| |||||||||||||||||||||||||
ביקורת קולנוע
Introduction to Film Criticism |
0851-7532-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
חלקה הראשון של הסדנה יבקש לעסוק בסוגיות כגון מקומם של המבקר וביקורת הקולנוע בתקשורת של היום, מה בין סקירה ביקורתית לכתיבה אקדמית, ההתפתחות ההיסטורית של ביקורת הסרטים, האתיקה המקצועית של מבקרי הסרטים וגבולות ההתנסחות, האם ביקורת היא עבודה יצירתית לא פחות מעשיית סרט, והצגתן של גישות ביקורתיות שונות – הפוליטיקה של היוצר מול הפוליטיקה של היצירה, אינפורמציה מול ניתוח. חלקה השני יתבסס על קריאה וניתוח של ביקורות סרטים המתפרסמות בארץ ובחו"ל, וכן על כתיבת רשימות ביקורת כחלק מתהליך ההכשרה של הסטודנט לעיצוב דעה מנומקת על סרט, וניסוחה ההולם.
The course will introduce students to the major forms of film criticism and prepare them for writing their own film criticism.
ביקורת קולנוע / ד"ר שמוליק דובדבני
Introduction to film criticism
שנה"ל תש"פ
2 ש"ס
שיעור
טלפון: 054-5440032
דואר אלקטרוני: duvdeva@post.ac.il
שעות קבלה: לפי תאום מראש בדוא"ל
תאור הקורס
חלקה הראשון של הסדנה יבקש לעסוק בסוגיות כגון מקומם של המבקר וביקורת הקולנוע בתקשורת של היום, מה בין סקירה ביקורתית לכתיבה אקדמית, ההתפתחות ההיסטורית של ביקורת הסרטים, האתיקה המקצועית של מבקרי הסרטים וגבולות ההתנסחות, האם ביקורת היא עבודה יצירתית לא פחות מעשיית סרט, והצגתן של גישות ביקורתיות שונות – הפוליטיקה של היוצר מול הפוליטיקה של היצירה, אינפורמציה מול ניתוח. חלקה השני יתבסס על קריאה וניתוח של ביקורות סרטים המתפרסמות בארץ ובחו"ל, וכן על כתיבת רשימות ביקורת כחלק מתהליך ההכשרה של הסטודנט לעיצוב דעה מנומקת על סרט, וניסוחה ההולם.
The course will introduce students to the major forms of film criticism and prepare them for writing their own film criticism.
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, תרגילי אמצע סמסטר, כתיבת עבודה מסכמת
דרישות קדם או תנאי קבלה לשיעור
אין
מרכיבי הציון הסופי
10% נוכחות והשתתפות (מעבר לשלוש היעדרויות לא מוצדקות לא יינתן ציון)
20% עבודת אמצע סמסטר ('דיאלוג' עם אחד ממאמרי החובה)
70% עבודה מסכמת
נושאי הקורס
שיעור מספר 1 – מהותה של ביקורת הקולנוע, איך לכתוב על סרט, מה בין film review ו-film criticism
שיעור מספר 2 – התפתחות הביקורת העיתונאית, תפקידו של מבקר הקולנוע, קריטריונים להערכת סרט
קריאה: Ferguson Otis, Bringing Up Baby
Kael Pauline, Trash, Art and the Movies
שיעור מספר 3 – 'בידור' מול 'אמנות גבוהה' – דיכוטומיה ביקורתית
קריאה: Farber Manny, White Elephant vs. Termite Art
שיעור מספר 4 – מרכיבים אתיים ואידיאולוגיים בהערכה ביקורתית של סרט
קריאה: Kael Pauline, The Sound of Money
שיעור מספר 5 – אנדרו סאריס וגישת ה-auteur בביקורת סרטים
קריאה: Sarris Andrew, Notes on the Auteur Theory 1962
Sarris Andrew, The Birds
שיעור מספר 6 – ביקורת קולנוע פמיניסטית
קריאה: Haskell Molly, The Woman's Film
שיעור מספר 7 – סיכום חלק ראשון: על מה חולמים המבקרים
קריאה: טריפו פרנסואה, על מה חולמים המבקרים
טריפו פרנסואה, חלון אחורי
שיעורים מספר 8-13 – חלק שני, ניתוח ביקורות שייכתבו על ידי הסטודנטים
ביבליוגרפיה (נתון לשינויים)
טריפו פרנסואה, 1987, הסרטים בחיי. גבעתיים: מסדה
רב-נוף זאב, 1982, מסך גדול (עריכה: אורי קליין). ירושלים: כתר
Bywater Tim and Thomas Sobchack, 1989, An Introduction to film criticism. New York: Longman
Corrigan Timothy, 2005, A Short Guide to Writing about Film. New York: Longman
Ebert Roger, 2002, The great movies. New York: Broadway Books
-----------, 2005, The great movies, II. New York: Broadway Books
Kael Pauline, 1965, I lost it at the movies. Boston: Little, Brown
------------, 1968, Kiss Kiss Bang Bang. Boston & Toronto: Little, Brown & Co.
Kauffmann Stanley, 2005, Regarding Film: Criticism and Comment. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press
Sarris Andrew, 1971, Confessions of a cultist: on the cinema, 1955-1969. New York: Simon and Schuster