חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  הסטוריה בתלת מימד
  History in 3D                                                                                        
0851-6727-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'0800-1200211מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר פדלון דור
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

סילבוס היסטוריה בתלת מימד 

דור פדלון. Dor.fadlon@gmail.com

חובות הקורס:. נוכחות – לא יינתן ציון אם יהיו יותר מ-3 היעדרויות.  הגשת עבודת אמצע ועבודת סיום.

מרכיבי הציון: 30% עבודת אמצע. 70% עבודת גמר.

 

קולנוע תלת מימד מהווה תופעה ייחודית בנוף הקולנוע המסחרי. בעוד גורלם של חידושים טכנולוגיים אחרים כגון צבע, קול וריח נחרץ לכאן או לכאן תוך זמן קצר בהרבה, קולנוע התלת מימד הפציע בסערה אל לב הקולנוע ההוליוודי המסחרי -3 הזדמנויות שונות רק בכדי להעלם זמן קצר לאחר מכן. בקורס זה נבחן את קולנוע התלת מימד המסחרי ב-3 התקופות בהן זכה לפופולריות הרבה ביותר: שנות ה-50 המוקדמות, שנות ה-80, ומ-2006 והלאה. בשיח הביקורתי קולנוע תלת מימד זוכה לרוב לקיתונות של בוז, אולם על רקע התעקשותו לשוב אל המסכים שוב ושוב, האם יתכן שיש בקולנוע זה אפשרויות נרטיביות וסגנוניות יחודיות שדורשות התייחסות מעמיקה יותר? במהלך הקורס נדון בהסברים הכלכליים והטכנולוגיים הקיימים לעליותיו ונפילותיו של התלת מימד ההוליוודי לצד חידושים טכנולוגיים בני זמנו: סינרמה וסינמסקופ בשנות ה-50, VCR בשנות ה-80, וצפייה אינטרנטית ופיראטית, כמו גם מציאות מדומה בשנות ה-2000. אל מול השיח הטכנולוגי והכלכלי הקורס יציע נרטיב נוסף שימקם את סרטי התלת מימד  בקונטקסט היסטורי ותרבותי, תוך השוואת סגנונות ואמצעים פואטיים של סרטי תלת מימד מתקופות שונות. כך נדון במקומם של CGI ואנימציה בתלת מימד העכשווי ביחס ל 9/11, נבחן את סרטי תלת מימד משנות ה-50 ביחס למלחמה הקרה ולמלחה"ע ה-2, ונבחן את השימוש בתלת מימד בז'אנרים שונים.

 

שיעור 1: תלת מימד - מבוא

בשיעור זה נכיר מושגי בסיס בקולנוע תלת מימד ונבחן את ההיסטוריה של קולנוע התלת מימד. במיוחד נדון בשקופיות סטריאוסקופיות, לדוגמה מן המשחקים האולימפיים בברלין 1936.

קריאת חובה:

 Bazin, André. "The myth of total cinema." What is cinema 1 (1967): 17-22

קריאת רשות:

Elsaesser, Thomas. "The “return” of 3-D: On some of the logics and genealogies of the image in the twenty-first century." Critical Inquiry 39.2, 2013, pp. 217-246.

 

צפייה:

 One More Time with Feeling. Directed by Andrew Dominik, UK, 2016.

 

שיעור 2: תיעוד בתלת מימד

בשיעור זה נעסוק בקולנוע דוקומנטרי בתלת מימד ביחס למושגים כגון ריאליזם, סובייקטיביות, חד פעמיות ועוד.

קריאת חובה:

Luckhurst, Roger . “The Intrusive Image: Photography and Trauma” in The Trauma Question, Routledge, 2008, pp. 146-150.

קריאת רשות:

Benjamin, Walter. “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction,” in Illuminations, ed. Hannah Arendt, trans. by Harry Zohn. Schocken Books, 1978.

צפייה:

Cave of Forgotten Dreams. Directed by Werner Herzog, Canada, 2010.

Doom Town. Directed by Allen H. Miner, USA, 1953.

 

שיעור 3 :תלת מימד וקולנוע דוקומנטרי – המשך.

קריאת חובה:

Barthes, Roland. Camera lucida: Reflections on photography. Macmillan, 1981, pp. 76-78

Klinger, Barbara. "Cave of forgotten dreams: meditations on 3D." Film Quart 65.3 (2012): 38-43.

צפייה:

House of Wax. Directed by Andre De Toth, USA, 1953.

 

שיעור 4: שנות ה-50 - תלת מימד כגימיק

סקירה היסטורית ועכשווית. בשבוע זה נבחן את העלייה המטאורית בפופולריות של תלת מימד בשנות ה-50 על רקע הקשיים הכלכליים של הוליווד באותה תקופה ואל מול חידושים טכנולוגיים נוספים כגון הסינרמה והסינמסקופ. נבחן כיצד ביקורות משנות ה-50 התייחסו לסרטים אלו, אל מול האופן בו ביקורות עכשוויות רואות את הסרטים.

קריאת חובה:

Paul, William. "The aesthetics of emergence." Film History 5.3, 1993, pp. 321-355

קריאת רשות:

Wetmore Jr, Kevin J. “9/11 as Horror” in Post-9/11 horror in American cinema. Bloomsbury Publishing USA, 2012, pp. 23-46.

צפיה:

Creature from The Black Lagoon. Directed by Jack Arnold, USA, 1954.

 

שיעור 5: תלת מימד משנות ה-50 בקונטקסט תרבותי

בשיעור זה נדון בסרטי הגל הראשון של התלת מימד בהקשר תרבותי והיסטורי ביחס למחה"ע ה-2 ולמלחמה הקרה. נציע נרטיב משלים לזה שממקם את סרטי התלת מימד כגימיק כלכלי גרידא.

קריאת חובה:

Marks, Laura. “Haptic Visuality” in The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment and the Senses. Duke U. P., 2000.

קריאת רשות:

Barker, Jennifer M. The tactile eye: Touch and the cinematic experience. Univ of California Press, 2009, pp. 69-82.

צפייה:

Friday the 13th Part III 3D. Directed by Steve Miner, USA, 1982.

 

שיעור 6: הגל השני של סרטי התלת מימד - שנות ה-80.

בשיעור זה נדון בגל השני של סרטי תלת מימד והפופולריות היחסית שלהם בשנות ה-80 על רקע עלייתו של הוידאו הביתי וסיום מלחמת וייטנאם.

קריאת חובה: תעודכן בהמשך

צפייה:

 Saw 3D. Directed by Kevin Greutert, Canada, 2010.

 

שיעור 7: תלת מימד אימה ו Gore.

בשיעור זה נדון בשימוש בתלת מימד בסרטי אימה וGore, נדבר מעט על עלייתם של סרטי ה Torture Porn לאחר  9/11 ביחס ל'עודפות' ול’גופניות' של סרטי אימה ותלת מימד.

קריאת חובה:

Lowenstein, Adam. "Spectacle horror and hostel: why ‘torture porn’does not exist." Critical Quarterly 53.1 (2011): 42-60

קריאת רשות:

Wetmore Jr, Kevin J. Post-9/11 horror in American cinema. Bloomsbury Publishing USA, 2012, pp.  95-104.

צפייה:

Love. Directed by Gaspar Noe, France, 2015.

 

שיעור 8: אירוטיקה ותלת מימד.

בדומה ל “Torture Porn” בו הפורנו מתייחס לאלמנט של עודפות, נעבור לדון השבוע בשימוש  ה'גופני' ובעודפות בתלת מימד ביחס לקולנוע אירוטי בשנות ה-50 ובקולנוע דיגיטלי תוך התייחסות ל Those Redheads from Seattle (1953),(1964) The Stewardesses ו – Love (2015)

קריאת חובה:

Duerfahrd, Lance (2013) ‘For Your Glasses Only: The Stewardesses and Sex in Three Dimensions’ in Public, 47, pp.161-173

צפייה:

Goodbye to Language. Directed by Jean-Luc Godard, Switzerland, 2014.

 

שיעור 9: ארטהאוס ותלת מימד – מדושאמפ ( (Duchamp, Marce לגודאר (Godard, Jean-Luc).

כפי שטוען תומס אלסזר, התלת מימד מעולם לא נעלם, הוא תמיד התקיים לצד קולנוע המיינסטרים בדו מימד והבליח לקולנוע המיינסטרים בהזדמנויות שונות. לצד התקיימותו של התלת מימד בסרטים המציגים 'עודפות,' כגון פורנו ואימה, בתלת מימד נעשה שימוש גם בקולנוע ארטהאוס ואוונגרד. בשיעור זה נבחן את המסורת הזו ואת השימושים שאמנים שונים עשו בתלת מימד.

קריאת חובה: תעודכן בהמשך

צפייה:

Avatar. Directed by James Cameron, USA, 2009.

 

שיעור 10: בחזרה לחייק המיינסטרים – סרטי תלת מימד זוכים באוסקר

לאחר כיובל של התקיימות ב'שוליים' של תעשיית הקולנוע, סרטי תלת מימד מובילים את המהפכה הדיגיטלית. אוואטר הופך לשובר הקופות הגדול בכל הזמנים וסרטי תלת מימד הופכים למספר שנים לאורחים קבועים בטקס האוסקר. בשיעור זה ובשיעור הבא נבחן את עליית קולנוע התלת מימד הדיגיטלי.

קריאת חובה:

Ross, Miriam. "The 3-D aesthetic: Avatar and hyperhaptic visuality." Screen 53.4 (2012): 381-397.

קריאת רשות:

Belton, John. "Digital 3D cinema: Digital cinema's missing novelty phase." Film History: An International Journal 24.2, 2012, 187-195.

צפייה:

Gravity. Directed by Alfonso Cuaron, USA, 2012.

 

שיעור 11: הגוף ו - Empowering Kinaesthesia בתלת מימד דיגיטלי כתגובה ל 9/11.

בשיעור זה נמשיך את הדיון בקולנוע תלת מימד דיגיטלי ונבחן את האופן בו הוא מערב את הגוף הצופה, כמו גם מציג גופים שונים, ביחס להשפעות של 9/11.

קריאת חובה:

D’Aloia, Adriano “The Character’s Body and the Viewer: Cinematic Empathy and Embodied Simulation in the Film Experience.”  Embodied Cognition and Cinema, eds. Coëgnarts, Maarten, and Peter Kravanja. Leuven, Belgium: Leuven University Press, 2015, pp. 187-199.

קריאת רשות:

Purse, Lisa. “The Action Body.” Contemporary Action Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011, pp. 37-56.

צפייה: תקבע בהמשך

 

שיעור 12: מבט לעתיד - מציאות מדומה.

קריאת חובה:

Nash, Kate. "Virtual Reality Witness: Exploring the Ethics of Mediated Presence." Studies in Documentary Film 12.2, 2018, pp. 119-131.

צפייה: תקבע בהמשך.

 

שיעור 13: סיכום

ביבליוגרפיה נוספת:

Alexander, Jeffrey. “Towards a Theory of Cultural Trauma”. Cultural Trauma and Collective Identity. Berkeley: University of California Press, 2004.

Anderson, Karen. Wartime Women: Sex Roles, Family Relations, and the Status of Women During World War II. London: Greenwood Press, 1981.

Balio, Tino. Introduction. Hollywood in the Age of Television. Ed. by Tino Balio. Boston: Unwin Hyman, 1990.

Belton, John. Widescreen Cinema. Cambridge: Harvard University Press, 1992.           

Blake, Linnie. The Wounds of Nations: Horror Cinema, Historical Trauma and National Identity. Manchester: Manchester University Press, 2008.

Bordwell, David, Janet Staiger and Kristin Thompson. The Classical Hollywood Cinema : Film Style and Mode of Production to 1960. Abingdon: Routledge, 2003.

Boyer, Paul. By the Bomb's Early Light: American Thought and Culture at the Dawn of the Atomic Age. Chapter Hill: University of North Carolina Press, 1994.

Caruth, Cathy. Trauma: Explorations in Memory. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1995.

——— Unclaimed Experience: Trauma, Narrative and History. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1996.

Cohan, Steven. Masked Men: Masculinity and the Movies in the Fifties. Bloomington: Indiana University Press, 1997.

Cook, David A. A History of Narrative Film. New York: W.W. Norton, 1996.

Cousins, Norman. “Modern man is obsolete”. Saturday Review of Literature. 18 Aug. 1945. Pp. 5-6.

Dunst, Alexander. “After Trauma: Time and Affect in American Culture Beyond 9/11”. Parallax. 2012. 18:2, 56-71.

Roger Ebert, “Why I Hate 3-D (And You Should Too),” Newsweek, 9 May 2010, <www.thedailybeast.com/newsweek/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html >

Edkins, Jenny. "Forget Trauma? Responses to September 11." International Relations 16.2 (2002): 243-256.

Gunning, Tom. “The Cinema of Attraction: Early Film, Its Spectator, and the AvantGarde.” Wide Angle (Fall 1986): 63–70.

———. “An Aesthetic of Astonishment: Early Film and its (In)credulous Spectator.” Art & Text 34 (Spring 1989): 31–45.

Hallam, Lindsay. “Genre Cinema as Trauma Cinema: Post 9/11 Trauma and the Rise of ‘Torture Porn’ in Recent Horror Films”. Trauma, Media, Art: New Perspectives. Ed. Mick Broderick and Antonio Traverso. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2010.

Hayes, R. M. 3-D movies: A history and filmography of stereoscopic cinema. Jefferson: McFarland, 1989.

Hendershot, Cyndy. "The bomb and sexuality: Creature From the Black Lagoon and Revenge of the Creature." Literature and Psychology 45.4 (1999): 74.

Herman, Judith. Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence – from Domestic Abuse to political Terror. New York:Basic Groups, 1992.

Jones, Nick. "‘There never really is a stereoscopic image’: a closer look at 3-D media." New Review of Film and Television Studies 13.2 (2015): 170-188

Jones, Amelia. Forward. Kinaesthetic Empathy in Creative and Cultural Practices. Ed. Dee Reynolds and Matthew Reason. Bristol: Intellect, 2012.

Kaplan, Ann E. Trauma Culture: The Politics of Terror and Loss in Media and Literature. Piscataway: Rutgers University Press, 2005.

Kellner, Douglas. “Hollywood’s 9/11 and Spectacles of Terror”. Cinema Wars : Hollywood Film and Politics in the Bush-Cheney Era. West Sussex: Wiley Blackwell, 2009.

———. Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics between the Modern and the Post-modern. London: Routledge, 2003.

Lev, Peter. Transforming the Screen, 1950-1959. Vol. 7. Berkeley: University of California Press, 2003.

Lipton, Lenny. Foundations of the Stereoscopic Cinema, New York:Van Nostrand Reinhold, 1982. <http://www.stereoscopic2.org/library/foundation.php>

Lowenstein, Adam. Shocking representation: Historical trauma, national cinema, and the modern horror film. New York: Columbia University Press, 2005.

McSweeny, Terence. The War on Terror and the American Film: 9/11 Frames Per Second. Edinburgh: Edinburgh U P, 2014.

Miller, Douglas T., and Marion Nowak. The Fifties: The Way We Really Were. Garden City: Doubleday & Company, 1977.

Pfefferbaum, B., Pfefferbaum, R. L. et al “Does Television Viewing Satisfy Criteria for Exposure in Posttraumatic Stress Disorder?” Psychiatry, 65, (2002):306–309.

Pomerance, Murray. Introduction. American Cinema of the 1950s: Themes and Variations. New Brunswick: Rutgers University Press, 2005.

Purse, Lisa. Digital imaging in popular cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2013.

Radstone, Susannah. "Trauma and screen studies: Opening the debate." Screen 42.2, (2001):188-193.

———. "Screening Trauma: Forest Gump, Film and Memory". Memory and Methodology. Ed. Susannah Radstone. London: Bloomsbury, 2000.

Reynolds, Dee and Matthew Reason. Introduction. Kinesthetic Empathy in Creative and Cultural Practices. Ed. Dee Reynolds and Reason Matthew. Bristol: Intellect, 2012.

 Ross, Miriam. 3D Cinema: Optical Illusions and Tactile Experiences. New York, NY, Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015.

Sheets-Johnstone, Maxine. The corporeal turn: An interdisciplinary reader. Exeter: Imprint Academic, 2009.

Silver, Roxane Cohen, et al. "Mental-and physical-health effects of acute exposure to media images of the September 11, 2001, attacks and the Iraq war." Psychological Science 24.9 (2013): 1623-1634.

Silverman, Kaja. “Male Subjectivity and the Celestial Suture: It’s a Wonderful Life”  (1981). Feminism and Film. Ed. by E. Ann Kaplan. Oxford: Oxford University Press, 2000.

Sklar, Robert. Movie-made America: A cultural history of American movies. New York: Vintage, 1994.

Smelser, Neil. “Psychological Trauma and Cultural Trauma”. Cultural Trauma and Collective Identity. Berkeley, California: University of California Press, 2004.

———. “Epilogue: September 11, 2001, as Cultural Trauma”. Cultural Trauma and Collective Identity. Berkeley, California: University of California Press, 2004.

Sobchack, Vivian. Carnal thoughts: Embodiment and moving image culture. Berkeley: University of California Press, 2004.

———. “Lounge Time: Poswar Crisis and the Chronotope of Film Noir”. Refiguring American Film Genres. Ed. by Nick Browne. Berkeley: University of California Press, 1998: 129-171.

———. The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience. Princeton, NJ: Princeton U. P, 1992.

Sontag, Susan. On Photography. New York: Farrar, Straus and Giroux, 1977.

Sterritt, David. Mad to be Saved: The Beats, The 50s, and Film. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1998.

The 3D Film Archive. <http://www.3dfilmarchive.com/golden-age-3-d>

Turim, Maureen. "The trauma of history: flashbacks upon flashbacks." Screen 42.2 (2001): 205-210.

Zone, Ray. 3D revolution: the history of modern stereoscopic cinema, Lexington, KY: University Press of Kentucky, 2012.

 

Course description

 History in 3D

 

3D cinema is a unique phenomenon in Hollywood’s technological landscape. Whereas other technological novelties, such as colour, sound and scent were either embraced or rejected, 3D cinema surged into the heart of mainstream attention on three different occasions only to be forgotten shortly after. This course focuses on 3D cinema in the 3 periods in which it was at the height of its popularity: the 3D boom of the early fifties; 3D cinema of the 80s, and digital 3D cinema in the 2000s. Much of the academic and critical discourse of 3D cinema deems it as nothing more than a technological gimmick, void of any artistic or cultural merit, aimed at drawing audiences back to the theatre in response to declining box office sales. However, in light of 3D cinema’s inundating popularity, this course will suggest that this cinema possesses distinct poetics which enables it to engage with cultural zeitgeists in a unique manner which justifies renewed and more in-depth attention. In the duration of the course we will examine the existing explanations for the rise and demise of 3D cinema in the different periods and position it in relation to other audio-visual technologies of its time (such as Cinerama and Cinemascope in the early 50s, VCR in the 80s, and internet piracy and Virtual Reality in the 2000s). Against this technological and economic framework, the course will suggest another narrative which contextualizes 3D cinema in historic and cultural background, and views the ways in which 3D cinema is employed in different genres. We will discuss the different style of 3D films in different periods, and examine the use of 3D in specific contexts such as the documentary, the horror film and “arthouse” 3D.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת