חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  תרגיל במבע קולנועי 1
  Fundamentals in Cinematic Expression 1-Exercise  
0851-6551-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1000-1200208 מכסיקותרגיל מר רוזן עידו
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
הכרות עם הטכניקה והפואטיקה של המבע הקולנועי. כלים להבנת המרכיבים של היצירה הקולנועית, החל מהצילום הבודד ("פריים") והרצף הקולנועי (ה"שוט" והעריכה) וכלה בסרט כיחידה סיפורית וסגנונית שלמה.
 
התפיסה המנחה את התרגיל גורסת כי ה"צורה", קרי, המבע הקולנועי, היא הדומיננטית בקביעת משמעותו של הטקסט הקולנועי. בהתאם לזאת, יודגמו עקרונות ניתוח אסתטיים המהווים חלק מהותי בהכשרתו של כל חוקר ויוצר קולנוע.
 
התרגיל משמש כהזדמנות להרחיב ולפתח נושאים אשר נלמדים בקורס, מתוך מגמה לספק עיון מעמיק תוך כדי השתתפות הסטודנטים.
 
Course description

The exercise clarifies and deepens the understanding of the material taught in the lesson, by way of further analysis of film sequences and home assignments given to the students.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6551-01 תרגיל במבע קולנועי 1
Fundamentals in Cinematic Expression 1-Exercise
שנה"ל תשע"ה | סמ'  א' | מר רוזן עידו

סילבוס מפורט/דף מידע
 
סילבוס
 
תרגיל במבע קולנועי
Fundamentals in Cinematic Expression
סמסטר א תשע"ה
2 ש"ס
 
סוג המסגרת: תרגיל
 
 
שם המתרגלת: דנה שגיא
שעת קבלה: לפי תאום מראש  
דואר אלקטרוני: sagidana@gmail.com
 
שם המתרגל: משה קרבלניק
שעת קבלה: לפי תאום מראש  
דואר אלקטרוני: karabelnik106@gmail.com  
 
שם המתרגל: עופר ליברגל
שעת קבלה: לפי תאום מראש
דואר אלקטרוני: oferliebergall@nana10.co.il              
 
שם המתרגל: עידו רוזן
שעת קבלה: לפי תאום מראש
דואר אלקטרוני: idorose1@mail.tau.ac.il              
 
 
תיאור הקורס  
 
הכרות עם הטכניקה והפואטיקה של המבע הקולנועי. כלים להבנת המרכיבים של היצירה הקולנועית, החל מהצילום הבודד ("פריים") והרצף הקולנועי (ה"שוט" והעריכה) וכלה בסרט כיחידה סיפורית וסגנונית שלמה.
 
התפיסה המנחה את התרגיל גורסת כי הצורה, קרי, המבע הקולנועי, היא הדומיננטית בקביעת משמעותו של הטקסט הקולנועי. בהתאם לזאת, יודגמו עקרונות ניתוח אסתטיים המהווים חלק מהותי בהכשרתו של כל חוקר ויוצר קולנוע.
 
התרגיל משמש כהזדמנות להרחיב ולפתח נושאים אשר נלמדים בקורס, מתוך מגמה לספק עיון מעמיק תוך כדי השתתפות הסטודנטים.
 
דרישות הקורס
נוכחות בשיעורים, השתתפות בכיתה, הכרות עם ספרות החובה של הקורס, הגשת שני תרגילי ניתוח (בחירה בשניים מתוך שלושה), כתיבת עבודה מסכמת הכוללת התייחסות למקור קריאה אחד לפחות. 
מרכיבי הציון הסופי
% 60 עבודה מסכמת, 30% הגשת תרגילים 10% השתתפות בכיתה.
בעבודה המסכמת יש להתייחס לאחד מתוך 2 הפריטים של ביבליוגרפיית החובה.
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
שבוע 1 – מבוא: הכרות, הצגת הנחות יסוד של התרגיל, הצגת הסילבוס ומטלות התרגיל, הקרנת סרט קצר, הכרת האפרטוס הקולנועי.
שבוע 2 - על השפה הקולנועית: פריים, שוט, סצינה, סיקוונס.
מרחקי צילום (גדלי שוט).
שבוע 3 - זוויות צילום.
שבוע 4 – תנועות מצלמה.
שבוע 5 – השוט הארוך, הצגת מטלת ניתוח צילום והקרנת הסיקוונס לניתוח.
שבוע 6 – מבוא למיז-אנ-סצינה, מיז-אנ-סצנה: העמדה, קומפוזיציה, דומיננטה, מישורי צילום, מרחב טריטוריאלי, תאורה, צבע, תנועה בתוך הפריים.
שבוע 7- מיז-אנ-סצינה המשך (מיז-אנ-סצינה כמבטאת יחסים בין דמויות).
שבוע 8עריכה המשכית,: עריכה אנליטית, מקבילה סיפורית, יסודות העריכה.
שבוע 9שבירות: סוגי מעברים, עריכה מקבילה סמלית, מונטאז' (צורני, תמאטי, אינטלקטואלי, אסוציאטיבי) וריאציות על עריכה אנליטית.
שבוע 10 – עריכה סינטטית, סלואו מושן, פאסט מושן, מעברים – הצגת מטלת ניתוח עריכה והקרנת הסיקוונס לניתוח.
שבוע 11 – מבוא לפסקול - מרכיבי הפסקול : רעשים, מוסיקה, דיבור.
שבוע 12יחסי פסקול תמונה – דיאגטי\א-דיאגטי, סינכרוני\א-סינכרוני, שימושים שונים במוזיקה ואפקטים.
שבוע 13 המשך יחסי פסקול – תמונה, הצגת מטלת ניתוח פס-הקול והקרנת הסיקוונס לניתוח
+ סיכום, הנחיות למבחן ועבודה מסכמת.
 
 
 
קריאת חובה
1.                מילון מונחים המופיע באתר התרגיל.
2.                ג'אנטי, לואיס. להבין סרטים. תל אביב: או"פ, 2000.
3.               Bordwell, David, Kristin, Thompson. Film Art: an Introduction.
New York: McGraw-Hill, 1997.
 
בעבודה המסכמת, יש להתייחס לפחות למקור אחד מן הספרים הנ"ל.
 
רשימת ספרות מומלצת
 
-                  בורשטין יגאל. מבטי קרבה. ירושלים : הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה, הוצאת מאגנס, 2009.
 
-                  ברסון, רובר, הערות על הסינמטוגרף (תרגום: אריאל שוויצר). ירושלים: הוצאת כרמל, 1999.
 
-                  גרין, איתן. במאים ואנשי קולנוע על הקולנוע.תל אביב; עם עובד, 1985.
 
-                  קארייר, ז'ן קלוד, שפת הסתרים של הקולנוע (תרגום מאנגלית: עתליה זילבר). תל אביב: עם עובד, 1996.
 
-                  קלר, הלגה (עורכת). עולם בדיםתל אביב: עם עובד, 1974.
 
 
Doane, Mary Ann. “The Close-Up: Scale and Detail in the Cinema”, Differences: A Journal of Feminist Cultural Studies 14.3 (2003) 89-111.
Johnson, Kenneth. "The Point of View of the Wandering Camera". Cinema Journal. 32, 2 (1993): 49-56.
Wilson, George M. "Film, Perception, and Point of View". Narration in Light: Studies in Cinematic Point of View. Baltimore : Johns Hopkins University Press, 1986. 1-15.
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת