חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  מבוא ללימודי טלויזיה
  Introduction to Television Studies                                                                   
0851-6531-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1200-1400115מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר חרל"פ איתי
סילבוס מקוצר
מטרת הקורס היא להציג מבט כללי על התחום הנקרא "לימודי טלוויזיה", כאשר נמקד ברובו של הקורס במאפייני הטקסט הטלוויזיוני, וזה בהשפעת גישות המגיעות בעיקר ממדעי הרוח. את הקורס נתחיל בהצגת תשובות שונות לשאלה "כיצד הטלוויזיה משפיעה על צופיה?", כאשר תחילה נפנה לתשובות השייכות יותר למדעי החברה ולמחקרים אמפיריים. בהמשך נציע תשובות מופשטות ומורכבות יותר לשאלה זו, תשובות המושפעות מגישות ניאו-מרקסיסטיות, מתפיסות של דטרמיניזם טכנולוגי ומתיאוריות של גלובליזציה. בחלקו השני והמרכזי של הקורס נתמקד במאפייניו הייחודים של הטקסט הטלוויזיוני כאשר נשאל מהן ההבטחות שטקסט זה מבטיח לצופיו וצופותיו, מהם מאפייניו הנרטיביים הייחודים, ומהו ז'אנר טלוויזיוני. בסופו של הקורס נתמקד בשני ז'אנרים מרכזיים, ואולי אף מנוגדים, ז'אנר המציאות וז'אנר תוכניות ה"איכות".
 
Course description
The medium of television will be examined from sociological, economic and cultural perspectives. Schools of thought, theories and models related to television research, such as news, politics and music etc., will be raised.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6531-01 מבוא ללימודי טלויזיה
Introduction to Television Studies
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר חרל"פ איתי

666סילבוס מפורט/דף מידע
מבוא ללימודי טלוויזיה
החוג לקולנוע וטלוויזיה
תשע"ד סמסטר ב'
מרצה: ד"ר איתי חרל"פ
שעות קבלה: בתיאום מראש
 
תיאור הקורס
מטרת הקורס היא להציג מבט כללי על התחום הנקרא "לימודי טלוויזיה", כאשר נמקד ברובו של הקורס במאפייני הטקסט הטלוויזיוני, וזה בהשפעת גישות המגיעות בעיקר ממדעי הרוח. את הקורס נתחיל בהצגת תשובות שונות לשאלה "כיצד הטלוויזיה משפיעה על צופיה?", כאשר תחילה נפנה לתשובות השייכות יותר למדעי החברה ולמחקרים אמפיריים. בהמשך נציע תשובות מופשטות ומורכבות יותר לשאלה זו, תשובות המושפעות מגישות ניאו-מרקסיסטיות, מתפיסות של דטרמיניזם טכנולוגי ומתיאוריות של גלובליזציה. בחלקו השני והמרכזי של הקורס נתמקד במאפייניו הייחודים של הטקסט הטלוויזיוני כאשר נשאל מהן ההבטחות שטקסט זה מבטיח לצופיו וצופותיו, מהם מאפייניו הנרטיביים הייחודים, ומהו ז'אנר טלוויזיוני. בסופו של הקורס נתמקד בשני ז'אנרים מרכזיים, ואולי אף מנוגדים, ז'אנר המציאות וז'אנר תוכניות ה"איכות".
 
חובות הסטודנטים והסטודנטיות:
1.      קריאת החומר הביבליוגראפי במהלך הסמסטר.
2.      מבחן מסכם. ציון "עובר" הוא תנאי לקבלת קרדיט בקורס. [המבחן יהיה בנוי משאלות רבות ברירה (מבחן אמריקאי) והוא ייבחן את קריאת מאמרי החובה, את הבנת החומר הנלמד במהלך הקורס, כולל דוגמאות טלוויזיוניות מרכזיות שהוצגו בכיתה]
 
תכנית השיעורים:
שיעור 1 - מבוא וחקר השפעות
בחלקו הראשון של השיעור ננסה למפות את התחום הרחב שנקרא "לימודי טלוויזיה", נגדיר מהן השאלות שקורס זה יעסוק בהן (ומהן השאלות שייאלצו להמתין לקורסים אחרים), ונציג את מהלך הקורס. בחלק השני של השיעור נתחיל להציג תשובות שונות לשאלה המלווה את הטלוויזיה מתחילת דרכה: "כיצד הטלוויזיה משפיעה על הצופים/צופות?", כאשר נציג בקצרה גישות מרכזיות כמו "מודל המזרק", "השימושים והסיפוקים", ו"קביעת סדר יום".
קריאה לשיעור 2:
D’Acci, Julie. “Television, Representation, and Gender,” The Television Studies Reader. Eds. Robert C. Allen and Annette Hill. London and New York: Routledge, 2004. 373-388.
שיעור 2 - טיפוח תפיסת עולם, ייצוגים ומגדר
בשיעור זה נשאל מהו "ייצוג טלוויזיוני" ונציג גישה בשם "טיפוח תפיסת עולם", הרואה את המדיום הטלוויזיוני כמדיום בעל כוח רב, לא מתוך אמונה שהוא משפיע באופן ישיר על ההתנהגות שלנו, אלא מתוך תפיסה שהוא משפיע על דרך המחשבה שלנו. בהקשר זה נבחן ייצוגים של מגדר ונטייה מינית, ואת השפעתם האפשרית על הצופים או הצופות.
שיעור 3 - דטרמיניזם טכנולוגי
בשיעור זה נבחן את השפעת המדיום הטלוויזיוני מזווית חדשה: לא התוכן של הטלוויזיה אלא הצורה שלה. זווית זו מכונה בשם "דטרמיניזם טכנולוגי". דרך זווית זו ננסה לבחון כיצד המדיום משפיע לא רק על אופי המסר הטלוויזיוני אלא אף על החברה כולה.
 
קריאה לשיעור 4:
Waisbord, Silvio. "McTV: Understanding the Global Popularity of Television Formats," Television & New Media 5.4 (2004): 359–383
שיעור 4 – טלוויזיה גלוקאלית
בשיעור זה נתמקד באחת זוויות המחקר הפופולאריות ביותר בשיח הטלוויזיוני, הגלובליזציה. מצד אחד נציג את הגישה הרואה בטלוויזיה עוד כלי, חזק במיוחד, דרכו מתפשטות התרבויות הדומיננטיות, ומשליטות את ערכיהן על תרבויות חלשות. מצד שני, נערער על תפיסות "חזקות" אלו, ונציג את המהלך הגלובלי כמורכב יותר, כמהלך המערב בתוכו גם תהליכים לוקאליים, או במינוח שהשתרש לאחרונה, גלוקאליים (שילוב בין הגלובאלי והלוקאלי).
שיעור 5 – אידיאולוגיה וטלוויזיה: אסכולת פרנקפורט והגישה הכלכלית פוליטית
בשיעור זה נציג מבוא בסיסי לתורתו של קארל מרקס, נציג את ממשיכיו, שקיבלו את הכינוי "ניאו-מרקסיסטים", ונציג שתי גישות מרכזיות - אסכולת פרנקפורט והגישה הכלכלית פוליטית.
 
קריאה לשיעור 5:
Cormack, Mike. “Defining Ideology,” “Processes and Effects” and “Methods of Analysis.” Ideology. Michigan: The U of Michigan P, 1992. 9-16, 17-25, 26-35.
שיעור 6 –גישת ההגמוניה וקריאה אידיאולוגית
בשיעור זה נתמקד בגישה ניאו-מרקסיסטית שניתן לתת לה את הכותרת "גישת ההגמוניה", ואשר נשענת על כתביהם של שני הוגים מרכזיים, אנטוניו גרמשי ולואי אלתוסר. דרך גישה זו נציג את המתודיקה של קריאה אידיאולוגית, ונדגים אותה על מספר טקסטים.
שיעור 7- פוליסמיות וחקר קהלים
לאחר שהצגנו לאורך רוב הקורס את השפעתה החזקה של הטלוויזיה, נציג בשיעור זה תפיסה קצת שונה, הרואה אומנם בטלוויזיה מדיום מרכזי ומשפיע, אך בו בזמן מצביעה על היכולות של הטקסט הטלוויזיוני לייצר מספר משמעויות, שחלקן לעיתים יוצאות נגד האידיאולוגיה הדומיננטית. שיעור זה יעקוב אחר טיעונו של אחד מחוקרי הטלוויזיה המרכזיים ביותר, ג'ון פיסק.
 
קריאה לשיעור 9:
גריפסרוד, יוסטין. "טלוויזיה, שידור, שטף: דימויי מפתח בתיאוריה של הטלוויזיה". תקשורת כתרבות. כרך ב. עורכות: תמר ליבס ומירי טלמון, תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2003. 132-150.
 שיעור 8 – אמת, מציאות והשידור החי
אחת ההבטחות הבסיסיות של הטלוויזיה בתחילת דרכה הייתה לספק פיסות מציאות בשידור חי. בשיעור זה נבחן הבטחה זו, נשאל עד כמה היא רלוונטית בימינו, ונבחן רמות שונות של מציאות ושל שידור חי.
 
קריאה לשיעור 9:
Mittell, Jason. "Narrative Complexity in Contemporary American Television," Velvet Light Trap 58 (2006): 29–40.
שיעור 9 - הנרטיב הטלוויזיוני
אחת המטפורות המרכזיות דרכן נוטים להציג את הטלוויזיה היא המטפורה "מדורת השבט", כאשר הכוונה שהטלוויזיה החליפה את "זקני השבט", והפכה להיות מספרת הסיפורים המרכזית בתרבות. בשיעור זה נבחן כיצד מספרת הטלוויזיה את סיפוריה, ומה מאפיין את המבנה הנרטיבי שלהם.
 
קריאה לשיעור 10:
Mittell, Jason "A Cultural Approach to Television Genre Theory." Cinema Journal 40.3 (2001): 3-24.
שיעור 10 - הז'אנר הטלוויזיוני
שיעור זה יתמקד במונח "ז'אנר", כאשר ננסה לברר מה מייחד את הז'אנר הטלוויזיוני לעומת הז'אנר הקולנועי, וכיצד מונח זה יכול לתרום לחוקר/ת הטלוויזיה בניתוח טקסטים טלוויזיוניים.
שיעור 11: ז'אנר תוכניות המציאות
בשיעור זה נתמקד באחד הז'אנרים המרכזיים של השנים האחרונות, ז'אנר תוכניות המציאות.
 
קריאה לשיעור 12:
Thompson, Robert J. Preface.Television’s Second Golden Age: From Hill Street Blues to ER: Hill Street Blues, Thirtysomething, St. Elsewhere, China Beach, Cagney & Lacey, Twin Peaks. Syracuse: Syracuse U P, 1997. 11-17
Thompson, Robert J. Preface. Quality TV: Contemporary American Television and Beyond. Eds. Janet McCabe and Kim Akass. London and New York: I. B. Tauris, 2007. xvii-xx.
שיעור 12 – איכות היא לא מלה גסה?
בשיעור זה נבחן את המונח "טלוויזיית איכות" (Quality TV), כאשר תחילה נציג את הבעייתיות שיש במונח "איכות", ולאחר מכן, למרות בעייתיות זו, נציג מספר קריטריונים, שהעלו חוקרים וחוקרות שונים, המעידים על יצירת טלוויזיונית איכותית.
שיעור 13 – פוסט-טלוויזיה
בשיעור זה נבחן את המונח "פוסט-טלוויזיה", ונבדוק מה מאפיין את הטלוויזיה עם כניסת הטכנולוגיה הדיגיטאלית.
שיעור 14 - סיכום
 
קריאה נוספת
מבוא ללימודי טלוויזיה
סילברסטון, רוג'ר. מדוע ללמוד מדיה? תרגום: גיא אלגת. תל-אביב: רסלינג, 2006.
Allen, Robert C. "Frequently Asked Questions: A General Introduction to the Reader," The Television Studies Reader. Eds. Robert C. Allen and Annette Hill. London: Routledge, 2004.1-26.
Allen, Robert C., "Introduction to the Second Edition: More Talk about TV," Channels of Discourse. 2ed edition. Ed. Robert C. Allen. Chapel Hill: University of North Carolina P, 1992. 1-30.
Burton, Graeme. "Critical Approaches to Television Studies," Talking Television: An Introduction to the Study of Television. London: Arnold, 2000. 13-40.
Burton, Graeme. ‘What Do You Mean Television Studies?’ "Critical Approaches to Television Studies" in Burton G. Talking Television (London: Arnold, 2000)
Creeber, Glen. (Ed). Introduction. Tele-Vision: An Introduction to Studying Television. London: BFI, 2006. 1-11.
Mittell, Jason. Television and American Culture.New York and Oxford: Oxford U P, 2010.
Newcomb, Horace. "The Development of Television Studies," A Companion to Television. Ed. Janet Wasko. Malden: Blackwell: 2005. 15-28.
השפעות מדיה
ליבס, תמר ואליהוא כ"ץ. "דפוסי מעורבות בתכניות טלוויזיה: ניתוח השוואתי" אמצעי תקשורת המונים בישראל. עורכים דן כספי ויחיאל לימור. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1998. 623-642.
למיש, דפנה.(עורכת). לגדול עם טלוויזיה: המסך הקטן בחייהם של ילדים ובני נוער. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2002.
Allen, Robert C. "Audience-Oriented Criticism and Television," in Channels of Discourse, 2ed Ed Ed. Robert C. Allen. Chapel Hill: University of North Carolina P, 1992. 101-137.
Ang Ien. "The Nature of the Audience," Questioning the Media - A Critical Introduction. Eds. John Downing, Ali Mohammadi, and Annabelle Sreberny-Mohammadi. London: Sage, 1990. 155-165.
Bernstein, Alina.. "Representation, Identity and the Media," The Media Book. Eds. Chris Newbold, Oliver Boyd-Barrett, Hilde van den Bulck. London: Arnold Publication, 2002. 259-317.
Bracken, Cheryl, and Matthew Lombard. “Uses and Gratifications: A Classic Methodology Revisited.” The New Jersey Journal of Communication 9 (2001): 103-116.
Bracken, Cheryl, and Matthew Lombard. “Uses and Gratifications: A Classic Methodology Revisited.”The New Jersey Journal of Communication 9 (2001): 103-116.
Hills, Matt. "Television and Its Audience: Issues of Consumption and Reception," Tele-Vision: An Introduction to Studying Television. Ed. Glen Creeber. London: BFI, 2006. 93-106.
Minnebo, Jurgen. “Fear of Crime and Television Uses: A Uses and Gratifications Approach” Communication 25 (2000): 125-142.
ייצוגים וטיפוח תפיסת עולם
אברהם, אלי, ענת פירסט ונועה אלפנט לפלר. הנעדרים והנוכחים בזמן צפיית שיא: מגוון תרבותי בשידורי ערוציהטלוויזיה המסחריים בישראל (תקציר הממצאים). הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, 2005.
כספי דן, "אסכולת ההשפעה האידיאולוגית או הבניית המציאות," תקשורת המונים. כרך ב. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1993. 106-117.
D'Acci, Julie. "Television, Representation and Gender," The Television Studies Reader.Eds. Robert C. Allen and Annette Hill. London: Routledge, 2004.373-388.
Doty, Alexander & Gove, Ben, “Queer representation in the mass media”.        Medhurst, A. & S.R. Munt (eds.). Lesbian and Gay Studies: A Critical Introduction. London: Cassell, 1997. 84-98. 
Tuchman, G. "The Symbolic Annihilation of Women by the Mass Media". Approaches to Media - A Reader. Eds: Oliver Boyd-Barrett and Chris Newbold. London: Arnold, 1995. 406-410
דטרמיניזם טכנולוגי
פוסטמן, ניל. בידור עד מוות: השיח הציבורי בעידן עסקי השעשועים. תרגום: אמיר צוקרמן. תל אביב: הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, 2000.
פוסטמן, ניל. אובדן הילדות. 1982 תרגום: יהודית כפרי. תל אביב: ספריית הפועלים, 1986.
מאירוביץ, יהושע. "שום תחושת מקום: מסביבת הדפוס לסביבה האלקטרונית". תקשורת כתרבות. עורכות: תמר ליבס ומירי טלמון. תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה, 2003. 34-83.
מקלוהן, מרשל. להבין את המדיה. תרגום: עירית שורר. תל-אביב: בבל, 2003.
Nystrom, Christine L. “Immediate Man: The Symbolic Environment of         Fanaticism”, et cetera: A Review of General Semantics, 34 (1997): 19-34.
Sreberny-Mohammadi, A. "Forms of Media as Ways of Knowing," Questioning the Media - A Critical Introduction. Eds. John Downing, Ali Mohammadi, and Annabelle Sreberny-Mohammadi. London: Sage, 1990. 42-54.
Strate, Lance. “Heroes: A Communication Perspective.” American Heroes in a Media Age. Eds. Susan J. Drucker and Robert S. Cathcart. Cresskill: Hampton, 1994. 15-23.
גלובליזציה
Cohen, Jonathan. "Global and Local Viewing Experiences in the Age of Multichannel Television: The Israeli Experience,"Communication Theory 15.4 (2005): 437–455
Curtin, Michael. "Globalisation," Television Studies.Ed. Toby Miller. London: BFI, 2002. 43-46.
Moran, Albert. Copycat Television: Globalisation, Program Formats and Cultural Identity. Luton: U of Luton P, 1998.
Sparks, Colin. " The Global, the Local and the Public Sphere," The Television Studies Reader. Eds. Robert C. Allen and Annette Hill. London: Routledge, 2004.139-150.
אידיאולוגיה
איגלטון, טרי. אידיאולוגיה: מבוא. תרגום: אורן מוקד. תל-אביב: רסלינג, 2006.
אלתוסר, לואי. על האידיאולוגיה. תרגום: אריאלה אזולאי. תל-אביב: רסלינג, 2003.
גריים טרנר, "אידיאולוגיה" תקשורת כתרבות, כרך ב עורכות: תמר ליבס ומירי טלמון. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2003. 307-335.
יורן, נועם. ערוץ 2: הממלכתיות החדשה. רסלינג: תל אביב, 2001.
כספי דן, "אסכולת ההשפעה האידיאולוגית או הבניית המציאות," תקשורת המונים. כרך ב. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1993. 106-117.
כספי דן, "התפיסה הניאו-מרקסיסיטית," תקשורת המונים. כרך א. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1993. 70-75.
Fiske, John. "British Cultural Studies and Television," Channels of Discourse, 2ed Ed. Robert C. Allen. Chapel Hill: University of North Carolina P, 1992. 284-326.
Kellner, Doug. "Critical Perspectives on Television from the Frankfurt School through Postmodernism," A Companion to Television. Ed. Janet Wasko. Malden: Blackwell: 2005. 29-47.
White, Mimi, "Ideological Analysis and Television," in Channels of Discourse, 2ed Ed Ed. Robert C. Allen. Chapel Hill: University of North Carolina P, 1992. 161-202.
פוליסמיות וחקר קהלים
פיסק, ג'ון. "טלויזיה: פוליסמיות ופופולאריות." תקשורת המונים מקראה. עורך. דן כספי. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1995. 173-190.
Rivera-Perez, L. "Rethinking Ideology: Polysemy, Pleasure and Hegemony in Television Cultureת. Journal of Communication Inquiry20 (1996): 37-56
ז'אנר ונרטיב
Creeber, Glen. The Television Genre Book.London: BFI, 2001.
Edgerton, Gary R. and Brian Rose (Eds.) Thinking Outside the Box: A Contemporary Television Genre Reader, Lexington: U P of Kentucky, 2005.
Feuer, Jane, "Genre Study and Television," in Channels of Discourse, 2ed Ed Ed. Robert C. Allen. Chapel Hill: University of North Carolina P, 1992. 138-160.
Fiske, John. "Narrative," Television Culture. London: Methuen, 1987. 128-148.
Kozloff, Sara., "Narrative Theory and Television," in Channels of Discourse, 2ed Ed Ed. Robert C. Allen. Chapel Hill: University of North Carolina P, 1992. 67-100.
Lacey, Nick. Narrative and Genre: Key Concepts in Media Studies. London: Macmillan P, 2000.
Palmer, Jerry. Potboilers: Methods, Concepts and Case Studies in PopularFiction (London and New York: Routledge, 1991).
Tolson, Andrew. "Genre", Mediations: Text and Discourse in Media Studies. London: Arnold, 1997. 83-119.
תוכניות מציאות
נייגר, מוטי ואבישי יוסמן. אשליית הבחירה הדמוקרטית: כיצד משיגות תכניות המציאות את שיתוף הפעולה של הצופים. תל-אביב : מכון חיים הרצוג לתקשורת, חברה ופוליטיקה, 2005
Bignell, Jonathan. Big Brother: Reality TV in the Twenty-First Century. New York: Pakgrave MacMillan, 2005. 
Bondebjerg, Ib. "The Mediation of Everyday Life: Genre, Discourse and Spectacle in Reality TV," in Realism and 'Reality' in Film and Media. Ed. Anne Jerslev. Copenhagen: Museum Tusculanum P, 2002. 159-192.
Hill, Annette. Reality TV: Television Audiences and Factual Entertainment, London & New York: Routledge, 2004.
Holmes ,Su and Deborah Jermyn (Eds.) Understanding Reality Television. London: Routledge, 2004.
Kilborn, Richard. Staging the Real: Factual TV Programming in the Age of Big Brother. Manchester, Manchester U P, 2003.
Murray, Susan and Laurie Ouellette. Reality TV: Remaking Television Culture. New York: New York U P, 2009.
Nichols, Bill. "Reality TV and Social Perversion." in Media Studies: A Reader Eds. Paul Marris and Sue Thornham, Edinburgh: Edinburgh U P, 1996. 393-403.
Ouellette, Laurie and James Hay. Better Living through Television: Reality TV and You. Oxford: Blackwell, 2008.
 טלוויזיה איכותית
Collins, Ava. "Intellectuals, Power and Quality Television". Cultural Studies 7 (1993): 28-45.
Feuer, Jane, "The Lack of Influence of Thirtysomething," The Contemporary Television Series.Eds. Michael Hammond and Lucy Mazdon. Edinburgh: Edinburgh U P, 2005. 27-36
Feuer, Jane. "The MTM Style," MTM.Quality Television. London: British Film Institute, 1984. 32-59.
Geraghty, Christine. "Aesthetics and Quality in Popular Television Drama," International Journal of Cultural Studies 6.1 (2003): 25-45.
Jaramillo, Deborah L., "The Family Racket: AOL Time Warner, HBO, The Sopranos, and the Construction of a Quality Brand." Journal of Communication Inquiry 26(1) (2002): 59-75.
Johnson, Catherine. "Quality/Cult Television: The X-Files and Buffy the Vampire Slayer in US Television of the 1990's," Telefantasy. London: BFI, 2005.
McCabe, Janet and Kim Akass (Eds.) Quality TV: Contemporary American Television and Beyond.. London and New York: I. B. Tauris, 2007.
McCabe, Janet and Kim Akass. "It's not TV, it's HBO's Original Programming: Producing Quality TV," It's Not TV: Watching HBO in the Post-Television Era. Eds. Leverette, Marc, Brian L. Ott and Cara Louise Buckley. New York and London: Routledge, 2008. 83-93.
פוסט טלוויזיה
Bennett, James and Niki Strange (Ed.). Television as Digital Media. Durham and London: Duke U P, 2011.
Gillan, Jennifer. Television and New Media: Must-Click TV. New York and London: Routledge, 2011.
Lots, Amanda D. The Television Will Be RevolutionizedNew York: New York U P, 2007.
Spigel, Lynn and Jan Olsson (Eds.) Television after TV. Durham and London: Duke U P, 2004.
Turner , Graeme and Jinna Tay (Eds.) Television Studies After TV: Understanding Television in the Post-Broadcast Era. LondonL Routledge, 2009.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת