חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  ביקורת קולנוע
  Introduction to Film Criticism                                                                       
0851-7532-02
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1200-1400209מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר אוטין פבלו
סילבוס מקוצר

הקורס יבקש לעסוק בסוגיות כגון מקומם של המבקר וביקורת הקולנוע בתקשורת של היום. מה בין סקירה ביקורתית לכתיבה אקדמית, ההתפתחות ההיסטורית של ביקורת הסרטים, האתיקה המקצועית של מבקרי הסרטים וגבולות ההתנסחות. יועלו שאלות כגון האם ביקורת היא עבודה יצירתית לא פחות מעשיית סרט? האם יש "ז'אנרים" של כתיבת ביקורת? האם יש "סגנונות"? מה ההבדל בין אינפורמציה לבין ניתוח? מהי למעשה מטרת הביקורת? מה הופך ביקורת לביקורת טובה? מה מהות הקשר בין מבקר וקוראיו? בשיעור יוצגו גישות ביקורתיות שונות וייערכו השוואה ודיון בסוגים וסגנונות שונים של כתיבה ביקורתית. בנוסף הסטודנטים יידרשו לכתוב רשימות ביקורת כחלק מתהליך ההכשרה שלהם לעיצוב דעה מנומקת על סרט, וניסוחה ההולם.
כל מפגש יהיה בעל מבנה אשר יכלול ארבעה חלקים: א. סקירה היסטורית מבואית קצרה על תקופה מסוימת בתולדות ביקורת הקולנוע. ב. דיון בנושא אסתטי-פילוסופי-מוסרי-חברתי-פוליטי שהסקירה מעלה. ג. ניתוח סגנונו של מבקר מייצג מהתקופה. ד. דיון על המשימה השבועית.
Course description
The course will introduce students to the major forms of film criticism and prepare them for writing their own film criticism.   
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-7532-02 ביקורת קולנוע
Introduction to Film Criticism
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר אוטין פבלו

666סילבוס מפורט/דף מידע
אוניברסיטת תל-אביב
הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כ"ץ
החוג לקולנוע וטלוויזיה
תשע"ד - סמ' ב'
 
ביקורת קולנוע
Introduction toFilm Criticism
 
 
מרצה: ד"ר פבלו אוטין (Pablo Utin)
טלפון: 0544991315
דוא"ל:pablou@post.tau.ac.il 
מועד הקורס: ימי א' 12:00 עד 14:00
 
תאור הקורס
 
הקורס יבקש לעסוק בסוגיות כגון מקומם של המבקר וביקורת הקולנוע בתקשורת של היום. מה בין סקירה ביקורתית לכתיבה אקדמית, ההתפתחות ההיסטורית של ביקורת הסרטים, האתיקה המקצועית של מבקרי הסרטים וגבולות ההתנסחות. יועלו שאלות כגון האם ביקורת היא עבודה יצירתית לא פחות מעשיית סרט? האם יש "ז'אנרים" של כתיבת ביקורת? האם יש "סגנונות"? מה ההבדל בין אינפורמציה לבין ניתוח? מהי למעשה מטרת הביקורת? מה הופך ביקורת לביקורת טובה? מה מהות הקשר בין מבקר וקוראיו? בשיעור יוצגו גישות ביקורתיות שונות וייערכו השוואה ודיון בסוגים וסגנונות שונים של כתיבה ביקורתית. בנוסף הסטודנטים יידרשו לכתוב רשימות ביקורת כחלק מתהליך ההכשרה שלהם לעיצוב דעה מנומקת על סרט, וניסוחה ההולם.
כל מפגש יהיה בעל מבנה אשר יכלול ארבעה חלקים: א. סקירה היסטורית מבואית קצרה על תקופה מסוימת בתולדות ביקורת הקולנוע. ב. דיון בנושא אסתטי-פילוסופי-מוסרי-חברתי-פוליטי שהסקירה מעלה. ג. ניתוח סגנונו של מבקר מייצג מהתקופה. ד. דיון על המשימה השבועית.
 
 
The course will introduce students to the major forms of film criticism and prepare them for writing their own pieces.
 
דרישות הקורס
נוכחות. השתתפות בדיונים. קריאת ביקורות. צפייה בסרטים. הגשת תרגילי אמצע סמסטר. כתיבת עבודה מסכמת.
 
תרגילי אמצע סמסטר
כל שבוע מספר סטודנטים יתבקשו לכתוב טקסט ביקורתי קצר. כל סטודנט יהיה חייב לבחור שתי משימות וכתוב ולהגיש בהתאם שני טקסטים לאורך הסמסטר.
 
עבודה מסכמת
העבודה המסכמת של הקורס תהיה כתיבה של שלושה טקסטים ביקורתיים. אחד בפורמט של ביקורת רגילה, אחד בפורמט אלטרנטיבי ואחד בצורה של מאמר ביקורתי.
 
לחילופין, בתיאום עם המרצה יהיה אפשר להגיש עבודת מחקר היסטורית על ביקורת קולנוע בישראל.
 
 
דרישות קדם או תנאי קבלה לשיעור
אין.
 
מרכיבי הציון הסופי:
30% תרגילי אמצע הסמסטר
10% השתתפות בשיעור והערכת המרצה
60% עבודה מסכמת
 
 
שיעור 1
מבוא לביקורת קולנוע - דיון בסוגיות מרכזיות במבנה הקורס ובציפיות מהסטודנטים.
 
צפייה ובדיון בקטעים מתוך הסרט התיעודי:
 
Mendoca Filho, Kleber. Critico. Brasil, 2009.
 
 
שיעור 2
הביקורת כחלק מתעשייה ופרקטיקות מוגדרות. הגדרת המקצוע והפורמטים הבסיסיים של הביקורת:
 
א. הקפסולה
ב. הריווי - ביקורת
ג. הניתוח / מאמר ביקורתי
 
קריאת חובה:
 
Bordwell, David (1988): "Interpretation, Inc." in Making Meaning. Harvard University Press. Cambridge, Massachusetts. Pp. 21- 28.
 
קטעים נבחרים מתוך:
 
Kael, Pauline (1991): 5001 Nights at the Movies. Owl Book. New York.
 
 
קריאה אופציונאלית:

Bywater, Tim and Thomas Sobchack (1989). "Introduction" in An Introduction to film criticism. New York: Longman.
 
 
 
שיעור 3
תולדות הביקורת הקולנועית חלק א': חשיבה קולנועית בימי הקולנוע האילם.
השיעור יעבור בקצרה על התקופה המעצבת של החשיבה על קולנוע כפי שנולדה דרך ביקורת הסרטים, בשלושה שלבים:
א. שנות העשרה של המאה ה-20: כתיבה על קולנוע בימיו הראשונים של הראינוע. וודס, בוש, ואחרים.
ב. שנות ה-10' וה-20': הספרים והמאמרים העיתונאיים הראשונים שהתייחסו לקולנוע כאומנות. (ריצ'יוטו קאנודו, היוגו מונסטרברג וויישל לינדסי, ועוד)
ג. שנות ה-20': גיבוש המבקרים הראשונים. ז'ורז' סדול, ג'רמיין דולאק, ז'אן אפשטיין, בלה בלאש. אוונגארד ומיליטנטיות אל מול רכילות. הדיונים הסוערים הראשונים על מהותו של הקולנוע ומה זה קולנוע טוב.
 
 
קריאת חובה:
 
Hidalgo, Santiago (2006): "Chapter 1: Description, Inc." in The Emergence of Film Criticism in North American Film Trade Journals, 1907-1912. An MA Thesis for the Mel Hoppenheim School of cinema, Concordia University, Montreal. Supervisors: Martin Lefebvre and Katie Russell. Pp. 17-34.
 
קריאה אופציונאלית:
 
Rodowick, D. N. "Ricciotto Canduo and the Birth of FilmAesthetics", Cinematic 8 (Spring 2008): 33-35.
 
Stanhope, Selwyn A. "The World's Master Picture Producer," Photoplay Magazine, January 1915, pages 57-62.
 
Epstein, Jean (c1988) “For a New Avant-Garde”, in Richard Abel French film theory and criticism : a history/anthology, 1907-1939 - V.1, Princeton University Press, Princeton, N. J. (Pp. 349-353)
 
 
 
משימה: לכתוב על סרט ולנסות להבליט/להוכיח את "קולנועיותו" (אינטואיטיבי, מתלהם)
 
 
 
שיעור 4
תולדות הביקורת הקולנועית חלק ב': הקלאסיקנים (שנות השלושים ועד שנות החמישים).
שנות ה-30 וה-40: גיבושן של תפיסות קולנועיות "תיאוריטיות". אייזנשטיין, באזין, קראקאואר, בלה באלאש, לוטה אייזנר. מבקרי קולנוע מחפשים סגנון וגישות: אוטיס פרגוסון, בוסלי קראות'ר ועוד..
השיעור יעסוק בהופעתה של חשיבה תיאורטית מעמיקה יותר בטקסטים ביקורתיים לצד גיבוש סגנון כתיבה וחשיבה ייחודי לקולנוע - יועלה הדיון על טשטוש הגבולות בין תיאוריה בהופעתה הראשונית לבין ביקורת קולנוע.
 
 
 
משימה: לתאר עלילה ב-3 עד 5 משפטים של סרט מסוים. (כולם אותו הסרט)
 
 
קריאת חובה:
Ferguson, Otis (1941) (2006): "Citizen Welles" in Phillip Lopate (Ed.) American Movie Critics. The Library of America, New York . Pp 132-135.
 
 
קריאה אופציונאלית:
 
Arnheim, Rudolph (1935) (2006): "The Film Critic of Tomorrow" in Phillip Lopate (Ed.) American Movie Critics. The Library of America, New York . Pp 90 - 95.
 
Kracauer, Siegfried (1927) (1995): "The Little Shopgirls go to the Movies" in The Mass Ornament.  Ed. and trans. Thomas Y. Levin.  Cambridge:  Harvard University Press, 1993.  pp. 291 - 306.
 
 
שיעור 5  ושיעור 6
תולדות הביקורת הקולנועית - חלק ג': ביקורת הקולנוע אחרי מלחמת העולם השנייה. הפריחה של המגזינים לקולנוע: קאייה דו סינמה, סייט אנד סאונד, פוזיטיף, ל'אקרן דו סינמה ועוד. תחילתן של "פרסי המבקרים" ושל הפסטיבלים לקולנוע. הסקרים הראשונים של הסרטים הטובים ביותר. הניסיון לגבש קאנון קולנועי. חגיגות 50 שנה לקולנוע וחקירת ההיסטוריה של המדיום. מי מחליט מהם הסרטים החשובים? מה משמעות יצירת הקאנון? הסינמטק כמוסד שחשוב להשקיע בו. קולנוע כתחום ששווה לחקור. 
 
משימה: לכתוב ביקורת יהירה המשתמשת בניימדרופינג ושמה לב בעיקר לצורה הקולנועית.
 
 
 
קריאת חובה:
 
Bordwell, David (1988) "The French Connection" and "Explication Academized" in Making Meaning. Harvard University Press. Cambridge, Massachusetts. Pp. 43-52.
 
 
קריאה אופציונלית: ביקורות שונות מתוך האוספים של "קאיה דו סינמה" וספר הביקורות של טריפו

Hillier, Jim. 1985. Cahiers du cinéma, the 1950s: neo-realism, Hollywood, new wave. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
 
טריפו, פ'. 1987. הסרטים בחיי. גבעתיים: מסדה
 
 
 
 
שיעור 7
תולדות הביקורת הקולנועית, חלק ד': האסכולות השונות בביקורת הקולנוע המודרנית - ותחילתה של ההפרדה בין האקדמיה לבין הכתיבה הביקורתית בשנות ה-60 וה-70.
האסכולה האסתטית (בארה"ב): הקולנוע כאומנות וכתיבת הביקורת כסגנון וכאג'נדה תרבותית. מני פארבר ו"אמנות טרמיטית". פולין קייל והמיקוד הנרטיבי, אנדריו סאריס ותיאוריית האוטר. ובנוסף דווייט מקדונלד וינסנט קנבי ותקופת הזוהר של הביקורת האמריקאית.
 
משימה: לכתוב ביקורת בגישה האוטריסטית.
 
 
קריאת חובה:
 
Kael, Pauline (1965): "Shoeshine (1947)" in I Lost it at the Movies. Atlantic - Little, Brown Books, Boston. Pp. 114- 115.
 
Kael, Pauline (1969): "The Sound of..." in Kiss Kiss Bang Bang. Bantam Books. New York. Pp. 176-178.
 
 
קריאה אופציונאלית:
 
Farber, Manny (2009): " The New Breed of Filmmakers: A Multiplication of Myths" in Farber on Film: The Complete Film Writings of Manny Farber. Library of America. Pp. 716 - 720.
 
Farber, Manny (2009): " White Elephant Art vs. Termite Art" in Farber on Film: The Complete Film Writings of Manny Farber. Library of America. Pp. 533 - 541.
 
 
 
 
שיעור 8
תולדות הביקורת הקולנועית, חלק ה': הפוליטיזציה של הביקורת בשנות השבעים והשמונים
האסכולה הפוליטית (באירופה): קומולי, נרבוני ומשבר "קאיה דו סינמה", והמגזינים בריטים (SCREEN). הדגש על אופיים הפוליטיים/חתרניים של הסרטים. ועל התפקיד הפוליטי-אידיאולוגי של הביקורת. בנוסף, יבדוק השיעור את מערכת היחסים בין הביקורת והאקדמיה, כאשר מונחים מתוך המחקר האקדמי זולגים אל תוך הכתיבה הביקורתית שכן המבקרים החדשים עוברים הכשרה באוניברסיטאות ובחוגים לקולנוע.
 
 
משימה: ביקורת מגדרית/פוליטית/אידיאולוגית:
 
קריאה אופציונאלית:
 
Comolli, Jean-Louis and Jean Narboni. " Cinema/Ideology/Criticism". In Screen Reader 1: Cinema/Ideology/Politics. London: SEFT, 1977. 2-11. Originally published in Cahiers du cinéma 216 (October-November 1969).

The Editors of Cahiers du cinéma." John Ford's Young Mr. Lincoln."  In Screen Reader 1 Originally published in Cahiers du cinéma 223 (1970).. 113-152. 
 
 
שיעור 9
תולדות הביקורת הקולנועית, חלק ו': קץ עידן הביקורת הממסדית? ביקורת הקולנוע בעידן הדיגיטלי
במהלך המפגש ייחקר האופן שבו ביקורת הקולנוע משתנית בעידן המדיה הדיגיטליים ותעלה השאלה האם ביקורת רלוונטית או שהיא רק עוד אמצעי יחצ"נות לסרטים? ייבדק האופן שבו מבקר הקולנוע הולך ומאבד מחשיבותו וכוחו. וכיצד הכתיבה החדשה באינטרנט - בלוגים, אתרים, טאמבלרים, פורומים, טוויטר ועוד - משפיעים על המנהגים של הקוראים ושל המבקרים. האם זהו עידן ששם דגש על סקרים, רשימות טבלאות יותר מאשר על כתיבה מעמיקה? האם כל אחד הוא מבקר? האם יווצרותן של קהילות ופורומים יותר חשובה מדמות המבקר המוביל דיעה? מהם הפורמטים החדשים שעולים בעקבות העידן החדש?
 
 
 
שיעור  10 ושיעור 11
המפגש יעסוק בפורמטים אלטרנטיביים לכתיבת ביקורת, כאלה שהיו קיימים בעבר וגם כאלה שהתפתחו בשנים האחרונות, ביניהם:
 
* שולחן עגול/ביקורת קבוצתית (קאיה דו סינמה)

 
* הראיון/שיחה (טריפו/היצ'קוק)
 
* המצאת "מבקר פיקטיבי" (איתן גרין / ליבי ג'למן ווקסנר)
 
* השיר (עופר ליברגל)
 
* האיור (מיש רוזנוב)
 
* ביקורת-וידיאו (אינדיווייר)
 
* סקרים ורשימות (אבנר שביט)
 
* טבלת הכוכבים/ מטאקריטיק/ רוטן טומייטוס. (Rotten Tomatoes)
 
 
משימה: לבחור פורמט אלטרנטיבי ולכתוב ביקורת בפורמט הזה.
 
 
קריאת חובה:
 
טריפו, פ'. 2004. היצ'קוק/טריפו. תל-אביב: בבל. עמ' 34 - 47.
 
Rudnick, Paul (aka Libby Gelman-Waxner) (1994): "Bigger Business" in If You Ask Me. New York: Fawcett Columbine Books. Pp. 25-27
 
 
קריאה אופציונאלית:
 
Corrigan, T. (2011). "Introduction: Of Film and the Essayistic" in The essay film: From Montaigne, after Marker. New York: Oxford University Press. Pp 3 - 11.
 
 
 
שיעור 12 ו-13
איך כותבים ביקורת טובה?
דיון על מבנה, תוכן, זיהוי נושא, הפגנת ידע וניימדרופינג, סגנון אישי והביקורת כטקסט ספרותי. ניתוח ביקורות שנכתבו באותו השבוע בעיתונות הישראלית וכמו כן תרגילים/ביקורות שהסטודנטים כתבו על סרטים שעלו באותו השבוע לקולנוע.
 
 
 
 
 
ביבליוגרפיה נוספת להעמקה:
 
טריפו, פ'. 1987. הסרטים בחיי. גבעתיים: מסדה
טריפו, פ'. 2004. היצ'קוק/טריפו. תל-אביב: בבל
רב-נוף, ז'. 1982. מסך גדול (עריכה: אורי קליין). ירושליים: כתר
Bazin, André. 1978. Orson Welles: a critical view. New York: Harper & Row.
Browne, Nick. 1990. Cahiers du cinéma 1969-1972: the politics of representation. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
Bordwell, David. 1989. Making meaning: inference and rhetoric in the interpretation of cinema. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
Bywater, Tim and Thomas Sobchack. 1989. An Introduction to film criticism. New York: Longman.
Clayton, Alex, and Andrew Klevan. 2011. The language and style of film criticism. Abingdon, Oxon: Routledge.
Corrigan, Timothy. 2005. A Short Guide to Writing about Film. New York: Longman
Crowther, Bosley. 1967. The great films; fifty golden years of motion pictures. New York: Putnam.
Daney, Serge. 2007. Postcards from the cinema. Oxford: Berg.
Ebert, Roger. 2002. The Great Movies. New York: Broadway Books.
--------------- 2005. The Great Movies, II. New York: Broadway Books.
Ferguson, Otis. 1971. The film criticism of Otis Ferguson. Philadelphia, Temple University Press
Hillier, Jim. 1985. Cahiers du cinéma, the 1950s: neo-realism, Hollywood, new wave. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
Kael, Pauline. 1965. I lost it at the movies. Boston: Little. Brown & Co.
----------------- 1968. Kiss Kiss Bang Bang. Boston & Toronto: Little. Brown & Co.
----------------- 1982. 5001 nights at the movies: a guide from A to Z. New York: Holt, Rinehart and Winston.
----------------- and Will Brantley. 1996. Conversations with Pauline Kael. Jackson: University Press of Mississippi.
Kauffmann, Stanley. 2005. Regarding Film: Criticism and Comment. Baltimore and
London: Johns Hopkins University Press.
Kouvaros, George and Lesley Stern. 1999. Falling for You: Essays on Cinema And Performance. Power Publications.
Lopate, Phillip. 2006. American movie critics: an anthology from the silents until now. New York: Library of America.
Roberts, Jerry. C2010. The complete history of American film criticism. Santa Monica, CA: Santa Monica Press.
Rudnick, Paul. 1994. If You Ask Me. New York: Fawcett Columbine Books.
Sarris, Andrew. 1971. Confessions of a cultist: on the cinema. 1955-1969. New York: Simon and Schuster.
Wilson, David, and Bérénice Reynaud. 2000. Cahiers du cinéma. history, ideology, cultural struggle Vol. 4, 1973-1978. London: Routledge.
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת