חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  תרגיל במבע קולנועי
  Fundamentals in Cinematic Expression                                                                 
0851-6551-08
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1400-1600211מכסיקו - אומנויותתרגיל גב' שורץ-רעים אושרה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

תרגיל זה מלווה את קורס המבוא מבע קולנועי. בתרגיל נלמד בפרטנות את המונחים ואמצעי מבע אשר הוצגו במבוא, נתרגל אותם באמצעות ניתוח דוגמאות מסרטים על פי קווי היסוד ונענה על שאלות שיעלו. התרגיל משמש כהזדמנות לספק עיון מעמיק ותרגול בנושאים אשר נלמדו בקורס המבוא ולאפשר את השתתפות הסטודנטים והסטודנטיות  בניתוח הטקסט הקולנועי. כמו קורס המבוא, התרגיל יאפשר היכרות עם הטכניקה והפואטיקה של המבע הקולנועי, קבלת כלים להבנת המרכיבים של היצירה הקולנועית, הסרט כיחידה סיפורית סגנונית שלמה, צילום, מיזנסצנה, תנועה, עריכה, ופסקול ויחסיו עם התמונה.

Course description

In the tutorial we will analyze films based on the guidelines and terms from the introductory course. We will analyze the basic film techniques and devices, and how they create meaning: film narrative, cinematography, mise-en-scène (shot composition, depth of field), kinetics and camera motions, editing, sound and its relationships to the image. 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6551-08 תרגיל במבע קולנועי
Fundamentals in Cinematic Expression
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | גב' שורץ-רעים אושרה

666סילבוס מפורט/דף מידע

סילבוס

תרגיל במבע קולנועי

Introduction to Film Studies; Tutorial

תש"ף

הסגל: אושרה שוורץ, עובד אלחליבי, עידו איתן, אלון יודקובסקי, טל אבידן

 

תיאור התרגיל  

תרגיל זה מלווה את קורס המבוא מבע קולנועי. בתרגיל נלמד בפרטנות את המונחים ואמצעי מבע אשר הוצגו במבוא, נתרגל אותם באמצעות ניתוח דוגמאות מסרטים על פי קווי היסוד ונענה על שאלות שיעלו. התרגיל משמש כהזדמנות לספק עיון מעמיק ותרגול בנושאים אשר נלמדו בקורס המבוא ולאפשר את השתתפות הסטודנטים והסטודנטיות  בניתוח הטקסט הקולנועי. כמו קורס המבוא, התרגיל יאפשר היכרות עם הטכניקה והפואטיקה של המבע הקולנועי, קבלת כלים להבנת המרכיבים של היצירה הקולנועית, הסרט כיחידה סיפורית סגנונית שלמה, צילום, מיזנסצנה, תנועה, עריכה, ופסקול ויחסיו עם התמונה.

 

In the tutorial we will analyze films based on the guidelines and terms from the introductory course. We will analyze the basic film techniques and devices, and how they create meaning: film narrative, cinematography, mise-en-scène (shot composition, depth of field), kinetics and camera motions, editing, sound and its relationships to the image. 

 

דרישות התרגיל

  1. נוכחות בשיעורים – מעל 3 חיסורים לא יינתן ציון.
  2. קריאת ספרות החובה של התרגיל.
  3. הגשת שני תרגילי ניתוח (אפשרות להגשת עבודה שלישית לשיפור ציון).
  4. ציון עובר בעבודה המסכמת.

 

מרכיבי הציון הסופי

 

  1. 60% עבודה מסכמת
  2. 40% הגשת תרגילים – 20% לכל תרגיל

 

 

מבנה הקורס (שימו לב: מבנה הקורס נתון לשינויים)

  1. הקדמה: תפקידם של אמצעי המבע.
  2. הנראטיב הקלאסי.
  3. פסקול.
  4. צילום.
  5. המשך צילום.
  6. מיזנסצינה. הצגת הסרט של עבודה 1.
  7. המשך מיזנסצינה. הצגת עבודה 1 (ניתוח צילום ומיזנסצינה) – חובה.
  8. תנועה – הגשת עבודה 1.
  9. המשך תנועה.
  10. עריכה (קלאסית). הצגת הסרט של עבודה 2.
  11. המשך עריכה (צולבת, מונטאז') הצגת עבודה 2 (ניתוח עריכה ותנועה) – חובה.
  12. עריכה (וריאציות ושבירת הכללים). הגשת עבודה 2. הצגת הסרט של עבודת הרשות.
  13. המשך פסקול. הצגת עבודת רשות (יחסי פסקול ותמונה). הצגת המטלה המסכמת.

 

בנוסף, ייתכן ויינתן שיעור סיכום + תרגיל לבחינה או ניתוח סרט מלא כהכנה לעבודה המסכמת אצל המתרגל מר עידו איתן. הודעה על קיום השיעור תינתן במהלך הסמסטר.

 

קריאת חובה

מילון המונחים וקטעי קריאת החובה סרוקים  באתר התרגיל.

ג'אנטי, לואיס. להבין סרטים. תל אביב: או"פ, 2000.

שיעורים 5-4 - צילום: פרק 1, עמ' 7-46.

שיעורים 7-6 – מיז-אנ-סצינה: פרק 2, עמ' 47-96.

שיעורים 9-8 – תנועה: פרק 5, 99-136.

שיעורים 12-10 – עריכה: פרק 4 (חלקי), עמ' 137-176.

שיעורים 3, 13 – פס-קול: פרק 5, עמ' 205-242.

אבישר, אילן. הטכניקה של המבע הקולנועי. תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה, 1995.

שיעורים 5-4 - צילום: עמ' 31-21, 101-95.

שיעורים 7-6 – מיז-אנ-סצינה: עמ' 111, 123-114.

שיעור 9-8 –  תנועה: עמ' 39-34.

שיעורים 12-10 – עריכה: עמ' 68-40.

שיעורים 2, 13 – פס-קול: אבישר, עמ' 150-128.

 

רשימת קריאה מומלצת

 

אבישר, אילן. הטכניקה של המבע הקולנועי. תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה, 1995.

בורשטיין, יגאל. מבטי קרבה. הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה, הוצאת מאגנס, ירושלים 2009.

ברסון, רובר. הערות על הסינמטוגרף. תרגום: אריאל שוויצר. ירושלים: הוצאת כרמל, 1999.

גרין, איתן. במאים ואנשי קולנוע על הקולנוע. תל אביב; עם עובד, 1985.

קארייר, ז'ן קלוד. שפת הסתרים של הקולנוע. תרגום עתליה זילבר. תל אביב: עם עובד, 1996.

קלר, הלגה (עורכת). עולם בדים. תל אביב: עם עובד, 1974.

Bordwell, David, Kristin Thompson. Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 1997.

Corrigan, Timothy & White, Patricia. The Film Experience, An Introduction. Bedford/St. Martin's; Edition Unstated edition (2004(

Doane, Mary Ann. “The Close-Up: Scale and Detail in the Cinema”, Differences: A Journal of Feminist Cultural Studies 14.3 (2003) pp. 89-111.

Johnson, Kenneth. "The Point of View of the Wandering Camera." Cinema Journal 32, 2 (1993): pp. 49-56.

Wilson, George M. "Film, Perception, and Point of View". Narration in Light: Studies in Cinematic Point of View, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1986. pp. 1-15.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת