף הלוחם", ישראל 14, 2008, עמודים: 105-125.

נאמן, ג'אד. הפצע מתנת המלחמה: שדות הקרב בקולנוע הישראלי, תל אביב: עם עובד, סדרת עומק

        שדה, 2018.

נאמן, ג'אד. "קמרה אובסקורה של הנופלים: הפדגוגיה הצבאית ואביזריה בקולנוע הישראלי", בתוך:

        ביטחון ותקשורת: דינאמיקה של יחסים, עורך: לבל, אודי. מכון בן גוריון, 2005, עמודים:

        347-387.

סיוון עמנואל. "מיפוי הזיכרון: מבנה", בתוך: דור תש"ח: מיתוס, דיוקן וזיכרון, תל אביב: מערכות, 1999

עמודים 167-230.

ענבר, אפרים. "אופי המלחמה בעידן המודרני", בתוך: מושגי יסוד ביחסים בינלאומיים, תל אביב: האוניברסיטה

הפתוחה, 2002, עמודים: 33-50.

קיגן, ג׳ון, "המלחמה בהיסטוריה האנושית", בתוך: תולדות הלחימה, תל אביב: זמורה ביתן, 1996, עמודים:

6-17.

 

קינן, עירית. "צל מלחמה בלבבות – במקום סיכום", בתוך: כאילו היא פצע נסתר. תל אביב: עם עובד,

2012  עמודים: 193-225.

קפלן, דני. "פירוק מבצר הגבריות", בתוך: דוד, יהונתן וחיילים אחרים. בני ברק: הקיבוץ המאוחד,

            1990, עמודים: 237-263.

שיאון, ליאורה. "המסלול – המשכו של השלב הלימינלי", בתוך: דימויי גבריות אצל לוחמים: השירות

            בחטיבות חיל הרגלים כטכס מעבר מנערות לבגרות. ירושלים, האוניברסיטה העברית,

            1977, עמודים: 41-93.

ששון לוי, אורנה. "חיילים קרביים: הגבריות ההגמונית", בתוך: זהויות במדים: גבריות ונשיות בצבא הישראלי.

ירושלים: מאגנס, 2006, עמודים 58-114.

 

Anderegg, Michael, (ed.), Inventing Vietnam – The War in Film and Television, Temple

University Press, Philadelphia, 1991.

Basinger, Jeanine, The World War II Combat Film: Anatomy of a Genre, Columbia

University Press, New York, 1986.

Ben-Shaul, Nitzan, Kippur, in: The Cinema of North Africa and the Middle east, London,

Wallflower Press, 2007, pp. 213-222.

Bourke, Joanna, An Intimate History of Killing – Face to Face Killing in 20th Century

Warfare, Basic Books, Great Britain, 1999.

Caruth, Cathy, Unclaimed Experience Trauma, Narrative, and History, Johns Hopkins

University Press, London, 1996.

Chambers II, John, Whiteclay and Culbert, David, eds., World War II, Film, and History,

Oxford university Press, New York, Oxford, 1996.

Clastres, Pierre, Society against the State, Zone Books, New York, 1989.

Cohen, Uri S, From Hill to Hill: A Brief History of the Representation of War in Israeli

Cinema, in: Israeli Cinema: Identities in Motion, Ed: Talmon, Miri, Peleg, Yaron,

University Texas Press, 2011, pp. 43-58.

Deleuze, Giles and Guattari, Felix, Nomadology: The War machine, Foreign Agents Series,

Columbia University, New York, 1986.

Dittmar, Linda and Michaud, Gene, eds., From Hanoi to Hollywood: The Vietnam War in

American Film, Rutgers University Press, New Brunswick, 1990.

Ehrenreich, Barbara, Blood Rites – Origins and History of the Passions of War,

Metropolitan Books, New York, 1997.

Ellis, John, The Social History of the Machine Gun, The Johns Hopkins University Press,

Baltimore, 1986.

Fornari, Franco, The Psychoanalysis of War, Anchor Books, Doubleday, New york, 1974.

Freud, Sigmund, “Why War in Bramson, Leon & George W. Goethals,  (Ed.) War, Studies

from Psychology, Sociology, Anthropology, Basic Books, NY / London, 1968, pp.

71 – 80.

Fussell, Paul, The Great War and Modern Memory, Oxford University Press, London,

Oxford, New York, 1975

Hanson, Victor, Davis, The Western Way of War – Infantry Battle in Classical Greece,

University of California Press, Berkeley, 1989

Hatty, E., Suzanne, Masculinities, Violence and Culture, Sagee Publications, Inc.,

Thousand Oaks, London, New Delhi, 2000.

Howard, Michael, War in European History, Oxford University Press, Oxford New York,

1976.

Jeffords, Susan, The Remasculinization of America: Gender and the Vietnam War,

Indiana University Press, Bloomington, 1989.

Jones, Archer, The Art of War in the Western World, Oxford University Press, New York,

Oxford, 1987.

Lawrence, Philip, K., Modernity and War – the Creed of Absolute Violence, St. Martin’s

Press Inc., New York, 1997.

Mosse, George, Fallen Soldiers – Reshaping the Memory of the World Wars, Oxford

University Press, New York Oxford, 1990. 

Norris, Margot, Writing War in the Twentieth Century, University Press of Virginia,

Charlottesville and London, 2000.

O’Connel, Robert, L., Of Arms and Men – A History of War, Weapons, and Aggression,

Oxford University Press, New York, Oxford, 1989.

Pick, Daniel, War Machine – The Rationalization of Slaughter in the Modern Age, Yale

University Press, New haven & London, 1993.

Sagan, Eli, At the Dawn of Tyranny - the Origins of Individualism, Political Oppression,

and the State, Vintage Books, A division of Random house, New York, 1985.

Scarry, Elaine, The Body in Pain, Oxford University Press, New York – Oxford, 1985.

Seltzer, Mark, Wound Culture: Trauma in the Pathological Public Sphere, in October

no. 80, spring 1997.

Silverman, Kaja, Male Subjectivity at the Margins, Routledge, New York & London, 1992.

Sorlin, Pierre, The Film in History: Re-staging the Past, Barnes & Noble Books, Totowa,

N.J., 1980.      

Sneider, R., Claire, Citizen Soldiers and Manly Warriors – Military Service and Gender

in the Civic Republic Tradition, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., London

boulder, New York, Oxford, 1999.

Theweleit, Klaus, Male Fantasies, 2. Male Bodies: Psychoanalyzing the White Terror,

University of Minnesota Press, Minneapolis, 1989.

Virilio, Paul, War and Cinema - The Logistics of Perception, Verso, London, New York,

1989.

Walzer, Michael, Just and Unjust Wars – A Moral Argument with Historical

Illustrations, Basic books, A division of HarperCollins Publishers, USA, 1977.  

Winter, Jay, & Sivan, Emmanuel, (Ed.), War and Remembrance in the Twentieth

Century, Cambridge University press, Cambridge, United Kingdom, 1999

Yosef, Raz, Cannon Fodder: National Death, Homoeroticism and Male Masochism in

the Military Film, in: Beyond Flesh: Queer Masculinities and Nationalism in Israeli

Cinema, Rutgers University Press, 2004, pp. 48-83.

Yosef, Raz, Spectacles of Pain: War, Trauma and Male Masochism, in: The Politics of

Loss and Trauma in Contemporary Israeli Cinema, Routledge, 2011, pp. 41-62.

Yosef, Raz, Spectacles of Pain: War, Masculinity and the Masochistic Fantasy in Amos

Gitai’s Kippur, Shofar 24/1, Fall 2005, pp. 49-66

Yosef, Raz, Ruptures of History: Trauma, Memory and the Archive in Beaufort, in: The

Politics of Loss and Trauma in Contemporary Israeli Cinema, Routledge, 2011,

pp. 21-40.

Zerubavel, Yael, Coping with the Legacy of Death: The War Widow in Israeli Films, in:

Israeli Cinema: Identities in Motion, Ed: Talmon, Miri, Peleg, Yaron, University of

texas press, 2011, pp. 84-95.

Zrubavel, Yael, Passages, Wars and Encounters with Death: The Desert as a Site of

Memory in Israeli Film, in: Deeper than Oblivion: Trauma and Memory in Israeli

Cinema, Ed: Yosef, Raz, Hagin, Boaz, NY and London, Bloomsbury, 2013, pp.

299-328.

Zanger, Anat, Y, Military Sacred Zone, in: Place, Memory and Myth in Contemporary

Israeli Cinema, Valentine Mitchell, 2012, pp. 57-78.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת