חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  פרקים בתולדות הקולנוע התיעודי
  History of Documentary                                                                               
0851-6647-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1000-1400206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר דובדבני שמואל
סילבוס מקוצר

 

הקורס יתעכב על תחנות מרכזיות בהתפתחות הקולנוע התיעודי העולמי, יוצרים בולטים, פונקציות ומגמות. נבחן גישות שונות לגבי מהותו של הסרט התיעודי, נעמוד על הדמיון והשוני האתי והאסתטי שבינו לבין הקולנוע הבדיוני, ונכיר כמה מהסרטים החשובים שנוצרו במסגרתו, בארצות הברית ובאירופה.
 
Course description
The course will provide a comprehensive introduction to some of the main modes, filmmakers, tendencies and issues in documentary filmmaking from its very beginning to current date.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6647-01 פרקים בתולדות הקולנוע התיעודי
History of Documentary
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | ד"ר דובדבני שמואל

666סילבוס מפורט/דף מידע
פרקים בתולדות הקולנוע התיעודי / ד"ר שמוליק דובדבני
שנה"ל תשע"ד
2 ש"ס
 
 
 
טלפון: 054-5440032 
דואר אלקטרוני: duvdeva@post.ac.il   
 
שעות קבלה: לפי תאום מראש בדוא"ל
 
 
תיאור הקורס:
הקורס יתעכב על תחנות מרכזיות בהתפתחות הקולנוע התיעודי העולמי, יוצרים בולטים, פונקציות ומגמות. נבחן גישות שונות לגבי מהותו של הסרט התיעודי, נעמוד על הדמיון והשוני האתי והאסתטי שבינו לבין הקולנוע הבדיוני, ונכיר כמה מהסרטים החשובים שנוצרו במסגרתו, בארצות הברית ובאירופה.
 
חובות הסטודנטים:
·       נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים
·       צפייה בסרטים הנלווים
·       עמידה בבחינה מסכמת (אמריקאית)
 
נושאי השיעורים:
שיעור מס' 1 – ראשיתו של הקולנוע התיעודי, קולנוע של אטרקציות
צפייה: איש על חבל (ג'יימס מארש, 2008)
שיעור מס' 2 – ורטוב, איבנס והמודוס הפואטי
צפייה: האיש עם מצלמת הקולנוע (דז'יגה ורטוב, 1929), גשר (יוריס איבנס, 1928), גשם (יוריס איבנס, 1929), ברלין, סימפוניה של עיר גדולה (ולטר רוטמן, 1927)
שיעור מס' 3 – פלהרטי
צפייה: נאנוק, בן הצפון (רוברט פלהרטי, 1922), איש אראן (רוברט פלהרטי, 1934), סיפור לואיזיאנה (רוברט פלהרטי, 1948)
שיעור מס' 4 – ג'ון גרירסון והמודוס החשיפתי
צפייה: Drifters (ג'ון גרירסון, 1929), דואר לילה (בזיל רייט והארי ווט, 1936)
שיעור מס' 5 – ה-Free Cinema הבריטי
צפייה: כל יום למעט חג המולד (לינדזי אנדרסון, 1957), 7-אפ (פול אלמונד, 1963)
שיעור מס' 6 – הקולנוע הישיר והמודוס התצפיתי. האתיקה של התיעוד.
צפייה: פריימריז (רוברט דרו וריצ'רד ליקוק, 1960), טיטיקט פוליז (פרדריק ווייזמן, 1967)
שיעור מס' 7 – האחים מייזלס,
צפייה: סוכן נוסע (אלברט ודיוויד מייזלס, 1969), גריי גרדנס (אלברט ודיוויד מייזלס, 1975)
שיעור מס' 8 – סינמה וריטה והמודוס המשתתף
צפייה: כרוניקה של קיץ (ז'אן רוש ואדגר מורן, 1961)
שיעור מס' 9 – מייקל מור
צפייה: רוג'ר ואני (מייקל מור, 1989)
שיעור מס' 10 – ארול מוריס והמודוס הרפלקסיבי
צפייה: קו כחול דק (ארול מוריס, 1988)
שיעור מס' 11 – אלן רנה, כריס מרקר והמודוס הפרפורמטיבי
צפייה: לילה וערפל (אלן רנה, 1955), ללא שמש (כריס מרקר, 1982)
שיעור מס' 12 – קולנוע דוקומנטרי ותעמולה
צפייה: ניצחון הרצון (לני ריפנשטהל, 1935)
שיעור מס' 13 – סיכום, גבולות הקולנוע הדוקומנטרי
צפייה: שואה – קטע (קלוד לנצמן, 1985)
 
ביבליוגרפיה:
בורשטיין יגאל, 2001, "מהו סרט דוקומנטרי". סינמטק, גיליון 112, מרץ-אפריל 2001, עמ' 26-33
 
ורטוב מניפסטים. סרטים 3, אפריל 87. עמ' 35-46
 
Barsam Richard M, 1992, Nonfiction Film: A Critical History. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press
 
Bruzzi Stella, 2000, New Documentary: A Critical Introduction. London: Routledge
 
Corner John, 1996, The Art of Record: A Critical Introduction to Documentary. Manchester and New York: Manchester University Press
 
Ellis Jack C. and McLane Betsy A., 2006, A New History of Documentary Film. New York & London: Continuum
 
Grierson John, (1946)1971, Grierson on Documentary. New York and Washington: Praeger Publishers
 
Jacobs Lewis (ed.), 1971, The Documentary Tradition. New York: Hopkinson and Blake
 
Katz John Stuart & Katz Judith Milstein (1988), Ethics and the Perception of Ethics in Autobiographical Film. In Larry Gross, John Katz & Jay Ruby (eds.), Image Ethics: The Moral Rights of Subjects in Photographs, Film and Television. New-York: Oxford University Press, pp. 119-133
 
Linton James M, 1976, The Moral Dimension in Documentary. Journal of The University Film Association XXVII, 2. Pp. 17-22
 
Nichols Bill, 1991, Representing Reality. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press
 
--------------, 1994, Blurred Boundaries. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press
 
Nichols Bill, 2010, Introduction to Documentary. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press
 
Odin Roger, 1998, From Home Movies to TV Home Productions and I Home Productions: A Semio-Pragmatic Approach. In: Kolnoa – Assaph, Section D, No. 1, 1998. Pp. 193-204
 
Pryluck Calvin, 1976, Ultimately We Are All Outsiders: The Ethics of Documentary Filming. Journal of The University Film Association XXVIII, 1. Pp. 21-29
 
Renov Michael (Ed.), 1993, Theorizing Documentary. New York & London: Routledge
 
-------------, 2003, The Subject of Documentary. Minneapolis: University of Minnesota Press
 
Rosenthal Alan, 1980, The Documentary Conscience: A Casebook in Film Making. Berkley: University of California Press
 
------------------- (ed.), 1988, New Challenges for Documentary. Berkley: University of California Press
 
Rotha Paul, 1952, Documentary Film. New York: Communication Arts Books
 
Ruby Jay, 1978, The Celluloid Self. In: John Stuart Katz (ed.), Autobiography: Film/Video/Photography. Toronto: Art Gallery of Ontario, pp. 7-9
 
Sorlin Pierre, 1996, That Most Irritating Question: Images and Reality. In: Historical Journal of Film, Radio and Television, Vol. 16, No. 2
 
Vaughn Dai, 1999, For Documentary: Twelve Essays. Berkley: University of California Press
 
Waldman Diane & Janet Walker (Ed.), Feminism and Documentary. Minneapolis & London: University of Minnesota Press.
 
Warren Charles (ed.), 1996, Beyond Document: Essays on Nonfiction Film. Hanover and London: University Press of New England.
 
Weis Elisabeth, 1975, Family Portraits: Filmmakers Explore Their Roots. American Film, November 1975
 
Winston Brian, 1995, Claiming the Real: The Documentary Film Revisited. London: British Film Institute
 
-------------, 2000, Lies, Damn Lies and Documentaries. Berkley: University of California Press
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת