| |||||||||||||||||||||||||
קריאה וכתיבה מודרכת
Guided Reading and Writing in Film Theory |
0851-6546-04 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
הקורס יקנה מיומנויות בקריאה וכתיבה של טקסטים אקדמיים. במהלך הקורס נכיר את מבנה החיבור האקדמי, דרכים לאיסוף מקורות ולבניית מהלך טיעון המורכב מטענה מרכזית ומטענות תומכות. הסטודנטים ינתחו מאמרים אקדמיים ולאחר מכן יכתבו חיבור מחקרי משלהם כשבמהלך הסמסטר נעבוד בשלבים על עבודת הסיכום של התרגיל. התלמידים ידונו בגרסאות ראשונות לעבודה במסגרת סדנת כתיבה קבוצתית ויתנו משוב לעבודות חבריהן/ם. בסוף התרגיל יגישו התלמידים גרסה סופית לעבודה המסכמת.
The main purpose of the course is acquainting the students with methods of reading and writing academic texts. We will discuss the structure of research essays, gathering source materials, and creating a thesis and arguments. Students will analyze academic articles and then compose their own research essays working in small workshop groups.
קריאה מודרכת וכתיבה אקדמית
Guided Reading and Writing in Film Theory
תרגיל 2 ש"ס סמסטר ב' תש"פ
מתרגלים: עובד אלחליבי, יואב ארבל, דיאנה גלסטיאן, אלון יודקובסקי, אלעד רז
מרכז: אריאל אבישר
תיאור הקורס
הקורס יקנה מיומנויות בקריאה וכתיבה של טקסטים אקדמיים. במהלך הקורס נכיר את מבנה החיבור האקדמי, דרכים לאיסוף מקורות ולבניית מהלך טיעון המורכב מטענה מרכזית ומטענות תומכות. הסטודנטים ינתחו מאמרים אקדמיים ולאחר מכן יכתבו חיבור מחקרי משלהם כשבמהלך הסמסטר נעבוד בשלבים על עבודת הסיכום של התרגיל. התלמידים ידונו בגרסאות ראשונות לעבודה במסגרת סדנת כתיבה קבוצתית ויתנו משוב לעבודות חבריהן/ם. בסוף התרגיל יגישו התלמידים גרסה סופית לעבודה המסכמת.
תיאור הקורס באנגלית
The main purpose of the course is acquainting the students with methods of reading and writing academic texts. We will discuss the structure of research essays, gathering source materials, and creating a thesis and arguments. Students will analyze academic articles and then compose their own research essays working in small workshop groups.
דרישות הקורס
מרכיבי הציון הסופי
הגשה חוזרת למטלות כתיבה במהלך הסמסטר
אין אפשרות לקבל ציון סופי על הקורס ללא ציון עובר בכל מטלות הכתיבה במהלך הסמסטר.
נושאי הקורס מפורטים לפי שיעורים (נתון לשינויים):
שיעור 1 / מבוא
לשבוע הבא - הכנת מאמר ראשון:
שץ, תומאס. ״ז׳אנרים קולנועיים וסרטי ז׳אנר״. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: מירב פגיס, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, ע״מ 150–182.
שיעור 2 / תיאוריית הז'אנר - סטרוקטורליזם
לשבוע הבא - הגשת רפרט ראשון:
שיעור 3 / הכרות עם כללי הכתיבה ומבנה של חיבור אקדמי
לשבוע הבא - הכנת מאמר שני:
שיעור 4 / איך קוראים מאמר?
לשבוע הבא - הגשת רפרט שני:
שיעור 5 / טענות תומכות ועבודה עם מקורות ביבליוגרפיים
לשבוע הבא - בחירת סרט לעבודה המסכמת:
שיעור 6 / מציאת טענה מרכזית ובניית מהלך טיעון
איך חושבים על שאלת מחקר? כיצד מנסחים טענה מרכזית? סוגי שאלות מחקר אפשריות והבדלים ביניהם.
לשבוע הבא – הגשת מהלך טיעון לעבודה המסכמת:
שיעור 7 / סיכום לקראת כתיבת העבודה
בשיעור זה נציג הצעה למהלך טיעון, תוך שימוש כמקרה-מבחן בסרט המלווה את התרגיל: כיצד בונים מהלך טיעון? כיצד מציגים את נושא המחקר ואת שאלת המחקר בעבודה? כיצד מחברים בין מקורות תיאורטיים בביסוס טענת המחקר? כיצד משלבים דוגמאות מהסרט לביסוס טענות הכותב/ת?
שיעורים 8-9 / מפגשים אישיים
מפגשים אישיים במסגרת מצומצמת, שבהם נדון בהצעות של הסטודנטים/יות.
מומלץ בחום להגיע גם למפגשים בהם נדונות ההצעות של סטודנטים אחרים, על מנת ללמוד מהדיון הקבוצתי ומההערות על ההצעות.
לקראת המפגשים הקבוצתיים – הגשת גרסאות ראשונות של העבודה המסכמת לחברי הקבוצה
הנחיות לכתיבת עבודה מסכמת
1. על העבודה להיעזר בשלושה מקורות אקדמיים לפחות (ניתן בנוסף ואף רצוי להשתמש במקורות נוספים, אקדמיים ולא אקדמיים. כמובן שעל כל מקור, כולל מקורות לא-אקדמיים, להיות מצוין ברשימה הביבליוגרפית). אפשר להתבסס לכל היותר על מאמר אחד שנלמד בקורסים שלקחתם (כולל קורס זה) או שכלול במאמרים שהוצעו על-ידי המתרגל/ת יחד עם הסרט שבחרתם. את שני המאמרים הנוספים עליכם למצוא בעצמכם.
שימו לב: אין אפשרות לבחור בספר הבא בתור אחד משלושת המקורות האקדמיים:
בן-שאול, ניצן. מבוא לתיאוריות קולנועיות. תל אביב: דיונון‑אוניברסיטת תל-אביב, 2000.
2. העבודה תתבסס על טענה מרכזית אחת ברורה. מהלך העבודה יבסס את הטענה המרכזית על ידי שילוב בין המקורות אליהם אתם מפנים והדגמה מתוך לפחות שני קטעים מהסרט. ניתוח הקטעים יכלול התייחסות גם לאמצעי המבע הקולנועיים.
3. העבודה תכתב על פי כללי הכתיבה האקדמית שבמדריך בית הספר וישולבו בה ציטוטים ופרפרזות מהמקורות ורשימות מקורות על פי הכללים.
4. היקף העבודה: בין 1200-1500 מלים (לא כולל עמוד שער ועמוד ביבליוגרפיה ופילמוגרפיה; ריווח כפול, גודל גופן: 12).
5. מועד הגשת הגרסה הראשונה: לקראת המפגשים הקבוצתיים (שיעורים 10-13).
6. מועד הגשת הגרסה סופית: יפורסם בהמשך.
רשימת הסרטים לבחירה תוצג על-ידי המתרגל/ת.
שיעורים 10-13 / מפגשים קבוצתיים
שיעורים אלו יוקדשו לסדנת עבודה בקבוצות קטנות ולכל אחד מהם יגיעו רק חברי הקבוצה של אותו שיעור. בכל שיעור נדון בעבודות של חברי הקבוצה. נלמד לזהות בעיות, ונבדוק דרכים לפתרון הבעיות ולשכלול העבודה לקראת ההגשה הסופית.
יש לקרוא בעיון את הגרסאות הראשונות של כל החברים לקבוצה ולהגיש תגובה מודפסת על כל אחת מהן במפגש הקבוצתי.
מומלץ בחום להגיע גם למפגשים בהם נדונות העבודות של סטודנטים אחרים, על מנת ללמוד מהדיון הקבוצתי ומההערות על העבודות.
רשימת ספרות:
שץ, תומאס. ״ז׳אנרים קולנועיים וסרטי ז׳אנר״. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: מירב פגיס, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, ע״מ 150–182.
מאמר נוסף לבחירת המתרגל/ת
מאמרים אקדמיים על הסרטים האפשריים לניתוח בעבודה המסכמת
רשימה פילמוגרפית:
סרט באורך מלא לניתוח לבחירת המתרגל/ת
ארבעה סרטים אפשריים לניתוח בעבודה המסכמת