חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  קריאה וכתיבה מודרכת
  Guided Reading and Writing in Film Theory                                                            
0851-6546-04
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1600-1800117אמכסיקו - אומנויותתרגיל מר רז אלעד
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס יקנה מיומנויות בקריאה וכתיבה של טקסטים אקדמיים. במהלך הקורס נכיר את מבנה החיבור האקדמי, דרכים לאיסוף מקורות ולבניית מהלך טיעון המורכב מטענה מרכזית ומטענות תומכות. הסטודנטים ינתחו מאמרים אקדמיים ולאחר מכן יכתבו חיבור מחקרי משלהם כשבמהלך הסמסטר נעבוד בשלבים על עבודת הסיכום של התרגיל. התלמידים ידונו בגרסאות ראשונות לעבודה במסגרת סדנת כתיבה קבוצתית ויתנו משוב לעבודות חבריהן/ם. בסוף התרגיל יגישו התלמידים גרסה סופית לעבודה המסכמת.

Course description

The main purpose of the course is acquainting the students with methods of reading and writing academic texts. We will discuss the structure of research essays, gathering source materials, and creating a thesis and arguments. Students will analyze academic articles and then compose their own research essays working in small workshop groups.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6546-04 קריאה וכתיבה מודרכת
Guided Reading and Writing in Film Theory
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | מר רז אלעד

666סילבוס מפורט/דף מידע

קריאה מודרכת וכתיבה אקדמית

Guided Reading and Writing in Film Theory

תרגיל 2 ש"ס     סמסטר ב' תש"פ

 

 

 

מתרגלים: עובד אלחליבי, יואב ארבל, דיאנה גלסטיאן, אלון יודקובסקי, אלעד רז

מרכז: אריאל אבישר

 

 

תיאור הקורס  

הקורס יקנה מיומנויות בקריאה וכתיבה של טקסטים אקדמיים. במהלך הקורס נכיר את מבנה החיבור האקדמי, דרכים לאיסוף מקורות ולבניית מהלך טיעון המורכב מטענה מרכזית ומטענות תומכות. הסטודנטים ינתחו מאמרים אקדמיים ולאחר מכן יכתבו חיבור מחקרי משלהם כשבמהלך הסמסטר נעבוד בשלבים על עבודת הסיכום של התרגיל. התלמידים ידונו בגרסאות ראשונות לעבודה במסגרת סדנת כתיבה קבוצתית ויתנו משוב לעבודות חבריהן/ם. בסוף התרגיל יגישו התלמידים גרסה סופית לעבודה המסכמת.

 

 

תיאור הקורס באנגלית

The main purpose of the course is acquainting the students with methods of reading and writing academic texts. We will discuss the structure of research essays, gathering source materials, and creating a thesis and arguments. Students will analyze academic articles and then compose their own research essays working in small workshop groups.

 

דרישות הקורס

  1. נוכחות מלאה בקורס (מעבר לשתי היעדרויות לא יינתן ציון).
  2. הגשת מטלות משיעור לשיעור. מטלות שיוגשו באיחור לא יזכו בציון.
  3. קבלת ציון עובר במטלות הכתיבה במהלך הסמסטר.
  4. הגשת מהלך טיעון, גרסה ראשונה וגרסה סופית של העבודה המסכמת.

 

 

 

מרכיבי הציון הסופי

  1. 10% הכנת המאמרים והגשת תגובות שוטפות כנדרש
  2. 10% הגשת רפרט ראשון (אותו יש לתקן ולהגיש מחדש לאחר קבלת הציון וההערות; הציון הקובע הוא הציון על ההגשה המתוקנת)
  3. 10% הגשת רפרט שני (אותו יש לתקן ולהגיש מחדש לאחר קבלת הציון וההערות; הציון הקובע הוא ממוצע הציונים של ההגשה המקורית וההגשה המתוקנת)
  4. 10% הגשת מהלך טיעון לעבודה המסכמת
  5. 20% הגשת גרסה ראשונה של העבודה המסכמת (במהלך הסמסטר)
  6. 40% הגשת גרסה סופית של העבודה המסכמת (לאחר תום הסמסטר)

 

הגשה חוזרת למטלות כתיבה במהלך הסמסטר

  • במהלך השיעורים תוגשנה מטלות כתיבה קצרות. מטלה שלא תעמוד בדרישות הטכניות של כתיבה אקדמית על פי הנחיות בית הספר והנחיות המטלה (כולל היקף העבודה) תקבל ציון נכשל. על הסטודנט/ית לתקן היבטים טכניים אלה, ולהגיש את העבודה שוב כדי לקבל ציון עובר.
  • יש להגיש את העבודה המתוקנת לכל המאוחר בשבוע שלאחר החזרת המטלות הבדוקות. חובה לצרף לגרסה המתוקנת את העבודה המקורית הבדוקה עם הערות המרצה.
  • במקרה הגשת תיקון לרפרט הראשון, הציון הקובע יהיה הציון על ההגשה המתוקנת; במקרה הגשת תיקון לרפרט השני, הציון הקובע יהיה ממוצע הציונים של ההגשות (המקורית והמתוקנת).

 

 

אין אפשרות לקבל ציון סופי על הקורס ללא ציון עובר בכל מטלות הכתיבה במהלך הסמסטר.

 

 

 

נושאי הקורס מפורטים לפי שיעורים (נתון לשינויים):

 

שיעור 1 / מבוא

  1. סקירה כללית של מבנה הקורס ומטרותיו
  2. מושגים ראשונים במבנה עבודה אקדמית
  3. מבוא לתיאוריית הז'אנר
  4. הצגת הסרט הנדון בכיתה ורשימת הסרטים לעבודה המסכמת
  5. הכנת מאמר: סימון משפטי מפתח בפסקאות, חלוקה לטענות תומכות, איתור מונחים לא מוכרים וביאורם

 

לשבוע הבא - הכנת מאמר ראשון:

  1. קראו את המאמר הבא הסרוק באתר:

שץ, תומאס. ״ז׳אנרים קולנועיים וסרטי ז׳אנר״. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: מירב פגיס, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, ע״מ 150–182.

  1. נסחו במלים שלכם את הטענה המרכזית של המאמר (במשפט-שניים).
  2. תארו בקצרה את עיקרי מהלך הטיעון של המאמר (בראשי פרקים בלבד, ללא פירוט).
  3. צרפו התייחסות קצרה שלכם למאמר. זו יכולה להיות: טענה שאתם מסכימים איתה או חולקים עליה; נקודה שלא הייתה לכם ברורה; מחשבות שקריאת המאמר העלתה בכם; דוגמה (מתוך סרט או מתוך מאמר אחר שנתקלתם בהם) שנראית לכם רלוונטית כדי להמחיש טענה מן המאמר או להפריך אותה; וכו'.
  4. ציינו מונח אחד מתוך המאמר שאינכם מבינים את פירושו, והסבירו אותו באמצעות חיפוש הערך באינטרנט.
  5. היקף: כחצי עמוד.
  6. להגשה עד השיעור הבא.

 

  • יש להביא לשיעור הקרוב את המאמר המוכן בפורמט נוח לקריאה בכיתה.

 

שיעור 2 / תיאוריית הז'אנר - סטרוקטורליזם

 

  1. הכרות עם עיקרי תאוריית הז'אנר בגישה הסטרוקטורליסטית
  2. מעבר על עיקרי מאמרו של שץ

 

לשבוע הבא - הגשת רפרט ראשון:

  • כתבו חיבור בן 2 פסקאות, בו תנסחו טענה משלכם לגבי סיקוונס מתוך הסרט הנבחר על-ידי המתרגל/ת, תוך שימוש במאמרו של שץ. הסבירו את טענתכם במשפטים שלמים.
  • היקף גוף החיבור: עד עמוד (ריווח כפול, גודל גופן: 12), כולל משפט פתיחה ומשפט סיכום – ולא כולל את עמוד השער, הביבליוגרפיה והפילמוגרפיה.
  • על העבודה להיכתב על פי כללי הכתיבה האקדמית בבית הספר, לרבות דף שער לא ממוספר, עמודים ממוספרים, הפניות למקורות בגוף העבודה, סימון שמות יצירות, רשימה ביבליוגרפית ופילמוגרפיה (במידת הצורך). שימו לב למבנה הפסקה (כניסה של טאב בפסקה השנייה והשלישית) וערכו הגהה (שגיאות כתיב ופיסוק).
  • היעזרו בפרקים והסעיפים הרלוונטיים מתוך מדריך הכתיבה: 4.2, 5.1, 5.3, 5.5, 6.1, 6.2.

 

שיעור 3 / הכרות עם כללי הכתיבה ומבנה של חיבור אקדמי

 

  1. כללי הכתיבה האקדמיים
  2. טענה מרכזית, מהלך טיעון, טענות תומכות
  3. מושגים נוספים במבנה עבודה אקדמית: שאלת מחקר, אובייקט מחקר
  4. מבוא – מהלך טיעון – סיכום
  5. טענות תומכות ודרכי ביסוסן

 

לשבוע הבא - הכנת מאמר שני:

  • קראו את המאמר אשר ייבחר על-ידי המתרגל/ת, והכינו אותו לפי ההנחיות שיוצגו בכיתה. להגשה עד השיעור הבא.

 

שיעור 4 / איך קוראים מאמר?

  1. קריאה צמודה במאמר הנבחר על-ידי המתרגל/ת.
  2. כיצד אנו ניגשים לקרוא מאמר? לאיזו אינפורמציה נוספת אנו זקוקים על מנת להבין את הטקסט בצורה הממצה ביותר? אלו פרטים הכרחיים לכתיבת הפריט הביבליוגרפי? כיצד נזהה את הטענה המרכזית? מה הקשר בין הטענה המרכזית לטענות התומכות? כיצד הטענות התומכות מבוססות?

 

לשבוע הבא - הגשת רפרט שני:

  • כתבו חיבור בן 4 פסקאות, בו תנסחו טענה משלכם לגבי הסרט הנבחר על-ידי המתרגל/ת, תוך שימוש בשני המאמרים שנלמדו בכיתה (מאמרו של שץ והמאמר הנוסף הנבחר על-ידי המתרגל/ת). הסבירו את טענתכם במשפטים שלמים.
  • היקף גוף החיבור: עד שני עמודים (ריווח כפול, גודל גופן: 12), כולל פסקת פתיחה ופסקת סיכום – ולא כולל את עמוד השער, הביבליוגרפיה והפילמוגרפיה.
  • יש להתייחס בעבודה לטענות משני המאמרים; חובה לשלב בחיבור:
  1. פרפרזה
  2. ציטוט קצר
  3. ציטוט ארוך
  • על העבודה להיכתב על פי כללי הכתיבה האקדמית בבית הספר, כפי שפורטו ברפרט בראשון – ובנוסף הקפידו על כללי שילוב ציטוטים ופרפרזות בעבודה והפניה למקורות; שימו לב למבנה השונה של ציטוט ארוך וציטוט קצר ולהבדלים בהפניות אחרי ציטוט ארוך, ציטוט קצר ופרפרזה.
  • היעזרו בפרקים והסעיפים הרלוונטיים מתוך מדריך הכתיבה, כפי שפורט ברפרט הראשון, ובנוסף בסעיף 5.2.

 

שיעור 5 / טענות תומכות ועבודה עם מקורות ביבליוגרפיים

  1. דרכים שונות לבסס טענות תומכות, ובפרט שימוש במקור אקדמי כסמכות או כאנלוגיה לביסוס טענה תומכת חדשה.
  2. כיצד לחפש חומרים ביבליוגרפיים באינטרנט ובספרייה, תוך התמקדות בחיפוש מאמרים העוסקים בקולנוע.

 

לשבוע הבא - בחירת סרט לעבודה המסכמת:

  • בחרו סרט מתוך רשימת הסרטים שהוצגה על-ידי המתרגל/ת לעבודה המסכמת. קראו את המאמרים המוצעים לסרט זה והתחילו לחשוב על כיוון או נושא שמעניין אתכם ביחס לסרט שבחרתם.
  • יש להציג את הסרט הנבחר למתרגל/ת בשיעור הקרוב.

 

שיעור 6 / מציאת טענה מרכזית ובניית מהלך טיעון

איך חושבים על שאלת מחקר? כיצד מנסחים טענה מרכזית? סוגי שאלות מחקר אפשריות והבדלים ביניהם.

 

לשבוע הבא – הגשת מהלך טיעון לעבודה המסכמת:

 

  1. ציינו מהו הסרט שבחרתם לנתח.
  2. כתבו מהי שאלת המחקר שתשאל בעבודה ונסחו היפותזה ראשונית.
  3. נסחו הצעה ראשונית למהלך טיעון (טענה מרכזית + טענות תומכות).
    1. על כל הטענות (מרכזית ותומכות) להיות מנוסחות במשפטים עובדתיים ברורים המהווים טענה. היקף כל טענה (מרכזית או תומכת) הוא בדרך כלל משפט אחד ובכל מקרה לא יותר משלושה משפטים.
    2. עליכם לפרט לכל טענה תומכת את האופן שבו תבוסס (למשל, הפניה למקור אקדמי, דוגמאות מהסרט, היקש לוגי, מהלך הכולל שתי תת-טענות תומכות או יותר) ואת הזיקה שלה למהלך הטיעון הכולל (למשל, שלילת התנגדויות אפשריות, היבט נוסף שמחזק את הטענה המרכזית).
    3. עליכם לוודא שדי בטענות התומכות שניסחתם כדי לבסס באופן משכנע את הטענה המרכזית ושכל הטענות התומכות אכן קשורות בבירור לטענה המרכזית.
    4. בדרך כלל כתיבת מהלך הטיעון היא תהליך דינמי שבו הטענה המרכזית עשויה להשתנות תוך ניסוח הטענות התומכות.
  4. ערכו ביבליוגרפיה מוערת (annotated bibliography) לקראת כתיבת העבודה. חפשו חמישה פריטים אקדמיים שונים הקשורים לכיוון המחקר שלכם. מתחת לכל פריט הוסיפו משפט או שניים שיתארו את הפריט ויעריכו באיזה אופן הוא עשוי להיות רלוונטי לעבודה. אין צורך לקרוא את הפריט במלואו בשלב זה ודי בקריאה מהירה כדי לנסח את תיאור הפריט בביבליוגרפיה המוערת. את הביבליוגרפיה יש לכתוב על פי הדרישות הבאות:
    1. על הביבליוגרפיה לכלול:
      1. ספר אקדמי שלם אחד לפחות
      2. פרק אחד לפחות מתוך ספר אקדמי
      3. מאמר אחד לפחות מתוך כתב-עת אקדמי
      4. מקור אקדמי אינטרנטי אחד לפחות
    2. על הביבליוגרפיה לכלול:
      1. לפחות פריט אחד בעברית
      2. לפחות פריט אחד שאינו בעברית
    3. על הביבליוגרפיה לכלול:
      1. לפחות פריט אחד שעוסק בסרט בו בחרתם
      2. לפחות פריט אחד שאינו עוסק בסרט בו בחרתם
    4. יש לכתוב כל פריט על פי כללי הכתיבה האקדמית של בית הספר. שימו לב שישנם כללים שונים לפריט שהינו (1) ספר שלם, (2) פרק מתוך ספר, (3) מאמר מתוך כתב-עת, או (4) מקור אינטרנטי.
    5. שימו לב שהביבליוגרפיה הזו אינה מחייבת בעבודה הסופית, וכי בסופו של דבר תצטרכו להתבסס על שלושה מאמרים לפחות ולא חמישה.
  • היקף: כ3 עמודים סה"כ (ריווח כפול, גודל גופן: 12)

 

שיעור 7 / סיכום לקראת כתיבת העבודה

בשיעור זה נציג הצעה למהלך טיעון, תוך שימוש כמקרה-מבחן בסרט המלווה את התרגיל: כיצד בונים מהלך טיעון? כיצד מציגים את נושא המחקר ואת שאלת המחקר בעבודה? כיצד מחברים בין מקורות תיאורטיים בביסוס טענת המחקר? כיצד משלבים דוגמאות מהסרט לביסוס טענות הכותב/ת?

  • הנחיות לעבודה במפגשים האישיים ובמפגשים הקבוצתיים.
  • חלוקת הכיתה לקבוצות דיון ותאריכים לקראת שיעורים 10-13.

 

שיעורים 8-9 / מפגשים אישיים

מפגשים אישיים במסגרת מצומצמת, שבהם נדון בהצעות של הסטודנטים/יות.

מומלץ בחום להגיע גם למפגשים בהם נדונות ההצעות של סטודנטים אחרים, על מנת ללמוד מהדיון הקבוצתי ומההערות על ההצעות.

 

לקראת המפגשים הקבוצתיים – הגשת גרסאות ראשונות של העבודה המסכמת לחברי הקבוצה

 

הנחיות לכתיבת עבודה מסכמת

1. על העבודה להיעזר בשלושה מקורות אקדמיים לפחות (ניתן בנוסף ואף רצוי להשתמש במקורות נוספים, אקדמיים ולא אקדמיים. כמובן שעל כל מקור, כולל מקורות לא-אקדמיים, להיות מצוין ברשימה הביבליוגרפית). אפשר להתבסס לכל היותר על מאמר אחד שנלמד בקורסים שלקחתם (כולל קורס זה) או שכלול במאמרים שהוצעו על-ידי המתרגל/ת יחד עם הסרט שבחרתם. את שני המאמרים הנוספים עליכם למצוא בעצמכם.

שימו לב: אין אפשרות לבחור בספר הבא בתור אחד משלושת המקורות האקדמיים:

 בן-שאול, ניצן. מבוא לתיאוריות קולנועיות. תל אביב: דיונון­‑אוניברסיטת תל-אביב, 2000.

2. העבודה תתבסס על טענה מרכזית אחת ברורה. מהלך העבודה יבסס את הטענה המרכזית על ידי שילוב בין המקורות אליהם אתם מפנים והדגמה מתוך לפחות שני קטעים מהסרט. ניתוח הקטעים יכלול התייחסות גם לאמצעי המבע הקולנועיים.

3. העבודה תכתב על פי כללי הכתיבה האקדמית שבמדריך בית הספר וישולבו בה ציטוטים ופרפרזות מהמקורות ורשימות מקורות על פי הכללים.

4. היקף העבודה: בין 1200-1500 מלים (לא כולל עמוד שער ועמוד ביבליוגרפיה ופילמוגרפיה; ריווח כפול, גודל גופן: 12).

5. מועד הגשת הגרסה הראשונה: לקראת המפגשים הקבוצתיים (שיעורים 10-13).

6. מועד הגשת הגרסה סופית: יפורסם בהמשך.

 

רשימת הסרטים לבחירה תוצג על-ידי המתרגל/ת.

 

שיעורים 10-13 / מפגשים קבוצתיים

שיעורים אלו יוקדשו לסדנת עבודה בקבוצות קטנות ולכל אחד מהם יגיעו רק חברי הקבוצה של אותו שיעור. בכל שיעור נדון בעבודות של חברי הקבוצה. נלמד לזהות בעיות, ונבדוק דרכים לפתרון הבעיות ולשכלול העבודה לקראת ההגשה הסופית.

יש לקרוא בעיון את הגרסאות הראשונות של כל החברים לקבוצה ולהגיש תגובה מודפסת על כל אחת מהן במפגש הקבוצתי.

מומלץ בחום להגיע גם למפגשים בהם נדונות העבודות של סטודנטים אחרים, על מנת ללמוד מהדיון הקבוצתי ומההערות על העבודות.

 

רשימת ספרות: 

שץ, תומאס. ״ז׳אנרים קולנועיים וסרטי ז׳אנר״. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: מירב פגיס, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, ע״מ 150–182.

מאמר נוסף לבחירת המתרגל/ת

מאמרים אקדמיים על הסרטים האפשריים לניתוח בעבודה המסכמת

 

 

רשימה פילמוגרפית:

סרט באורך מלא לניתוח לבחירת המתרגל/ת

ארבעה סרטים אפשריים לניתוח בעבודה המסכמת

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת