מבוא לקולנוע בן-זמננו א'
מר נחמן אינגבר
תשע"ג – סמסטר א'
|
טלפון: 054504359
|
דואר אלקטרוני: oferliebergall@nana10.co.il
|
מטרת הקורס:
שיעור זה הנו שיעור המשך במבוא לתולדות הקולנוע. הקורס יעסוק בתפיסת המודרניזם בקולנוע משנות ה-30 ואילך. השיעור יחל מעלייתו של מעמדו של הבמאי כיוצר אמן, ויעסוק בהיווצרותם של הגלים החדשים ברחבי אירופה שהביאו את התנועה המודרניסטית לשיאה. בין נושאי הקורס: הגל החדש הצרפתי והשפעותיו, הקולנוע הצעיר באיטליה, הקולנוע הבריטי הזועם "של כיור המטבח", הקולנוע בארצות מהגוש הקומוניסטי וצמיחתה של הוליווד החדשה. בסמסטר א' יתרכז הקורס בקולנוע שנעשה עד סוף שנות ה-60 ברחבי העולם. בסמסטר ב', יעסוק הקורס בקולנוע של שנות ה-70, ה-80 וה-90.
מבנה הקורס:
1. הקולנוע הצרפתי בשנות ה- 30 – ז'אן רנואר. יוקרן הסרט: האשליה הגדולה La Grande Illusion (1937) ז'אן רנואר
2. הריאליזם הפיוטי בצרפת. יוקרן הסרט: חוף הערפילים Le quai des brumes (1938) מרסל קרנה
3. הקולנוע הגרמני המדבר בשנות ה-30. יוקרן הסרט: M (1931) פריץ לאנג
4. הסרט האפל בהוליווד. יוקרן הסרט: שיפוי כפול (ביטוח חיים כפול) Double Indemnity (1944) בילי ויילדר
5. ניאו- ריאליזם איטלקי – רוסליני. יוקרן הסרט: פאיזה Paisan (1946) רוברטו רוסליני
6. ניאו- ריאליזם איטלקי – דה סיקה, ויסקונטי. יוקרן הסרט: גונבי האופניים Bicycle Thieves (1948) ויטוריו דה סיקה
7. הוליווד ועידן הטלוויזיה. יוקרן הסרט: 12 המושבעים 12 Angry Men(1957) סידני לומט
8. הקולנוע בשנות החמישים. יוקרן הסרט: חופי הכרך On the Waterfront (1954) איליה קאזאן
9. המודרניזם בקולנוע (חלק 1). יוקרן הסרט: יצרים Blowup (1966) מיכאלאנג'לו אנטוניוני
10. המודרניזם בקולנוע (חלק 2). יוקרן הסרט: פרסונה Persona (1966) אינגמר ברגמן
11. הגל החדש הצרפתי – חבורת מחברות הקולנוע. יוקרן הסרט: הירושמיה אהובתי Hiroshima, mon amour (1959) אלן רנה
12. הגל החדש הצרפתי – במאים אחרים. יוקרן הסרט: לחיות את חייה Vivre Sa Vie (1962) ז'ן לוק גודאר
13. הקולנוע האיטלקי החדש – פאזוליני. יוקרנו הסרטים: הריקוטה La ricotta (1963) הארץ כפי שהיא נראית מן הירח La Terra vista dalla luna (1967) פרח הנייר La sequenza del fiore di carta (1969) כל הסרטים פייר פאולו פאזוליני
14. הקולנוע האיטלקי החדש – במאים אחרים. יוקרן הסרט: הקונפורמיסט The Conformist (1970) ברנרדו ברטולוצ'י
בהתאם להתקדמות בשיעור, ייתכן והדיון בחלק מן הנושאים יידחה לקורס ההמשך.
חובות התלמידים:
בחינה אמריקאית בסוף הסמסטר אשר תורכב משני חלקים: חלק א' יתייחס להרצאות ולסרטים שהוקרנו בשיעור, וחלק ב' יתייחס לרשימת המאמרים והפרקים מתוך ספרים המצויים בביבליוגרפית החובה.
ציון המעבר בקורס הוא 60.
רשימה ביבליוגרפית לקריאת חובה בקורס מבוא לקולנוע בן-זמננו – סמסטר א'
המאמרים לקוחים מכתבי עת וספרים המצויים בספריה. בנוסף אפשר למצוא את המאמרים סרוקים באתר הקורס וסרוקים באתר הספרייה "אלף".
הקולנוע הגרמני
הקולנוע הסובייטי.
Kenez, Peter (2000): “
Censorship, 1933-1941” in Cinema and Soviet Society From The Revolution to The Death of Stalin. I.B. Tauris Publishers. London & New York. (Pp. 127-140).
הוליווד במלחמת העולםהשנייה
פילם נואר
Schrader, Paul (1972) “Notes on Film Noir”, in, Alain Silver & James Ursini (Ed.), Film Noir Reader, N.Y, Limelight Editions. pp. 53 – 63.
קישור לקריאת המאמר
הניאו-ריאליזם האיטלקי
זאוואטיני, צ'זארה (1985): "תיזות על הניאו-ריאליזם" מתוך גרין, איתן (עורך) במאים ואנשי-קולנוע על הקולנוע, תל אביב: עם עובד. ע"מ 85-95
ציד המכשפות
Trumbo, Dalton (1970) Additional Dialogue: Letters of Dalton Trumbo, 1942-1962. M.Evans and Company, Inc. New York. Pp. 49 – 59.
קולנוע ברחבי העולם
(אין צורך לקרוא את ארבעת העמודים האחרונים)
הגל החדש
מבין המאמרים שבפרויקט יש לקרוא את:
Ginette Vincendeau: The Star Reborn
Nick James: A Priest and his Flock
Geoffrey Nowell-Smith. The Ones that Got Away.
Riding the Wave
(ראיונות עכשוויים עם חמישה במאים על הגל החדש בפרספקטיבה היסטורית)
הקולנוע האיטלקי
Liehm, Mira (1984)“VIII: The Glorious Sixties” in Passion and Defiance: Film in Italy From 1942 to the Present, University of California Press, Berkley. Pp. 181 – 220
רשימת קריאה מומלצת
מבוא כללי.
Cook, David, (1990) A History of Narrative Film, N.Y, W.W Norton. Pp. 253 – 537
Mast, Gerald (c1986) A Short History of the Movies, Macmillan Publishing Company, N.Y.
פרמינגר, ענר (1995): מסך הקסם, כרונולוגיה של הקולנוע ותחביר. האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב. עמ' 105 - 164.