חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מלחמה וקולנוע
  Cinema and War                                                                                       
0851-6717-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-1800206אמכסיקו - אומנויותשיעור גב' גזית אירית
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

מלחמה וקולנוע

War and Cinema

שיעור

סמסטר ב' תש"פ, 2 ש"ס

שם המרצה: אירית גזית

טלפון:  054-4545035

דואר אלקטרוני: iritgazit0@gamil.com

שעות קבלה: לפי תאום טלפוני מראש

אוניברסיטת תל אביב

הפקולטה לאומנויות על שם יולנדה ודוד כץ

בית הספר לקולנוע וטלוויזיה על שם סטיב טיש

 

תיאור הקורס:

"מלחמה היא קולנוע, וקולנוע הוא מלחמה" כתב הפילוסוף וחוקר התרבות פול ויריליו (Virilio). מאז שהמלחמה חדלה להיות קרב פנים אל פנים ההיסטוריה של המלחמה היא גם היסטוריה של טכנולוגיות ויזואליות. אספקת דימויים הפכה שוות ערך לאספקת תחמושת. ההתפתחות הטכנולוגית של המלחמה ושל הקולנוע כרוכות זו בזו. אך הקשר בין מלחמה לקולנוע אינו טכנולוגי בלבד. בעת קונפליקט לאומי לקולנוע תפקיד חברתי מרכזי - בגיוס הציבור לתמיכה ולשותפות פעילה, בהגדרת אופייה של הגבריות הרצויה בקרב ובכלל, בהתמודדות עם טראומות מלחמה בעבר ובהווה, ואף בהתנגדות למלחמה. קורס זה יוקדש לנושא הקשרים בין הקולנוע למלחמה בהיבטים אידאולוגיים, היסטוריים, פוליטיים, חברתיים ומגדריים. הקורס יתמקד בקולנוע הבדיוני האמריקני, אבל יתייחס גם לסרטים שנוצרו מחוץ לארצות-הברית, כולל בישראל.

סרטי מלחמה, כמייצר ימיתו-ההיסטוריה, הופיעו בקולנוע העלילתי כמעט מיד עם ראשיתו. את הקשר בין ההיסטוריה לייצוגה נבחן בהתייחסותם של סרטי מלחמה למלחמות עתיקות, למלחמת האזרחים האמריקנית, לשתי מלחמות העולם, למלחמת קוריאה ומלחמת וייטנאם, למלחמות המפרץ, לקונפליקטים מקומיים בהווה ואף למאבק בטרור. נבחן כיצד באמצעות הקולנוע ההווה משפיע על תפיסת העבר וייצוגו וכיצד ייצוג העבר משרת את ההווה. נעמוד על אופיו והתפתחותו של הז'אנר ועל תת-ז'אנרים במסגרתו, לרבות הסרט האנטי-מלחמתי. סרטי מלחמה עוסקים בדרך כלל בגברים ואילו נשים בדרך כלל נעדרות מן החזית. בניתוח הסרטים נבחן גם שאלות של יחסי מגדר וגזע, כפי שאלה מתבטאים בסרטי מלחמה.

במסגרת הקורס נתייחס לסרטים כגון אני מאשים (אייבל גנץ, צרפת, 1918), במערב אין כל חדש (לואיס מיילסטון, 1930), פטרול השחר (אדמונד גולדינג, 1938), סרג'נט יורק (הווארד הוקס, 1941), בטאן (טיי גארנט, 1943), שנות חיינו היפות ביותר (וויליאם ווילר, 1946), חולות איוו ג'ימה (אלאן דואן, 1949), תג האומץ האדום (ג'והן יוסטון, 1950) , שבילי התהילה (סטנלי קובריק, 1957),  תותחי נברון (לי תומפסון, 1961), 12 הנועזים (רוברט אולדריץ', 1967), מ.א.ש. (רוברט אלטמן, 1970), צייד הצבאים (מייקל צ'ימינו, 1978), השיבה הביתה (האל אשבי, 1978), סרטי רמבו (שנות השמונים), ראן (אקירה קוראסאווה, יפן/צרפת, 1985), צא וראה (אלם קלימוב, רוסיה, 1985), פלאטון (אוליבר סטון, 1986), מטאל ג'אקט (סטנלי קובריק, 1987), סטלינגרד (ג'וזף ויסמאייר, גרמניה, 1993), בלאק הוק דאון (אוליבר סטון, 2001), מונגול (סרגיי בודרוב, רוסיה, 2007), מטען הכאב (קתרין ביגלו, 2008) ורבים אחרים. שינויים עשויים לחול בסילבוס המפורט להלן בהתאם להתקדמות הקורס. אנא הישארו מעודכנים.

War and Cinema

“War is cinema and cinema is war” wrote the French philosopher and culture researcher Paul Virilio. Ever since war has ceased to be based on face to face combat, the history of war is the history of visual technologies. The supply of images became equivalent to the supply of ammunition. The developments of the technology of war and the technology of cinema are interlinked. Yet the links between war and cinema is not only technological. In times of national conflict cinema can play a central social role in drafting the support and the active participation of the public, in defining the desired masculinity ,in battle and in general, in processing the trauma of past and present conflicts as well as reservations and objections to war. This course will examine the links between cinema and war, from the aspects of the medium, the war genre, history, politics and ideology, race and gender. The course will focus on American fiction cinema, but will also discuss films created outside of the USA.

War movies, as creators of historical myths, were produced almost from the very beginnings of narrative cinema. We shall examine links between history and cinema in films related to ancient wars, the American civil war, the two World Wars, the wars in Korea and Vietnam, the gulf wars and more local conflicts of the present. We shall discuss the war film genre and sub-genres, including the anti-war film. War films generally present men at the front, from which women are absent. We shall discuss issues of race, masculinity and gender relations in war films.

During the course we shall discuss films such as J’accuse (Abel Gance, France, 1918), All Quiet on the Western Front (Lewis Milestone, 1930), The Dawn Patrol ( Edmund Goulding, 1938), Sergeant York (Howard Hawks, 1941), Bataan (Tay Garnett, 1943), The Best Years of Our Lives (William Wyler, 1946), The Red Badge of Courage (John Huston, 1951), Paths of Glory (Stanley Kubrick, 1957), The Guns of Navarone (Lee Thompson, 1961), The Dirty Dozen (Robert Aldrich, 1967) M.A.S.H. (Robert Altman, 1970), The Deer Hunter (Michael Cimino, 1978), Coming Home (Hal Ashby, 1978), the Rambo movies of the 1980’s, Ran (Akira Kurosawa, Japan/France, 1985), Platoon (Oliver Stone, 1986), Full Metal Jacket (Stanley Kubrick, 1987), Stalingrad (Joseph Vilsmaeir, Germany, 1993), Black Hawk Down (Oliver Stone, 2001), Mongul (Sergei Bodrov, Russia, 2007), The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2008), and many more. Changes to the detailed syllabus here bellow may occur, as the course progresses.

דרישות הקורס:

  1. נוכחות בשיעורים (סטודנטים שייעדרו יותר מ-3 פעמים לא יוכלו לקבל ציון בקורס)
  2. צפייה בסרטים וקריאת מאמרי החובה
  3. עבודת אמצע הסמסטר, בהיקף כ-750 מילה, כשני עמודים – 10% מהציון הסופי בקורס
  4. עבודת סיום בהיקף כ 1,200- מילה, כ-4-5 עמודים – 90% מהציון הסופי בקורס

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6717-01 מלחמה וקולנוע
Cinema and War
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | גב' גזית אירית

666סילבוס מפורט/דף מידע

מלחמה וקולנוע

War and Cinema

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

חלק א – המדיום הקולנועי וז'אנר סרטי המלחמה

1. מבוא – הדימוי התרבותי של המלחמה
נושאי השיעור: סקירת נושאי הקורס וחובות הסטודנט/ית. מהו קולנוע מלחמה: הז'אנר, תתי הז'אנר וגבולות הדיון. קונבנציות ומציאות. היסטוריה ומיתו-היסטוריה. ריאליזם וספקטקל בעיצוב המלחמה - ראן )אקירה קוראסאווה, 1985(, להציל את טוראי ריאן )סטיבן שפילברג, 1998(; האם ייתכן סרט אנטי-מלחמתי? הדימוי התרבותי של המלחמה. אידאולוגיה, פוליטיקה וקולנוע - צייד הצבאים (מייקל צ'ימינו, 1979).

קריאת חובה:

Virillio, Paul. “Preface to the English Edition: The Sight Machine.” War and Cinema – The Logistics of Perception, Verso, 1989, pp. 1-5.

קריאת רשות:

Scarry, Elaine.  “Chapter 2, The Structure of War: The Juxtaposition of Injured Bodies and Unanchored Issues.” The Body in Pain: The Making and Unmaking of the World. Oxford UP, 1985, pp.60-157 (especially from page 108).

Virillio, Paul. “Chapter 3, Cinema isn’t I See, It’s I fly.” War and Cinema – The Logistics of Perception, Verso, 1989, pp. 15-39.

Westwell, Guy. Introduction. War Cinema: Hollywood on the Front Line, Wallflower, 2006, pp. 1-9.

הקרנה: פטרול השחר (The Dawn Patrol). אדמונד גולדינג (Goulding), ארצות-הברית, 1938. (1:42)

2. מלחמה וקולנוע
נושאי השיעור: מדוע אין תחליף למלחמה? המבנה המיוחד של המלחמה, בִּדְיוֹן הניצחון, הזהות הפוליטית של הגוף בעת שלום ובעת מלחמה (לפי איליין סקארי, Scarry). מה בין מלחמה לקולנוע בכלל? המלחמה כמכונת ראיה, טכנולוגיות משותפות למלחמה ולקולנוע, "אני רואה, אני טס": מניפולציות הממדים, התפתחות המלחמה ה"קולנועית", מלחמת התפיסה, הלם ומורא (לפי פול ויריליו, Virilio).

קריאת חובה:

DeBona, Guerric. "Masculinity on the Front: John Huston's The Red Badge of Courage (1951) Revisited." Cinema Journal, 2003, pp. 57-80.‏

קריאת רשות:

Lee, David D. Preface. Sergeant York: An American Hero, UP of Kentucky, 2014, pp. ix-xiii.

Mann, Bonnie. “Chapter 4, History.” Sovereign Masculinity: Gender Lessons from the War on Terror. Oxford UP, 2013, pp. 48-68.

Merrit, Russel L. “The Bashful Hero in American Film of the Nineteen Forties.” Quarterly Journal of Speech, vol. 61, no. 2, 1975, pp. 129-139.

הקרנה: תג האומץ האדום (The Red Badge of Courage). ג'והן יוסטון (Huston), 1951. (1:08).

3. ז'אנר לגברים אודות גבריות

נושאי השיעור: חלוקה מגדרית בעבודת המלחמה. סרט המלחמה - סיפור מאת גברים, עבור גברים אודות גברים וגבריות. נער יוצא למלחמה – תג האומץ האדום – ההפקה כאידאולוגיה דינמית. פציפיסט יוצא למלחמה – סרג'נט יורק (הווארד הוקס, 1941) – דת ומלחמה, צניעות ואלימות. שלושה גברים יוצאים למלחמה – מטען הכאב (קתרין ביגלו, 2008) – גבריות היברידית, תשוקה וטכנולוגיה. החבורה הגברית: בלאק הוק דאון (רידלי סקוט, 2002).

קריאת חובה:

Kelly, Andrew. "The Brutality of Military Incompetence: Paths of Glory (1957)." Historical Journal of Film, Radio and Television, vol. 13, no. 2, 1993, pp. 215-227.‏

או:

Kelly, Andrew. “The Greatness and Continuing Significance of All Quiet on the Western Front.” The War Film, edited by Robert Eberwein, Rutgers UP, 2005, pp. 23-29.

קריאת רשות:

Kelly, Andrew. All Quiet on the Western Front: Brutal Cutting, Stupid Censors and Bigoted Politicos (1930–1984)." Historical Journal of Film, Radio and Television, vol. 9, no. 2, 1989, pp. 135-150.‏

Westwell, Guy. “Early War Cinema, 1898-1930. War Cinema: Hollywood on the Front Line. Wallflower, 2006, pp. 11-25.

הקרנה: שבילי התהילה (Paths of Glory), סטנלי קובריק (Kubrick), 1957. (1:28).

חלק ב – סרט המלחמה וההיסטוריה

4. קולנוע המלחמה המוקדם ומלחמת העולם הראשונה – 1898-1930

נושאי השיעור: מיתו-היסטוריה. עבר והווה בקולנוע המלחמה. התחלות וראשית המאה העשרים. לקראת מלחמת העולם הראשונה – מפציפיזם לרגש לאומי, מניטרליות למעורבות (ד. וו. גריפית'). המלחמה שנתקעה והסרט האנטי-מלחמתי- אני מאשים )אייבל גאנץ, צרפת, 1919(, במערב אין כל חדש )לואיס מיילסטון, 1930). קיבוע הדימוי התרבותי של מלחמת העולם הראשונה – שבילי התהילה (סטנלי קובריק, 1957), התנגדות יחסית למלחמה.

קריאת חובה:

Basinger, Jeanine. “The World War II Combat Film: Definition.” The War Film, edited by Robert Eberwein, Rutgers UP, 2005, pp. 30-52 ( especially 31-39, 50-52).

קריאת רשות:

Basinger, Jeanine. “Sands of Iwo Jima.” The World War II Combat Film: Anatomy of a Genre. Wesleyan UP, pp. 147-154.

Faludi, Susan. "The Betrayal of the American Man.” Newsweek – American Edition, vol. 134, 1999, pp. 48-58.

Westwell, Guy. "Chapter 2:World War Two on Film, 1930-1961.” War Cinema: Hollywood on the Front Line. Wallflower, 2006, pp. 26-56.

הקרנה: בטאן (Bataan, טיי גארנט [Garnett], 1943) (1:54).

5. מלחמת העולם השנייה – הוליווד

נושאי השיעור: רקע היסטורי – בין המלחמות ומלחמת העולם השנייה. הוליווד מגויסת ומתגייסת. חדשות רעות מהחזית וסרטי המרה – סרג'נט יורק, קזבלנקה (מייקל קרטיז, 1942). ז'אנר סרט הקרב במלחמת העולם השנייה – בטאן (לפי ג'אנין באסינג'ר, Bassinger). "דור הענקים" – חולות איוו ג'ימה (אלאן דוואן, 1949). מורשת מלחמת העולם השנייה בקולנוע.

קריאת חובה:

Chapman, James. “Total War.” War and Film, Reaktion Books, 2008, pp. 103-116.

קריאת רשות:

Chapman, James. “Total War.” War and Film, Reaktion Books, 2008, pp. 145-152.

Kostetskaya, Anastasia.  “Stalingrad re-imagined as mythical chronotope:Fedor Bondarchuk’s Stalingrad in IMAX 3D.” Studies in Russian and Soviet Cinema, 2016, vol. 10, no.1, pp. 47-61.

Youngblood, Denise J.  “Post-Stalinist Cinema and the Myth of World War II: Tarkovskii's ‘Ivan's childhood’ (1962) and Klimov's ‘come and see’ (1985).” Historical Journal of Film, Radio and Television, 1994, vol. 14, no. 4, pp. 413-419.

 

הקרנה: 12 הנועזים (The Dirty Dozen, רוברט אולדריץ' [Aldrich], 1967), חלק ראשון

 

6. מלחמת העולם השנייה- קולנוע אירופי ורוסי

נושאי השיעור: הבדלים לאומיים בזיכרון ההיסטורי של מלחמת העולם השנייה: המחתרת הצרפתית, לונדון תחת "בליץ", רוסיה: המלחמה כגיהנום (צא וראה, אלם קלימוב, 1985), המלחמה כספקטקל, גבורה ואנושיות (סטלינגרד, פדור בונמדרצ'וק, 2013), גרמניה: החיילים הגרמנים כקורבנות [סטלינגרד, [ג'וזף ויסמאייר, 1993]).

קריאת חובה:

Matheson, Sue. “Individualism, Benthan’s Panopticon, and Counterculture in Robert Aldrich’s The Dirty Dozen (1967).” Journal of Popular Film and Television, vol. 36, no. 4, 2009, pp. 180-189.

קריאת רשות:

Dittmar, Linda and Gene Michaud. "Introduction: America’s Vietnam War Films: Marching toward Denial.” From Hanoi to Hollywood: the Vietnam War in American Film, edited by Linda Dittmar and Gene Michaud, Rutgers UP, 1997, pp.1-18. [Introduction to Vietnam films].

Freedman, C. “History, Fiction, Film, Television, Myth: The Ideology of M*A*S*H.” The Southern Review, vol. 26, no. 1, 1990, pp. 89-107 .

Gleich, Joshua. “Jim Brown: From Integration to Resegregation in The Dirty Dozen and 100 Rifles.” Cinema Journal, vol.  51, no. 1, Fall 2011, pp. 1-25.

Westwell, Guy. Chapter 3:”Hollywood’s Vietnam, 1961-1989.” War Cinema: Hollywood on the Front Line. Wallflower, 2006, pp. 57-83.

הקרנה: 12 הנועזים (רוברט אולדריץ', 1967), חלק שני. הסבר על עבודת אמצע הסמסטר (להגשה עד מפגש 8).

7. המלחמה הקרה, קוריאה ווייטנאם

נושאי השיעור: רקע: המלחמה הקרה, מלחמת קוריאה, מלחמת וייטנאם. געגועים למלחמת העולם השנייה, המלחמה כהרפתקה, תותחי נברון (ג'והן לי תומפסון, 1961). קולנוע וייטנאם – שלושה גלים. גל ראשון - הקולנוע בעת המלחמה, מטפורה וסטירה: 12 הנועזים (רוברט אולדריץ', 1967), מ.א.ש. (רוברט אלטמן, 1970). אינדיבידואליזם ומלחמה. דה קונסטרוקציה לז'אנר ולמיתוס המלחמה. פצע המלחמה.

קריאת חובה:

Selig, Michael. “Boys will be Men: Oedipal Drama in Coming Home.From Hanoi to Hollywood: The Vietnam War in American Film, edited by Linda Dittmar and Gene Michaud, Rutgers UP,  1997, pp. 189-202.

קריאת רשות:

Cawley, Leo. "The War about the War: Vietnam Films and American Myth.” From Hanoi to Hollywood: the Vietnam War in American Film, edited by Linda Dittmar and Gene Michaud, Rutgers UP, 1997, pp.69-80. [About Platoon and more].

Jeffords, Susan. “False Labors: Compensatory Reproduction and the Narration of Vietnam.” Remasculinization of America: Gender and the Vietnam War, Indiana UP, 1989, pp. 87-115. Especially pp. 94-102. [About The Deer Hunter].

Jeffords, Susan. “Reproducing Fathers: Gender and the Vietnam War.” From Hanoi to Hollywood: The Vietnam War in American Film, edited by Linda Dittmar and Gene Michaud, Rutgers UP, 1990, pp. 203-216.  [About Platoon]

Modleski, Tania. “Do We Get to Lose This Time? Revisiting the Vietnam War Film.” The War Film, edited by Robert Eberwein, Rutgers UP, 2005, pp. 155-171. [About Vietnam films].

Taylor, Clyde. “The Colonialist Subtext in Platoon.” From Hanoi to Hollywood: The Vietnam War in American Film, edited by Linda Dittmar and Gene Michaud, Rutgers UP, 1990, pp. 171-174. [About the black figures in Platoon).

Woodman, Brian J. “Represented in the Margins: Images of African American Soldiers in Vietnam War Combat Films.” The War Film, edited by Robert Eberwein, Rutgers UP, 2006, pp. 90-114. [On African American soldiers].

הקרנה: השיבה הביתה (Coming Home), האל אשבי [Ashby], 1978).

8. לאחר וייטנאם –תבוסה, נסיגה, השיבה הביתה

נושאי השיעור: תבוסה וטראומה אישית ולאומית - ההתמודדות בקולנוע ובכתיבה התיאורטית. סרטי וייטנאם ביחס לז'אנר סרט הקרב ולז'אנרים אחרים. הימנעות מהתמונה הגדולה, דרמה אישית וגבריות נכונה - צייד הצבאים (מייקל צ'ימינו, 1978), פלאטון (אוליבר סטון, 1986). אישוש הגבריות בתהליך אדיפלי - השיבה הביתה, האימה המהותנית - אפוקליפסה עכשיו (פרנסיס פורד קופולה, 1979).

קריאת חובה:

Jeffords, Susan. “The Reagan Hero: Rambo.” The War Film, edited by Robert Eberwein, Rutgers UP, 2005, pp. 140-154.

קריאת רשות:

ז'יז'ק, סלבוי. "התשוקה אל הממשי, התשוקה אל מראית העין." ברוכים הבאים למדבר של הממשי: חמש מסות על ה-11 בספטמבר ואירועים סמוכים. רסלינג, (2002)  2008, עמ' 13-40.

נאמן ג'אד. "הפצע מתנת המלחמה". הפצע מתנת המלחמה: שדות הקרב בקולנוע הישראלי. עומק שדה, סדרת טיש לקולנוע וטלוויזיה, עם עובד ובית הספר לקולנוע וטלוויזיה על שם סטיב טיש, 2018, עמ' 152-179.

קריסטבה, ג'וליה. "התקרבות לבזות" ו"מן הלכלוך אל הטומאה." כוחות האימה: מסה על הבזות. 1980. תרגום: נועם ברוך. רסלינג, 2005, עמ' 28-7, 72-47.

Tasker, Yvonne. Introduction. Spectacular Bodies: Gender, Genre and the Action Cinema, Routledge, 1993, pp. 1-13.

Waller, George, A. “Rambo: Getting to Win This Time.” From Hanoi to Hollywood: The Vietnam War in American Film, edited by Linda Dittmar and Gene Michaud, Rutgers UP, 1990, pp. 113-128.

הקרנה: רמבו: משחק הדמים 2 (Rambo: First Blood Part II), ג'ורג' קוסמטוס (George P. Cosmatos) 1985. [1:36].

9. עידן ריגן – התקה ופיצוי

נושאי השיעור: עידן רייגן – רקע, רייגן ו'סינדרום וייטנאם', תיאוריית ה'סכין בגב'. סרטי רמבו - התקה ופיצוי: החייל החוזר כפרא אציל, הגוף במקום טכנולוגיה, האינדיבידואל במקום הקבוצה. פצע המלחמה וייצוגיו בקולנוע המלחמה.

קריאת חובה:

Kaldor, Mary. "In Defense of New Wars.” Stability: International Journal of Security and Development, vol. 2, no. 1, 2013, pp.‏ 1-16.

קריאת רשות:

Allen, Mike and Robert Ricigliano. “Cold War Redux.” Rethinking Global Security: Media, Popular Culture and the “War on Terror”, Rutgers UP, 2006, pp. 85-131.

Crawford, Neta C. “Just War Theory and the U.S. Counterterror War.” Perspectives on Politics, vol. 1, no. 1, March 2003, pp. 5-25.

Hoffman, F.G. “Hybrid Warfare and Challenges.” Joint Forces Quarterly, vol. 52, 1st Quarter 2009, pp. 34-39. DTIC, file:///D:/My%20Documents/Downloads/ADA516871.pdf.

Keegan, John. Introduction. The Western Way of War: Infantry Battle in Classical Greece. by Vicotr David Hanson, California UP, 1989, pp. ix-xiii.

Stahl, Roger. “What the Drone Saw: the Cultural Optics of the Unmanned War.” Australian Journal of International Affairs, vol. 67, no. 5, 2013, pp. 659-674.

Westwell, Guy. Chapter 4:”Contemporary War Cinema, 1989-2006.” War Cinema: Hollywood on the Front Line. Wallflower, 2006, pp. 84-115.

הקרנה: אומץ תחת אש (Courage Under Fire), אדוארד זוויק (Zwick), 1996 [1:56] או מסע אלונקות, ג'אד נאמן, ישראל, 1977. [1:30].

10. מלחמות עתיקות, מלחמות "ישנות" ו"המלחמה החדשה"

נושאי השיעור: רקע: 9/11 והמאבק בטרור – מלחמה מסוג חדש. המלחמה החזיתית בעת העתיקה – אלכסנדר (אוליבר סטון, 2004), ספרטקוס (סטנלי קובריק, 1960), הפטריוט (רולנד אמריך, 2000). המלחמה הנוודית – מונגול (סרגיי בודרוב, 2007). מלחמות המאה העשרים, המלחמה ה"ישנה" והמלחמה ה"חדשה". מודיעין ופשיטות קומנדו – כוננות עם שחר (קתרין ביגלו, 2012), הדמיות לוויין וכלי טייס בלתי מאוישים – חיסול ממוקד (אנדרו ניקול, 2014), עין בשמים (גווין הוד, 2015), ה"אחר" במלחמה החדשה , דימויים מתווכים ורפלקסיביות (בחזרה לפול ויריליו).

קריאת חובה:

Neroni, Hilary. “Chapter 6, Femininity on the Front Line: Portrayals of Violent Women in Recent Military Films.” The Violent Woman: Femininity, Narrative, and Violence in Contemporary American Cinema. NYUP, 2005, pp. 77-84.

קריאת רשות:

ששון-לוי, אורנה. פרק שלישי: “חיילים קרביים: הגבריות ההגמונית". זהויות במדים: גבריות ונשיות בצבא הישראלי, הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית והקיבוץ המאוחד, תשס"ו 2006, ע"מ 107-99.

Jeffords, Susan. "Preface and Chapter 2: ‘That Men without Women Trip’: Masculine Bonding and the Ideology of Collectivity.” The Remasculinization of America: Gender and the Vietnam War, Indiana UP, 1989, pp. xi-xv and 54-86.

McClintock, Anne. “Family Feuds: Gender, Nationalism and the Family”. Feminist Review vol. 44, 1993, pp. 61–80.

Tasker, Yvonne. “Soldiers’ Stories: Women and Military Masculinities in Courage Under Fire.” The War Film, edited by Robert Eberwein, Rutgers UP, 2005, pp.173-189.

Yuval-Davis, Nira. “Chapter 1: Theorizing Gender and Nation”. Gender & Nation, SAGE, 1997, pp. 1-25.

Yuval-Davis, Nira. “Chapter 5: Gendered Militaries, Gendered Wars”. Gender & Nation. SAGE Publications, 1997, pp. 93-113.

הקרנה: מטאל ג'אקט (Full Metal Jacket), סטנלי קובריק (Kubrick), 1987. [1:56].

חלק ג': מגדר בסרטי מלחמה

11. גברים הולכים למלחמה - נשים לא
נושאי השיעור: תפקידי גברים ונשים בפרויקט הלאומי, במרחב, בזמן ובמישור הסמלי. החלוקה הבלתי שוויונית בין המינים בעבודת המלחמה. אלימות, גבריות ונשיות . אחוות הלוחמים בלי נשים בקרב ובקולנוע. האהובה, האחות, הזונה והקורבן בקולנוע המלחמה. חיילות כקטגוריה אנומלית. ייצוגי האישה החיילת, ג'י איי ג'יין (רידלי סקוט, 1997) ואומץ תחת אש (אדווארד זוויק, 1996). הסבר לעבודה המסכמת (לאחר הקרנת הסרט)

קריאת חובה:

Modleski, Tania. “A Father is Being Beaten: Male Feminism and the War Film.” Discourse, vol. 10 no. 2, Spring-Summer 1988, pp. 62-77.

קריאת רשות:

נאמן, ג'אד. "קמרה אובסקורה של הנופלים – הפדגוגיה הצבאית ואביזריה בקולנוע הישראלי." בטחון ותקשורת – דינמיקה של יחסים, בעריכת אודי לבל, מכון בן-גוריון והוצאת הספרים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2005.

קריסטבה, ג'וליה. "התקרבות לבזות" ו"מן הלכלוך אל הטומאה." כוחות האימה: מסה על הבזות. 1980. תרגום: נועם ברוך. רסלינג, 2005, עמ' 28-7, 72-47.

Creed, Barbara. “Horror and the Monstrous-Feminine: an Imaginary Abjection”. Feminist Film Theory: a Reader, edited by Sue Thonham, NYUP, 1999, pp. 251-266.

Gottschall, Jonathan. “Explaining Wartime Rape.” Journal of Sex Research, vol. 41, no. 2, 2004, pp. 129-136.‏

Mann, Bonnie. “Chapters 8: Imaginary” and “Chapter 9: “Shame”. Sovereign Masculinity: Gender Lessons from the War on Terror, Oxford UP, 2013, pp. 97-117.‏

White, Susan. “Male Bonding, Hollywood Orientalism, and the Repression of the Feminine in Kubrick’s Full Metal Jacket.” Arizona Quarterly, a Journal of American Literature, Culture, and Theory, vol. 44 no. 3, Autumn 1988, pp. 120-144.

הקרנה:  שנות חיינו היפות ביותר (The Best Years of Our Lives) וויליאם ווילר (Wyler) , 1946. [חלק ראשון, שכן הסרט המלא באורך 2:50]. הסבר לעבודה המסכמת.

12. הפדגוגיה הצבאית והאישה כאויב

נושאי השיעור: הפדגוגיה הצבאית (ליאורה שיאון), מטאל ג'אקט (טניה מודלסקי): פירוק ובניה מחדש של הלוחם, כיבוש צבאי וכיבוש הנשי, האישה כאויב, ההסבר הפסיכואנליטי (קלאוס ת'וואלייט, ז'וליה קריסטבה). פירוק העצמי ( פאולה ויליקט-מריקונדי), נשיות מפריעה במסע אלונקות (ג'אד נאמן, ישראל, 1977), ואהבה בשחקים (טוני סקוט, ארה"ב,1986).

קריאת חובה:

Silverman, Kaja. "Historical Trauma and Male Subjectivity”. Psychoanalysis and Cinema, edited by E. Ann Kaplan, Routledge, 1990, pp. 110-127.

קריאת רשות:

יוסף, רז. "הגוף הצבאי: מזוכיזם גברי ויחסים הומו-ארוטיים בקולנוע הישראלי". תיאוריה וביקורת, כרך 18, 2001, ע"מ 46-11.

מורג, רעיה. פתח דבר ומבוא. הגבר המובס: קולנוע, טראומה, מלחמה, רסלינג, 2011, ע"מ 11-24.

Faludi, Susan. "The Betrayal of the American Man”. Newsweek – American Edition, vol. 134, 1999, pp. 48-58.

Mann, Bonnie. Chapter 4, “History”. Sovereign Masculinity: Gender Lessons from the War on Terror. Oxford UP, 2013, pp. 48-68.

הקרנה: שנות חיינו היפות ביותר (The best Years of Our Lives), וויליאם וויילר (Wyler), 1946. [חלק שני].

13. לאחר המלחמה: שיקום ותקווה

נושאי השיעור: לאחר המלחמה, שנות חיינו היפות ביותר: גבריות במשבר בעקבות פציעה, נכות ותקווה מגדרית חדשה.

סיכום. הסבר וכיוונים לעבודה המסכמת.

 

ביבליוגרפיה נוספת

גרץ, נורית ורז יוסף. עקבות ימים שעוד יבואו: טראומה ואתיקה בקולנוע הישראלי העכשווי. עומק שדה: סדרת טיש לקולנוע וטלוויזיה בעריכת רז יוסף ובועז חגין, עם עובד וביה"ס לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש, 2017.

 

נאמן ג'אד. הפצע מתנת המלחמה: שדות הקרב בקולנוע הישראלי. עומק שדה, סדרת טיש לקולנוע וטלוויזיה, עם עובד ובית הספר לקולנוע וטלוויזיה על שם סטיב טיש, 2018.

 

קיגן, ג'והן. תולדות הלחימה. תרגום: מרדכי ברקאי, דביר, 1996.

 

 

 

Adair, Gilbert. Hollywood’s Vietnam: from The Green Berets to Full Metal Jacket. Heinemann, 1989.

 

Basinger, J. The World War II Combat Film: Anatomy of a Genre. Wesleyan UP, 2003.

 

Chapman, James. War and Film. Reaktion Books, 2008.

 

Dittmar, Linda, and Gene Michaud, eds. From Hanoi to Hollywood: The Vietnam war in American film. Rutgers UP, 1990.‏

 

Doherty, T. Projections of War: Hollywood American Culture, and World War II. Columbia UP, 1993.

 

Eberwein, Robert, ed. The War Film. Rutgers UP, 2005.

 

Barbara Ehrnreich. Blood Rites: Origin and History of the Passions of War. Henry Hotl, 1997.

 

Hanson, Victor Davis. The Western Way of War: Infantry Battle in Classical Greece,  California UP, 1989.

 

Jeffords, Susan. The Remasculinization of America: Gender and the Vietnam War. Indiana UP, 1989.

 

Koppes, C. R. and G. Black. Hollywood Goes to War: How Politics, Profits and Propaganda Shaped World War Two Movies. U of California P., 1990.

 

Scarry, Elaine. The Body in Pain: The Making and Unmaking of the World. Oxford UP, 1985.

 

Slocum, David J., ed. Hollywood and War: The Film Reader. Routledge, 2006.

 

Tasker, Yvonne. Soldiers Stories: Military Women in Cinema and Television since World War II. Duke UP, 2011.

 

Virillio, Paul. War and Cinema : the Logistics of Perception. Verso, 1989.

 

Yuval-Davis, Nira. Gender & Nation. SAGE Publications, 1997.

 

Westwell, Guy. War Cinema: Hollywood on the Front Line. Wallflower, 2006.

 

Wood, Robin. Hollywood from Vietnam to Reagan… and Beyond. Columbia UP, 2003.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת