| |||||||||||||||||||||||||
צ'רלי צ'פלין
Charlie Chaplin |
0851-7290-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
דמות הנווד של צ'רלי צ'פלין מלווה את עולם הקולנוע מראשיתו. עד כדי כך נטועה דמות זו בתוך ההוויה והחוויה הקולנועית-מצולמת – עד כי נראה לעיתים כי דמות זו הנה מגדיר מהותי ממגדירי הקולנוע. ללמוד על התרומה של צ'פלין להיסטוריה של הקולנוע, משמעו, אפוא, ללמוד לא רק על ההיסטוריה המהותית של הקולנוע אלא גם על מהות המבע הקולנועי (על נגזרותיו העכשוויות) ועל הפילוסופיה המגולמת בו. לכל אלו מהווה צ'פלין אינדיקציה, מכוון וראשית צירים מבארת.
בקורס זה נבסס ונחזק הנחות מקדמיות זו. נבחן את ההיסטוריה הקולנועית של צ'פלין (האיש והקולנוע, מהופעות הוודביל הטרום-קולנועיות אל הסרטים הקצרים, בואכה סרטיו הארוכים המונומנטאליים כגון: זמנים מודרניים, הדיקטטור הגדול, אורות הכרך, הבהלה לזהב ומיסייה וארדו); תוך בחינה פנורמית של מכלול יצירתו (כבמאי, כדימוי קולנועי, כיוצר, כמלחין, וכאוטר), ותוך הדגשת הקולנועיות של יצירה זו, נציג את הפילוסופיה המתבטאת בתופעה הצ'פליניסטית, ואת השפעתה ההיסטורית והטראנס-היסטורית של פילוסופיה זו על הקולנוע לדורותיו. הסוגיות הפילוסופיות הנבחרות—למשל: טבע האדם, טבעו של המצב החברתי (בין קפיטליזם, סוציאליזם והומניזם), העידן הטכנולוגי והשלכותיו, מוסר ואתיקה, וכיוצ"ב—יוצגו מתוך הנוכחות שהן מוצאות בהיסטוריה הקולנועית (הסרט האילם), בסוגה הקולנועית (קומדיה, דרמה), ובכלי המבע הקולנועיים (שהמורשת הדיגיטלית שלהם רק מחזקת את מעמדו של צ'פלין כאב מכונן).
Charlie Chaplin is considered to be one of the most creative talents in the history of film. Both on and off screen, the Chaplin affect is, by far, one of the most important strings, which binds the history of film with its theory and philosophy. So much so, that one can consider Chaplin, in his most indicative tramp costume, as the most identifiable image in the history of western cinema. Similarly, as the man behind the camera, Chaplin can be seen as the paradigmatic indicator for the evolution of film technology, and the evolvement of film’s perspective and accommodating theory, from his days onwards.
Kafka once said, “Chaplin is a technician… a man of a machine world, in which most of his fellow men no longer command the requisite emotional and mental equipment to make the life allotted to them really their own”. Following this observation, From his early shorts in 1914 to his last feature in 1967, Chaplin demonstrates his extraordinary ability both to invent the ways by which the screen can philosophize human nature, and then to use the screen to communicate the foibles of this mundane philosophy. He tackles issues like
the trajectory of human nature and the downsides of human condition (between comical pessimism and naïve realism), political realism (between capitalism and Marxism), ethics, morality and human relations; subjectivity and society, man v. the machine, etc.—while inventing his practice, his Tecnè, and the medium, in the process. We will examine this throughout the course, if only to concur with Kafka’s conclusion: Chaplin “manufactures aids to the imagination. That’s what his films are. That’s what films in general are.”
טופס סילבוס
צ'ארלי צ'פלין
Charlie Chaplin
סמסטר ב' תש"פ
2 ש"ס
סוג המסגרת: שיעור
שם המרצה: ד"ר שי בידרמן
טלפון: 054-2240572
דואר אלקטרוני: bidermans@tauex.tau.ac.il
שעות קבלה: בתיאום מראש
תיאור הקורס
דמות הנווד של צ'רלי צ'פלין מלווה את עולם הקולנוע מראשיתו. עד כדי כך נטועה דמות זו בתוך ההוויה והחוויה הקולנועית-מצולמת – עד כי נראה לעיתים כי דמות זו הנה מגדיר מהותי ממגדירי הקולנוע. ללמוד על התרומה של צ'פלין להיסטוריה של הקולנוע, משמעו, אפוא, ללמוד לא רק על ההיסטוריה המהותית של הקולנוע אלא גם על מהות המבע הקולנועי (על נגזרותיו העכשוויות) ועל הפילוסופיה המגולמת בו. לכל אלו מהווה צ'פלין אינדיקציה, מכוון וראשית צירים מבארת.
בקורס זה נבסס ונחזק הנחות מקדמיות זו. נבחן את ההיסטוריה הקולנועית של צ'פלין (האיש והקולנוע, מהופעות הוודביל הטרום-קולנועיות אל הסרטים הקצרים, בואכה סרטיו הארוכים המונומנטאליים כגון: זמנים מודרניים, הדיקטטור הגדול, אורות הכרך, הבהלה לזהב ומיסייה וארדו); תוך בחינה פנורמית של מכלול יצירתו (כבמאי, כדימוי קולנועי, כיוצר, כמלחין, וכאוטר), ותוך הדגשת הקולנועיות של יצירה זו, נציג את הפילוסופיה המתבטאת בתופעה הצ'פליניסטית, ואת השפעתה ההיסטורית והטראנס-היסטורית של פילוסופיה זו על הקולנוע לדורותיו. הסוגיות הפילוסופיות הנבחרות—למשל: טבע האדם, טבעו של המצב החברתי (בין קפיטליזם, סוציאליזם והומניזם), העידן הטכנולוגי והשלכותיו, מוסר ואתיקה, וכיוצ"ב—יוצגו מתוך הנוכחות שהן מוצאות בהיסטוריה הקולנועית (הסרט האילם), בסוגה הקולנועית (קומדיה, דרמה), ובכלי המבע הקולנועיים (שהמורשת הדיגיטלית שלהם רק מחזקת את מעמדו של צ'פלין כאב מכונן).
Charlie Chaplin is considered to be one of the most creative talents in the history of film. Both on and off screen, the Chaplin affect is, by far, one of the most important strings, which binds the history of film with its theory and philosophy. So much so, that one can consider Chaplin, in his most indicative tramp costume, as the most identifiable image in the history of western cinema. Similarly, as the man behind the camera, Chaplin can be seen as the paradigmatic indicator for the evolution of film technology, and the evolvement of film’s perspective and accommodating theory, from his days onwards.
Kafka once said, “Chaplin is a technician… a man of a machine world, in which most of his fellow men no longer command the requisite emotional and mental equipment to make the life allotted to them really their own”. Following this observation, From his early shorts in 1914 to his last feature in 1967, Chaplin demonstrates his extraordinary ability both to invent the ways by which the screen can philosophize human nature, and then to use the screen to communicate the foibles of this mundane philosophy. He tackles issues like
the trajectory of human nature and the downsides of human condition (between comical pessimism and naïve realism), political realism (between capitalism and Marxism), ethics, morality and human relations; subjectivity and society, man v. the machine, etc.—while inventing his practice, his Tecnè, and the medium, in the process. We will examine this throughout the course, if only to concur with Kafka’s conclusion: Chaplin “manufactures aids to the imagination. That’s what his films are. That’s what films in general are.”
דרישות הקורס
נוכחות (עד 3 היעדרויות), קריאת חובה, עבודה מסכמת
מרכיבי הציון הסופי
100% עבודה מסכמת.
נושאי הקורס (נתון לשינויים) [קריאת רשות מסומנת ב- (*)]
נושא 1: מבוא: מדוע צ'פלין?
נושא 2: העשור הקצר: הסרטים הקצרים (1914-1923)
נושא 3: פתאום קם אדם: הקולנוע האינדיבידואלי של צ'פלין [הנווד (1915), הנער (1921), הקרקס (1928)]
נושא 4: ומרגיש שהוא עם: האינדיבידואלי פוגש את הקולקטיבי [המהגר (1917), הבהלה לזהב (1925)]
נושא 5: פועלי כל העולם – התאחדו: האינדיבידואלי, הקולקטיבי והפוליטי [זמנים מודרנים (1936), הדיקטטור הגדול (1940)]
נושא 6: אל הנשק: סרטי המלחמה של צ'פלין [הכתף שק! (1918), הדיקטטור הגדול (1940), מיסייה וארדו (1947)]
נושא 7: קולנוע לשם קולנוע: האסתטיקה של צ'פלין [אורות הכרך (1931), אורות הבמה (1952)]
נושא 8: אחרי מות: בין זהות וגלות [מלך בניו יורק (1957), הרוזנת מהונג קונג (1967)]
נושא 9: צ'פלין ובני דורו: שלושת המוקיונים [צ'רלי צ'פלין, באסטר קיטון והרולד לויד]
נושא 10: צ'פלין וממשיכי דרכו: פילוסופיה וקולנוע ברוח צ'פלין [וודי אלן, וס אנדרסון, ואחרים]
נושא 11: סיכום: אז מדוע צ'פלין?
ביבליוגרפיה נוספת