|
|
|
|
|
|
|
סמ' א' | 1000-1400 | 'ג | 115 | מכסיקו - אומנויות | שיעור | מר אינגבר נחמן |
|
D:\Inetpub\shared\yedion\syllabus\08\2013\0851\0851652901_desc.txt סילבוס מקוצר
תיאור התפתחות הראינוע מראשיתו ועד כניסת הסאונד. מיפוי הזרמים העיקרים בתוכו. מעקב אחר המגמות והאסכולות המרכזיות. בדיקת התפתחות דרך הסיפור הקולנועית. בחינת הקשרים המתקיימים בין הקולנוע לאמנויות אחרות ובין הקולנוע לחברה ולתרבות שבה הוא נוצר. ניתוח שיטתי של יצירות מופת בולטות.
סילבוס מפורט/דף מידע
אוניברסיטת תל-אביב
הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ.
החוג לקולנוע ולטלוויזיה
מבוא לתולדות הקולנוע א'
שם המרצה: נחמן אינגבר
שם המתרגל: עופר ליברגל
|
|
|
טלפון: 0545904359
|
דואר אלקטרוני: oferliebergall@nana10.co.il
|
מטרת הקורס:
תיאור התפתחות הראינוע מראשיתו ועד כניסת הסאונד. מיפוי הזרמים העיקרים בתוכו. מעקב אחר המגמות והאסכולות המרכזיות. בדיקת התפתחות דרך הסיפור הקולנועית. בחינת הקשרים המתקיימים בין הקולנוע לאמנויות אחרות ובין הקולנוע לחברה ולתרבות שבה הוא נוצר. ניתוח שיטתי של יצירות מופת בולטות.
מבנה הקורס:
- הפרה – היסטוריה של הקולנוע.
- ממציאי הקולנוע: אדיסון והאחים לומייר.
- הקולנוע כבידור וכסיפור עלילתי: מלייס ופורטר.
- התפתחות הקולנוע הסיפורי: גריפית.
- גיבוש השפה הקולנועית: גריפית.
- הקומדיה הקולנועית האילמת: מק סנט וצ'ארלי צ'פלין
- הקומדיה הקולנועית האילמת: באסטר קיטון, הרולד לויד ואחרים
- הקולנוע הגרמני האילם: אקספרסיוניזם
- מגמות בקולנוע הגרמני של שנות ה- 20.
- הקולנוע הסובייטי האילם: דג'יגה ורטוב, פודובקין
- הקולנוע הסובייטי האילם: אייזנשטיין ואחרים
- הקולנוע ההוליוודי בשנות ה- 20: אריך פון שטרוהיים
- הקולנוע ההוליוודי בשנות ה- 20:– פלאהרטי, וידור ומורנאו.
- הקולנוע הצרפתי בשנות ה-20.
בהתאם לקצב ההתקדמות בשיעור, ייתכן כי הדיון בחלק מן הנושאים יידחה לקורס ההמשך.
חובות התלמידים:
עמידה במבחן בסוף הסימסטר. הבחינה "אמריקאית" ומכילה שני חלקים: חלק א' – חומר ההרצאות (80%), חלק ב' – חומרים ביבליוגרפים נוספים (20%). (רשימת הקריאה מצויה בדף המצורף.)
ציון המעבר בקורס הנו 60.
מבוא לתולדות הקולנוע א'
ביבליוגרפיה מומלצת
סקירה היסטורית מלאה
פרמינגר, ענר (1995): מסך הקסם - כרונולוגיה של קולנוע ותחביר. האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב. עמ' 13 - 88.
מאסט, ג'ראלד וברוס פ' קאווין (2003): קיצור תולדות הקולנוע. תרגום: יורם שדה ; עריכהמדעית: משה צימרמן. האוניברסיטה הפתוחה. רמת-אביב, תל-אביב.
Cook, David A. (1990) A History of Narrative Film, W.W Norton N.Y. ch. 1-6
(Pp. 1-252)
Mast, Gerald (c1986) A Short History of the Movies, Macmillan Publishing Company, N.Y.
רשימת קריאת חובה.
הפרה היסטוריה של הקולנוע והמצאתו
Popple, Simon (1996) “ The Diffuse Beam: Cinema and Change” in Williams, Christopher (Ed.), Cinema: The Beginnings and The Future, University of Westminster Press, Lolndon. (Pp. 97-106)
האחים לומייר
מלייס
Chanan, Michael (1996) “The Treats of Trickery” in Williams, Christopher (Ed.), Cinema: The Beginnings and The Future, University of Westminster Press, Lolndon. (Pp. 117-122)
התפתחות הקולנוע הסיפורי
(Hereis an extract about the concept "cinema of attractions". Not for the test.)
Norman, Marc."Fred Ott2007). In What Happens Next: A History of American Screenwriting. Harmony Books, New York. Pp 3-23.
גריפית
התפתחותה של הוליווד (כולל שנות ה-20)
Schatz, Thomas (c1983) “The Hollywood Studio System” in Old Hollywood/New Hollywood: Ritual, Art and Industry, UMI Research Press. Ann Arbor, Michigan. (Pp. 31–43.)
קומדיה אילמת
אקספרסיוניזם גרמני
Kracauer, Siegfried (c1974) “introduction”, in From Caligari to Hitler. Princeton University Press, New Jersey. (Pp. 3-11)
קולנוע רוסי אילם
פודובקין ו.א, "החומר הפלסטי", אצל, קלר, הלגה (עורכת) עולם בדים, עם עובד, ת"א,
1990, עמ' 75 – 84.
קולנוע אוונגרדי והקולנוע הצרפתי האילם בשנות ה-20
Epstein, Jean (1925) (c1988) “For a New Avant-Garde”, in Richard Abel French film theory and criticism : a history/anthology, 1907-1939 - V.1, Princeton University Press, Princeton, N. J. (Pp. 349-353)
פלאהרטי והקולנוע הדוקומנטרי
Sherwood, Robert (1971) “Flaherty’s Nanook of the North”, in Jacobs, Lewis (Ed.) Thhe Documentary Tradition: From Nanook to Woodstock, Hopkins and Blake, publishers, Ney York. Pp. 15-19.
|
|