| |||||||||||||||||||||||||
מ "הדיבוק" ועד האחים כהן: מסורת ומודרנה בקולנוע היידי
From The Dybbuk to the Coen Brothers: Tradition and Modernity in Yiddish Cinema |
0851-6726-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
הקורס יעסוק בקולנוע היידי, שנוצר בפולין, בברית-המועצות ובארצות הברית בין שתי מלחמות העולם. קולנוע זה הוא הרבה יותר ממצבת זיכרון ליהדות אירופה שחרבה או אתר של נוסטלגיה, אלא דוגמה מרתקת ויוצאת דופן לקולנוע מסחרי שנוצר בשפה של מיעוט תרבותי המפוזר על פני ארצות שונות. בקורס נדון במגוון המתחים שתרמו לעיצובו של קולנוע זה: בין שלילת עולם העיירה (בקולנוע הסובייטי) לנוסטלגיה ופטרונות כלפיו (בקולנוע האמריקני), בין שמרנות לבין מהפכנות, בין ייחודיות תרבותית לעמדה קוסמופוליטית, בין תרבות מז׳ורית (או הגמונית) לתרבות מינורית, ובין קולנוע מסחרי לחדשנות אסתטית. נעסוק באתגרים ובדילמות של ההגירה לארצות-הברית כפי שהם משתקפים בקולנוע היידי-אמריקני של שנות השלושים, ובמיוחד בנרטיב של ״כוכב נולד״, מימושו של אתוס המוביליות החברתית – ב״זמר הג׳אז״ (1927) ההוליוודי ובמקבילותיו היידיות. נבחן את הסרט היידי הפולני ״הדיבוק״ (1937) כ״תצוגה״ אתנוגרפית וכאייקון תרבותי, כמו גם את אזכורו בסרט ״יהודי טוב״ של האחים כהן. נדון גם בדימויים מגדריים, ב״פרפורמנס של אמהוּת״, באלמנטים חתרניים וקוויריים בקולנוע היידי, ובעיבוד של ברברה סטרייסנד ל״ינטל בחור הישיבה״ של בשביס זינגר, עיבוד פמיניסטי המקהה את חתרנותו של המקור הקווירי. לבסוף, נעסוק בממד הקומי והסאטירי בסרטים היידיים, ובהדי ההומור היידי בקולנוע ההוליוודי ומשמעותם בהקשר של פוליטיקת הזהויות האמריקנית.
This course will discuss interwar Yiddish cinema in Europe, the USSR, and the USA, and the ways in which this quintessential modern form of expression at once constructed and questioned conventional images of traditional Jewish life in Eastern Europe. We’ll examine the various tensions that shaped this cinema: between a negation the traditional way of life (in Soviet cinema) to the nostalgic and paternal positions of American cinema, between tradition and revolution, isolation and cosmopolitanism, religion and secularism, commercial cinema and avant-garde art movements. We’ll investigate the challenges and dilemmas of immigration as represented in the American-Yiddish cinema of the thirties, and especially the myth of “A Star is Born,” which re-enacts the American ethos of social mobility, in the Hollywoodian Jazz Singer (1927) and its Yiddish parallels. The renown Polish-Yiddish film The Dybbuk (1937), a cultural icon in contemporary culture, will serve to discuss notions such as orientalism and exoticism in Yiddish film, and the allusion to The Dybbuk in the Coen brothers’ A Serious Man (2009), will bring this discussion into the 21st century. We’ll also engage with gender images, the performance of motherhood, subversive and queer elements in Yiddish cinema, and Barbra Streisand’s adaptation to Yitskhok Bashevis Singer’s “Yentl the Yeshiva Student,” a feminist interpretation that softens the subversive elements in the queer original, and celebrates ethnic difference while erasing it. Finally, we’ll examine the comical and satirical dimension of Yiddish cinema, well as the echoes of Yiddish/Jewish humour in Hollywood cinema and their meaning in the context of American identity politics.
מ"הדיבוק" ועד האחים כהן: מסורת ומודרנה בקולנוע היידי / ד״ר זהבית שטרן
From The Dybbuk to the Coen Brothers: Tradition and Modernity in Yiddish Cinema / Dr. Zehavit Stern
בית-הספר לקולנוע וטלוויזיה על-שם סטיב טיש, אוניברסיטת ת״א, סמסטר ב׳ תש״פ
על הקורס
הקורס יעסוק בקולנוע היידי, שנוצר בפולין, בברית-המועצות ובארצות הברית בין שתי מלחמות העולם. קולנוע זה הוא הרבה יותר ממצבת זיכרון ליהדות אירופה שחרבה או אתר של נוסטלגיה, אלא דוגמה מרתקת ויוצאת דופן לקולנוע מסחרי שנוצר בשפה של מיעוט תרבותי המפוזר על פני ארצות שונות. בקורס נדון במגוון המתחים שתרמו לעיצובו של קולנוע זה: בין שלילת עולם העיירה (בקולנוע הסובייטי) לנוסטלגיה ופטרונות כלפיו (בקולנוע האמריקני), בין שמרנות לבין מהפכנות, בין ייחודיות תרבותית לעמדה קוסמופוליטית, בין תרבות מז׳ורית (או הגמונית) לתרבות מינורית, ובין קולנוע מסחרי לחדשנות אסתטית. נעסוק באתגרים ובדילמות של ההגירה לארצות-הברית כפי שהם משתקפים בקולנוע היידי-אמריקני של שנות השלושים, ובמיוחד בנרטיב של ״כוכב נולד״, מימושו של אתוס המוביליות החברתית – ב״זמר הג׳אז״ (1927) ההוליוודי ובמקבילותיו היידיות. נבחן את הסרט היידי הפולני ״הדיבוק״ (1937) כ״תצוגה״ אתנוגרפית וכאייקון תרבותי, כמו גם את אזכורו בסרט ״יהודי טוב״ של האחים כהן. נדון גם בדימויים מגדריים, ב״פרפורמנס של אמהוּת״, באלמנטים חתרניים וקוויריים בקולנוע היידי, ובעיבוד של ברברה סטרייסנד ל״ינטל בחור הישיבה״ של בשביס זינגר, עיבוד פמיניסטי המקהה את חתרנותו של המקור הקווירי. לבסוף, נעסוק בממד הקומי והסאטירי בסרטים היידיים, ובהדי ההומור היידי בקולנוע ההוליוודי ומשמעותם בהקשר של פוליטיקת הזהויות האמריקנית.
About the Course
This course will discuss interwar Yiddish cinema in Europe, the USSR, and the USA, and the ways in which this quintessential modern form of expression at once constructed and questioned conventional images of traditional Jewish life in Eastern Europe. We’ll examine the various tensions that shaped this cinema: between a negation the traditional way of life (in Soviet cinema) to the nostalgic and paternal positions of American cinema, between tradition and revolution, isolation and cosmopolitanism, religion and secularism, commercial cinema and avant-garde art movements. We’ll investigate the challenges and dilemmas of immigration as represented in the American-Yiddish cinema of the thirties, and especially the myth of “A Star is Born,” which re-enacts the American ethos of social mobility, in the Hollywoodian Jazz Singer (1927) and its Yiddish parallels. The renown Polish-Yiddish film The Dybbuk (1937), a cultural icon in contemporary culture, will serve to discuss notions such as orientalism and exoticism in Yiddish film, and the allusion to The Dybbuk in the Coen brothers’ A Serious Man (2009), will bring this discussion into the 21st century. We’ll also engage with gender images, the performance of motherhood, subversive and queer elements in Yiddish cinema, and Barbra Streisand’s adaptation to Yitskhok Bashevis Singer’s “Yentl the Yeshiva Student,” a feminist interpretation that softens the subversive elements in the queer original, and celebrates ethnic difference while erasing it. Finally, we’ll examine the comical and satirical dimension of Yiddish cinema, well as the echoes of Yiddish/Jewish humour in Hollywood cinema and their meaning in the context of American identity politics.
דרישות והרכב ציון הקורס
תכנית השיעורים
חטיבה ראשונה: אתגרים של תרבות מיעוט: אקולטורציה, אסימילציה ומוביליות חברתית
חטיבה שנייה: מסורת ומשברי המודרנה
חטיבה שלישית: צרות של מגדר: קרוס-דרסינג ודימויים של נשיות
חטיבה רביעית: אין כמו אמא?
חטיבה חמישית: תיעוד של עולם אבוד: חיים ומוות על מסך הכסף
חטיבה שישית: הומור ותרבות המיעוט
ביבליוגרפיה נוספת (מומלצת! לפי סדר השיעורים, בציון שם השיעור הרלבנטי ומספרו )
Filmography
Assimilation – Acculturation
Re-imagining Traditional Society
Gender Trouble: Cross-dressing
Possessed by the Past: Folklore, Ethnography and Exoticism in The Dybbuk
Sarcasm as a Weapon: Humor and the challenges of a Minority Culture