חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  פילם - נואר
  The Film Noir                                                                                        
0851-7615-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1200-1600211מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר כהן-רז אודיה בת
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
הקורס יעסוק בנושא פילם נואר משני היבטים:
התייחסות סינכרונית - מהו "הפילם נואר"? כאן תועלינה שאלות יסוד בתיאוריה של "הפילם                  נואר": שאלת המקור, ההגדרה והקיטלוג.   יואר האפיון הייחודי ל"פילם נואר"   שבראשונה הוא אובייקט של הביקורת והתיאוריה , בשונה מסוגיות הז'אנר שמהווה תוצר של התעשייה.   תובאנה   התייחסויות תיאורטיות מגוונות - ז'אנר, פסיכו-אנליזה, ופמיניזם בפרספקטיבה של השנים שעברו מאז הוגדר ה"פילם נואר" לראשונה.
התייחסות דיאכרונית - סקירה של סרטים המשתייכים לתקופה הנחשבת לקלאסית: 1945 - 1955 לערך. בהמשך, הקורס מתמקד בשאלת המחקר – תפקידיו השונים של סגנון "הפילם נואר" בסרטים לאורך השנים -   שנות השבעים:צ'יינה-טאוןחקירה באפלה , שלום לנצח, ונואר בפוסט מודרנזים בשנות השמונים, תשעים, אלפיים: המט, האיש שלא היה שם, ועוד.  
דיון זה יתמקד בהקשרים ההיסטוריים, הפוליטיים, והאסתטיים של הפילם נואר לאורך ההיסטוריה של הקולנוע.
קלינט איסטווד, מהבמאים החשובים בשנים האחרונות, משלב את סגנון ה"פילם נואר" בשלושה ז'אנרים שונים בסרטים - הבלתי נסלח (מערבון), מיסטיק ריבר (תעלומה בלשית/מאפיה) ומיליון דולר בייבי (אגרוף). דיון מיוחד בשיעורים האחרונים יינתן לשילוב זה בעבודתו.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-7615-01 פילם - נואר
The Film Noir
שנה"ל תשע"ה | סמ'  ב' | ד"ר כהן-רז אודיה בת

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
MacCannell D., "Democracy's Turn: On Homeless" in: Copjec, J., (ed) Shades of Noir. London and N.Y. Verso Books, 1993, pp. 279 -299. Film”, in Grant B.K. (ed). Film Genre Reader, Univ. of Texas Press, 1988, pp. 183-201.
 בנושא פילם נואר משני היבטים:
 סינכרונית - מהו "הפילם נואר"? כאן תועלינה שאלות יסוד בתיאוריה של "הפילם                  נואר": שאלת המקור, ההגדרה והקיטלוג.   יואר האפיון הייחודי ל"פילם נואר"   שבראשונה הוא אובייקט של הביקורת והתיאוריה , בשונה מסוגיות הז'אנר שמהווה תוצר של התעשייה.   תובאנה   התייחסויות תיאורטיות מגוונות - ז'אנר, פסיכו-אנליזה, ופמיניזם בפרספקטיבה של השנים שעברו מאז הוגדר ה"פילם נואר" לראשונה.
 - סקירה של סרטים המשתייכים לתקופה הנחשבת לקלאסית: 1945 - 1955 לערך. בהמשך, הקורס מתמקד בשאלת המחקר – תפקידיו השונים של סגנון "הפילם נואר" בסרטים לאורך השנים -   שנות השבעים:צ'יינה-טאוןחקירה באפלה , שלום לנצח, ונואר בפוסט מודרנזים בשנות השמונים, תשעים, אלפיים: המט, האיש שלא היה שם, ועוד.  
 יתמקד בהקשרים ההיסטוריים, הפוליטיים, והאסתטיים של הפילם נואר לאורך ההיסטוריה של הקולנוע.
 מבחן אמריקאי. המבחן יכלול 50 שאלות, 2 נקודות לכל אחת. השאלות מקיפות את הסרטים וקטעי הסרטים שנצפו בקורס, את המאמרים שהוצגו בכתה, חומרי השיעורים.      1941
Schrader Paul; "Notes on Film Noir", Film Comment, Spring, 1972, pp 8-13.     מהמאמר לביסוס דבריכם ולקשור בין הטענות שאתם מביאים. את הציטוטים יש לציין על פי כללי הכתיבה האקדמיים. 
 (ציינו את שאלת המאמר,הטענה המרכזית,טיעוני המשנה, שתי דוגמאות ומסקנה).
 שלושה ציטוטים
 את הסרט:"צ'יינטאון"? הביאו ציטוט מהתייחסותו של שרדר לסרט.
 1941
 
 
Palmer, B., Gottesman, R., (ed)    Perspectives on Film Noir, New York: G.K.
Hall, 1996.
 מאמר יסוד לדיון האסתטי/ סגנוני (נמצא גם באנתולוגיה של ביל ניקולס):
 Place, J.A., & Peterson, “Some Visual Motifs of Film Noir”, Film Comment Vol. 10, No.1, Jan – Feb. 1974.  
Vernet M., "Film noir on the edge of Doom" in: Copjec, J., (ed) :  Shades of Noir. London and N.Y. Verso Books, 1993, pp. 1 – 33.
 
 
Kuhn, Annette, " The Big Sleep: A Disturbance in the Sphere of Sexuality," in Wide Angle(Athens, Ohio), vol. 4, no. 3, 1980.
 
 7 הקרנת "הרוצחים" / סיודמרק 1946
 
 8: הקרנת:"רחוב הארגמן" / לנג, 1945
 נרקיסיסטית.
Hall Jeanne, "A little Trouble With Perspective":Art and Authorship in Fritz Lang's Scarlet Street", Film Criticism, Vol. 21, No. 1. Fall, 1996, pp. 34-45.Scarlet street & Renoir's La Chienne", Wide Angele, Vol. 5, No. 3, 1983, pp. 32-69.
 
 בראי המיתולוגיה.
Telot, J.P,”The Fantastic Realism of Film Noir: Kiss Me Deadly Wide Angle, Vol. 14, No. 1 1992,4-17.Willis E., "Christina Rossetti and Pre-Raphaelite noir", Textual Practice 18 (4) 2004, 521- 540.
 
 האישה במיקום של הגבר ב"פילם נואר". מאמרים:
Cook P., "Duplicity in Mildred Pierce" in: Kaplan, A., (ed):  Women in Film Noir, London: BFI, 1980Place J., "Women in Film Noir" in Women in Film Noir, London: BFI, 1980
 
הקונפורמיסט", ברטולוצ'י, 1970
Tellote, J. P.,:Voices in the Dark, University of Illinois Press, 1989.
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת