חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  בקצה אירופה: קולנוע מזרח אירופאי בשנות ה-60
  On the Edge of Europe: Eastern European Cinema in the 60's                                           
0851-6699-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-1800206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר דובדבני שמואל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס יעסוק בהתפתחותו של הקולנוע האירופאי המודרניסטי אחרי מלחמת העולם השנייה, בדגש על התנועות הקולנועיות הלאומיות בשנות ה-60: אסכולת הקולנוע הפולני והגל החדש הצ'כוסלובקי. נדון באופן שבו יוצרי הסרטים במדינות אלה התייחסו בעבודותיהם לטראומה של מלחמת העולם השנייה והכיבוש הגרמני וכן באופן שבו התמודדו עם השלטון הסובייטי והצנזורה שהוטלה עליהם. בנוסף, נתמקד בכמה מהיוצרים הבולטים של הקולנוע הסובייטי בשנות ה-60, ובראשם אנדריי טרקובסקי. בין הבמאים שסרטיהם יידונו בקורס: אנדז'יי ואיידה, אנדז'יי מונק, יז'י קוולרוביץ' (פולין), מילוש פורמן, יז'י מנזל, ורה חיטילובה, יאן קאדאר (צ'כוסלובקיה) ומיקלוש יאנצ'ו (הונגריה).  

Course description

The course deals with national modernist cinema the emerged in Eastern Europe following WW2 and the 1956 thaw. It puts emphasis on the Polish School and the new wave of Czech cinema during the Prague Spring and the way filmmakers in both countries referred in their works to the trauma of Nazi occupation and the censorship imposed on them during the Soviet regime. Among the filmmakers whose films are dealt in the course are Andrzej Wajda, Andrzej Munk, Jerzy Kawalerowicz (Poland) Milos Forman, Jiri Menzel, Vera Chytilova, Jan Kadar (Czechoslovakia), and Miklos Jancso (Hungary).

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6699-01 בקצה אירופה: קולנוע מזרח אירופאי בשנות ה-60
On the Edge of Europe: Eastern European Cinema in the 60's
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר דובדבני שמואל

666סילבוס מפורט/דף מידע

בקצה אירופה – קולנוע מזרח אירופאי בשנות ה-60 / ד"ר שמוליק דובדבני

Edge of Europe: 1960's Eastern European Cinema

שנה"ל תש"ף

2 ש"ס

 

 

טלפון: 054-5440032 

דואר אלקטרוני: duvdeva@tauex.tau.ac.il

שעות קבלה: לפי תאום מראש בדוא"ל

 

תקציר ומטרות הקורס

הקורס יעסוק בהתפתחותו של הקולנוע האירופאי המודרניסטי אחרי מלחמת העולם השנייה, בדגש על התנועות הקולנועיות הלאומיות בשנות ה-60: אסכולת הקולנוע הפולני והגל החדש הצ'כוסלובקי. נדון באופן שבו יוצרי הסרטים במדינות אלה התייחסו בעבודותיהם לטראומה של מלחמת העולם השנייה והכיבוש הגרמני וכן באופן שבו התמודדו עם השלטון הסובייטי והצנזורה שהוטלה עליהם. בנוסף, נתמקד בכמה מהיוצרים הבולטים של הקולנוע הסובייטי בשנות ה-60, ובראשם אנדריי טרקובסקי. בין הבמאים שסרטיהם יידונו בקורס: אנדז'יי ואיידה, אנדז'יי מונק, יז'י קוולרוביץ' (פולין), מילוש פורמן, יז'י מנזל, ורה חיטילובה, יאן קאדאר (צ'כוסלובקיה) ומיקלוש יאנצ'ו (הונגריה).  

The course deals with national modernist cinema the emerged in Eastern Europe following WW2 and the 1956 thaw. It puts emphasis on the Polish School and the new wave of Czech cinema during the Prague Spring and the way filmmakers in both countries referred in their works to the trauma of Nazi occupation and the censorship imposed on them during the Soviet regime. Among the filmmakers whose films are dealt in the course are Andrzej Wajda, Andrzej Munk, Jerzy Kawalerowicz (Poland) Milos Forman, Jiri Menzel, Vera Chytilova, Jan Kadar (Czechoslovakia), and Miklos Jancso (Hungary).

 

 

 

 

נושאי הקורס

שיעור מספר 1: מבוא. הקולנוע הפולני אחרי מלחמת העולם השנייה

הקרנה: שני אנשים וארון (רומן פולנסקי, 1958); דור (אנדז'יי ויידה, 1955)

 

שיעור מספר 2: טרילוגיית המלחמה של ויידה ויחסי יהודים-פולנים בקולנוע המוקדם שלו

הקרנה: הרואיקה (אנדז'יי מונק, 1958); פנינים ואפר (אנדז'יי ויידה, 1958)

קריאת חובה:

Coates Paul, Ashes and Diamonds: Between Politics and Aesthetics. In: The Red and the White: The Cinema of People's Poland. London & New York: Wallflower Press, 2005. Pp. 16-47

 

שיעור מספר 3: פנינים ואפר

הקרנה: יוהנה של המלאכים (יז'י קאוולרוביץ', 1961)

 

 

שיעור מספר 4: יוהנה של המלאכים

הקרנה: הייתי חייל (קז'ישטוף קישלובסקי, 1970); סכין במים (רומן פולנסקי, 1962)

 

שיעור מספר 5: סכין במים והשפעות הקולנוע המודרניסטי האירופאי

הקרנה: סימני זיהוי: אין (יז'י סקולימובסקי, 1964); אהבותיה של בלונדינית (מילוש פורמן, 1965)

קריאת חובה:

Hames Peter, The Golden Sixties: Czechoslovak New Wave Revisited. Studies in Eastern European Cinema 4: 2, 2013. Pp. 215–230 

 

שיעור מספר 6: קולנוע צ'כי, האביב של פראג, אהבותיה של בלונדינית, יהלומי הלילה

הקרנה: יהלומי הלילה (יאן ניימץ, 1964); רכבות נשמרות היטב (ייז'י מנצל, 1966); נשף מכבי האש (מילוש פורמן, 1967)

קריאת חובה:

Hames Peter, Czech and Slovak Cinema: Theme and Tradition. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2009. Pp. 32-54

 

 

 

 

שיעור מספר 7: הקומדיה הצ'כית

הקרנה: החנות ברחוב הראשי (יאן קאדאר, 1965)

 

שיעור מספר 8: ייצוגי השואה בקולנוע הצ'כי המודרני

הקרנה: שורף הגופות (יוראיי הרץ, 1968); מרגניות (ויירה חיטילובה, 1966)

קריאת חובה:

Lim Bliss Cua, Dolls in Fragments: Daisies as Feminist Allegory. Camera Obscura, Vol. 16 Issue 47, 2001. Pp. 37-77

 

שיעור מספר 9: מרגניות, קולנוע צ'כי אוונגרדי

הקרנה: המרכזנית (דושאן מקאבייב, 1967)

קריאת חובה:

Hamblin Sarah, A Cinema of Revolt: Black Wave Revolution and Dusan Makavejevs Politics of Disgust. Cinema Journal 53 No. 4, 2014. Pp. 28-52

 

שיעור מספר 10: Novi Film, הגל השחור בקולנוע היוגוסלבי, מקאבייב

הקרנה: מסתרי האורגניזם (דושאן מקאבייב, 1971)

קריאת חובה:

DeCuir Greg, Black Wave polemics: rhetoric as aesthetic. Studies in Eastern European Cinema Volume 1 Number 1, 2010. Pp. 85-96

 

שיעור מספר 11: מסתרי האורגניזם, העריכה הסרבית, מיקלוש יאנצ'ו

הקרנה: The Round-Up (מיקלוש יאנצ'ו, 1965)

 

שיעור מספר 12: הקולנוע של מיקלוש יאנצ'ו

הקרנה:

Chingachgook: Die Grosse Schlange (Richard Groschopp, 1967)

 

שיעור מספר 13: המערבונים האדומים בקולנוע המזרח גרמני

 

דרכי הוראה

שיעור פרונטלי

חובות הסטודנט

נוכחות מלאה והשתתפות פעילה; צפייה בסרטים; קריאת מאמרים; בחינה מסכמת.

הערכת הסטודנט

  • נוכחות מלאה והשתתפות פעילה – 20%
  • בחינה מסכמת – 80%

ביבליוגרפיה

Boleslaw, M. (1973). The cinema of Andrzej Wajda. London: Tantivy Press.

Burns B. (1996). World Cinema: Hungary. Trowbridge, England and Cranbury NJ: Flicks Books and Associated University Presses.

Cunningham, J. (2004). Hungarian Cinema: From Coffee House to Multiplex. London: Wallflower Press.

Haltof, M. (2002). Polish National Cinema. New-York and Oxford: Berghahn Books.

Hames, P. (2009). Czech and Slovak Cinema: Theme and Tradition. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Lawton, A. (Ed.). (1992). The Red Screen: Politics, Society, Art in Soviet Cinema. London and New-York: Routledge.

Liehm, M., & Antonin, J. L.M., (1977). The Most Important Art: Eastern European Film after 1945. Berkeley: University of California Press.

Mazierska, E. & Goddard, M. (Eds.). (2014). Polish Cinema in a Transnational Context. Rochester, NY: University of Rochester Press.

McArthur, C. (1970). Andrzej Wajda: Polish cinema. London: BFI.

Owen, J. L., (2011). Avant-Garde to New Wave: Czechoslovak Cinema, Surrealism and the Sixties. New-York and Oxford: Berghahn Books.

Paul, D. W., (Ed.). (1983). Politics, Art and Commitment in the East European Cinema. London: Macmillan.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת